Näsijärvi

Started by ha62607, May 31, 2005, 19:31:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ha62607

Päivää päivää

Tiettääkö täällä kukaan hyviä kalapaikkoja tai niksejä Näsijärvelle? En ole paljoa järvellä vetouistellut. Olen kuitenkin saanut vähäsen 1/kerta alamittaista taimenta yleensä Pallosaaren paikkeilta. Kuhaa ja suurta ahventa tekisi mieli ja tietty suurempaa taimenta.

Kaiulla näkyy pohjassa suurempaakin kalaa, mutta ne eivät oikein innostu syömään. En tiedä miten niitä sieltä houkettelisi. Olen saanut alamittaiset puna-metallihohtoisella Huruksen vaapulla pinnasta. Olen kyllä yrittänyt käyttää syvääjiä, mutta niiden avulla en ole koskaan saanut mitään. Iltasella olen pääsääntöisesti ollut kalassa.

Oikos hullumpi idea kokeilla onkia muutama sintti ja asentaa sintti sitten täkyksi? Ja näin yrittää jekuttaa taimenta / kuhaa ? Pitäisikö käyttää kuollutta vaiko elävää kalaa. Elävä kala tuntuu kyllä aikamoiselta luontokappaleen kidutukselta.

Että näin.

Salmo

Pallosaaren edestä olen itsekin parhaiten lohikalaa saanut, kesäisin kuhaakin. Siilinkarin ympäristö on suosittua uistelualuetta ja jonkin verran on itsekin siellä tullut pyörittyä, ilman mainittavaa saalista tosin. Koljonselkä on hyvää uistelualuetta sekä kuhalle että lohikalalle.

Kuhia olen saanut lämpimän veden aikaan sieltä täältä ihan Muroleeseen asti. Mitään parasta selkää tai aluetta en siis osaa kuhalle sanoa. Eniten on kuitenkin tullut pyörittyä Tampereen päässä lähinnä Pallosaaren edustalla ja sieltä on parhaat kuhasaaliitkin nousseet.

Täkyraksihan on erittäin suosittu uistelijoiden keskuudessa Näsijärvellä. Itse en ole raksikalastukseen sen enempää perehtynyt, mutta muiden kokemusten perusteella voin suositella.

kuha76

Juu se pallon seutu on ihan hyvää seutua ja saa siitä isojakin kyytiin kun kaikki natsaa. Täkyraksia suosittelen jos aiot taimenta tai järväriä pyytää.
Ostat anchovy specialin huppuja ja pyydät/ostat salakkaa tai muikkua. Ja ehdoton suositteluni olisi jos katselisit Täkyraksi uistelu 2.sen. Opastus siinä on hyvää ja opit sen avulla sitomaan itse raksitapsisi ja saat hyvää suuntaa täkyn uinnin virityksiin ja muuhun asiaan liittyvään!

Kuhan kanssa itse vielä käytän melko paljon vaappua (merimetso)
Johtuen siitä, että hämärässä tai pimeässä ei oikein ole mukava plärätä noiden raksien kanssa. Kuhaa ne kyllä antavat, mutta kuhaa ollaan saatu melko hyvinkin ihan vaapuilla ja alueena on meillä yleensä pallo-otava-hornu alue!!!

Ei muuta kuin kireitä siimoja!!!! 8)
Fishing Team TeSu

ahti kiiski

mitä lupia alle 18v tarttee tonne???
-------------O N K I--------------

mika922

Quote from: ahti kiiski on February 03, 2009, 20:42:28
Pilkkiminen kuluu jokamiehen oikeuksiin, mun tietääkseni ei lupia tartte.
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

ahti kiiski

Quote from: mika922 on February 03, 2009, 22:20:01
Quote from: ahti kiiski on February 03, 2009, 20:42:28
Pilkkiminen kuluu jokamiehen oikeuksiin, mun tietääkseni ei lupia tartte.

meen sinne kesällä eli virvelillä kalastelen.
-------------O N K I--------------

Matonen

Mitenkäs pilkkiminen? Tuleeko jo ahventa?
Kertokaa aloittelijalle hyviä paikkoja.  :-)

jarmoankka

Tampereen päässä on seuraava kohtuuhyvä paikka:

"rusthollin" silloilta jäälle ja kohti näsineulaa. Ekan saaren jälkeen on reimari, siitä vasempaan eteenpäin on pakka....tai tarkemmin kai syvän reuna

Tuohon koittanut merkata paikkoja.   Tasurilla kun härnäät niin isot ehkä löytyy. silppua ainakin.

pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Suurkalastaja1

Sokeritoppa, Löytänänsaaren ja Haukisaaren pohjoispuolen penkanreunat ja Hangaslahti ja sen suu. Siinä muutama paikka josta ahventa nousee :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Suurkalastaja1

Onks porukat käyny pilkil? Viikon päästä kai pääsen...
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Sunnuntaina Sokeritopalta 137 ahventa/6kg.

Tänään Kaupin rannasta 39 ahventa ja Sokeritopalta 36 ahventa. Kaikki kalat Hopeasiivellä :-D
Team Hazardi

jarmoankka

Yhtään krouvimpaa sekaan osunut?
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Suurkalastaja1

Tänään Hangaslahden suunnalla klo 10.00-16.00, 68 ahventa ja 7 särkeä. Kalat 3-4,5m vedestä. Varovaista on...
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Mihin aikaan hauki kutee täällä Nässyn eteläpäässä? Joko on kudulla? Ja onkos Jyväskyläntien siltojen seutu jo auki Hangaslahden suunnalla??
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Tänään olin illansuussa pari kolme tuntia heittelemässä Jyväskyläntien siltojen luona illansuussa. Yks tärppi ja seurio, syypäänä puolikiloinen hauki. Haukea oli kyllä ihan matalassa rannoilla möyrähdyksistä ja mutapilvistä päätellen, mutta ei peltiruoka maittanut :roll:
Team Hazardi

M-A-K-E

Eipä juuri Kaupin rannoilta ole kalaa noussut. Mato-ongella kokeilin viime viikolla siinä Kaupinojan tienoilla, mutta eipä mitään tullut. Pitänee koittaa heittovehkeiden kera myöhemmin.
Mä seuduilla näillä oon tunnettu kalamies...

seppo

Ajattelin herätellä vähän aihetta kysymällä: Oletteko jo käyneet pilkillä näsijärvellä(missä,milloin,tuliko mitään jne.)?,  Mikä on tarkalleen jäätilanne? ja Mistä kannattaisi kokeilla tähän vuodenaikaan?
Tiedätkö milloin kala syö??
" tietenkin silloin kun sillä on nälkä "

Suurkalastaja1

Onko porukat käyny pilkillä? Hiljasta on ainakin täällä... :roll: Huomenna olisi tarkoituksena heittää kauden toinen reissu Nässylle. Millanen keli on liikkua jäällä Kaupin suunnalla? Rapsaa tulee reissun jälkeen.... :wink:
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Pitkä pilkkipäivä Nässyllä takana. Kaupin rannasta alotettiin kaverin kanssa kaheksan jälkeen. Heti alkuu saatiin muutamia ahvenia, mutta ei mitään kovempaa syöntiä löytynyt. Paikan vaihdon jälkeen alkoi sitten paukkua paremmin. Eräältä laajalta 4m lipalta löytyi paljon ottihaluista ahventa, mutta surkean pientä. Parvet olivat levällään, yksi reikä antoi yleensä vain 10-15 ahventa putkeen, sitten piti vääntää uus reikä. Kalaa kyllä kertyi ihan riittävästi kun tuolla lipalla pyöri. Kalaa tuli niin tasurilla kuin pystylläkin. Erityisen hanakasti ottivat 5cm Rapalan tasuriin ja 5cm messinki-hopea Saukkoon, jossa oli ketju ja silmä. Itelle lopulta ahventa 3,5kg. Kappaleita oli 139, joten surkean pientä oli ahven tänään. Kaveri lähti pari tuntia aikaisemmin, hänellä oli kai joku 50 ahventa. Ihan mukava reissu, kalaa tuli ja keli oli hyvä. Jäällä oli tosi helppo liikkua, lunta vain muutama sentti. Nyt kannataa lähtee pilkille... :wink:
Team Hazardi

seppo

Eli onko joku jo käynyt tänä (2010-2011) vuonna sokeritoppa nimisellä matalikolla pilkillä? Voiko kaupin rannasta jo kävellä sinne? paljon jäätä siellä on? tuliko kenties kalaa?  :roll:

Suurkalastaja1

En ole tänä talvena käynyt, mutta eiköhän jäätä jo löydy. Kalaa siellä kyllä on, mutta pientä. Helposti saa useamman kilon pientä ahventa, siinä mielessä mukava paikka. :-) Kannattaa etsiä tähän aikaan vuodesta kaloja 4-9 m syvyyksiltä. Paras syvyys vaihtelee päivän ja kelin mukaan. Välillä alkutalvesta tuolla on ahvenia löytynyt parhaiten 8-9,5 m syvyydestä, mutta yleensä kala on paljon matalammassa. Hyvää aluetta on Sokeritopan reimarista itään oleva 150 m pitkä lippa, jossa on vettä 3,5-4 m. Monesti löytyy isoja parvia. Samoin tämän lipan reunat kannattaa tsekata.

Kireitä!
- Suurkalastaja
Team Hazardi

seppo

Kiitos vastauksesta  :wink: Pitänee käydä kattoon.... raportoin sit miten kävi

Tontsake

Tänään tuli muutama tunti vietettyä tuolla Sokeritopalla. Se olikin hieman pitemmällä mitä kartasta näytti kun tuota luntakin oli missä kahlata :-D Noh, joka tapauksessa merkin ympäriltä matalikko porattu reikäjuustoksi ja siitä viistosti itää kohti kymmenkunta reikää sitä pengertä pitkin. Saaliina neljä pientä ahventa ja nekin samasta reiästä  :-o Muissa ei ollut mitään eloa vaikka montaa eri pilkkiä tuli kokeiltua. Täytyy katsoa jos huomena joutas tekeen toisen reissun paremmalla onnella.
Pilkkimään!

sensuuri

Aikaisessa mennään mutta parempi kirjoitella nytku sattui tulemaan mieleen...
Muutin onkiniemen alueelle hetkisitten ja rupesin jo talvea silmälläpitäen katselemaan karttaa vähän mistä tuosta alueelta voisi pilkilllä saada kalaa.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=326135&n=6823385&scale=16000&tool=pienenna&width=600&height=600&lang=fi , tuolta näyttää syvyyskartta mutta Ongelmana onkin että viimeisimmästä pilkkireissusta on aikaa varmaa 10vuotta kun ei meinannut itse jaksaa edes kairata reikää ja onkin vähän hakusessa mistä tuosta kannattaisi mahdollisesti kalaa yrittää, sekä mitä lajeja...
Rannasta on tuosta uimarannan läheisyydestä tullut rantakiviltä heiteltyä lippoja / lusikoita muutamia kertoja kesän aikana, 2 pientä ahven saanut riittää saaliksi noissa kokeiluissa.
Kaikki lähialueen rantakalastus / pilkkineuvot otetaan vastaan suurella mielenkiinnolla ja kiitoksella! :)

renekeitin

Tervehdys!

Olisi alottelevalla heittouistelijalla semmoinen kysymys , että missä Näsijärvellä voi heitellä rannalta ja jopa saaha paistettavaa pannulle?

Asustelen tässä Pispalassa ja kulkuvälineenä on pyörä, joten plussaa tulisi jos paikka olisi pyöräilymatkan päässä

Suurkalastaja1

Quote from: sensuuri on September 06, 2011, 04:39:51
Aikaisessa mennään mutta parempi kirjoitella nytku sattui tulemaan mieleen...
Muutin onkiniemen alueelle hetkisitten ja rupesin jo talvea silmälläpitäen katselemaan karttaa vähän mistä tuosta alueelta voisi pilkilllä saada kalaa.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=326135&n=6823385&scale=16000&tool=pienenna&width=600&height=600&lang=fi , tuolta näyttää syvyyskartta mutta Ongelmana onkin että viimeisimmästä pilkkireissusta on aikaa varmaa 10vuotta kun ei meinannut itse jaksaa edes kairata reikää ja onkin vähän hakusessa mistä tuosta kannattaisi mahdollisesti kalaa yrittää, sekä mitä lajeja...
Rannasta on tuosta uimarannan läheisyydestä tullut rantakiviltä heiteltyä lippoja / lusikoita muutamia kertoja kesän aikana, 2 pientä ahven saanut riittää saaliksi noissa kokeiluissa.
Kaikki lähialueen rantakalastus / pilkkineuvot otetaan vastaan suurella mielenkiinnolla ja kiitoksella! :)

Ahventa luulisi penkkojen reunoilta löytyvän, tosin isommat voivat olla tiukassa. En ole ikinä tavoittanut Nässyltä isompia ahvenia pilkillä, vaikka niitä siellä varmasti on. Satunnaisia +150 g on tullut pilkillä.

Quote from: renekeitin on September 07, 2011, 14:26:11
Tervehdys!

Olisi alottelevalla heittouistelijalla semmoinen kysymys , että missä Näsijärvellä voi heitellä rannalta ja jopa saaha paistettavaa pannulle?

Asustelen tässä Pispalassa ja kulkuvälineenä on pyörä, joten plussaa tulisi jos paikka olisi pyöräilymatkan päässä

Kaupin rannoilta on vesien viiletessä mahdollisuudet saada taimenia ja järvilohia ihan rannalta heittämällä. Ahvenia löytyy samoilta rannoilta kun mennään Tapatoran lahtea kohti. Aitolahdentien sillan rannoilta saa ahvenia ja haukia, saadut yksilöt ovat kyllä olleet pieniä. Koukkuniemen rannalta on tullut ahvenia jigillä. Siinä muutamia paikkoja joista voi lähteä kokeilemaan.
Näsijärven eteläpääty on kyllä hankala paikka heittokalastajalle, varsinkin jos ei ole venettä. Huomattavasti paremmat mahdollisuudet saada ahventa tai haukea on kun lähtee kiertelemään lähistön lampia ja pikkujärviä.
Kireitä! :-)
Team Hazardi

renekeitin

Suuret kiitokset Suurkalastajalle! Huomenissa meen testailemaan ainakin Kaupin ja Koukkuniemen ympäristöjä. Kirjottelen jos jotain nousee :)