Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Keskustelua tasapainopilkeistä.

Started by Miksu the kalamies, February 07, 2011, 22:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miksikä itse kutsut tasapainopilkkiä?

Tasapainopilkki?
Tasari?
Tasuri?
Puntari?
Jokin, joka ei ole tässä?

Miksu the kalamies

Eli täällä voi keskustella kaikesta liittyen tasureihin. esim. tasureista, uittotekniikoista, parhaista paikoista ja kaikesta muusta!
p.s. voit lisätä kuvia vaikka kaloista, joita olet saanut tasurilla (mielellään pieni kuvateksti)  :-D

Itselläni on heti yksi kysymys: Millainen on hyvä perus-uinti ahvenelle rapalan jigging rapilla?  :?

Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Nousukas (FPT III)

Kaikki kuvassa tuli kyseisellä maxin halppis tasurilla, muistaakseni 4.5e maksoin tuosta ja osoittautunut oikein ottipeliksi ahvenelle ja hauelle, ainakin tuossa lähijärvellä, missä eivät muut pilkkijät oikein tasureiden nimeen vanno, ei mukamas tule, mutta itse olen toistamieltä  :-D

Uploaded with ImageShack.us

Ps. ettei tule väärinkäsityksiä kalojen koosta kuitenkaan, vapa on 35cm pitkä..
"Epäonistumisen todennäköisyys on suuri, kun kyvytön, opettaa halutonta, tekemään hyödytöntä."

_kiiskenkalastaja_

Quote from: Miksu the kalamies on February 07, 2011, 22:04:47
Millainen on hyvä perus-uinti ahvenelle rapalan jigging rapilla?  :?
Itse uitan tasuria yleensä sellaisilla 20-30cm pitkillä terävillä nykäisyillä, joskus taas parhaiten pelaa hitaat ja pitkät nostot.

Omasta mielestä parhaita tasureita mitä kaupasta saa ovat karismaxit, kevätjäillä pitää kokeilla myös jigipyrstöllä varustettuja kaimaani haukitasureita kun niitä motonetissä näytti olevan.

Miksu the kalamies

Entä pitääkö tasurivavoissa olla jäykkä kärki, vai käykö esim. teho50 pienille tasureille?

kuha kalle

Mielestäni rapalan teho-vapa on tosi hyvä tasuripilkintään, 50 koko ahvenelle ja 70 koko kuhalle. Itsellä ainakin kaksi tuollaista vapaa:
http://www.normark.fi/tuotesivu/teho_rapala_premium_-pilkintasarjat/rapala-teho_50_premium_gl_-pilkkisetti
Ja yksi toimiva tuollainen: http://www.normark.fi/tuotesivu/teho_rapala_premium_-pilkintasarjat/rapala-teho_50_premium_basic

Itsellä tasureita löytyy levypyrstöllä joku kymmenen. Karvapyrstöjä löyti kesällä mökiltä 50 kpl. jotain vanhoja. Joukossa muutama helmi, kuten oranssi, punainen, vihreä, ja viisi harmaata. Väreistä hyviksi havaittuja on oranssi, sininen ja harmaa. Ahvenvärisillä nilsuilla en jostain syystä ole mitään saanut.

Hyvä uittotyyli on juurikin tuo 15-30 cm. nypäytys, jonka jälkeen odotus, ja taas veto. Jotkut sanovat myös, että tärisytyskin toimisi.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Himopilkkijä89

Itse en ainakaan viimeksi saanut norminykimisellä oikein mitään vaan tasurointi muistutti enemmän mormyskointia kun tasuripilkintää. Hidas alas päin vajottaminen samalla väristäen oli se jolla sai kalat ottamaan, käytössä oli pieni karvaperätasuri.

Aika aloittelija olen vielä tasurihommissa mutta se alkaa vihdoin valjeta että huonolla syönnillä rauhallinen uitto + väristyksiä ja hyvällä syönnillä saa vetää oikein kovia ja pitkiä nykäyksiä. Levypyrstötasureita en ole talvisin juuri käyttänyt.

Pilkin väristä olen aina ollut sitä mieltä että sillä ei valtavaa merkitystä ole vaan muut asiat ovat tärkeämpiä. Ehkä kuitenkin nuo luonnonvärit toimivat parhaiten hyvällä syönnillä ja ärsykevärit huonommalla.

Miksu the kalamies

Olen ostamassa muutaman tasurin ens viikonlopulle, joten oisko vaikka ambulanssi ja ahven hyviä värejä perus tasuripilkintään? Ja eikö nousukkaalla ole myös joku teho50 vastaava vapa  :?

Tasuriman

"Aika aloittelija olen vielä tasurihommissa mutta se alkaa vihdoin valjeta että huonolla syönnillä rauhallinen uitto + väristyksiä ja hyvällä syönnillä saa vetää oikein kovia ja pitkiä nykäyksiä. Levypyrstötasureita en ole talvisin juuri käyttänyt."

Tuossa lainaus Himopilkkijän viestistä, joka on täyttä asiaa, mutta tuohon edellä olevaan lainaukseen lisäisin:  Oikein hyvällä syönnillä et voi tehdä noita kovia pitkiä nykäyksiä. Et ehdi, sillä sinun pitää vetää kalaa jatkuvalla syötöllä ylös.
   Kun pääset ajoahventen syöntiparven kimppuun, niin homma menee aivan hulluksi. Kalaa on sitä mukaa kiinni, kun ehtii pilkin veteen heittää. Harvoinhan tähän hulluuteen pääsee kiinni, mutta kun pääseen, niin syönti on todella sairaan rajua. Siinä on juuri tasurin huikein viehätys.

Noista vapahommista:

Teho on aivan toimiva vapa tasurinoginnassa.  Itselläni kulkee mukana pari Teho vapaa ja yksi omatekoinen, johon on kiinnitetty vanha perhokela.

Miksu the kalamies:  Ambulanssi on aivan hyvä värivalinta. Karismaxin ja Rapalan tasureista löytyy hyviä. Itse käytän paljon Rauhalan tasureita ja niistä juuri Pietari mallistoa. Vähemmän tunnettu ja hieman vaativa uitoltaan, mutta kalastaa hyvin. Tämän talven ottipeli on ollut tummanruskea/ mustapilkkuinen Pietari.(50mm.)
    Vinkkinä aloitteleville tasurionkijoille. Älkää karttako matalassa pilkkimistä. jopa alle puolem metrin vedestä olen vedellyt melkoisia kyrmyniskoja.

Miksu the kalamies

Quote from: Tasuriman on February 08, 2011, 19:09:08
Vinkkinä aloitteleville tasurionkijoille. Älkää karttako matalassa pilkkimistä. jopa alle puolem metrin vedestä olen vedellyt melkoisia kyrmyniskoja.

En ole itse vetänyt körmyniskoja matalasta, mutta kaksi ensimmäistä tasurikalaa kyllä. Ensimmäinen oli tasurin kokoinen (4cm  :-D) ja toinen kaksi kertaa tasuri  :-)

Eli siis aijon hommata pari tehoa ja tasureita.
Entä onko kokemusta nils-masterista tai kuusamosta??

Tasuriman

Quote from: Miksu the kalamies on February 08, 2011, 20:29:59

Eli siis aijon hommata pari tehoa ja tasureita.
Entä onko kokemusta nils-masterista tai kuusamosta??

On toki kokemusta molemmista. Henkilökohtaisesti kyllä laittaisin roponi Kuusamon kaluihin. Nilsuihin en oikein ole päässyt sisälle, merellä ovat kuulema saaneet niillä hyvinkin, joten kai se on pelkästään mieltymys kysymys. Karismaxilta löytyy kyllä myös ottipelit jokaiseen lähtöön.
    Mukava havaita, että tasurionginta kiinnostaa, vaikka se on hieman vaativampaa puuhaa, eikä anna saalista lukumääräisesti pystyjen, tai morrien tavalla.
    Joskus, tosin harvemmin homma toki kääntyy toisin päin. On sitä joskus päässyt tasurilla näyttämään pystypilkkijälle "kalanvärkit".

pilkkiäijä

Jos Nilsuja meinaat ostaa niin pienet koot toimivat ainakin loistavasti.

Itse en ikinä ole käyttäny mitään muuta ärsykeväriä, kuin sinistä, jossa on oranssi maha (toki sekin ehkä vähän luonnollisen värinen). Aina pyrin uittamaan mahdollisimman aidon ravinnon väristä tasuria  :wink: Nykyään jätän mahakoukutkin (värilliset) jo useista tasureista pois koska koen niiden vain huonontavan syöntiä.

Omia luottotasureita ovat olleet Hakit, Rapalat, jotkut Nilsut, Karismaxin kuore- ja muikkuvärit, Ässät ja Kahirit. Myös pari omavalmisteista ollut usein testissä. Vedessä on suunnilleen yhtä suuren osan ajasta karvapyrstölliset ja levypyrstölliset.

Olin Himopilkkijän kanssa samalla apajalla tuolloin, ja tosiaan välillä ei kalaa saanut ottamaan kun kahdella tapaa: Tekemällä pari minimaalisen pientä nypäytystä TAI kun vavalla "löi" kohti tasuria, eli teki vavalla pienen näpäytyksen kohti avantoa vaikka muutaman kerran peräkkäin. Kuitenkin tämän jälkeen tein aina pari isompaa ja hidasta vetoa tai ihan normaalia uittoa ja sen jälkeen kala iski taas paremmin. Välillä kala tosiaan iski Tasurimanin sanojenkin mukaan Todella rajusti. Ei siinä ollut väliä nyppikö vai ei koska kala oli aina kiinni kun laski tasurin metrin säteelle kaloista. Ja kalat tosiaan suurimmaksi osaksi 1,5-2,5m jään alla, eli AINA kannattaa koittaa välivedestä ja jään alta.
Olen kalastelijapoika!

Miksu the kalamies

jos kalastelee n. 0.5-6 m syvyisillä vesillä, niin käykö 0.20 mono. hyvin siihen? vai kannattaako panostaa kuituun?

pilkkiäijä

6m vedessä kuitu vielä mielestäni ihan turhaa. Ja kyllä 0.20 siima vielä riittää, itse nyt muutamia reissuja pilkkinyt vallan 0.18 siimoilla 3-6m syvyydestä, jään alla saa aina välillä vetää vastanypyt vähän varovaisemmin mutta kyllä hauet ainakin jäälle sillä on noussut.
Olen kalastelijapoika!

Miksu the kalamies

En ole aloittelija kalastuksessa, joten kyllä mä tolla 0.20 monolla selviän.  :wink:  Mutta onko kenelläkään kokemusta kuidusta vaikka vähän syvemmästä?

Jarskimo

Kuidussa on paljon parempi tuntuma syvässä kuin monifiilillä, mutta kuitu jäätyy helpommin kuin mono, joten itse valitsisin kyllä jonkin 0.20 mm monofiili siiman

Miksu the kalamies

Tuo on kyllä täysin totta Jarskimo.

Onko kenelläkään kokemusta vihdin enäjärvestä pilkkipaikkana?

Torro

Quote from: Jarskimo on February 09, 2011, 17:02:22
Kuidussa on paljon parempi tuntuma syvässä kuin monifiilillä, mutta kuitu jäätyy helpommin kuin mono, joten itse valitsisin kyllä jonkin 0.20 mm monofiili siiman

Kuitusiimankin saa pysymään kunnossa kun käyttää kehimis vapaa syvältä pilkittäessä. Olen itseni monesti suututtanut kehimällä siiman käden ja vavan välille reikää vaihtaessa. Solmut ja hermot kiristyy. Kehimisvavalla ei ole tullut suurempia ongelmia.
Neljästä metristä onkii vielä kivasti tolla 0.20 mm monofiililla ja 5cm tasurilla, mutta syvemmälle mentäessä joutuu kokoajan herkistämään keskittymistä ja vähentämään hanskoja tärppien tuntemiseksi. Kuitusiimat ja haarukka ovat silloin ihan ehdoton yhdistelmä
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

KALIKKA

mie olen tasuria heilutellu pääsääntösesti viimeset 10 vuotta normi pilkki reissuilla. Kohde kaloina kun on hauki
ja isompi assu. Yks asia on kaivanu korvantaustaa, nimittäin tuo kehimis vapa tasuri hommissa.
omat kokemukset ei paljon puolla moista keppiä. Kyllähän se syvässä menettelee, mutta alle 3m vedessä isomman
tuupin sattuessa saattaa olla tärppi todella raju, niin mites tuo löysin antaminen alkuryntäyksessä mahtaa
onnistua. Ite käytän ihan perus pilkki vapoja mistä on liipasinta viilattu pyöreäksi.tiukan tärpin tulessa ei tarvii peukulla ettii
liipasinta vaan puola rallattaa iloisesti, kuin kesällä döörin jarru.
jos siimaa jää jäälle liikaa onnistuu kelaaminen yhdellä kädellä onki polven alle painettuna.
meni taas ohi aiheen, mutta en vain oiken ymmärrä tuota tappi onkee tasuri hommissa. Eräs palstan ahkera pilkkiä
sai kokemusta isomman kalan kanssa tappi ongella ja ei oikein kuulemma ollu hyvä siinä vaiheessa.
kertokaas ny uupelolle mitä hyvää tuossa kehimis vavassa on normiin verrattuna muutakin kuin tuo avantojen
välillä liikkuminen. Morri hommissa ja kilpapilkinnässä on kyllä ehdoton ja pätevä.
               T:KALIKKA lähes 30v tasurin heilutusta takana.
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

Tasuriman

Omat havainnot ja kokemukset ovat hyvin pitkälti Kalikan linjoilla. Jokainen tietysti taaplaa tyylillään ja kehimisvavan ominut käyttäjä soittaa peliään varmasti taidolla tilanteessa, kuin tilanteessa.
  Minäkin omien kokemusteni nojalla olen päätynyt kelavapaan, josta olen viilannut jarrut samaan tapaan, kuin Kalikka kertoi tehneensä.

Rakentelin takavuosina kehimisvavan ja nostokoukun yhdistelmän. Kyllä sen käyttö oli lähinnä sitä nostokoukkupuolta. Itsellänikin on tasuriongintaa takana liki parikymmentä talvea, mutta kehiminen on yhä oppimatta.

kuha kalle

Selitättekö mullekkin tuon viilaamisen. Vai tarkoitatteko sitä, että olette viilannut kelan sisällä olevia hampaita pienemmäksi, jotta jarru antaisi helpommin siimaa.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Poromies

Aikasemmin oli puhetta vavan kärjen jäykkyydestä, joka pitäisi olla aika jämäkkä että vastaisku ei antas liikaa periksi. Karismaxin jäykkäkärkine isohko haarukka on oivallinen vapa.

Ja mitä tohon haarukkaan tulee, niin kyllä sillä hyvin pärjää tasurihommissa. Nykyään useissa, ainakin Karismaxin, vavoissa on hyvin kehitetty jarrujärjestelmä, samanlainen kuin joissain kevyissiä kelavaoissakin. Se spulaa kahella tavalla: kun haarukkavapa on oikeinpäi käytössä, se ei anna yhtään löysää, isku on siis jämäkkä. Kun vapaa taas kääntää 180 astetta(ylösalaisin sivusuunnasa), kela ei stoppaa siimanantoa, vaan antaa sujuvasti löysää niin paljon kun kala vetää(riippuen tietysti kuinka kireälle jarru on asetettu).
"Kalastetaan aina kun ehditään, ja silloinkin kun ei ole aikaa"

KALIKKA

Quote from: kuha kalle on February 10, 2011, 16:05:59
Selitättekö mullekkin tuon viilaamisen. Vai tarkoitatteko sitä, että olette viilannut kelan sisällä olevia hampaita pienemmäksi, jotta jarru antaisi helpommin siimaa.
ei hampaita vaan liipasimen väkästä sieltä puolan sisältä.

tuo kelallinen tappi onki onkin vähän eri mitä tarkoitin. mielessä oli tää uus villitys missä ei ole siima puolaa ollenkaan
vaan kaikki siima on tappien varassa "jumissa/sotkussa".

kono96

Olettekos huomanneet, miten karvapyrstön väri vaikuttaa kalan nappaamiseen? Itse olen ainakin huomannut, että kala ottaa mielummin valkoiseen karvaan kuin ruskea/mustaan.

KALIKKA

kirkas vetisessä tuo musta/ruskee on antanu kyllä hyvin kalaa ja punainen taas kahvin värisessä veessä.
omat huomiot  levypyrstöllisissäkin on ollu,että tummassa veessä punainen houkuttaa enempi kuin kirkas ja kirkkaassa taas
toisin päin.
muinoin  laitoin yhteen kelta musta raidalliseen ja puna pyrstösee  pikkunilsuun oranssin karvatupsun. yhistelmä toimi
loistavasti salo lampiloilla keväällä missä vesi muistuttaa lähinnä kura vettä.

Tasuriman

Edelleen tuosta jarrun viilaamisesta.
Pidän sitä kohtalaisen tärkeänä ja juuri tasurionginnassa. Todennäköisyys , että jossakin vaiheessa pilkkiin tällää isompaa petokalaa, eikä se tule hyväilemään viehettä.
   Se ampuu, kuin nato-ohjus kiinni, eikä siinä ehdi norttia sytyttelemään, ei edes jarrunappia löysäilemään, vaan kelan tulee antaa siimaa isossa tärpissä.

Tulipahan homman tärkeys taas todettua jokin aika sitten. Ostin uuden Teho Bumerangin, enkä laiskuuttani heti viittinyt käydä jarrua säätöviilaamaan.
   Ekareissulla sitten, kun olin mielestäni isojen ahventen käyntipaikoilla, asettelin siiman päähän 70 mm Pietarin. Mustaselkäinen ja helmiäisen valkoinen vatsapuoleltaan.

Kun laskin pilkin noin kolmen metrin syvyisen pakan päällä, niin melko heti joku riskimpi kävi sitä kopeloimassa. Hetken ehdin harmitella, ettei se uudelleen tule, koska taisi hieman saada nokilleen.
   Hittovie tuli se sittenkin.  10,5 kg;n .12 kuitusiima napsahti poikki, kuin märkä paperinaru. Heti iskussa.
   Ei siinä ehtinyt peukaloaan jarrusalvalle pyöräyttää.

Niin lähti hyvä ottipeli, kuinm tauti Töölöstä aikoinaan.

Miksu the kalamies

Kävin justiinsa kelan viilaamassa, joten nyt se näyttäis pelittävän  :-D

Pilkitäänkö karvatasureilla samalla tavalla kuin levyillä ja onko niille jotain niksejä lisäksi?

Miksu the kalamies

Olin tänään pilkillä ja sain särjen ahventasariin! Mulla on siitä videokin...

Tasuriman

Quote from: Miksu the kalamies on February 11, 2011, 20:50:54
Kävin justiinsa kelan viilaamassa, joten nyt se näyttäis pelittävän  :-D

Pilkitäänkö karvatasureilla samalla tavalla kuin levyillä ja onko niille jotain niksejä lisäksi?

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14358.0

Tässä yksi linkki aiemmin käytyyn keskusteluun. Josko tuosta löytyisi joitakin vinkkejä uusille tasurionkijoille. Tai nousisi kysymyksiä mieleen.

Miksu the kalamies

Miten syvänteitä kannattaa onkia tasureilla? Esim. Vihdin enäjärven romsin syvänteestä (syvyys 9.1m)
En ole sieltä syvänteeltä ikinä mitään saanut...

Himopilkkijä89

No ainakin veikkaan että ei siinä syvänteessä ole kaloja jos et ole saanut. Sitä en ihan tiedä mitä tarkoitit mutta itse ainakin koittaisin ainakin sen syvänteen lähettyviltä 3-6m vedestä pilkkien koko matkan pohjasta jäänreunaan ja nuo kaikki loivasti syvenevät rannat vaikuttaa ottipaikoilta, voi olla kyllä että niissä ei kuitenkaan isoja ahvenia ole. Tällaisen kuvan sain järvestä ihan syvyyskartan perusteella.