Mikkelin Valkeajärvi

Started by Pataakkeli, March 16, 2009, 17:27:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oletko saanut mikkelin valkeajärveltä (istutuslampi) jalokalaa?

kyllä
kyllä, useita
en
missä se on?

siika!

öö... Netissä lukee, että päivälupa on 10€ ja kolme tuntia 8€. aikaisemmin oli sanottu, että päivä on 4€ ja kolme tuntia 6€? Onko hinnat noussut vai mikä hinta on oikea?  :?

perza

Quote from: siika! on December 26, 2010, 16:44:23
öö... Netissä lukee, että päivälupa on 10€ ja kolme tuntia 8€. aikaisemmin oli sanottu, että päivä on 4€ ja kolme tuntia 6€? Onko hinnat noussut vai mikä hinta on oikea?  :?

Lukee ihan siellä villipohjolan sivuilla.
vuorokausi 10€
3 tuntia 8€

Alle 18v
vuorokausi 5€
3 tuntia 4€

kalaa siellä on jokapuolella. Morria tai liisiä uimaan.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

siika!

Hyvä :D Onneksi olen alle 18v ei maksa kuin 5€ vuorokausi.

Pataakkeli

Quote from: siika! on December 26, 2010, 19:39:31
Hyvä :D Onneksi olen alle 18v ei maksa kuin 5€ vuorokausi.

ota kaikki siitä irti, se loppuu nopeesti tuo alaikästen etuudet
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

siika!

Jare

Joulukuun lopulla käytiin kolmen kaverin kanssa jokaiselle ensimmisellä kirjolohipilkki reissulla. Juostiin hullun lailla pitkin lätäkköä, eikä mitään arvatenkaan tullut.

perza

Quote from: Jare on January 06, 2011, 22:52:56
Joulukuun lopulla käytiin kolmen kaverin kanssa jokaiselle ensimmisellä kirjolohipilkki reissulla. Juostiin hullun lailla pitkin lätäkköä, eikä mitään arvatenkaan tullut.

Jare tais olla samaan aikaan kun minä. Tai ainakin yks 3 poppoo siellä oli. Ite sain yhen pienen kirjolohen.

siika!

Joo-o, ei pääse huomenna Valkeajärvellekkään kun äiti ei suostu viemään aamulla.. =( ja muuten ei oo aikaa tai niin huono sää ettei viitsi lähteä :D

Pataakkeli

valkeessa on se huono puoli kun se ei oo tuossa vieressä. ei pääse ihan millon haluu pilkille. toisaalta se on myös hyvä puoli, ettei jokanen käy noukkimassa siitä salaa kaikkia pois

hardy_82

Onko kukaan käyny valkeisella pilkillä lähiaikoina? Mites ovatko laittaneet uutta kalaa jäiden aikaan ollenkaan? Vieläkö tuolla saa käyttää pilkittäessä kahta vapaa jos ostaa tuplaluvan? Pitäs vkonloppuna vantaalta ajella mikkeliin ja valkeisella olis tarkotus käydä!

pynde

valkeella on kaikki mukavuus ja hauskuus karsittu pois...ei kahta vapaa eikä tuplalupia sallittu ja yhdelläkin ongella ongittaessa pitää pitää ongesta kiinni ettei se vaaan karkaa avantoon...eli onki on oltava max 2m päässä pilkittäessä!!! makkaraa paistaessakaan ei saa onkea jättää järveen missään tapauksessa kun se on hirveä rikos! Toisin sanoen jos haluat rentoutua ja haluat että pilkkiminen on hauskaa niin älä mene valkeajärvelle vaan johonkin muualle

pexu

Hyvä vaan että pitävät kiinni niistä säännöistä! Ei oo heinolassakaan mitään järkeä ku 3 ukkoa valtaa yhen lahen ja jokaiselle ukolle 3 tahnaa ja pari ylimäärästä vielä siihen päälle. Viimeks kun siellä kävin niin oli äijillä yhteensä 12 tahnaa oottelemassa ja  äijät on notskilla tai muuten kittaavat kaljaa siellä, sekö nyt on sitä todellista kalastusta?

Pataakkeli

Quote from: pexu on January 19, 2011, 14:22:35
Hyvä vaan että pitävät kiinni niistä säännöistä! Ei oo heinolassakaan mitään järkeä ku 3 ukkoa valtaa yhen lahen ja jokaiselle ukolle 3 tahnaa ja pari ylimäärästä vielä siihen päälle. Viimeks kun siellä kävin niin oli äijillä yhteensä 12 tahnaa oottelemassa ja  äijät on notskilla tai muuten kittaavat kaljaa siellä, sekö nyt on sitä todellista kalastusta?

tätäkin kerran näin valkeella. jätkillä on ootto onget pitkin rantaa, estäen heittelyn ja tulevat sitten kanki-kaikkosessa nostamaan kirjoja ylös

pynde

Valkeella ei muutenkaan voi heitellä mistään kun on niin pirun hyvät rannat heitellä...koko lätäkössä varmaan alle 10 kohtaa mistä voi viskellä virveliä kun on hirveet ryteiköt jokapuolella...tämäkin asia on hoidettu esim. pieksämäen tahinlammella ja monessa muussa paikassa kuntoon että kalastajat voivat edes kalastaa. Se onkin sitten toinen juttu tuleeko lammille porukka ryyppäämään vai kalastamaan, jos valkeellakin on siellä takalaavulla vaikka 6 hengen porukka ja jokaisella yksi ootto-onki järvessä niin ihan yhtälailla ne heitto mahollisuudet pienenee sillä kohtaa muilta :) talvella sitten ei taas pitäisi olla ongelmaa minkään laista vaikka olisi kaksikin onkea järvessä...tai joutuu ihmettelemään jos ei tuon kokoiseen lätäkköön kun valkeajärvi mahdu kalalle talvella oli siellä sitten ukoilla 1 2 tai 3 onkea järvessä :) En sitten tiedä, itse ainakin kalastan sellaisissa paikoissa missä ei ole rajoitettu syöttien käyttöä on isompia kaloja, enemmillä ongilla, hyvät heittopaikat, eikä muutenkaan tehty kalastusta niin pirun vaikeeks!!

jokke83

Kyllä tuo valkee on pilattu ihan tosissaan. Se että joku järkihän siinä hommassa pitää olla mutta se että kun tehää kalastus noi prkl vaikeeks. Tuo heitteleminen on melkosen turhaa touhua tuolla valkeella kun rannat on mitä on. Selvähän se on että eihän sitä vapaa jätetä sinne lojumaan jos lähetään käymää kaupunigissa kaljalla mutta se että jos kuselle meen ja onki ei saa olla sen aikaa järvessä ni on se väärin.  Eikä se kaks vapaa tuolle lätäkölle ole paha jos vaan ne rannat ois siinä kunnossa että sinne pääsis. Nii ja tuota sitten jos ruvetaan ihan kalastuksesta puhumaan nii onko tuo istutetun kirjon "kalastus" sitä oikeaa kalastusta...ehkä siitä nimikin virkistyskalastus.
Tiiä sit mitä muut aattelee...

perza

Paras tapahan on äänestää jaloillaan olla menemättä tuonne kalalle.
Itse kyllä käyn pilkkillä tuolla vaikka viimekeväänä taisin jotain toista mainitakkin. Itteä lähinnä harmittaa tuo 2m sääntö, ei niinkään tuo onkien määrä.
Ootto-ongintaa olen kylläkin vähentänyt aikapaljon. Pääasiassa morrilla tulee pilkittyä valkeella.
Kuhan tässä kevät tulee ja lumet sulaa jäältä niin morria vaan uittamaan niin pysyy varmsti kalassa.

Pataakkeli

itse olen hyvin pystyny heittämään valkeen rannalla, ja on siellä niitä paikoja yli kymmenen, mut jos puhutaa niistä laatuheittopaikoista on sit eri asia..

vai tuollasia säädöksiä? ei se mua haittaa sinänsä kun vähän huoleton "pellonpekko" olen, jos esim kusettaa käännyn sinne missä ei katsella ja hoidan homman. (tämä ei ehkä ole kaikkien mieleen, mutta paskat siitä) ja koska ootto-onginta ei ole hanskassa ei 2 m sääntö sinällään haittaa. mielestäni ootto-onkikalastus ei ole sellaista kalastusta jossa olisi kalastuksen hohdokkuutta, itse en ainakaan nauttisi valmiiksi väsyneen kalan väsyttämisestä ja konemaisen tehokkaasta nostamisesta. sellanen on ahneitten immeisten puuhaa, sellasten, jotka ei välitä miten se kala saahaan ja monta sinne jää, kuhan itte saavat kalaa. mie en sellaseen ainakaan lähivuosina ryhdy, vaan pysyn aktiivisessa kalastuksessa, mikä onkin hauskempaa kun kala mikä iskee on täysin itse houkutettu, koukutettu ja ylösnostettu.

hardy_82

Lauantaina tuli käytyä heittää reissu valkeiselle.. Odotukset eivät olleet kovin korkealla koska kaloja ei lähiaikoina ole laitettu. N. klo 8.30 aikaan jäälle ja ensimmäinen tärppi
tuli 10 aikoihin kun morriin pamautti n. 1,5 kg:n kirre. Tämän jälkeen n. 5 min ja taas morrissa kala kiinni, mutta koukku oikeni pitkän väsytyksen jälkeen.. Tämän jälkeen vaihdon perzan pienen tasurin, joka tuli kala-kallesta hankittua ja tasuriin pamautti kala noin 5 min uiton jälkeen. Kirre ylös arviolta n. 1,2- 1,3 kg. Sitten makkaratulet, jonka jälkeen syvän päälle heiluttaa morria. Ei tapahtumia, joten tahna pyytämään ja n. 5 min tupakkatauon jälkeen kala otti tahnaan ja kiintiön täyttänyt 1,8 kg:n kirre
jäälle. Siihen oli hyvä lopetella n. klo 13 aikoihin. Porukkaa oli jäällä 8 henkee ja muita kalojen nostoja ei pahemmin näkynyt. Hyvä reissu kaikinpuolin  8-)

Pataakkeli

hienoa hienoa. oma kirresetti vaatii vähän katsastusta ja rahatonna se ei oikeen luonnistu. kahtoo jos kevätjäille pääsis kirjoa kokeileen

^^perhostelija^^

Moro! Mitenhän ne nyt pistää kalaa sinne? :roll: Taitaa olla aika paljon lunta ja vettä jäällä? Onko kukaan käynyt lähiaikoina valkealla? Pilkkimiseen ei vissiin tarvi valtionhoitomaksua olla maksettu vai olenko väärässä? Mistä viimeksi sait hardy_82 kirret kun kävit viime kuussa valkealla? Oliko syvässä kala? :roll:

perza

Quote from: ^^perhostelija^^ on February 07, 2011, 22:27:27
Moro! Mitenhän ne nyt pistää kalaa sinne? :roll: Taitaa olla aika paljon lunta ja vettä jäällä? Onko kukaan käynyt lähiaikoina valkealla? Pilkkimiseen ei vissiin tarvi valtionhoitomaksua olla maksettu vai olenko väärässä? Mistä viimeksi sait hardy_82 kirret kun kävit viime kuussa valkealla? Oliko syvässä kala? :roll:

Kävin toissa viikonloppuna pikkuserkun kanssa 7 tuntia istumassa. Pikkuserkku sai oott-ongella syvänpäältä yhden kirren ja pari kävi maistelemassa tahnaa.
Ite uittelin morria, mutta ei tapahtumia.
Ihan hyvä keli siellä on kävellä, kun kohva kantaa eikä upota polvea myöten. Jäätä vaan on ihan liikaa. Oma 70cm mittanen nostokoukku alko olla jo vähän liian lyhyt.
Ei ollut ainakaan tuolloin istutettu kalaa. En tiedä onko senjälkeen. Ilmeisesti ei ole istutettu näille jäille ollenkaan kalaa? Jouluna ei ainakaan perinteistä joulukala satsia tullut.

Villipohjolan sivuilla lukee seuraavaa istutuksista. Jos paikkansa pitävät niin kalaa ei ole tulossa vasta kun keväällä.

QuotePyyntikokoisen kirjolohen istutukset maalis-huhtikuussa 4-5 kertaa, touko-syyskuussa 2-3 viikon välein ja ennen Joulua.

^^perhostelija^^

Onko niin paljon jäätä ettei 70cm nostokoukku enää riitä? :-o Ei kyllä itsellä ole koko nostokoukkua mutta tarviikos sitä välttämättä? :wink:

Kalaa siellä varmasti on sen voisin uskoa 8-) Ei ole varmaan ollut otilla luulisin!

perza

Quote from: ^^perhostelija^^ on February 07, 2011, 23:36:40

Onko niin paljon jäätä ettei 70cm nostokoukku enää riitä? :-o Ei kyllä itsellä ole koko nostokoukkua mutta tarviikos sitä välttämättä? :wink:

Kalaa siellä varmasti on sen voisin uskoa 8-) Ei ole varmaan ollut otilla luulisin!

Jäätä oli paksuimmillaan reilu 70cm, muuten tasaisesti semmosta 40-50cm, jos ei ota sitä välissä olevaa sohjoa lukuun. Sohjo kun jäätyy niin jäätä on "riittävästi"
Aika normaali saalis tuolta näin paksunlumen aikaan keskitalvella. Onhan siellä kalaa niinkun aina on mutta se on eriasia osuuko kohille. Kirret kun ei välttämättä enää isoissa parvissa liikuskele, kun useamman kuukauden ovat lammessa oleilleet. Kuhan lumet sulaa jäältä jaevät aurinko lämmittää niin varmaan ottaa paremmin.   
Itellä on kyllä niin ohuet siimat että ilman koukkua näillä jää paksuuksilla mahdotonta saada kala ylös. Ainoastaan lätkällä onkiessa en käytä nostokoukkua, mutta valkeisella en juurikaan lätkällä ongi. Morria uittanu viimevuosina ja välillä ihan hyvin tuloksin.

Pataakkeli

ite joskus aattelin liitseillä tai räsäsillä lähtee sinne

^^perhostelija^^

Quote from: hardy_82 on January 24, 2011, 00:58:58
Lauantaina tuli käytyä heittää reissu valkeiselle.. Odotukset eivät olleet kovin korkealla koska kaloja ei lähiaikoina ole laitettu. N. klo 8.30 aikaan jäälle ja ensimmäinen tärppi
tuli 10 aikoihin kun morriin pamautti n. 1,5 kg:n kirre. Tämän jälkeen n. 5 min ja taas morrissa kala kiinni, mutta koukku oikeni pitkän väsytyksen jälkeen.. Tämän jälkeen vaihdon perzan pienen tasurin, joka tuli kala-kallesta hankittua ja tasuriin pamautti kala noin 5 min uiton jälkeen. Kirre ylös arviolta n. 1,2- 1,3 kg. Sitten makkaratulet, jonka jälkeen syvän päälle heiluttaa morria. Ei tapahtumia, joten tahna pyytämään ja n. 5 min tupakkatauon jälkeen kala otti tahnaan ja kiintiön täyttänyt 1,8 kg:n kirre
jäälle. Siihen oli hyvä lopetella n. klo 13 aikoihin. Porukkaa oli jäällä 8 henkee ja muita kalojen nostoja ei pahemmin näkynyt. Hyvä reissu kaikinpuolin  8-)

MORO!

- Mistä sait nuo kalat kun kävit valkealla? Oliko sulla syöttinä mitä?

- Eli aamusta on näköjään syönyt hyvin 8-)

- Itse ajattelin lähteä huomenna kokeilemaan onneani :-) Ensimmäistä kertaa pilkkimään kirjolohta :roll:

^^perhostelija^^

Huomenna olisi lähdettävä koluamaan valkeajärveä! Ideoita mistä kannattaa kokeilla ja miltä syvyydeltä? :roll: Koskaan en oo ennen kirreä onkinut pilkillä! Uusi kokemus sekin 8-)

siika!

Laittappa reissu raportti sitten tänne :-D

^^perhostelija^^

10.02.2011

Saavuin valkeajärvelle 11.30 aloitin kalastelun laavun rannan lähettyviltä ja jatkoin matkaa syvänteeseen, siitä jatkoin matkaa tupsua kohti siitä sitten kiersin toisen rannan kokonaan ja eläkenläisten niemessä kävin mutta tyhjää oli..  Lopettelin joskus viiden maissa kalastelun, ja menin itse paistamaan makkarat laavulle ja kotia kohti!

- Paljon oli kyllä pilkkireikiä tehty että en tiedä onko laittaneet alkuvuodesta kaloja järveen vai eikö! :roll:

- Oli viimeinen pilkkireissu valkeajärvelle kyllä minun osaltani! :x

perza

Quote from: ^^perhostelija^^ on February 16, 2011, 14:29:33
10.02.2011

Saavuin valkeajärvelle 11.30 aloitin kalastelun laavun rannan lähettyviltä ja jatkoin matkaa syvänteeseen, siitä jatkoin matkaa tupsua kohti siitä sitten kiersin toisen rannan kokonaan ja eläkenläisten niemessä kävin mutta tyhjää oli..  Lopettelin joskus viiden maissa kalastelun, ja menin itse paistamaan makkarat laavulle ja kotia kohti!

- Paljon oli kyllä pilkkireikiä tehty että en tiedä onko laittaneet alkuvuodesta kaloja järveen vai eikö! :roll:

- Oli viimeinen pilkkireissu valkeajärvelle kyllä minun osaltani! :x

Tuota tuota,  tuossa ei oikeastaan ollu muuta virhettä kun se että kiersit liian monta paikkaa. Lohi pilkkiminen vaatii malttia, pitkäjänteisyyttä ja hyviä hermoja sekä luottoa kalapaikkaan/vehkeisiin.
Jos sitä kiertelee ja kaartelee pitkin järveä niin aika pieni mahdollisuus että lohi osuis kohille ja vielä ottais pilkkiin.
Valkeisellakin on niinpaljon paikkoja että valkkaa vaan jonkun yhden paikan ja kyttää siinä sitten kokopäivän. Kairaa vaikka johonkin 5 reikää muutaman metrin välein ja pilkkii niissä. Millätahansa pilkillä voi tietysti kalan saada, mutta suosin itse morria. Siihen ottaa yleensä ne nirsoimmatkin kalat.
Sekin tietysti pitää ottaa huomioon nyt näin keskellä talvea paksunlumen aikaan jään alla ei ole valoa ja kalat syövät hyvin vähän ja harvoin. Eli siis oikeastaan nyt on vaikeinta aikaa saada valkeiselta kalaa, kun uutta kalaa ei olla laitettu eikä laiteta kun todennäkösesti vasta ensikuun puolella.
Kalaa siellä kyllä on varmasti, kaikkia ei pilkkimällä pois saada ja syksyllä sinne jäi niinpaljon kalaa että riittää varmasti kalaa pitkälle kevääseen.

^^perhostelija^^

Moro!

- No kyllä mä jonkun tunnin verran istuin yhdessä paikassa, ja sitten vaidoin paikkaa! Kokeili ootto-onkea, lätkää, morria mutta mihinkään ei ottanut, muutaman kerran vissiin muutama tahnapallo hävisi koukusta.

- Minusta taas tuntui että kalaa ei pahemmin jäänyt järveen syksyllä, koska itse kävin loppu hetkillä siellä ja aika tyhjänä järvi jäi!

- Tuskin ne laittaa kalaa ennen kun jäät sulaa sieltä..