Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Nuoret pilkkijät katoavat...

Started by Arffi, February 28, 2007, 09:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

wewwer51

joo ja mie olen 13-vuotias hullu kalastaja 7-luokalla oleva ja kalastelen kaikki vuoden ajat läpi.
fishing rocks!

kala-hemmo

Kyllähän näitä ala- ja ylä-astelaisia kalastajia löytyy, mutta monet eivät vaan mene minnekkään kalakisoihin yms. koska eivät edes viitsi ehdottaa muille että esim. "viikonloppuna on pilkkikisat"...  :-( Sehän varmaan auttaisi jos pilkkivoittoina olisi muuta kuin karkkipussi(niinkuin meillä on)...sen sijaan voisi olla esim. pilkkejä,vapoja ym. :-D EIKÖ :?

wewwer51

minä mielestänin en tarvi kun jonkun räsäsen kisassa tai puukon kalanperkuuseeen ja niin joo arvakaa miksi nuoret-pilkkiät eivät oikein ole nuorille tarkotetuissa kisoissa mukana.Koska aikuisten mielestä bensaa palaa liian paljon jos ajaa jonkun parin kilometrin matkan jonnekin paikaa pilkkimään ja sieltä sitte kotiin se tarkoitaa,että lapsen mielenkiito pilkkimiseen katoaa totaalisesti. Noin olen itse päätellyt asian. :roll:
fishing rocks!

Himopilkkijä89

Quote from: wwe-länsi pilkkijä on November 07, 2010, 22:27:29
minä mielestänin en tarvi kun jonkun räsäsen kisassa tai puukon kalanperkuuseeen ja niin joo arvakaa miksi nuoret-pilkkiät eivät oikein ole nuorille tarkotetuissa kisoissa mukana.Koska aikuisten mielestä bensaa palaa liian paljon jos ajaa jonkun parin kilometrin matkan jonnekin paikaa pilkkimään ja sieltä sitte kotiin se tarkoitaa,että lapsen mielenkiito pilkkimiseen katoaa totaalisesti. Noin olen itse päätellyt asian. :roll:
Mitähän nyt koitit sanoa tällä kaikella?

2km:llä palaa liian paljon bensaa?  :-D
No sen matkan käveleekin hetkessä.

kuha kalle

Tarkoititko, että aikuisten mielestä tuolla matkalla palaa liikaa bensaa? Kävellenkin pääsee aina, muista se.

Ja tohon toiseen viestiin: Kyllä nyt sen verran pitää ainakin ylä-aste ikäisissä munaa olla, että viitsii pyytää iskää heittämään sut pilkkikisoihin, Eikä esim. Mennä kaupan jonossa äitille iniseen, että pääsenkö viikonloppuna pilkkikisoihin. Mitä luulet, että äiti vastaisi tuossa tilanteessa?

Itse en ole käynyt pilkkikisoissa, koska viikonloppusin ollaan mökillä. Mökillä sitten käyn kalassa. Käyhän se näinkin.

Hyvä toi karkkipalkinto nuorille, voipi se jotain innostaa.

"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Pataakkeli

kävelyssähän on ongelmana nykynuorten laiskuus. miksi kävellä pilkille 2 km ja mahdollisesti vetää tyhjää pettyen samalla kun voisi nyhjöttää koneella ja pelata pp2:sta/olla facebookissa.
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

Olli

Tottahan tuo Makke joissain määrin on, mutta älä kumminkaa viitsi yleistää :wink:

Osasyynä on myös se, että ajatellaan, että "Mitä järkeä sitä on sinne kylmään pakkaseen ja tuuleen lähteä jotain tyhmää vapaa heiluttamaan ja ehkä säkällä pari ahventa tulee ylös." Se että onko siellä kylmä vai ei, on kiinni siitä miten pukeutuu. Sekin tuntuu joillakuilla olevan ongelmana ettei tätä osata tehdä.

Zintti

No, kalastan kyllä usein, mutta kisoissa en käy, koska:
1) Meilläpäin ei taida edes olla kisoja sopivan matkan päässä.
2) Jos niitä kisoja olisikin niin niistä ei informoida tarpeeksi tai ainakaan siellä mistä minä sen voisin bongata.
3) Ja jos niitä kisoja olisikin niin ne taitaa melkein kaikki olla jotain cup-kisoja, että pitäisi sitten jokakisassa käydä. Ja ne muut kisat ovatkin jo sitten liian kaukana.
Niinpä toivoisinkin, että tässä n. 40km säteellä kotikylästäni olisi semmoisia kisoja että se olisi vaan se yks kisa, eikä mikään cuppiosakilpailu. Ja niistä olisi näkyvästi infoa esillä. Esim joku nettisivu mistä kaikki kisat löytyisi.

wewwer51

Quote from: Himopilkkijä89 on November 08, 2010, 01:28:33

no entäs kairat ja muut vehkee? :roll: ajateles uudestaan.
fishing rocks!

Don Miguel

5 kirjainta länsi-pilkkijän ongelmaan: ahkio
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Olli

Mitäs ongelmaa niissä on? Funtsihan itse uusiksi, kaira olalle, ja loput vehkeet pilkkireppuun/pilkkipöntöön. Ei oo tuottanu ainakaan mulle vaikeuksii. Mutta jos on joku välinehifistelijä, niin vaikkapa sitten stuffit pulkkaan ja pulkka vetoon.

Janxu

Ja jos autolla pääsee viereen niin Sen kairan ja muut tavarat kyllä saa hyvin niputettua siihen pilkkireppuun.
Nimim.Lukuisia ja taas lukuisia kilometrejä kävellen matkustaen pilkille.
Nykyään osa näistä nuorista kalastajista vain arvostaa liikaa kulkuvälineitä, jos sinne kalalle tahtoo niin kyllä siinä keinot keksii.

kuha kalle

no entäs kairat ja muut vehkee? :roll: ajateles uudestaan.
[/quote]

Oon kyllä koittanut, mutta kyllä nyt autoon kaira ja pillkipakki mahtuu?  Meiän autossakin on partion pilkkireissulle mennyt 4 plus kuski, pilkkipakit, ja kaksi kairaa.

Janxu: Mitä tarkoitit tuolla "kairan ja muut välineet saa kyllä reppuun?"
M.S

Jjj

Joo eihän siellä pilkillä niin paljoa tavaraa tarvitsee, ettei voisi kuljettaa kävellen tai pyörällä. Itse ainakin olen monesti myös vintannu pyörällä pilkille reppu ja kaira mukana eikä minkäänlaisia onhelmia tullut.

Aiheeseen vielä että, itse olen 14 ja käyn aktiivisesti pilkillä, muttei kisat jaksa kiinnostaa, kun pilkin omaksi ilokseni enkä kilpaillekseni toisten kanssa. :-)

wewwer51

Quote from: Don Miguel on November 08, 2010, 21:49:56
joo,mutta entäs jos on niin ettei löydä ahkiota sillä sekunilla. :roll:
fishing rocks!

_kiiskenkalastaja_

Miksi sen pitäs just ahkio olla? miks ei vaan voi ottaa kairan olalle ja vavat sun muut vehkeet vaikka reppujakkaraan ja sit vaan kävellä tai ajella polkupyörällä pilkille?

Itsekkin olen 14 (4 kuukauden päästä 15) ja talvella tulee käytyä paljon pilkillä varsinkin lomilla, yleensä ajelen vaan polkupyörällä lähilammelle minne on matkaa reilu kilsa ja lähimmälle järvelle minne on matkaa n.3km. Kisoissa en käynyt viimetalvena kuin kerran mutta tarkotus ois tänätalvena ruveta enemmän kiertelee kilpailuja.

kuha kalle

Miksi ei olisi ahkiota sillä sekunnilla, mitä hyötyä siitä on jos se on vaikka mökillä? Ja kyllä ne tavarat olallakin menee, ellei jaksa kantaa, mistä tullaan siihen, mitä Janxu sanoi.

Ei kisoissa ole pakko käydä, ja se ei tarkoita, että olisi kova kalastaja, vaikka voittaisi jonkun kalakisan. Mutta autokyydin puuttuminen noin lyhyelle matkalle ei ole syy.
M.S

Pataakkeli

kannattaa liittyä johonkin kalaseuraan joka on lähellä. ite oon rantakylän kalakavereissa, ja tulee aina ilmotuksia millon on mitäkin kisoja. ne kaikki kisathan on yhtä cuppia, juu, mut ei oo pakko mennä kaikkiin. tosin sillon ei tuu cup pisteitä  :roll:

tämä viesti oli lähinnä zintille.

ja pilkkireppu tosiaan on hyvä tai pönttö. pilkit, pilkkikukkarot, toukat, nostokoukku, vavat ja mahd eväät menee yhteen paikkaan. kaira olalle ja eikun kävelemään, liikuntaa liikuntaa

Deeku

Itelläni on n.12 kilsaa lähimmälle pilkkipaikalle vaikka onhan tossa 3:n kilsan päässä joki mutta sinne ei uskalla mennä vasta kun kunnon paksujen jäitten aikaan ja sitten on 3-4 kilsan päässä yksi saastalampi mutta minä en ainakaan kehtaa sieltä kalaa ottaa. Mutta tänävuonna ku on mopo ni pääsee kohtalaisen lähelle noita pilkkipaikkoja. Mutta nyt on semmonen ongelma etta miten kuletan kairaa kun se ei oikein tukevasti tahdo reppuun mennä ni miten te ootte kulettanu sitä. Pitäskö köyttää jotenkin mopoon vai onnistuuko sen saamaan jotenkin tukevasti reppuun kiinnitettyä.
"Toi meni särki."
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

Janxu

Tarkoitin kairan ja pilkkitavaroiden reppuun laittamisella juuri sitä että laitetaan ne tavarat reppuun niin hyvin kiinni,että se reppu/pilkkijakkara selässä voidaan kävellä muutamat kilometrit jäille.Henkilökohtaisesti laitan kairan aina pilkkirepun läpän alle senverta kireälle,että se ei haittaa pidempääkään kävelyreissua ja valitsen aina kohdekalan mukaiset pilkit ja vavat mukaan ettei tule turhaa painoa pidemmille kävelyille.Reisiin ylettyvässä nuoskalumessa on iso hyöty,että ne kamat on kiinni kunnolla repussa.En mä sano,että mun tapa olis oikea mutta se on hyväksihavaittu ja toimiva..

jarmoankka

Quote from: Himopilkkijä89 on November 08, 2010, 01:28:33

Tää on niin tätä nykynuorten (osan)  "mulle kaikki heti tänne nenän eteen kannettuna, v****u mää mitään itte viitti"- mentaliteettiä.  Ihan oikeasti jos ei jaksa kahta kilometriä kantaa pilkkivehkeitä, niin kannattaa jäädä sinne pelikkarin ääreen. Se on meinaan niin, että pilkillä pitää vielä jaksaa kairata, heilutella pilkkivapaa, vintata kalaa ylös... niin ja kävelläkin siellä jäällä. Jos ei sitten vanhemmat olekaan niin "törkeen ikäviä" ja ostavat vaikka ikioman pikkumönkijän, ettei tarvii kävellä.

Harmillistahan se on, että nuoret pilkkijät katoaa. Itse olen kohdannut nuorempana sitä asennetta, että kun vanhoilta jääröiltä kysy vaikka vinkkejä kalapaikoista, että into pilkintään säilyis, niin ei niitä herunut. Näissä tapauksissa pari munat pataan- reissua saattaa innon sammuttaa heti alkuunsa.  Vastapuolena se, että pari kunnon saalis- reissua muksuna antaa varmasti kipinän jatkaa.
Valitettavasti pilkkiminen ei ole "muotia" nykyään vaan snoukkaus, dataus ja kaikki muut hianot termit tuppaa meneen ohitse.  Ja kyllä sekin on totta, että nykyään vanhemmat on itse laiskoja lähtemään jälkikasvun kanssa "eräilemään". Helpommalla kun pääsee ostamalla pleikan.  Harmi vaan, että eivät tajua lapsen kanssa vietetyn laatuajan merkitystä, varsinkin lapselle ja sen tulevaisuudelle.

Vaan mitäpä näistä, kun vetää molemmista päistä. (allekirjoittaneella meinaan)
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Olli

Quote from: wwe-länsi pilkkijä on November 09, 2010, 15:54:38
Quote from: Don Miguel on November 08, 2010, 21:49:56
joo,mutta entäs jos on niin ettei löydä ahkiota sillä sekunilla. :roll:

Jos on kisoihin menossa, niin valmistautuminen kannattaakin sitten aloittaa ajoissa, esim. edellisenä päivänä. Sama kuin kyytiä kysyessä. Jos faijalta kysyy kyytiä "Isi, voitasko me lähtee JUST NY autolla tuonne pilkkikisoihin" vastaus on melko todennäköisesti EI, koska tulee noin äkkiseltään varoittamatta. Tavarat/kyyti pitää järjestää ajoissa  :wink:

Pataakkeli

jarmoankalla oli mahtava argumentti, joka sana totta. itekkin nuorena huomaan olevani hyvin laiska, mutta talvella jotenkin piristyn ja käyn pilkillä tossa kilsan parin päässä olevalla lammella josta ei koskaan saa mitään.

nuoriso "kalastaa" nykyään niin, että ehkä mökillä vastenmielinen mato koukkuun ja limainen särki yritetään kolmella pihdillä ottaa pois koukusta (vrt. kuva). munlaiset truukalastajanuoret on harvoja, ja tunnen vaan pari, jotka kalastaa enemmän ku mä. ovat muuten nuorempia ku mä  :-D

ja deeku, saastalammelle voit mennä pilkille, mutta kaloja ei ole pakko ottaa syötäväksi. nautintohan se on kalojen ylösnostokin, ja kuviahan voi aina jaella netissä.

harmittaa kuitenkin henk koht, kun kalastus on sellasta puuhaa mitä muut ei harrasta. ja kun erkanee näin massasta, ei porukkaa juurikaan kiinnosta olla kaveri mun kanssa, koska en ihmisenä ole kiinnostava outojen harrastusteni perusteella. ja ketäpä kiinnostaiskaan kalastuskaupassa käyvä hieman pulskempi amis enemmän ku jotain mäkkärin eessä päivystävä lettikeisari tai tekopovipommi

pilkkimies13

Mä ainaki käyn kisoissa aina kun mahdollista , mutta palkinnot ovat kyl huonoja nuorilla,aikuisilla on kahvinkeittimiä yms. kukaa mun kavereist ei halluu tulla ku huonot palkinnot!
Nyt on enkka...VOI perkele pääs irti!!

kuha kalle

Tärkeintä ei pitäisi olla palkinnot, vaan osallistumisen ja onnistumisen riemu. Palkinnot vaan tuovat pienen jännityslisän.
M.S

pilkkimies13

Ei mua ainakaa huvita maksaa vitosta euron karkkipussista!
Nyt on enkka...VOI perkele pääs irti!!

Patte123™

Quote from: pilkkimies13 on November 18, 2010, 18:58:09
Ei mua ainakaa huvita maksaa vitosta euron karkkipussista!
mut ajattele nyt mitä liittymisen ja palkinnonjaon välissä tapahtuu. Sä opit kaikkee ja voit samalla tutustua ihmisiin ja kaikkee kivaa.. Ei se aina oo palkinnosta kiinni.
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

pilkkiäijä

En silti lähtisi osallistumaan pilkkikisaan jossa osallistumismaksu on 5€ ja pääpalkintoja on joku 5€ palkinto. Varsinkin jos kilpailussa on kova taso eikä kovin suurella todennäköisyydellä voita sitä pääpalkintoa. Mitä siitä hyötyy? Mielummin etsii hupipilkillä porukkaa ja pilkkii ilmaiseksi ja saa ehkä palkinnoksi pussillisen kaloja. Voihan sitä tietysti osallistua myös yleiseen sarjaan, jossa todennäköisesti on paremmat palkinnot (ellei ole joku pikkukisa, jossa palkintoja on kahvipaketteja), mutta ei siellä ainakaan kaikkia palkita ja pitäisi pärjätä hyvin.

Tämän takia itse käyn vain harvoin pilkkikisoissa, vaikka se todella mielenkiintoista onkin. Mielummin pysyttelen hupipilkinnässä. Kaikki tekee omat valintansa, mutta en suosittele tuota kilpapilkintää, ainakaan heti alkuun.
Olen kalastelijapoika!

KÖSTER

Jos kisoihin menemisen tarkoitus on vain voitto,rahakas palkinto,helppo raha  kannattaa tehdä jotain ihan muuta. Vaikka politiikkaa.

Kisassa nuo asiat ei toteudu ilman
suurta panostamista ja uhrautumista.

Mielestäni pääpalkintona voitto ja jokin muistoesine kaappiin on riittävä, hankkikoot kisailijat sen mersun tai kelkkansa, karkkinsa yms. muilla keinoin.

pilkkiäijä

Jos minä kisaamaan lähden niin aivan varmasti VAIN voittoa tavoittelen. Muttakun siitä ei ole minulle minkäännäköistä iloa, niin mielummin jätän kilpapilkinnän sikseen. Ainakaan osallistumismaksua en rupea maksamaan, ellei siitä jollain tapaa hyödy.
Jos joku käy kilpapilkillä sen takia kun sielä on muitakin pilkkijöitä paljon tai siksi kun oppii vinkkejä "paremmilta" niin siitä vaan. Ei ole sitä vastaan mitään. Toiset voivat tykätä siitä paljon enemmän. Minä saan siitä sen saman ilon ja hyödyn (ja paljon enemmänkin) irti yksinkin ja ilman ylimääräisiä maksuja.
Sitä en kylläkään ymmärrä jos joku lähtee vain palkintojen perässä pilkkimään kilpaa.. Siitä loppujenlopuksi jää hyvin vähän voitolle kun tarpeeksi alkaa kisaamaan. Voihan sitä käydä hupipilkillä, ja saadessaan saalista menee ostamaan itselleen karkkipussin tai mitä haluaakaan ja maksaa "osallistumismaksunsa" näin kaupalle.
Olen kalastelijapoika!