Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Istarikirret voimakkaita...

Started by Hata, September 11, 2003, 17:03:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Hata

Olin setäni kanssa soutelemassa viime sunnuntaina Olkilammella Toivakassa joka on istarilampi. Oltiin oltu jo 3 tuntia kunnes jokin sairaan raskas kala nappasi pieneen oranssiin Rapala Floatingiini. tein nopean vasta iskun ja alkoi tiukka väsytys. tuntui että siellä on jumalattoman suuri kuha. sitten kala teki uskomattoman komean hypyn ja siinä selvisi laji: kirjolohi. pumppasin raivokkaasti sitä ylös kun se veti ja veti. lopulta haavi heilahti ja kirre oli veneessä. Kirre oli todella pulskassa kunnossa. painoa oli 1,115 kg ja pituutta komeat 45 cm. olen onkinut onkilammista kirrejä ruuaksi jotka eivät pahemmin potki muuta tämä itsekasvanut oli kova vastus. Onko todellakin niin että vapaana eläneet ovat paljon voimakkaampia?

T:Hata

kaivo

Omat kokemukseni kirreistä ovat taas enimmäkseen toisenlaisia. Kalastan normaalia 1-2 kg kirreä istarilammella avovesiaikaan UL-vehkeillä, talvisin pilkillä.

Väsytykset kestävät muutamista minuuteista vajaaseen kymmeneen, vähän kalan koosta, istukkaan iästä ja veden lämpötilasta riippuen. Useimmat kirret väsähtävät melko nopeasti. Varsinkin pilkillä taistelutyyli on lähinnä junnaamista reiän alla ja muutamien metrien syöksyjä. Avovedessä kalat saattavat vetää pidempiäkin spurtteja, mutta väsähtävät melko nopeasti, eikä läheskään joka kala hypi (hyppimisen määrään voi itse vaikuttaa). Tuntuisikin, että riittävän kevyillä välineillä kalat käyttäytyvät rauhallisemmin kuin järeämmillä "kiskottaessa". Näin ainakin omalla kohdallani.

Anonymous

kirre eli pullalohi on kyllä kokoonsa suhteutettuna yksi heikoimmista kaloista. Esim hauki on KALA.

Jonttu

kirre eli pullalohi on kyllä kokoonsa suhteutettuna yksi heikoimmista kaloista. Esim hauki on KALA.
Itse olen täysin päinvastaista mieltä,kirjolohi on kokoonsa suhteutettuna paljon voimakkaampi kuin esim. hauki,1kg hauen saa kelata tuosta vaan ylös,mutta saman kokoista kirreä vastaan saa taistella kunnolla!!!
Täällä vantaanjoen yläosilla on tosin kirjolohen todettu kutevan ihan normaalisti ja joskus poikasia selviää talven yli,joten nuo minun saamani kirjolohet voivat olla luonnonkirjolohia,jotka todennäköisesti ovat parempia taistelemaan kuin istarikirret.
Toisaalta kyllä istarikirrekin oppii taistelemaan,kuten flyfisher14 tuossa jo mainitsikin.

K0lkkaaja

Olisipa täälläkin luontaisia kirjolohia... Olis edes kunnon taimenia, ei istareita!

Anonymous

Kirren tappelu halut riippuu omasta mielestäni kovasti kalan vaapana olo ajasta.

Potkuri

Jonttu, luulenpa ettet heitä näitä kaloja samoilla välineillä. Kyllä minä ainakin haukisetilläni kilon kirren ilman vastarintaa saan rannalle. Vantskin kirret on jalostettu agressiivisiksi, Itsekkin olen noita saanut.
Team Ruoto

Räisänen

Elokuussa istutettiin nimeltämainitsemattomaan lampeen eri kokoisia kirrejä. Parin päivän jälkeen ihmeteltiin kun ei ylös saatu kuin muutama yksilö ja kaikki oli 0.5-1kg. Pidettiin parin päivän tauko ja tultiin uudestaan ja sain samana iltana 5 kirreä, mutta nekin oli suht. pieniä. Tästä päivästä meni vielä viikko kun tultiin taas lammelle ja nakkasimme siimat veteen. alle 5min ja kummallakin kala kiinni.
Kaverin kala oli aivan virkeä, mutta pieni 0.5kg. Ja minun kala ui viistosti suoraan rantaan ja haaviin ja painoi 1.6kg. Ei mitään taistelun halua ja kummiskin vedet oli sopivan viileitä kirrelle.

Muissakin paikoissa on todettu että useasti pienet on paljon voimakkaampia.

Anonymous

Ite oon huomannu ainakin joki olosuhteissa sen että jos kirre on ollu lähes kk:n joessa niin väsytys kestää n.1kg kalalla paljon pidempään kuin lähes 2kg just istutetun kirren väsytys. Viime talvena paljon lohipilkillä käyneenä huomasin sen että n. 1,5kg kirre on tappelija mutta kun kalan koko rupeaa olemaan 2,5 ja enemmän niin ei tappele oikeastaan yhtään. Iso jumpsuttaa ja ei lähe spurttailemaan. Sain nimittäin 2.735kg kirren väsytys kesti ehkä pari minuuttia ja 1,6kg kymmenisen minuuttia.
Jäät ois varmaan kestäviä mutta ku on saatanallinen flunssa. Kuumetta ja nuha.

Mokki

Omakohtaiset kokemukset istarikirreistä ovat aika vähäiset.
Mutta ne muutama kappale kirrejä mitä olen saanut, ovat oikeastaan tulleet vaan ylös järvestä (tai tarkalleen ottaen lammesta) pelkällä kelaamisella. Ei yhtään vastarintaa.
Esim. Suurin kesällä saamani kirre n. 1,2kg ja pituutta oli muistaakseni vähän päälle 40cm ( en muista tarkalleen ) ei vetänyt yhtään. Pieni vastaisku ja kelaus, kala oli haavissa.

Mutta minulla ei ole kokemuksia niistä kirjolohista, jotka elävät esim. koskissa. En siis voi sanoa muuta kuin sen, että ainakaan omakohtaiset kokemukset järvessä elävistä kirjoista ovat ne, että eivät ne kirjot paljoa taistele. Ainakaan pienimmät  ;).

QuoteItse olen täysin päinvastaista mieltä,kirjolohi on kokoonsa suhteutettuna paljon voimakkaampi kuin esim. hauki,1kg hauen saa kelata tuosta vaan ylös,mutta saman kokoista kirreä vastaan saa taistella kunnolla!!!

Oman kokemukseni perusteella, kilon hauen, tai kilon kirjon voi kyllä vaan kelata ylös, ilman mitään ihmeellisiä väsytyksiä.  :)
^^ Totta joka sana.

matiaz

Olisipa täälläkin luontaisia kirjolohia... Olis edes kunnon taimenia, ei istareita!
Kyllä täältä Keski-Suomesta aika "helpohkosti" luonnon taimenenkin saa jos tietää mistä ja millo niitä pitää yrittää!
Jos oot koneonkija nii sitte se on kyllä aikalailla eri juttu..
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Jonttu

Omakohtaiset kokemukset istarikirreistä ovat aika vähäiset.
Mutta ne muutama kappale kirrejä mitä olen saanut, ovat oikeastaan tulleet vaan ylös järvestä (tai tarkalleen ottaen lammesta) pelkällä kelaamisella. Ei yhtään vastarintaa.
Esim. Suurin kesällä saamani kirre n. 1,2kg ja pituutta oli muistaakseni vähän päälle 40cm ( en muista tarkalleen ) ei vetänyt yhtään. Pieni vastaisku ja kelaus, kala oli haavissa.

Mutta minulla ei ole kokemuksia niistä kirjolohista, jotka elävät esim. koskissa. En siis voi sanoa muuta kuin sen, että ainakaan omakohtaiset kokemukset järvessä elävistä kirjoista ovat ne, että eivät ne kirjot paljoa taistele. Ainakaan pienimmät  ;).

QuoteItse olen täysin päinvastaista mieltä,kirjolohi on kokoonsa suhteutettuna paljon voimakkaampi kuin esim. hauki,1kg hauen saa kelata tuosta vaan ylös,mutta saman kokoista kirreä vastaan saa taistella kunnolla!!!

Oman kokemukseni perusteella, kilon hauen, tai kilon kirjon voi kyllä vaan kelata ylös, ilman mitään ihmeellisiä väsytyksiä.  :)
Riippuu välineistä ;)

qaz

täälläpäin virtaa joki johon on istutettu kirjoa monet vuodet.
kalan keskikoko on hieman kilon yläpuolella ja kalat suhteellisen voimakkaita. väsytykseen ei kuitenkaan missään nimessä mene kahta minuuttia enempää!!
samassa joessa on myös istutettua järvitaimenta joka on kirjon veroinen "voimanpesä", jos ilmausta voi kilon kaloista käyttää...
nämä kalat ovat hyppelevät ja käyttäytyvät siiman päässä muutenkin agressiivisesti, toisin kuin esim. isot hauet jotka vain "menevät", halusitpa tai et...

Anonymous

Omista kokemuksistani sanon se että kirren voimakkuus riippuu kasvupaikasta.Koskessa kasvanut kirjo on PALJON vahvempi kuin istarilammessa kasvanut ;)

hauki_friikki

Tuo on totta,mutta miettikää jotain 1-2kg kirreä joka on ihan luonnon kala esim jenkeissä jossain koskessa kasvanut ja verratkaa sitä johonkin pikku lammen pullaloheen.Istutus lohilla on surkastunut pyrstö,mutta taas luonnon lohella kunnon mela.Äyskoskesta oli joku ukko saanut 6 kilosen kirren .Luulempa että mies ei olisi saanut kalaa ylös jos se olisi ollut luonnon kala.Minä olen sitä mieltä että kirre taistelisi paljon paremmin jos sillä olisi luonnon lohen pyrstö.

Kyllä ne silti taistelee hyvin,mutta paremmin ne taistelis jos...
Siellä maha missä painitaan

visa

Sanoisinko näin, että istarikirreistä ehkä 2/3 on voimakkaita. Omalle kohdalle on sattunut kolmen tyyppisiä kirrejä: jotkut tekevät voimakkaita syöksyjä ja vääntävät kovaa, jotkut taas hyppivät paljon ja ovat sillä tavalla voimakkaita, kolmas kirretyyppi sitten onkin sellainen joka vain junnaa paikallaan ja antautuu melko helposti.

Eli kyllä suurin osa kirjoista on mielestäni voimakkaita. Ja vaikka istareilla onkin rispaantuneet evät ja väitetään, että ne eivät sen takia jaksa pistää hanttiin niin onhan niillä pulskilla rasvasäkeillä sentään runkoa millä vääntää. Tämä siis on vain oma mielipiteeni.

Monni

Joskus kun kirrejä kalastelee niin melkein voi sanoa välillä että jotkut kirret pistää hanttiin enemmän kuin saman kokoinen istutu taimen.
Poltinkoski