Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Järvitaimenen soutu-uistelu järvellä

Started by Fisherman1, December 29, 2010, 17:39:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fisherman1

Olen aloittelemassa järvitaimenen soutu-uistelua ensi kesänä ja olisin kysynyt kokeneemmilta hieman apua.

Kalastusalueeni on Kangasniemen puoleinen Puulavesi (Vuojaselkä+lähivedet). Kalastuskausi tulee olemeen toukokuu-elo/syyskuu.

Olen ymmärtänyt, että keväällä taimen löytyy matalasta. Kuinka matalaan pitää/kannattaa mennä? Mikä on otollisin vuorokaudenaika ja onko jotkut tietyt alueet erityisen otollisia.

Parhaiten aikaa kalastukselle löytyy loma-aikanani joka luultavasti sijoittuu heinäkuulle. Olen lukenut, että heinäkuu ei ole otollisinta aikaa taimenen kalastukselle johtuen lämpivistä vesistä.

Mikä on otollisin vuorokaudenaika kesällä? Vetosyvyydet ja tyypilliset taimenpaikat? En omista takilaa, joten kovin syvälle en pääse.

Muikkua olen alueelta pyytänyt, jota saa lämpivän veden aikaan yöllä hyvin pohjasta.

Ymmärrän että kysymyslista olevan varsin laaja, mutta varmaan jotain "perustotuuksia" taimenen uisteluun liittyy.

Etukäteen jo kiittäen.

Aatami

Kun tutusta järvestä on kyse, niin jos hiukan yrittäis vastailla. Appiukko tykkää myös tuota soutu-uistelua harrastaa ja kalaakin on tullut sillä tapaa Puulalta. Soutu-uistelun hienous on siinä, kun nopeutta pystyy muuttelemaan paljon, tahti on epätasaista ja kaiken kruuna soutamisen tuoma kuntoilu :wink:

Violetit sävyt on toimineet todella hyvin kuin myös savumuikun värit. Lämpimän veden aikaan tärppejä on paljon myös perus muikkuväreissä.

Syvyyksistä voisi sanoa sen verran, että ei ole niin matalaa vettä etteikö siellä taimenta tapaisi, mutta eri asia on mikä on sopiva syvyys sen kalastukseen. Tuollainen 10 metriä on aika hyvä syvyys taimenpaikalle, mutta pintavetona kylmään aikaa tietysti. Syvälle pääsee näppärästi myös dipsy diver-syvääjällä joka toimii hienosti lämpimän veden ja alkusyksyn aikana. Haittana on vain se, että pyytää tehokkaasti myös alamittaisia eli niitä joutuu sitten varovaisesti vapauttelemaan.

Kesällä taimenta kannattaa yrittää sieltä missä muikut on. Kellonaikahan siihen myös vaikuttaa, joten kaiku on aika ehdoton. Ite vedän kesällä välillä kellon ympäri ja tärppejä tulee yhtä tasaisesti. Tärkeintä on että vieheen väri on vallitsevaan hetkeen sopiva. Kirkkaita kirkkaaseen säähän jne. Yöllä jotkut käyttää jopa mustia sävyjä. Ei muuta kun kokeilemaan ensi kesänä.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Mr Ponu

Enpä ole Puulalla uistellut, mutta täällä hieman pohjoisempana (Pohjois-Savo) on soudeltu taimenta useana vuonna. Uistelu tulee aloitettua heti jäidenlähdön jälkeen (yleensä vapun aikoihin) ja kevätjakso jatkuu yleensä hyvänä juhannukseen saakka. Juhannuksen jälkeen tulee yleensä siirryttyä kuhan uisteluun, taimenen saanti menee sen verran hankalaksi kotivesillä. Heti jäidenlähdön jälkeen taimenia löytyy yleensä todella matalasta, jopa alle metrin vedeltä. Joskus tuntuu että yli 5 metrin vedeltä ei löydy mitään, ennenkuin vesi lämpiää yli 6 asteen. Keväällä on valoisaa jo todella aikaisin ja olen yleensä vesillä jo aamuneljän jälkeen ja tulen takaisin viimeistään 8-9 aikoihin. Aamulla ei tarvitse juuri väistellä muita veneitä ja aamuisin on yleensä tyyntä/ tuuli on vähäistä, joka on soutu-uistelussa miellyttävää. Syksyllä tulee aloitettua taimenen uistelu syyskuun toisella tai kolmannella viikolla, yleensä silloin kun pintavesi on mennyt reilusti alle 15 asteen.