Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Keskustelua tasapainopilkeistä.

Started by Miksu the kalamies, February 07, 2011, 22:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miksikä itse kutsut tasapainopilkkiä?

Tasapainopilkki?
Tasari?
Tasuri?
Puntari?
Jokin, joka ei ole tässä?

Miksu the kalamies

Syvyyksistä en tierä, mutta kokeilkaa saarten ympäriltä ja paikoista joss syvyys vaihtelee runsaasti, rinteet, kuopat ja jos ei muuta keksi niin kaislikot, joissa on n. 2m vettä...
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Fisk

Tulipahan eilen todistettua karismaxin tasurin aikalailla toimivaksi.
Päivän aluksi uittelin normi hopeasiipeä ketjulla ja värikoukulla noin 2 tuntia ilman tärppiäkään. Noh, pitipä sitten koittaa juuri ostamaani karismaxin tasuria ja kuinka ollakaan, 30 sekunnin kuluttua jäälle nousi noin 360 g ahven. Seuraavasta reijästä ei mitään. Kolmannesta jälleen noin 360 g ahven ja normi silppua. Syönnin loputtua uutta reikää vaan perään, ja lähes pinnasta jysähtikin vielä noin 230 g ahven.
Kyseessä siis 9 g, size 4 tasuri. Kyllä toimii!

Tasuriman

Tämän viikon sunnuntaina pyörähdetään täällä: http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ie=UTF8&ll=63.2047,23.684464&spn=0.080017,0.234146&z=12
Paikasta on syvyys karttaa paljon ja kaloja on myös saatu on, mutta paikoja ei tiedetä. :-P
Karttoja katon retkikartta.fi:stä, tasureilla yritetään isoa.

Mode-edit.
Yhdistetty kaksi viestiä yhdeksi ja muokattu luettavaan asuun.
-Q

[/quote]

Näin kohdetta tuntematta, tuo Kirkkokarin seutu laivaväylän puolelta näyttäisi mielenkiintoiselta, samoin, kuin Vartijasaaren laivaväylän puoleinen laita. Muutamia monttuja tuossa myös näyttäisi olevan, joten ehkäpä niitten laitamilla voisi olla odotettavissa tapahtumia. Toki ottipaikan näköistä pohjamuotoa pitkin ja poikin järveä.

Järvessä lienee muikkua, ja kuoretta, joten isoja tasuriahvenia saattaa liikkua parvissa myös välivedessä.
    Kerrothan meille  muillekin kalareissun tuloksista?

Loimu

Viikonloppuna huomasin, että tasurilla voi saada hyvinkin kalaa. Ennen sain vain sattuma ahvenia. Viime reissulla lähes joka reiältä tuntui saavan jotain, ja kalat tärähtelivät kunnolla kiinni. Rupesin uittamaan tasuria terävillä nykäisyillä, kun ennen tein rauhallisia liikkeitä. Ehkä vaikutusta?

Lauantai oli kertakaikkiaan hieno päivä. Kuvassa myös hauki josta jo kirjoittelin toisessa topikissa.
http://img251.imageshack.us/i/img023qy.jpg/
Isoimmat ahvenet noin kolmesatasia.

Ps. Tasuriman, tasuroitko kesäisin?
Kalalle kelistä riippumatta.

Miksu the kalamies

On kyllä komia saalis! Missäs päin olit kalassa?

Loimu

Täällä etelä-savossa ne parhaat kalapaikat sijaitsevat.
Kalalle kelistä riippumatta.

Tasuriman

Quote from: Loimu on April 11, 2011, 22:27:53
Viikonloppuna huomasin, että tasurilla voi saada hyvinkin kalaa. Ennen sain vain sattuma ahvenia. Viime reissulla lähes joka reiältä tuntui saavan jotain, ja kalat tärähtelivät kunnolla kiinni. Rupesin uittamaan tasuria terävillä nykäisyillä, kun ennen tein rauhallisia liikkeitä. Ehkä vaikutusta?

Lauantai oli kertakaikkiaan hieno päivä. Kuvassa myös hauki josta jo kirjoittelin toisessa topikissa.
http://img251.imageshack.us/i/img023qy.jpg/
Isoimmat ahvenet noin kolmesatasia.

Ps. Tasuriman, tasuroitko kesäisin?

Joo, kyllä sitä tasuria tulee uitettua hieman kesälläkin. Toimii aivan mainiosti ja siinä voi samalla katsoa vieheen uinnit valmiiksi talven varalle.
    Ankkuroidusta veneestä pilkintä tasurilla onnistuu erinomaisesti, eikä pidä välittää vaikka tuuli hieman kieputtaakin venettä ja tasuri kulkee siimassa mukana.On se alkuun vähän orvon oloista, kun siima tulee vinossaveneen liikkuessa. Kalastukseen sillä ei ole isompaa vaikutusta. Tasurille vain liikettä, niin se ui ja kalastaa samalla.

Olipa mahtikelit jäällä tänään. Yöpakkasen jälkeen liikkuminen oli mukavaa ja aurinko paistoi , mutta ei pahemmin pehmittänyt pintaa vielä. Syönti oli heikohkoa ja olin niin vierailla vesillä, etten oikein löytänyt paikkoja. Kahden saaren välissä löysin vielä karikon, jossa kairasin kiveen.
    Alppijääkärin taskuveitsen viilalla sain kairaan terää sen verran, että reissun sain tehtyä.
    Tuon karikonlaidalta reissun ainoat ahvenet 15 kpl. pari siinä 300 grammasta ja loput alle sadangramman silppua.  Nyt jo tekis mieli lähtee iltapilkille lammille, jos sais tuota saalissaldoa kohennettua.
     Jääkelit näyttäisi päättyvän tähän viikkoon, ehkä viikonloppuna vielä voi päästä, mutta siihen taitaa jäädä.

Miksu the kalamies

Ajattelin nostaa tämän aiheen taas talven ja jäiden kunniaksi topicissa ylös päin :)

Nyt minua on alkanut kiinnostaa Kuhan tasuripilkintä. Tämän talven tavoitteena olisi mittakuhan saaminen mereltä.

jose_jurgo

Terve!

Nyt tarvis innokas pilkkijä apua. Viime talavi oli oikiastaan ensimmäinen kunnon pilikkitalavi ja sillon oli tärkeintä se kalan saanti ja määrä. Eli pystypilkeillä ( 5 cm kupari, jossa hopeapeili) ja mormuskoilla tuli ongittua pikkusta ahventa. Ja kalaahan tuli sopivasti. Kuitenki tänä talvena pitäs ruveta saamaan jo isompaa kalaa ja opeteltua tuota tasapainohommaa. Elikkäs pitäs hommata tasuri, jolla saa matalasta (1-2,5m), suht tummasta vedestä ahventa ja haukia. Minkäänlaisia ehotuksia? Ts. Jos voisitte kertoa mimmosilla vehkeillä olette itse saanu hyvänlaista ahventa/haukia ?

Miksu the kalamies

Quote from: jose_jurgo on December 20, 2012, 08:16:01
Terve!

Nyt tarvis innokas pilkkijä apua. Viime talavi oli oikiastaan ensimmäinen kunnon pilikkitalavi ja sillon oli tärkeintä se kalan saanti ja määrä. Eli pystypilkeillä ( 5 cm kupari, jossa hopeapeili) ja mormuskoilla tuli ongittua pikkusta ahventa. Ja kalaahan tuli sopivasti. Kuitenki tänä talvena pitäs ruveta saamaan jo isompaa kalaa ja opeteltua tuota tasapainohommaa. Elikkäs pitäs hommata tasuri, jolla saa matalasta (1-2,5m), suht tummasta vedestä ahventa ja haukia. Minkäänlaisia ehotuksia? Ts. Jos voisitte kertoa mimmosilla vehkeillä olette itse saanu hyvänlaista ahventa/haukia ?

Itse en vielä osaa antaa parasta mahdollista vastausta, mutta itse olen kalastellut kaiken näköisillä tasureilla ja kalaa on tullut.

Esimerkiksi Kuusamon tasapainot on hyviä ja pienet karvatasurit. (ässä)

Tasuriman

Quote from: jose_jurgo on December 20, 2012, 08:16:01
Terve!

Terve !

Tumma vesi tarkoittanee ruskeaa, suovesien värjäämää vettä, joka muuten ei ole sameaa?  Kokemusteni perusteella lähtisin liikkeelle puna/ruskeasävyisillä vieheillä. esim. kullalle vivahtavat savumuikkuvärit tulevat ensimmäisenä mieleen.
    Hyvä onkisyvyys n. 50 millisille tasureille, mutta olen monesti havainnut kaloja löytyvän vielä huomattavasti matalimmistakin paikoista. Jopa niin, ettei jään alle jää vesitilaa, kuin pari-kolmekymmentä senttiä.
Tarkemmin kalastuspaikkaasi tuntematta, oletan vesialueen olevan jokseenkin matalaa, ehkä jokialuetta. Matalassakin samat perussäännöt, eli kalat parveilevat mieluummin paikoilla, jossa on syvyyserot selkeitä.

Aloituspakettiehdotukseni matalaan tummasävyiseen veteen.

Onki:   Jäykähkökärkinen vapa esim Teho lasikuitukärjellä. Vaihtoehtona kehimisvapa.

Vieheet.   n. 50 mm tasurit ( savumuikku, punaruskea/ kultasävy, Musta/ helmiäinen, Ärsytysväri papukaija.) Älä sorru halpismalleihin. Joukossa voi toki olla hyvinkin uivia ja kalastavia, mutta on todellista kalamiehen tuuria löytää sellainen. Rapala, kuusamo, nilsut, karismaxit, ovat kohtuu turvallisia valintoja ja toki merkkejä on paljon lisääkin. Itse olen opetellut Rauhalan pilkkien uittoa ja tykästynyt niihin.

50 mm, on hyvä yleiskoko, joka kelpaa niin pienelle, kuin kookkaallekin petokalalle ja toimii hyvin mainitsemissasi syvyyksissä. Tuntuma vieheeseen säilyy vielä kalastettaessa yli viiden metrin syvyyksissä.
   Taidon ja kokemuksen karttuessa, tulee myös tarve kokeilla suurempaa kalaa suuremmilla vieheillä. Aloittelijan hyvä yleiskoko on tuossa 50 millin vieheiden kokoluokassa.

Siima: .18 monofiili. ( Monofiili joustaa, kuitusiimat eivät)

Vinkki:   Kelan jarru ehdottomasti ison kalan iskua myötääväksi. Tarvittaessa työstettävä jarrumekanismin salpaa. Toimenpide vähentää huomattavasti viehehävikkiä.

jose_jurgo

Kiitos neuvoista molemmille! Pitääpä lähteä ostoksille. Tasuriman tosiaan hyvin sait kuvauksestani selvää ja antamasi värivaihtoehdot tuntuvat järkeviltä, kesällä nimittäin on näillä seuduilla ollut kova sana beten oranssi lotto. Jäätäkin rupiaa oleen mukavasti, matalista järvistä on kyse ja hyviä pakkasia ollut. Uuden vuoden jälkeen alkaa kova tasureilla onkiminen! Kiitti!

jose_jurgo

Nyt on pilkki ostettu ja siihen lisäksi ostin värikoukun. Onko teillä ollut pitkää tasapaino-ongessa vai meneekö ilman perukkeita ?

Miksu the kalamies

Quote from: jose_jurgo on December 23, 2012, 18:52:20
Nyt on pilkki ostettu ja siihen lisäksi ostin värikoukun. Onko teillä ollut pitkää tasapaino-ongessa vai meneekö ilman perukkeita ?

Yleensä menee hyvin ilman perukkeita. Painava peruke vain haittaa tasapainon uimista ja jos hauki sattuu nappaamaan, niin se tarttuu useinmiten yläleuasta. Itse en kyllä laittaisi.

SLN

Jos paikoilla yhtään enempi haukia, ni kyllä se peruke on hyvä olla.
Hauki on muuten yllättävän yleinen vieras niin lammilla, kuin selkävesilläkin...
Ite käytän isompia tasureita 7-10cm, niin paksumpi siima ja fluorocarbonperukkeetkaan ei häiritse tasurin uintia, paksuudet fluorolla ja monolla luokkaa 0,40mm.
Ja tässä pari selkävesien mallikalaa tältä päivältä ;)
Ei vielä isoja, mut sinne päin 682g ja 670g...

Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku

Miksu the kalamies

Itse en vielä suurempia tasureita juuri ole käyttänyt. 0.20-0.25 siima ja 50mm tasurit, joten perukkeet haittaa.

Henri R.

Kyllä minä perzan T50 tasurissa olen 0.30 fluoroa käyttänyt perukkeena noin metrin pätkää jonka erotin pienellä kuulalaakerileikarilla pääsiimasta eikä omasta mielestä haitannut mitenkään uintia. Reissulla sain vielä 3 haukea ylös.

Miksu the kalamies

Quote from: Henri R. on December 25, 2012, 21:19:44
Kyllä minä perzan T50 tasurissa olen 0.30 fluoroa käyttänyt perukkeena noin metrin pätkää jonka erotin pienellä kuulalaakerileikarilla pääsiimasta eikä omasta mielestä haitannut mitenkään uintia. Reissulla sain vielä 3 haukea ylös.

Kai se vaan on uskottava :P Itse en vielä ole uskaltanut käyttää.

Sain lahjaksi kuusamon valko/kelta/oranssi värisen 50mm tasurin! I'm excited! Ylihuomenna pääsee testailemaan ja samalla avaamaan pilkkikauteni.

unssi

SLN: "Jos paikoilla yhtään enempi haukia, ni kyllä se peruke on hyvä olla.
Hauki on muuten yllättävän yleinen vieras niin lammilla, kuin selkävesilläkin...
Ite käytän isompia tasureita 7-10cm, niin paksumpi siima ja fluorocarbonperukkeetkaan ei häiritse tasurin uintia, paksuudet fluorolla ja monolla luokkaa 0,40mm." 

itse käytän saman koko luokan tasureita. Monesti porukka karsastaa noita isompia tasureita esim ahvenen pilkinnässä. Varsinkin muikku ja kuorepitoisilla vesillä on tuollainen 8cm< tasuri todella tehokas peli. Haukikin kiinnostuu näistä isommista tasureista ihan eritavalla ja peruke onkin aivan välttämätön. Kun siirryin isompiin tasureihin se oli tasuri per reissu, ennen kuin tajusin laittaa perukkeen siiman jatkoksi. 0.40mm siiman paksuus kuullostaa omaankorvaan kyllä melko liioitellulta. Itse käytän isonkin tasurin kanssa ( 30g<) 0.20-0.22mm pääsiimaa. Toisaalta kun katsoo miten SLN saa tuota kalaa niin ei tuo paksu siima näytä juuri haittaavan.

kalakaveri13

Hämeenlinnasta, oisko ollut Pro Fish, saa noita Ässiä irtotavarana. Ainakin näin kaveri minulle vakuutti. Täysin alkuperäisen mallin mukaisia ja erikoisväreillä.

Tämä siis kaverilta kuultu joka asuu Hämeenlinnassa. Itse en ole liikkeessä käynyt, kun Ässiä on omasta takaa  :-)

Itse kun juuri kävin niin oli siellä Ässä-pystyjä muttei tasureita.. :roll:
Kerran luulin olevani väärässä mut erehdyin

k-e-k-k-o-n-e-n

Morjes, mikä tasuri olisi hyvä amatöörille, koko, vähän väreistä; kannatteeko suosia luonnonvärisiä vai ns. "ärsykevärejä" ja se että lähinnä ahvenia olisi tarkoitus pilkkiä suhkot "normaalivärisistä" -järvistä.. kiitos etukäteen! 8-)
'järvi alkaa rannasta.'

Miksu the kalamies

Quote from: k-e-k-k-o-n-e-n on December 29, 2012, 16:16:12
Morjes, mikä tasuri olisi hyvä amatöörille, koko, vähän väreistä; kannatteeko suosia luonnonvärisiä vai ns. "ärsykevärejä" ja se että lähinnä ahvenia olisi tarkoitus pilkkiä suhkot "normaalivärisistä" -järvistä.. kiitos etukäteen! 8-)

Jos selailet tätä keskustelua, niin takuulla löydät sopivat!

k-e-k-k-o-n-e-n

No niin, aika herätellä taas pilkkikauden keskellä tätäkin palstaa.. Kohta puoliin kevät tulossa jne.. :-)
        Mutta siihen pääasiaan: -Onkos muilla kokemuksia näistä kuusamon tasapainoista? Tarkemmin merkkiä, "kuusamo tasapaino x-pro"... Itsellä tuli hommatua muikun värinen kuuden sentin mittasena eikä ole tarvinnut hävetä!  8-) Toiminut vähintään kiitettävästi mitä nyt sillon tällön kerinny lähijärvelle testailee,  ei mitään isoa ole tullut mutta tärppejä on riittänyt ja ahventa tullut jään paremmalle puolellekkin. Tosiaan mitä uinnista  mainitaan tasapainosta niin se on ollut hottia ahvenille ns. passiivi aikaan, uinti saa varovaisemmatikin abburat erehtymään.. (väläyttää kylkiään tappavan houkuttelevasti) Saa nähdä miten keväällä pelittää mutta oletan vain hyvää, ei ole vielä jättänyt pyytämättä yhelläkään reisulla, aina tulee jonkin kokonen. SUOSITTELEN hommaamaan, miinuksena suhkot iso hinta mutta maksaa itsensä ajan mittaan takaisin uusina elämyksinä..  :wink:  Tosin tekniikka on vielä hakusessa ja hyväksi vavaksi on osoittautunut itse tekemäni kehimisonki, nopea kalastaa eri kerrokset.. :-) Ei muuta kuin kommenttia kehiin ja kokemuksia pilkistä ja erittäin kireitä kaikille!  :mrgreen:

Ugh- istuva härkä on puhunut
'järvi alkaa rannasta.'

Miksu the kalamies

Quote from: k-e-k-k-o-n-e-n on February 13, 2013, 22:11:26
No niin, aika herätellä taas pilkkikauden keskellä tätäkin palstaa.. Kohta puoliin kevät tulossa jne.. :-)
        Mutta siihen pääasiaan: -Onkos muilla kokemuksia näistä kuusamon tasapainoista? Tarkemmin merkkiä, "kuusamo tasapaino x-pro"... Itsellä tuli hommatua muikun värinen kuuden sentin mittasena eikä ole tarvinnut hävetä!  8-) Toiminut vähintään kiitettävästi mitä nyt sillon tällön kerinny lähijärvelle testailee,  ei mitään isoa ole tullut mutta tärppejä on riittänyt ja ahventa tullut jään paremmalle puolellekkin. Tosiaan mitä uinnista  mainitaan tasapainosta niin se on ollut hottia ahvenille ns. passiivi aikaan, uinti saa varovaisemmatikin abburat erehtymään.. (väläyttää kylkiään tappavan houkuttelevasti) Saa nähdä miten keväällä pelittää mutta oletan vain hyvää, ei ole vielä jättänyt pyytämättä yhelläkään reisulla, aina tulee jonkin kokonen. SUOSITTELEN hommaamaan, miinuksena suhkot iso hinta mutta maksaa itsensä ajan mittaan takaisin uusina elämyksinä..  :wink:  Tosin tekniikka on vielä hakusessa ja hyväksi vavaksi on osoittautunut itse tekemäni kehimisonki, nopea kalastaa eri kerrokset.. :-) Ei muuta kuin kommenttia kehiin ja kokemuksia pilkistä ja erittäin kireitä kaikille!  :mrgreen:

Ugh- istuva härkä on puhunut

Joo itsekkin ostin kyseisen tasapainon ja olen ollut siihen myös oikein tyytyväinen! Muutama reissu tällä tasurilla takana, mutta suhteessa enemmän tärppejä esim. rapalan tavalliseen jigging rap tasuriin verrattuna. Suhteellisen hyvän kokoistakin ahventa (n. 400gr.) tullut. :) Suosittelen lämpimästi!

wegex

Olen itsekin alottelemassa tasuripilkintää ja on myös joitain pikkusia affenia noussuki :-) Olin myös tänää poris ni ostin tasurin ja teho 50 vavan. Niin ja se tasuri oli ruskee ,oranssi vatta ja oli 7cm pitkä, huomenna testaan että tullooko fissuu.

KÖSTER

Oliskos tuommonen kevennetty tasuri poikaa niille isommille appuroille? (passiivinen kala)

Vai ottaako ne päivästä riippuen niihin nopealiukusiinkin samalla hanakkuudella? (aktiivinen kala)

Mutu tuntuma itsellä, jotta kevennetty hidasliikkeinen ja pitkään liukuva malli ei olis huonoimmasta päästä noissa 8cm tienoilla olevissa paksumallisissa?

Vai onko väliä sittenkään?

Särki pelle

Olen saanut kaveri porukassa arvonimen "tyhjän pyytäjä". Ihan syystäkin, koska tänäkin vuonna olen saanut yhteensä 6 ahventa pilkillä.  :-D  Enkä sen parempi ole tasurilla pilkinnässäkään. Varusteisiin on kyllä panostettu. Esim. Sillin tasurit, kevennettyt tasurit, kehimisvavat, avokeloilla varustetut vavat ja kaikuluotain  kuuluvat  itseltäni löytyviin varusteisiin. Näiden piti auttaa saamaan paremmin saalista, mutta eivätpähän auttaneet. Voisiko joku ystävällinen siis kertoa, miten noilla kevennetyillä ja sillin tasureilla kuuluisi pilkkiä. Jos sitten vaikka saisi jotain kalaakin.  Minkä väristä tasuria suosittelisitte joelle jossa näkyvyyttä on metri ja keskisyvyys 4 metriä.

Miksu the kalamies

Quote from: Särki pelle on February 28, 2013, 16:23:16
Olen saanut kaveri porukassa arvonimen "tyhjän pyytäjä". Ihan syystäkin, koska tänäkin vuonna olen saanut yhteensä 6 ahventa pilkillä.  :-D  Enkä sen parempi ole tasurilla pilkinnässäkään. Varusteisiin on kyllä panostettu. Esim. Sillin tasurit, kevennettyt tasurit, kehimisvavat, avokeloilla varustetut vavat ja kaikuluotain  kuuluvat  itseltäni löytyviin varusteisiin. Näiden piti auttaa saamaan paremmin saalista, mutta eivätpähän auttaneet. Voisiko joku ystävällinen siis kertoa, miten noilla kevennetyillä ja sillin tasureilla kuuluisi pilkkiä. Jos sitten vaikka saisi jotain kalaakin.  Minkä väristä tasuria suosittelisitte joelle jossa näkyvyyttä on metri ja keskisyvyys 4 metriä.

Se on kyllä totta, että välineet eivät tee kalamiestä  :lol:

Tasuriman

Quote from: Miksu the kalamies on February 28, 2013, 17:44:17
Quote from: Särki pelle on February 28, 2013, 16:23:16

Se on kyllä totta, että välineet eivät tee kalamiestä  :lol:

Se on tämän kalastuksen kanssa niin, kun monen muunkin asian. Osaamiseen on vain yksi tie ja se on oppiminen.
      Jäälle vaan kokemusta ja oppia noutamaan, sieltä se löytyy. Toki hyvät varusteet ovat myös tärkeitä, muttei pelkkä hifistely vielä takaa saalista. Kyllä se karu totuus on, että parhaiten kalaa saavat ne, jotke sitä aktiivisimmin pyytävät.
     Tässä kokeneemmat voivat hieman tietä silotella antamalla omia näkemyksiään, jottei aivan kaikkien tarvitse lähteä alkutekijöistä liikkeelle.

Kalastus on niin monisäikeistä puuhaa ja siihen vaikuttavat niin moninaiset osatekijät, joiden oppiminen ja hyödyntäminen vaatii henkilökohtaista osallistumista. Kaikkea ei löydy kirjoista, eikä kaikkea tietoa ja osaamista ole kellään. Riittävä määrä koettua tietoa perusasioista ja niiden soveltaminen vallitsevaan tilanteeseen auttaa jo paljon. Onnistuisten kautta oppii luottamaan omaan osaamiseensa, valineisiinsä ja taitoihinsa. Tyhjiä reissuja tulee kaikille, mutta harvemmin niille, jotka luottavat omaan osaamiseensa. He eivät lannistu, jos kalaa ei ala kuulua, vaan jatkavat etsimistä ja erilaisten vaihtoehtojen kokeilua. Niin vieheiden, kuin paikkojen ja syvyyksienkin suhteen.

Tämä vuodatus siksi, että varsinkin itse olen huomannut syyllistyväni tasuripilkinnän ylenpalttiseen ylistykseen, ..... mutta on se vaan niin viimesen päälle viehkoa hommaa.

Totuus on se, ettei tasuri mikään taikakalu ole, joka aina reissut pelastaa. Keskimääräisesti tasurimies saa vähemmän kappaleita, kuin pysty-, tai morrionkija. Tasurilla jää kiisket, ja särkikalat lähes varmasti veteen. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
    Tasurionkija tavoittaa kyllä ne suuremmat saaliin keskikoot useammin. Voi olla, että tasurilla saalista kertyy muutama yksilö ja kokonaispaino silti on kiloluokkaa ja kaveri, joka onkii pystyvirityksellä vieressä, saa kokonaispainoltaan tuplaten kalaa, mutta kappaleitakin on sitten kymmenkertainen määrä.

Ja sitten sokerit pohjalta: Ne harvat kerrat talvesta, kun tasurimies osuu isojen ahventen ajoparveen vieheineen...... :-D...se on yhenlaenen naatinto se.

Pete

Se on joissain tapauksissa vaakapilkki.