Värjäys

Started by duppelt, December 02, 2003, 22:30:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

duppelt

Onko kukaan värjänny itse joitain perhonsidonta välineitä?Oma mummo ja pappa ollu joskus turkistarhureita ja oon saanu ketun häntää ja muita karvoja, joita oon sitten värjäilly(ihan nättejä). :)

Hota

Kaikea mahdolista on tullut Dylon väreillä värjättyä.
Parhaiten pääsee hommaan sisään kun kokeilet pieniä palasia eri seossuhteisiin.
Perusasiat: tarkka mittaustapa Dylonin+veden+suolan+ajan kanssa jos haluaa samanlaista tulosta myöhemminkin.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Mikko_-Procyon-

Jos värjättävä materiaali on valkoista ja tahdot saada voimakkaan värisen lopputuloksen, varaudu useampiin värjäyskertoihin. Yhdellä värjäyksellä minä sain valkoisesta jäniksenkarvasta vaaleanpunaista ja harmaata. Punainen ja musta jäivät haaveiksi sillä kertaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Hota

Jos värjättävä materiaali on valkoista ja tahdot saada voimakkaan värisen lopputuloksen, varaudu useampiin värjäyskertoihin. Yhdellä värjäyksellä minä sain valkoisesta jäniksenkarvasta vaaleanpunaista ja harmaata. Punainen ja musta jäivät haaveiksi sillä kertaa.

Käytitkö lämintä vettä johon oli suola liuotettu ?
Värjäysaika voi olla jopa 2pv.

ja pitää vielä muistaa sekoitella tuota välillä että värjääntyy tasaisesti.
Varsinkin heti aluksi että saa kaikki ilmakuplat pois. mutten tulee laikkuja.
Höyhenistä ja sulista saa näppärästi raidallisia eli "grizlyä" kun pujottaa tiivistii tiukasti muoviletkun taikka sähköjohdon kuorenpätkiä tasaisin välimatkoin, toimii myös pitkille karvoille.
Tuo on ja aika näpertelyä, mutta talvellahan on aikaa :)
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Mikko_-Procyon-

Lämmintä vettä ja suolaa, mutta taisin pitää materiaaleja joitain tunteja. En sentään päiviä. Itse suorituksesta on useampia vuosia aikaa, joten muistikuvat ovat hataria.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

duppelt

Väriä voi tehostaa Kuparisulfaatilla(saa apteekista, kun sanoo et käytetään värjäykseen)Ootteko kokeillu kasviväreillä?Niilläkin saa ihan hienoja tuloksia.Käykääpä täällä: www.coloria.net