Noloin mokasi kalastuksessa.

Started by Superpilkkijä, March 03, 2011, 11:22:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Superpilkkijä

Kerro kaikille mikä noloin/pahin mokasi kalastuksessa. Mun varmaan se kun heittelin mökkilaiturilta virveliä yhtäkkiä virveli lähti käsistä ja lensi muutaman metrin päähän kaislikkoon ja siima oli sotkussa kaisloihin.
EI tullut kuhaa kummosempaa

Mikko_-Procyon-

Joskus juniorina heitin vesipainon kanssa matosyöttiä Hossassa. Lönkerö vapa yhdistettynä rannalla kasvaneisiin varpuihin aiheutti sen, että kulppa nasahti itseä takaraivoon. Myös matosyötti meni läheltä, koska niskaan jäi koukun kärjestä verta vähän tihkuva naarmu.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

juhox

Onhan noita monta, mutta ainakin kerran lensi kello järveen onkiesssa. Tuli vähän liian innokkaasti viskattua kohoa mahdollisimman pitkälle ja kellohan irtosi kädestä  ja sinne meni.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Kvaari

Kerran pilkkikisoissa etenin tehokkaasti reittisuunnitelman mukaan. Kun olin puoli tuntia kairaillut, eikä mistään reiästä mitään tullut, huomasin etten ole muistanut laittaa koukkuun toukkaa.

Edit: Näköjään lipsahti heittokalastus-ketjuun.

Nisu

Kyllähän noita välillä sattuu ja niistä saa kuulla vielä jälkikäteen.

Kerran pilkkikilpailuissa lähdin vaihtamaan avantoa reiteen kiinnitettävä syöttirasia unohtuneena auki. Eikun takaisin samaa reittiä keräilemään toukkia ja survareita lumihangesta.

Viime keväänä viskasin omaa hölmöyttäni luottopilkin avantoon. Hyvän kokoista ahventa avannosta nostaessa siima katkesi pilkin yläpuolelta. Kalan sain kuitenkin jäälle, joten morri irti kalasta ja siihen perään refleksinä pilkki mahdollisimman nopeasti takaisin avantoon siimakatkoa sen kummemmin ajattelematta. Sinne meni. Ketuttaa vieläkin, kun kyseistä pilkkiä ei tunnu saavan enää mistään. Tasureitakin on pari kertaa tullut tiputeltua avantoon turhan takia.

Myös lokin virvelöiminen taivaalta ja sen seurauksena huutavan lokin selvittely siimasotkusta kohtalaisen suositulla kalapaikalla pisti hieman nolottamaan.

siilinki

Virveliin laitoin kiinni painavimman lusikkauistimen mitä pakista löytyy, no heiton aikana sitten huomasin etten epähuomiossani ollut laittanut leikaria kiinni ja lusikka lensi arviolta 200m.  :x
Leikarihan sieltä vaan tuli takaisin.
Vaarallisin tilanne oli kun heitin koskella sähköjohtoon virvelillä.
Onnekseni en saanut sähköiskua.

Makkeri

No joo onhan tuota sattunut kaikenlaista, mutta 1 tapaus on joka on jääny mieleen.

Oltiin kuultu eräästä metsälammesta jossa oli aikoinaan ollut tuollasta reippaan puolen kilon ahventa, joskus 50-60 luvulla ja pitihän se lampi sitten ettiä.
Kun saatiin paikalle varmistus, aamulla auton keula kohti 50km päässä sijaitsevaa hirmu assuista kuulua lampea.

Nooh, kamat rannasssa niskaan ja eikun kairaileen. Siellä sitä ruuvattiin ympäri lampea reikää reiän perään ilman nykyjä.
Huomattiin sitten paikallinen isäntä rannalla koiraansa ulkoiluttamassa, tietysti ihmeissään meidän touhuja seuraten.

Isäntä jäi mielenkiinnolla pilkkimistämme seuraamaan, varmaan tunnin jos hieman toista kateltuaan , lähti tulemaan jutuille.

Tervehdyksiä vaihdettuamme isäntä kyseli että eikö se kala ole ruuan päälle ollut.
Eipä ole ei, ja samaan hengenvetoon todettiin että on se kumma ettei noistä isomuksista ole mitään merkkiä kuulunut.

Isännän suupieliin levisi pienoinen hymy, huomasi että nyt oli meidän touhumme käsittänyt.
Juu ei ole ihme ei, isäntä aloitti, tästä lammesta kun oli assut hävinneet happikadon myötä joskus 70 luvun alkupuolella.
Isomus assuja kyllä kuulemma oli, mutta tuossa toisella lammella tuota metsä tietä muutama kilometri etiä päin.....

Että sillä lailla meni se pilkki reissu, ei ollu ihme jos ei assu pure ;)

turisti

Kerran olin menossa uistinta vetämään, ja ihmettelin ku kone ei oikeen pysyny ollenkaa käynnissä ja aikani sitä tutkin ja huomasin että bensa hana oli jääny kiinni, naapurit kyllä seuras kiinostuneina mun touhuja

Morripoika

Viis vuotiaana oltiin isän kans veneellä heittelemäs. Isällä tietenkin lensi ne heitot pitemmälle kuin mulla niin päätin sitte, että nyt kiskastaan niin että isä jää toiseksi. Noh kiskasin sitte niin paljon, kun rahkeista lähti ja uistin löyty tietenki isän niskasta...
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Lahna late

Kerran kun olin kaverin kanssa pilkillä niin oli tosihuono syönti, no siinä sitten pilkkiä vaihtamaan ja nostin entisen ylös vedestä ja etsin rasiasta uuden hianon juuruksen. Toukan laitoin koukuun ja viskasin pilkin avanoon, sitten hamusin vapaa siinä ja ihmettelin että mitäs ku on viälä se edellinen pikki kiinne. Siinä sitten huomasin että enpä ollut laittanu juurusta kiinni siimaan. Siällä se kimaltelee lappalan pohjassa varmaan vieläkin.

Että semmosta.  :-D

_kiiskenkalastaja_

Oisko ne tilanteet joissa huutelen että nyt on kala kiinni ja sit huomaanki et pohjassa se uistin oliki :-D

Jjj

Kerran tuli kiireellä lähdettyä heittelemään eräälle matalahkolle joelle. Perillä sitten kavereiden kanssa heiteltiin ja sitten päätettiin kahlata vastarannalle.  Rupesin ylittämään jokea. Puolessa välissä huomasin että taitaa "kumpparit" vuotaa ja tarkistin asian ja enköhän ollut unohtanut kumpparit kotiin ja jalassa lenkkarit ja alle 10 astetta lämmintä, niin kylmähän siinä meinasi tulla märin jaloin hillua siellä rannalla.

Jonkun verran kaverit kuittailleet, että ethän sää ennenkään kumppareita oo tarvinnu ku pitää kahlata. :evil:

SarQK

Itse olin yhdellä hyvällä hauki järvellä heittelemässä, mutta syönti oli tosi huono no sitten vaihdoin yhden hyvän prohfessorin kiinni jolla olin todella paljon saanut haukia ja tuumasin kaverille no nyt hauki kyllä nappaa ja heitin sitten  kauaksi lusikan, sitten aloin kelailemaan sisään, mutta ei tuntunut siiman päässä olevan yhtään mitään ja kun kelasin ylös huomasin että perukkeen lukko oli jäänyt auki sinne meni lusikka :-D

Miksu the kalamies

Mulla kävi tälleen pienempänä, että olin yhellä ihan hyvällä kalapaikalla kalastelemassa. joka sijaitsee suositulla uimarannalla.

Heitin uistinta kaislikonmyötäisesti ja rupesin kelaamaan. Yhtäkkiä jarru kirskui ja hihkaisin ylpeästi,  että nyt se ennätys tulee!!
Jonkin aikaa väsyteltyäni aloin miettiä, että oliko se sittenkin jäänyt kiinni, mutta kun huomasin että siima liikkui vedessä, niin aloin kelaamaan hurjemmin. Siinähän ympärilleni kerääntyi joukko ihmisiä kiinnostuneina katsomaan mitä tulee.
Olin aivan innoissani kunnes kokeilin onko se vielä siellä, siima liikkui taas, mutta nyt nousi kaislan pää vedenpinnan yläpuolelle! Olin aivan nolona kun isä sitten kävi sukeltamassa kaislan poikki.
Myös kelan siimat menivät aivan kiharalle.
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

SLN

Nuorena poikana tuli pilkillä legendaariset "hupputerveiset" :oops:
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku

D-Vitamiini

Pikkupoikana mökiltä tippunut pari kertaa laiturilta. Ja mukavasti siinä kohdassa mihin tipuin, oli mutapohja :D
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

Patte123™

Noh.. Olin mökillä menossa vetämään ja samalla kattomaan katiskaa.. vene oli laiturin vieressä ihan rannassa kii mut en ollu vetäny maalle asti.. alla oli joku 15cm vettä ja sen alla joku metri mutaa.. Olin työntämässä venettä vesille ku liukastuin ja yks jalka veneessä ja toinen polvea myöten mudassa ja veneen perä ilmassa  :-D Pääsin ite pois ja sisko ja mutsi ne vaan nauro :-D
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

Superpilkkijä

Quote from: siilinki on March 03, 2011, 13:30:31
Virveliin laitoin kiinni painavimman lusikkauistimen mitä pakista löytyy, no heiton aikana sitten huomasin etten epähuomiossani ollut laittanut leikaria kiinni ja lusikka lensi arviolta 200m.  :x
Leikarihan sieltä vaan tuli takaisin.
Vaarallisin tilanne oli kun heitin koskella sähköjohtoon virvelillä.
Onnekseni en saanut sähköiskua.
Ainakin oli onni matkassa. Lisää mokia vaan sillä niitäkin on hauska lukea välillä.

EI tullut kuhaa kummosempaa

perttu

varmaan se kun oltiin isän kanssa koskella perhoa heittelemässä joskus 5-7 vuotta sitten . pari ensimmäistä heittoa menivät iha hyvin mutta sitte lentää lakki perhon mukana veteen ja siinä sitä sitte naureskellaan ja seuraava heitto taas lakissa kiinni mutta tällä kertaa perhon koukku oli mennyt lakin läpi ja jäänyt päähän kiinni ja eihän siinä muu auttanut kuin lähteä kotiin sitä irrottelemaan :-D

rink

Innostuin kalastamisesta pitkän tauon (yli 25 vuotta) jälkeen viime kesänä. Mokia tuli lähes jokaisella kalastuskerralla ja saaliitkin olivat vaatimattomia. 

Viime kesä oli siinä mielessä erinomainen, että lämpimät säät mahdollistavat pulahtamisen veteen noutamaan ties kuinka monetta kaislikkoon tai pohjaan takertunutta viehettä/jigiä.  Toki se, että kalastin useasti eräällä hyvin kapealla joella saattaisi olla haaste kokenneemmalle kalastajalle saatikka tämmöiselle, jolla peukalo on keskellä kämmentä.  :-D

Ehkä paras moka oli se, kun sain kalanmuotoisella isohkolla jigillä - miksi lie oikeasti nimetetään - vain hiukan ko. jigiä isomman hauen. Jostain syystä kyseistä haukea irrottaessa koukusta ängin sormeni kyseisen hauen kitaan ja nappasihan tuo kiinni. Kovasti kipeää teki ja saihan tuossa opetuksen, että varmaan isommankaan pedon suuhun ei kannata sormia laittaa. Tuon jälkeinen heitto meni sitten hiukan puihin eli noin 4-5 metrin korkeudelle puuhun. Taisi keskittyminen hiukan herpaantua Sillä erää kalastusreissu päättyi ko. mokaan.

Kalliimmat mokat tuli varmaan siinä, kun tuli ostettua halpoja virveleitä, jotka hajosivat lähes tulkoon ensi heitoilla. Ensimmäinen siten, että lukko lensi laiturilta veteen ja katosi saman tien...loppukesä tulikin heitettyä sitten kaverin vanhoilla välineillä. Nyt on tullut hankittu kunnon välineet...tai ainakin toivon mukaan kunnon välineet.

Tämä kausikin on jo mokien osalta korkattu, kun oli pakko koettaa viime viikonloppuna erään joen sulassa. Puhelinlankoihin rävähti yksi heitto. :roll:

Aatami

Mitään kauhean pahoja mokia ei ole sattunut, mutta yksi melko nolo muistuu mieleen. Olin ostanut ensimmäisen hyrräkelani jerkkausta varten. Mentiin Kallen ja KalaAnten kanssa Lempäälän Sääksjärvelle haukea kalastamaan. Siinä sitten ylpeänä heittelin uudella hienolla jerkkisetilläni innosta soikeana. Enpä ollut tajunnut tarkastaa kelan jarruja ennen kalaan lähtöä ja siinä sitten erään heiton aikana levisi kelajarru veneen pohjalle. Sieltä lensi jos monenlaista prikkaa ja muuta pikkuosaa. Nolona keräilin osia veneen pohjalta ja onneksi löysin ne vielä ettei järveen saakka mikään lentänyt. Tämä sattui muutama vuosi sitten eli sattuu niitä muka kokeneillekkin  :-)

Kävipä kerran pilkille mennessä myös seuraavanlainen äksidentti. Olin kaverin kanssa menossa eräälle järvelle pilkille. Otimme pilkkivehkeitä auton takakontista, kun huomasin, että pilkkijakkarani oli auennut ja pilkit oli levinnyt takakonttiin. Keräilin vehkeitä kasaan, kunnes yksi pilkki oli tarttunut verhoiluun kiinni. Jotenkin ihmeellisesti onnistuin sohlaamaan siinä, kun sain kyseisen pilkin koukun sormeeni. Varsin ikävä tilanne, kun yksi koukun sakara oli kiinni takakontin verhoilussa ja yksi sakara oli kynnen ja peukalon välissä ääriään myöten. Se teki kipeää. Puukolla ensin nirhasin koukun irti verhoilusta ja sen jälkeen olikin edessä hauskempi osuus. Millään ei olisi viittinyt lähteä mihinkään lääkäriin poistattamaan koukkua ja kun pilkille teki mieli. Niinpä pyörittelin koukkua hetken lihassa, että väkänen sai tilaa liikkua. Lopulta sain vedettyä koukun pois sormesta. Nenäliina verenvuotoa estämään sormen ympärille ja pilkille. Sormi oli melko pitkään kipeä, kiitos fiksun ratkaisun lähteä poistamaan itse koukkua sormesta. Rapatessa roiskuu.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

jermu

Olin pitkäköskella kalassa ja kivenpäältä latasin virveliä taakse et tulee kunnon leiskautus ja pitkä heitto, siitä sit kaikin voimin kiskasin eteen päin ni eiköhän koukku ollut jäänyt selän takani olevaa reppuun kiinni.Sinne lensi reppu kamoineen koskeen.Olihan nolo kelailla reppua takasin ku selän takana oli ihmisiä sillan päällä todistamassa tätä ja kuului naurun pyrskkähdyksiä.

gsus_lives

Onhan noita kömmellyksiä tullut vuosien varrella.

Tässä muutama mitkä muistan tällä hetkellä:

Olin pylkönmäellä päin taimenta kalastamassa pienehköstä koskesta ja erittäin vaikekulkuisessa maastossa. Sitten tuli vaihtoehto kävellä pusikon ympäri mikä olisi kestänyt ainakin 15min tai sitten tuen kehoni nojalla olevaan puuhun joka oli siis kosken yläpuolella. Tosi atleettinen kun olen valitsin tukemisen. Virhe! Tuin kehoni siis koko painolla puuhun pakki toisessa kädessä (eli en pitänyt mistään kiinni). Iso puu oli kait lahonnut sisältä päin ja räsähti poikki ja mahapläiskällä suoraan koskeen. Sain uida pakin perässä hetken matkaa mutta virveli pysyi kiinni toisessa kädessä. Siitä sitten kuivattelemaan lompakkoa ja kännykkää...

Toinen möhläys sattui kaverille:

Olimme tulossa kalastamasta merellä veneellä ja kaverilla oli kait jäänyt jotenkin uistin veneen ulkopuolelle ku n saavuimme virtapaikkaan 2 saaren välissä. Uistin jotenkin sukelsi ja vei virvelin mennessään. Kaverilla kesti hetken tajuta mitä tapahtui. Ja tosiaan alkoi olla pimeetä mutta muuten oli lämmin. Kaveri ja itse aloitettiin siis sukeltelemisen virvelin perään. Itse annoin periksi n.20min päästä ja menin takaisin veneeseen kun alkoi olla  pilkkopimeetä. Nohh hetken päästä kuului hihkuminen kun kaveri oli löytänyt virvelinsä. kyllähän siinä saatiin sukellella.

Toinen tapaus sattui myös merellä.

Olimme koko vene täynnä porukkaa ja ilta syönnille oltiin menossa. Huomasimme toisen kalastajan hetken matkan päässä ja ihmeteltiin kukahan se mahtaisi olla ja hana pohjassa ajettiin. Yhtäkkiä kuului kauhea rysähdys ja vene pysähtyi kuin seinään ja kaikki lennettiin veneen etuosaan pakit mukaan lukien. Olimme ajaneet ainoaan kiveen monen sadan metrin etäisyydellä ja kivi tosiaan näkyi selvästi veden pinnan yläpuolella :D

Onhan noita tarinoita...  :roll:
Masturbation is sex with a person you love, Hauki, 7,4kg, ahven 1kg+, ruutana 2,107kg, särki 1kg+, kuha 2kg+...

Miksu the kalamies

HEH!

Olin viime syksynä mun veljen kanssa merellä kalassa vuokraveneellä.
Katteltiin merikorttia, että missäs ois hyvä paikka. Seuraava paikka noin 1km päässä.
Veli aatteli, että voitaisiin ajella vähän kovempaa ja laitto hanat pohjaan.
TUMPS! RÄKS! Ajettiin ainooseen kariin 50m säteellä! HUHHUH! Molemmilla meni melkein kuset housuun.
Odotettiin ja kuulosteltiin, että tuleeko veneeseen vettä ja tuliko reikää. Vettä ei tullut.
Ajettiin lähimpään saareen, tutkittiin vahingot ja iloksi huomattiin, että veneessä oli metallivahvistukset, ei jälkiä veneessä, mutta yks moottorin lapa kärsi vähän.
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

kalamias!

Kyllähän näitä...

1.
Kaveri puhdisti joskus uistintaan läiskimällä sitä veteen ja menetti uistimensa, menetti myös monia muita uistimia ihan normaalilla heittelyllä. Siis niitä 10-15 euron professoreja ja rapalan vaappuja, räsäsiä jne. Rapalan perukkeiden takia siis, itse tiesin kyllä että ne aukeavat tuollain kovan iskun saadessaan. Päätin sitten näyttää toiselle kaverille että kuinka ne aukeavat (tai kuinka kaveri oli menettänyt uistimensa puhdistaessaan uistinta) ja tottakai se miun uus uistin sinne jokeen meni... Saakeli että vitutti ja kaveri nauro seuraavat 3 viikkoa....  :x

2.
Joskus puhuttiin kaverin kanssa paljon kaikkea kun tultiin rantaan. En muistanut nostaa moottorinperää ollenkaan ja hiekkaranta kyseessä. Varmaan tajusitte sen vitutuksen ja tuskan testaillessa että toimiiko moottori vielä.  :-D

3.
Koskella joskus tuli vedettyä 2 kertaa 5 metrin kahlausmatkan aikana kunnon lennot perseelleen sinne mutakuravelliin. Oli sitten hieno polkee kotio.

Tuossa pari, kyllä niitä hauskempiakin mokia löytyy, täytyy kirjotella kun tulee mieleen.

Murmeli

Ehkä tämänpäiväinen on ollut nolointa, onneksi kukaan ei nähnyt. Testasin, paljonko on vettä aallonmurtajan vieressä. Käytin pystypilkkiä painona ja sehän jumitti sitten sinne pohjaan. Olisi toki voinut jonku heittopainonkin sitoa siimaan, kun niitä oli mukanakin.

Kalamies91

Sattuuhan noita aina sillon tällön. Nyt viikonloppuna sain vavanpoikki kun laiskuutta yritin taivuttaa autob kyytiin kokonaisena. :D No eipä nuo vavat paljoo maksa. :D

alec1984

Ihan ekana sattu nuorempana, isän peukku jäi koukkuun ja ei mitenkään vähän kiinni vaan uppos ihan kunnolla,  ja samalla reissulla heitin virvelin järvee ja sinne jäi :D , liekkö innostuin elämäni ekasta lohikalasta vaikka olikin alamitta  :mrgreen:

Miikkali

No se kun olin kavereitten kanssa kalalla, ja niillä oli siimat siinä sotkussa ja ustinkin siinä. Noh, minä heitin sitten uistinta kaislikkon, niin tottakai se meni siihen siimaan sotkuun ja kaverilla koukku sormeen ja syvälle.
Ilmaisia tarroja - ilman postikuluja! www.yad.fi/streetteam

Himopilkkijä89

Pilkkikisassa kaadoin pakin vahingossa reiän vieressä kumoon ja eikös ainakin ne kaikki isoimmat ahvenet siitä päältä luiskahtanut takaisin järveen.  :lol: