Järvitaimenen syys uistelu!

Started by jonhy, August 23, 2007, 20:59:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jonhy

Kysyisin neuvoja tanen syys uisteluu.
Mistä syvyydestä?
Mihin kellonaikaan?
Mistä kohtaa järveä?
Minkä värinen vaappu?(Illalla,päivällä,aamulla,pilvisellä,aurinkoisella)
Kiitos paljon vastaajille!!!

kalamies^^

joo tosiaan ittteä kiinostais tane myös

taildancer

Syksyllä taimen ottaa melkein pintakalovosta kun veden lämpö on alle 10.
paras kellon aika on minusta ainakin aamulla,myös keskipäivällä siinä klo:14-17 on hyvä aika.
Parhaat paikat ovat nämä syvänteen reunat ja ns:penkat.
Aurinkoisella keltainen,Pilvisellä violetti,Aamulla punainen ja illalla Vihertävän keltainen.Myös täkyraksia ja muikku ja mandariini muikku väriset vaaput kokeilun arvoisia,kuten myös muut luonnolliset värit.

kalan_tappaja

kiitos,itsekkin tarvitsin tietoa,kun mökillä on iso järvi,syvimmästä kohdalta 90metriä,ja ovat kuulemma saaneet hyvin taimenia.uistattelu vene,luotaimet,takilat ja muut vehkeet löytyy,miltä syvyydeltä kannattaisi nyt tähän aikaan uistattaa?

[t-k]

Itse sanoisin tuohon, että pinnasta. Itse sain ensinmäisen järvitaimenen viimeviikolla. Tarttui potkurivirrassa ja uimassa oli omatekemä vaappu. Kannattaa uistella syvänteitten reunoilta ym.

Karski

itse uistelen näin syksyisin ilman moottoria :-D.Paras ilma mielestäni on hiukan pilvinen ja tuulinen keli,mutta ei kuitenkaan mikään myrsky.Taimen on omien kokemuksieni mukaan pinnassa,joten uistelen pinnasta pienillä vaapuilla,kuten rapala original 5cm ja hyvänä värinä pidän kullanruskeaa punamahaista(gdm rapalan värikartalta).Tosin koskaan ei ole niin ilmalla ollut väliä,kunhan ei ole liian kuuma tai liian tuulinen ja sateinen sää  :-D.
''eise oo niin justiinsa''

H.A.U.K.I. MAN 97

Testatkaa pinnasta pienellä seniori vaapulla, sellainen papukaijan värinrn toimii säällä kuin säällä. :wink:
Hauki on kala joka kutee puussa, hauki on kala joka kutee puussa...

http://www.x-acthuskies.com

Karski

Kävin uistelemassa taimenta Kuusamossa viikonloppuna (14-16 päivä syyskuuta).Sain 2 taimenta klo:10.45-11.30 välillä,sää oli kokoajan puolipilvinen ja n 10 astetta lämmintä.Toisen taimenen sain 5cm rapala originalilla,ahvenen värinen ja toisen sain kuusamon taimen super keltavalkoisella lusikalla.Se vähän vaihtelee :-D.
''eise oo niin justiinsa''

taildancer

'Minä olen noilla Welho-vaapuilla saanut parhaiten taimenia.En osaa nyt määritellä taimenen olinpaikkaa,vene seissyt pihassa kolme viikkoa joten en tiedä veden lämpötilaa.
Oli muuten 500 viesti

Piksu

Aika monella rapalan uistimella tulee syksyllä taimenta kun lähtee vetää uistin ta noin 9 aikaan illalla
itse olen saanut monia taimenia veto uistelulla

jonhy

Entäs näin keväällä/alkukesästä?? Mistä kannattais?

JuP3

"Kevään kylmien vesien aikaan taimenet ovat lähellä pintaa. Hyviä ottipaikkoja ovat salmet,karikoiden ympäristöt, niemien kärjet sekä hyvin nopeasti syvenevät rannat."

Taimen toim. Jukka Halonen

Tuokin tietysti vesistö kohtaista. :wink:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

jonhy

Juu kiitos, paikkana on enijärvi, tiedätkö sinä enijärven taimen kannasta tai joku muu?

JuP3

Järven kirkkaudesta ja syvyydestä kysyvät klikkaavat sitten tästä

jonhy

NO mitä ite oot mieltä?  :? Pimiänlahdessa mökkimme on...

JuP3

Quote from: jonhy on May 28, 2008, 20:41:26
NO mitä ite oot mieltä?  :? Pimiänlahdessa mökkimme on...

No noita yllämainittuja taimenen olinpaikkoja (salmet,karikoiden ympäristöt, niemien kärjet sekä hyvin nopeasti syvenevät rannat) kannattaa kierrellä ja vetää vaappuja, jotka ovat samankokoisia kuin järven muikut/muut saaliskalat.Yleensähän kala on tuulen puoleisella rannalla, joten huomioi keli kalalle lähtiessäsi! Vaapun uinti näin kylmässä vedessä saa mielestäni olla hakeva(kourulevyllinen) tai rauhallisesti uiva(esim. Rapala Original) ja väreinä mustaa,violettia,vihreää tai sinistä selässä ja hopeinen kylki. Plaanarit jos löytyy niin ehdottamasti käyttöön, niin saa enemmän uistimia veneen perään ja aremmatkin kalat iskevät.Takilaakin voi kokeilla, jos pinnasta ei nappaa niin pudottaa pommin siihen syvyyteen missä kaiku näyttää pikkukalaparvien uivan.

jonhy

No nyt se on varmaa että tuos järves on järvitaimenia ja jopa lohiakin. Järvessäon paljon matalikkoja kannatsiko niiden läheltä koittaa? Nyt kesällä. Vai onko tanen saaminen edes mahdollista näin keväällä?

Vikke

Quote from: jonhy on August 23, 2007, 20:59:00
Kysyisin neuvoja tanen syys uisteluu.
Mistä syvyydestä?
Mihin kellonaikaan?
Mistä kohtaa järveä?
Minkä värinen vaappu?(Illalla,päivällä,aamulla,pilvisellä,aurinkoisella)
Kiitos paljon vastaajille!!!
1. Kannattaa koittaa eri syvyyksistä paljon.
2. Keskipäivällä/Iltapäivällä, 13.00 - 17.30. Myös myöhemmin kannattaa vielä kokeilla.
3. Matalikoista, karikkojen reunoista (jos järvessä, missä kalastat niitä on) yms.
4. Kannattaa kokeilla Blue Foxin Inkoota, missä mustat täplät ja kellertävää. Myös kaikki "räjähtävät" (oikein kirkkaat) värit voivat toimia ->> Lähinnä vaaput.
Melkein järvitaimenen uistelussa vaaput ovatkin parempia kuin muut.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

kuha kalle

Elvytellääs nyt vanhaa aihetta.

Itse olen kavereiden mökille Tarjanne-vedelle kokeileen uistinta vetää. Tavoitteena olisi taimen, tai lohi. Taimen taitaa näistä olla vähän helpompi uisteltava, ainakin niin olen kuullut.

Minkäslaisia vieheitä porukka on käyttänyt (jos täältä nyt edes joku uisteluäijä löytyis). Tiuroja ainakin jotkut suosittelevat, mutta en niitä yhen kerran perusteella viitsi hommata. Ovatko oranssi 9 cm. jointed, sama musta keltasen, musta kelatnen 11 cm. orginal, ja orginaalin tapanen, mutta ohuempi rapala saman pitusena musta keltasena ja musta hopeana. Entäs hopeinen, pumu, tai musta, hopea räsä? Tai hopeinen proffa?

Onko 0.30 riittävä paksuus siimalle, pitäs kestää 6.5 kiloa (sufix merkkinä)

Mitä syvyyksiä kannattaa kokeilla, tuleeko pinnasta tai matalikoilta?

Kiitos etukäteen.

"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

villep

työkaveri on kova taimenen kalastaja,ja sanoi että punavihree vaappu toimii hyvin ainakin pilvisellä kelillä.tarkemmin sanottuna yläosa "marjapuuron punainen" ja ola osa likaisen vihree  :-D

SirTane

Kyllähän syksyllä kannattaa kokeilla suhteellisen matalasta. Taimen seuraa hanakasti muikkua kun se nousee kudulle ja asettuu pikkuhiljaa itsekkin kutuhommiin. Hiekka/kivipohjaisia matalikoita kannattaa koittaa etsiä. Itse olen vedellyt 2-10 metrin syvyyksiä tietysti heikoin tuloksin :roll: mutta kertoovat suvakseltakin saaneen hyviä saaliita tänäkin vuonna. Syksyä pidän itse ainakin ihan parhaimpana ajankohtana hyvän järväri-saaliin toivossa. Kesähelteillä pötköttelivät tänäkin vuonna helposti 20metrtin syvyyksissä, mistä ihan turha lähtee koittaa.  Uistimista nyt en sen kummemmin osaa erotella mikä toimii ja mikä ei, ne on varmaan aikalailla jokaisella omat suosikit. Raksilla tulee hyvin mutta itse olen päättänyt ainakin toistaiseksi pysyä ihan uistimissa. Deep tail dancer muikkuvärinä on toiminut, sekä tintti-pellit ja perus räsäsen 7. Jonkun verran on tullut uitettua tänä syksynä myös räsäsen perässä metrin siimapätkän päässä perhoa, ei ole vielä onnannut sen kanssa.

Kyllähän nuo taimenhommat kiehtoo. Se on niin helvetin haastavaa verrattuna moneen muuhun kalaan. Saapi viettää hiljasia tunteja todella paljon kunnes...

Itse siis vedätä suvasvedellä, pohjois-savossa. "Onko muita Suezilla" uistelijoita eksynyt tälle foorumille?

eza1992

Quote from: SirTane on November 04, 2010, 20:25:04
"Onko muita Suezilla" uistelijoita eksynyt tälle foorumille?

Itse tulee käytyä Suvaksella esim. hauen, ahvenen ja lohikalojen perässä. Tämän kauden suurin taimen (vajaa 2 kg) tuli muuten heinäkuussa firetiger-RunkKarilla 6 metristä... :-D

Mites muuten, joko isot pojjaat (a.k.a Suezin sheikit) on käyny tyhjentämässä järven niistä isoista kaloista tänä syksynä?

kuha kalle

Kiitos Tane, on kyllä hieno viesti. Huomaa että on oltu kalassa.

Ittelläni on tosiaan noita rapaloita muikku-väreinä, kai nekin on hyviä.

"Muikku hakee lisääntymisvuoteensa syvänteisiin rajoittuvilta rinteiltä ja matalikoilta hiekka-, sora tai somerikkopohjilta"
Noin sanoo vikipedia, onko samoja kokemuksia?

Eli hyviä paikkoja ovat selkävesien matalikot, penkat, patit, ja penkkojen reunat?

"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

SirTane

Quote from: eza1992 on November 04, 2010, 20:36:51
Quote from: SirTane on November 04, 2010, 20:25:04
"Onko muita Suezilla" uistelijoita eksynyt tälle foorumille?

Mites muuten, joko isot pojjaat (a.k.a Suezin sheikit) on käyny tyhjentämässä järven niistä isoista kaloista tänä syksynä?

Kyllähän siellä saalista on tullut. 3-4kg kaloja ainakin useita olen kuullut, aivan niistä isommista ei tarinoita ole toistaiseksi kuulunut. Paikallinen kalastuksen valvoja kertoi että joku oli ollut uistelemassa vesiskootterilla että pääsee tarpeeksi matalaan :roll: Viime sunnuntaina oli vissiin parhaillaan 19 venettä ollut aalloilla! Harmi kun itsellä meni parhaat päivät ohi muiden kiireiden takia. Tänään olin jänissalon päässä jänösiä jäljittämässä niin rannoilta kuulasti rasvatyyni Kukkari :-P Kylläpä olisi ollut kiva olla vetämässä. Tyydyttiin sitten kaverin kanssa vetämään vene ylös talvitelttaa varten. ensi viikolle nimittäin luvannut sen verta kovia pakkasia että salmet ainakin pamahtaa jäihin, ja haiskahtahtaa siltä että tämä talvi taitaa olla pysyvä.

Pilkkikelejä odotellessa. Voisi koittaa tanea eka kertaa jallitella pilkillä tänä talvena kun näyttää olevan ainakin yksi alan ammattilainen tälläkin foorumilla siinä asiassa. Jos koittas vaikka ottaa tarinoista oppia :wink:

SirTane

Quote from: kuha kalle on November 04, 2010, 20:44:48

Eli hyviä paikkoja ovat selkävesien matalikot, penkat, patit, ja penkkojen reunat?

Noita paikkoja tulee itsekkin koluttua aika usein. Joskin kalaa on kuulema tänä syksynä tullut myös syvästä. Ensisijaisesti kai noita edellämainittuja paikkoja mutta voihan se siis tulla mistä vaan :wink:

En pidä itseäni todellakaan mitenkään asiantuntijana, intoa on enemmän kuin järkeä/taitoa. Kannattaa vaan viettää järvellä mahdollisimman paljon aikaa, sitä kautta sitä oppii joitakin asioita, päiväkirja on myös hyvä apu laittaa erinäisiä merkintöjä ylös.

Ja raksilla BTW on meilläpäin tullut hyviä saaliita. Itsehän olen niin jääräpää että pysyttelen pelleissä ja vaapuissa