Kalanväsytys - Kalaetiikka

Started by Anonymous, September 03, 2002, 10:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Kuinka kauan kalaa tulisi väsytellä, jos se on sitä luokkaa, että se jaksaa potkia ja taistella? Onko järkevää/ajatuksen mukaista heiluttaa havasta heti tilaisuuden tarjoutuessa?

Itse tykkään väsytellä isoja kaloja, mutta kärsivätkö kalat pitkästä väsytys operaatiosta? Kertokaa onko oikein uuvuttaa kala lähes tajuttomaksi ja sitten päästää kala kellumaan virtaan, ja lopuksi kerskailla olevansa C&R-kalastaja? Toipuvatko kalat siitä?

Entä jos kyseessä on oma ennätyskala, miten tulisi väsytys hoitaa, jotta eväkäs saataisiin mahdollisimman suurella todennäköisyydellä ylös. Millainen on "oikea oppinen" vastaisku kalankannalta, entä milloin se tulee tehdä?

Kireitä siimoja kaikille syksyä varten ja kaloille lepoaikaa, sitten joskus.. ;)

M1kko

Itse olen viime aikoina alkanut käyttää hieman vahvempia perukkeita kuin aikaisemmin. Syynä on juuri se, että kalan saa näin nopeammin väsytettyä. Tietenkään kalaa ei pidä väkisin rannalle repiä. Jos tuommoisen kilon puolentoista painoisen kirjon tai taimenen väsyttelyyn kuluu yli kymmenen minuuttia, niin se on jo mielestäni liikaa. Pitkään väsyteltäessä kala menee maitohapoille ja sen selviämismahdollisuudet heikentyvät.

Takaisin laskiessa kalaa ei pidä vaan heittää takaisin ja katsella kun sen maha pinnalla valuu virran mukana. Tällaisessa tilanteessa kalaa tulisi elvyttää. Eli pitää kalaa veden alla  oikeassa asennossa, sellaisessa paikassa, jossa se saa hapekasta vettä.

Vellamo

QuoteTällaisessa tilanteessa kalaa tulisi elvyttää. Eli pitää kalaa veden alla  oikeassa asennossa, sellaisessa paikassa, jossa se saa hapekasta vettä.

Kalalle muuten VOI antaa myös tekohengitystä. Tosin tavallista suusta-suuhun -tekniikkaa en suosittelisi, mutta kidusten liikuttaminen vedessä auttaa toipumista. Varsinkin, jos irrotusvaiheessa on pitänyt puristaa kalaressua kiduksista.
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Selenius

Itse uita (yleensä) vapautettavat kalat ihan poikki, eli esim hauet siten että saa napauttaa kepillä päähän ilman että lähtee ja killet niin että voi käsin ottaa kiinni. Sitten vain joko koukku jo vedessä irti ilman että koskee kalaan. Joskus märällä kädellä kiinni kalaan (lajista kiinni miten), ja varovasti ylös, koukku irti ja takaisin.

Ahvenet tms pikkuiset, pihdeillä koukusta kiinni ja rivakka ravistus jnejne...
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Fishermann

ja väkäsettömillä koukuilla lähtee perho helposti kalansuusta pienellä ranneliikkeellä pihtien kanssa...
Heitän...heitän...heitän...OHO! Tärppi...heitän...heitän...heitän...