Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Orviksen TLS-sarjan vavat?

Started by Tirpitz, November 25, 2003, 01:21:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tirpitz

Ajattelin ostaa Orviksen TLS-sarjan (tarkemmin Trident TLS) #5 luokan vavan (4-osaisena), koska sain niin hyvan tarjouksen. Mutta mulla ei oo mahdollisuutta testata sitä etukateen eli kyselisin, että onko kenelläkään mitaan kokemuksia tämän sarjan vavoista. Mainostavat olevan huippuluokkaa ja hinta-laatu suhde hyvä eli kuulostaa hyvältä mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ennen lopullista päätöstä.
Vavalla kalastelisin pääasiassa pienilla ja keskikokoisilla joilla kirreä, taimenta ja harria. Kalastustaidot ovat keskiluokkaa eli ei aloittelija mutta ei mikään grand-old-man.
Suuria puheita, pieniä saaliita..

PatilZ

Ko. luokassa 4-osaisena TLS vapoja on neljä erilaista.

Eipä ole kokemusta kaikista ja kahdesta viimeisestäkin vain vähän. Muut jatkavat kokemuksiaan.

Eli mallit joita en ole päässyt testaamaan:
- 9' Tip 9.5 joka pitäisi olla siis nopeaan heittotyyliin sopiva kärkitoiminen
- 9' Mid 7,5 joka sitten puolitoiminen ja pitää paremmin kalat kiinni sekä suojaa peruketta paremmin

Ja sitten mitä vapoja 4-osaisena on hetkutettu testausmielessä:
-8'6'' Tip 9,5 on nopea vapa ja heittää hyvin luokkaista siimaa (tai tässä tapauksessa siimana oli kyllä itse asiassa #5,5 siima eli Masteryn GPX), ajoitus oli kuitenkin helppoa vaikka itselläni on vaikeuksia nopeiden vapojen kanssa. Tarvittaessa voima lähtee kyllä ihan kahvasta asti, kun yrittää heittää maksimipituuksia. Heittokone vaan mitenkä kalastukseen sopiva?

- 8'6'' Mid 6.5 on herkkuvapa. Heittäminen helppoa ja rytmi löytyy kuin itsestään. Poweria löytyy selvästi vaikkei tuulessa varmaan heitä yhtä sutjakkaasti kuin nopeampi kaimansa. Itse valitsisin tämän pienille ja keskikokoisille jokikohteille, koska kalastuksellisesti parempi. Lisäksi taitaa olla tarkemmin luokiteltu vapa, eli lähempänä oikeata. Sitä en tiedä miten tuo vähän pitempi puolitoiminen sitten toimisi verrattuna tähän.

Yleisilme vavassa on juhlava. Kelakiinnike on näyttävä ja korkki kahvassa hyvin muotoiltu. Kelakiinnike vaikutti siltä, että ottaa vastaan mukisematta kelan kuin kelan. Aihio väriltään vihertävä ja ehkä turhankin kiiltäväksi lakattu. Vaparenkaissa yksi keraaminen stripping guide ja sitten kromattuja snakeja. Varsin pätevän näköistä työtä. Jommassa kummassa vavassa oli yksi vapaliitos aavistuksen väljä - en muista kummassa. Onko yleinen ongelma? Vaikutti kuitenkin sellaiselta "steariinillä kuntoon" ongelmalta*. Vapa vissiin valmistetaan Orviksen Vermontin tehtailla.

* tähän viikon vinkiksi: kalastuslaukkuun kannattaa muun rekvisiitan lisäksi pakata vavanhoitoväline. Tämä väline saadaan tavallisesta tuikkukynttilästä. Ota kynttilä pois metallisesta kuoresta ja poista lanka sekä sen kiinnitykseen käytetty metallilevy. Pistä kynttilä takaisin metallikuoreen, joka toimii siis säilytysrasiana ja sujauta välinekassiin. Ennen vavan kasaamista sipaise kynttilää vapaliitoksiin.

Ja koska vapoja ei miehellä ole koskaan liikaa:

Mistä Tirpitz on saamassa hyvää tarjousta ja mihin hintaan?

Tirpitz

Kiitos kommentistasi Patilz. Vaikutat asiantuntevalta kaverilta ja kiitos testaustuloksistasi. Unohdin sanoa vavan olevan juuri se 8'6'' Mid 6.5  Itsekkin valitsisin keskitoimisen, koska nopeatoimiset vavat ovat kuulemma anteeksiantamattomia virheiden suhteen ja siksi sopivat enemmän ammattilaisille. Ulkonäöllä ei ole suurempaa merkitystä, mutta haen vavalta vaivattomuutta heitettäessä ja herkkyyttä/tunnokkuutta (etenkin jos larvastaa). Eli tuntuisi olevan kokemuksiesi perusteella minulle juuri sopiva. On totta, että vavat tehdään Vermontin tehtailla, Manchesterissa. Olen itse juuri USA:ssa vaihtarina ja saisin vavan hintaan 225$. En ole varma mitä se Suomessa maksaisi, mutta luulisin yli 400 euroa. Haluan vavan neliosaisena, koska sen on mahduttava matkalaukkuun. Joka tapauksessa kiitos kommentistasi vielä kerran. Se oli arvokasta tavaraa, koska en pysty testaamaan vapaa etukäteen.
Suuria puheita, pieniä saaliita..