Hauki? Miksi kalastatte ketkä kalastaa?

Started by Pietarin kalansaalis, June 21, 2011, 00:52:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pietarin kalansaalis

Eli omalla kohdalla muksuna tuli haukea kalastettua koska oli niin saalisvarma kala ja yritti sitä isoa, mutta jo tenavana tiesin haukea muutamaan otteeseen maistettuani että hyvän ruokakalansaamisen takia haukea ei voi kalastaa= ( maistuu aikas schaisselle ilman 5 kg mausteita) ja aivan sama mistä vesistöstä(= makuasia).  Joten kysynkin lähinnä kokeneimmilta julleilta miks haukea?  Onko se sama kuin jos pääsis metsämies ampuu dinosaurusta?  Eli joku kiva juttu kun yrittää löytää sen monsterin, mutta jos vertaa haukea kuhaan, lohikaloihin ym..  niin ei tarvii miettiä mikä kala on hyvä ruokakala.
Ainakin meilläpäin haukea 500 gr-6 kg  saa riesaks asti kun kuhaa yrittää. Joten jos joku tulee sanoamaan että sai 3 kg hauen sanon aina että ok, entäs sit??  Mutta kireitä siimoja kaikille, (pullalohi-hauki <--- läppä) miehille myös.

Mightylizard

Ihan ruoaksi haukea kalastellaan. Erinomainen ruokakala savustettuna ja paistettuna kun vaan osaa tehä. Eikä tarvitse sen enempää maustetta kuin kuhakaan. Hauen kun opettelee fileoimaan ruodottomaksi on sitä myös mukava syödä.

Mikko_-Procyon-

Jooh. Nyt on kokin katsottava peiliin, jos hauen makua haukkuu. Itseasiassa sen verran olen tuossa samaa mieltä, että verkotettu hauki maistuu joskus oudolle (stressiliha?), samoin kuin merestä pyydetty ja sitten vielä ne liian isot hauet (eli yli 1.5kg). Ruokakalaksi paras hauki on 0.9-1.5kg painoinen. Tässä on hyvä maku vielä tallella, ja ruodotkin jo erottuvat melko helposti. Isommat ovat hivenen puisevia ja maistuvat jossain määrin schaiballe. Hauesta fileerataan nahka pois, mutta ne "anopin ruodot" olen itse jättänyt paikoilleen. Sitten vain leivitystä, suolausta ja paistamista. Ei tarvitse edes voita, vaan ihan rypsiöljyssä paistelu rapeaksi ja lopuksi nokare voita pannulle makua antamaan. Tuo on muuten sellainen juttu, ettei moni kotikokki usko että öljyllä tulee parempi kala, kun voita käyttää vain maustamiseen. Niin se vain on. Ja jos sanoo muuta, niin lisää harjoittelua vain.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

turisti

Haukea kalastan siksi koska se on mukavaa, ja kuhaakaan ei mökkijärvessä ole. Miksi aina sanotaan että hauki maistuu ********? Mikon ja Mightylizardin kanssa samaa mieltä, hauki on hyvää kun sitä osaa valmistaa. Eikös mistävään kalasta saa huonon makusta ja ei syötävää, kunhan vaan ei osaa valmistaa.

M1kko

No onneksi sentään haukea kalastetaan. Jos Suomen kaikki kalastajat keskittyisivät vain noiden parempien kalojen (kuha ja lohikalat) kalastamiseen, voisi näiden kalojen kannat olla aika heikossa hapessa. Hauesta saa kyllä maukasta ruokaa tehtyä jos vain osaa valmistaa.

Pietarin kalansaaliilta melko typerää käytöstä, jos muka toisten haukisaaliita vähättelee. Onneksi on olemassa kalamiehiä jotka ovat kolmen kilon haukeen tyytyväisiä.

Pietarin kalansaalis

Tuo on kyllä totta että onneksi sitä kalastetaan muutenhan haukikannat olisivat TODELLA riesaksi asti suuret. Ehkäpä järvi missä itse kalastan siellä on kalastajat enemmän keskittynyt juuri istukkaiden( kirjolohi) ja kuhan kalastukseen. Kalastan itsekkin kirjoa aina kun ovat sitä istuttaneet ( eli olen myös pullalohimies  :lol:  ) , muulloin kuhaa. Hauet olen antanut naapureille ja kavereille jotka haukea syövät.
Lupaan testata tänä kesänä yhden hauen kanssa pitkästä aikaa miltä se taas maistuikaan,  fileeks ja voissa pannulla hivenen sitruunapippuria, suolaa ym...

Pietarin kalansaalis

Quote from: M1kko on June 21, 2011, 10:11:49
No onneksi sentään haukea kalastetaan. Jos Suomen kaikki kalastajat keskittyisivät vain noiden parempien kalojen (kuha ja lohikalat) kalastamiseen, voisi näiden kalojen kannat olla aika heikossa hapessa. Hauesta saa kyllä maukasta ruokaa tehtyä jos vain osaa valmistaa.

Pietarin kalansaaliilta melko typerää käytöstä, jos muka toisten haukisaaliita vähättelee. Onneksi on olemassa kalamiehiä jotka ovat kolmen kilon haukeen tyytyväisiä.
Kysehän ei ole vähättelystä vaan siitä että juuri tossa kyseisessä järvessä se on arkipäiväistä(ei kannata heti provosoitua jos jollain on mielipide). Pari puoltuttua saaneet tänä kesänä sieltä 5-6 kg pari kpl ( itse olen saanut muutaman noin 1,5-2,5), jos joku sanoo että 10 kg sieltä se olisi jo jotain.

Miksu the kalamies

Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Pike

Hauki on osaavan kokin kala.

Itse kalastan haukea kuten kaikkea muuta ihan harrastuksena ja ajanvietteenä ja suurin osa kaloista on C&R.

Pietarin kalansaalis

Quote from: Mikko_-Procyon- on June 21, 2011, 08:16:18
Ei tarvitse edes voita, vaan ihan rypsiöljyssä paistelu rapeaksi ja lopuksi nokare voita pannulle makua antamaan. Tuo on muuten sellainen juttu, ettei moni kotikokki usko että öljyllä tulee parempi kala, kun voita käyttää vain maustamiseen. Niin se vain on. Ja jos sanoo muuta, niin lisää harjoittelua vain.

Tota pitää kokeilla, vaikka todella tuntuukin hullulta mutta jos se voin lisäys riittää loppuvaiheessa niin kokeilemisen arvoinen juttu.

Kipster

Itse kalastan haukea pääasiassa sen vuoksi, että naapurin vanha pariskunta on aivan hulluna hauen makuun. Niiden mielestä hauki on paras ruokalakala, mitä kotivesissä on. Tuleehan sitä haukea omaankin pöytään siinä sivussa sitten, jolloin on päivän pääruoka hankittu ilman yhtäkään euroa. Omasta pellosta perunat kylkeen ja kasvimaalta salaattiainekset.

Jopa kissamme rakastavat haukea ruokakalana. Niille ei mikään ole liian iso tai pieni.

Mikke96

Itte kalastelen haukee kun omasta kotijärvestä se on aika helppo saalis (on mukava kalastaa kun saa kalaa). Ja sen takia kun on se hauki ihan hyvääkin kun voisa paistaa ja kalamaustetta päälle.

Mightylizard

Quote from: Kipster on June 21, 2011, 11:33:55
Jopa kissamme rakastavat haukea ruokakalana. Niille ei mikään ole liian iso tai pieni.

Meilläkin kissat rakastavat hauen makua. Särkikalat ja lohet jäävät joskus syömättä, mutta hauki ei koskaan. Kissat syövät meillä mielellään jopa nämä anopinruodot.

juhox

Koska se on hauskaa?

Minua harmittaa vanhanaikainen ajatus siitä, että kaikki kalat jotka saa ylös pitäisi syödä. Usein tapaan ihmisiä, jotka ovat todella ihmeissään kun päästän heman isomman kalan takaisin.He sanovat, että pataanhan se pitäisi laittaa. Kalastan koska se on mukavaa, en siksi että muuten kuolisin nälkään. Eikä useampi kiloinen hauki ole mikään helppo nakki ainakaan minulle sisämaassa asuvalle.

Tosin hauesta ruokakalana olen samaa mieltä. Kuivana ja vähärasvaisena kalana se ei ole niin helppo valmistaa kuin esimerkiksi lohikalat

Edit: Ja tarkoitin tietysti aktiivikalastusta. Hauen kalastaminen verkoilla tuntuu hieman hassulta. Tuli muuten mieleen, että ainakin Virossa pitävät haukea erinomaisena ruokakalana. Toisaalta kalastusmahdollisuudet ovat sielläpäin varmaan aikalailla heikommat.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Mightylizard

Minua taas ihmetyttää tuo nykyajan villitys c&r kalastuksessa. Kalassa ja metsällä käydään saalista hakemassa eikä tuoteta eläimille tarpeetonta tuskaa joka on myös laissa kielletty. Metsälläkään käydessä ei hirveä ammuta tahalleen jalkoihin ja sitten otetaan kuva hirven vieressä ja elvytä hirveä takaisin luontoon.

Anteeksi offtopic, mutta itseä suututtaa tuo kun aletaan vaahtoamaan siitä kun toiset kalastaa ruoaksi eikä vain leiki kalojen kustannuksella.

pilkkiäijä

Ja toinen tosiasia taas on että kalaahan ei kannata missään tapauksessa tappaa yhtään sen enempää kun mitä syö, mielummin liian vähän kun liikaa. Tai kumpi on parempi vaihtoehto.
1. Kala päästetään takaisin järveen uimaan ja vaikka se vähän vahinkoa olisi saanutkin, se elpyy ja kasvaa taas suuremmaksi
2. Kaikki mitä kalastetaan, otetaan ylös ja kun kala alkaa mennä huonoksi, heitetään se roskiin tai laitetaan lannoitteeksi
?

Jos harrastaa kalastusta ja on kiinnostunut nimenomaan kalastuksesta, on aivan sama mitä kalaa lähtee kalastamaan. Jos tykkää saada helpommin isomman saaliin, valitsee hauen kalastuksen, jos taas haluaa mahdollisimman maukkaan kalan ruokapöytään, lähtee uistelemaan vaikka taimenta tai lohta (siihen tarkoitukseen ei kannata kuhaa tai haukea edes yrittää verrata).

Monella on myös sellainen tilanne, ettei pääse millekkään hyville kalavesille, joten täytyy tyytyä johonkin lähimpään metsälampeen tai muuten vähän huonokalaisempaan järvenrantaan, josta ei ole mahdollista saada kun ahventa ja haukea. Silloin ymmärrän hyvin sen, että yritetään saada muutama hauki, koska se on kuitenkin helppo saada ja kivempi niitä on kalastaa kun sormenmittaisia ahvenia.

Itse en haukea juuri ikinä kalasta varta vasten, ellei nyt satu sellaisen haukipaikan ohi menemään tai muuten on huonot mahdollisuudet saada parempaa (ruoka)kalaa. Sitä vaan tulee ihan tarpeeksi, omaan mieleeni liikaakin, muun kalastuksen ohessa.

Lyhyenä johtopäätöksenä voisin vetää tähän että haukea kalastetaan sen helppouden vuoksi.
Sitä on suhteellisen helppo saada (varsinkin jos sitä ei lähde yrittämään)
Usein se on tarpeeksi iso ja siitä saa paljon lihaa, joten saa helposti ruokakalatkin.
Ja jos haluaa siimansa päähän vähän kookkaamman kalan, hauki on siinä paras/helpoin vaihtoehto

En voi haukea haukkua ruokakalana kun kerran vaan olen maistanut, mutta yhtä mautonta se oli lähes kuin kuhan liha. Maustamalla niihin saa tietysti makua, mutta sillon kala ei maistu enää kalalta  :-)
Olen kalastelijapoika!

jarmoankka

Se on vaa jännä juttu, ellä kulinaristien ihmemaa Ranska ostaisi suomestakin kaiken HAUEN mitä sinne vaan myytäisiin, jos se sinne saataisiin tuoreena (lue: max 2pv pyynnistä). 
Hauki on mainio ruokakala kun vain vitsii perehtyuä sen laittamiseen. Itse teen kalapulliksi ja paistan joskus ruodottomana "kraavi"paksuisena fileenä ihan "taffelsipsiksi" ja dippaan kermaviilitillisoosiin kera uuden potun. Siitä ei kesäruoka parane.

Ei hauesta ja lohikaloista/kuhasta/ahvenesta voi puhua ruokakalana samana päivänä, kilpailuasetelma on ihmisten mielessä vääristynyt. Mutta rohkealla mielikuvituksella ja jonkinmoisilla kokkailutaidoilla hauki on ihan verraton ruokakala. Tottakai se ei maistu samalle kuin lohi, mutta onko se sitten niin että nykyään vaan "hienoperseet" on totutettu lohen makuun ja siksi hauki ei ole mitään?

Itse ongin paljon mielluummin 4 kilon hauen kuin että mittelisin jossain tenolla 14 kilon lohen kanssa. Niin se vaan menee. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

juhox

Quote from: pilkkiäijä on June 21, 2011, 14:16:12

Monella on myös sellainen tilanne, ettei pääse millekkään hyville kalavesille, joten täytyy tyytyä johonkin lähimpään metsälampeen tai muuten vähän huonokalaisempaan järvenrantaan, josta ei ole mahdollista saada kun ahventa ja haukea. Silloin ymmärrän hyvin sen, että yritetään saada muutama hauki, koska se on kuitenkin helppo saada ja kivempi niitä on kalastaa kun sormenmittaisia ahvenia.

Itse en haukea juuri ikinä kalasta varta vasten, ellei nyt satu sellaisen haukipaikan ohi menemään tai muuten on huonot mahdollisuudet saada parempaa (ruoka)kalaa. Sitä vaan tulee ihan tarpeeksi, omaan mieleeni liikaakin, muun kalastuksen ohessa.

Voisi kai sanoa, että jos hauki olisi harvinaisempi kala Suomessa se olisi heti paljon halutumpi? Koska hauki on yleinen kala, sitä on minusta mukava lähteä heittelemään milloin tahansa, kun taas monia muita suurkaloja ei ole mahdollista saada lähialueilla tai niiden saaminen on sidoksissa tiettyyn vuodenaikaan. Mahdollisuus saada kala heittokalastamalla on mielestäni iso plussa hauelle. Vetouistelu on minusta tylsä laji verrattuna heittokalastukseen ja esimerksi hauen heittokalastus on usein kivempaa kuin järvitaimenen uistelu.

Nämä ovat tietysti vain mielipiteitä, eikä niistä kannata riidellä. Mutta toisaalta ketään ei voi myöskään sanoa faktana, että jonkin toisen kalan kalastaminen on järkevämpää kuin toisen
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Qkkeli

Vaikka allekirjoittanut tykkää mennä useimmiten siian ja muiden jalokalojen perässä, niin totuuden nimessä on sanottava, ettei selkäveden muikkuimurihaukea parempaa ruokakalaa ole, eikä sen valmistamiseen tarvitse sen kummempia kokkaustaitoja.

Viime keväänä paistoin halsterilla moista vaihteeksi nuotion ääreellä pelkästään hiukan suolalla höystettynä ja voi pojat, oli herkullista.

Lähtisin samoille linjoille juhoxin kanssa; jos hauki olisi vähänkään harvinaisempi, niin arvostusta riittäisi laajemmalla rintamalla kuin nykyisin.

pilkkiäijä

Quote from: juhox on June 21, 2011, 14:42:56
Voisi kai sanoa, että jos hauki olisi harvinaisempi kala Suomessa se olisi heti paljon halutumpi?
Hyvä pointti juhox:lta. 
Tähän on verrattavissa tilanne, kun jos kerran vuodessa pääsee lähtemään käymään lapissa. Mielellään onkii harjuksia ruuaksi päivät pitkät, vaikka en pidä siitä kalasta pätkääkään ruokakalana. Muttakun niitä harvoin pääsee kokeilemaan, se on aina mukavaa.

Omiin valintoihini on varmasti vaikuttanut se, että aina kalastettu ahventa tai kuhaa, vaikka ei ne sen parempia kaloja ole kun haukikaan. Ja koko ikäni kalastusreissuilla pidetty haukea ala-arvoisena ja ei-toivottuna saaliina, niin sen takia en pidä tuosta kalasta.

Yksi suuri syy miksi hauista en tykkää, on niiden hampaat.
Omana tavoitteena on aina kalastaa koko ajan mahdollisimman monipuolisesti, niin se onnistuu hyvin mm. pienillä jigeillä. Niihin ottaa lähes jokainen kalalaji. Sitten tulee hauki, joka usein vie sen jigin mennessään. Eihän se kallista puuhaa ole, mutta aina se harmittaa enemmän kun jigin pohjaan jääminen. Tämä ongelma häviää kun käyttää perukkeita, mutta sitten kun niitä jää reissun aikana monta pohjaan, tulee siitäkin kallista.

Edelleen olen sitä mieltä, että haukea kalastetaan, jos halutaan vastusta siiman päähän tai helppo ruoka pöytään.
Olen kalastelijapoika!

anzeR

Haukia kalastelen täysin huvin vuoksi, en ruokapöytään. Aika harvoin tulee nykyään otettua kaloja mukaan, kirjolohilammilta tai -paikoista tulee yleensä kiintiöllinen kalaa otettua, muuten ei. Ja onginnassa suuremmat ahvenet, pienemmät pääsee takaisin. Sori, meni vähän offtopiciksi...

Mutta haukihan on erinomainen ruokakala ja en voi ymmärtää miksi jotkut sanovat sen olevan pahaa tms.. ruotojahan siinä on, mutta ei se nyt maailmaa kaada :-D erittäin hyvää pannulla paistettuna, uunissa ja savustettuna. 8-)
Ei se saalis, vaan se fiilis.

Jann3

Onko mitään parempaa kuin juuripyydetty hauki jonka fileroi ja myllyllä jauhaa 2-3 kertaan ja sitten paistaa. Se joka sanoo että hauki maistuu pahalle ei ole maistanut kunnon haukimureke pihvejä.
Lisäksi haukea on todella mukava kalastaa, koska ottaa helposti kiinni ja mukavahan se on väsytellä isoa haukea =)
Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

Suurkalastaja1

Kalastan haukea koska se on haastavaa, jännittävää ja hauskaa. Tykkään myös siitä että haukikalassa tulee usein paljon tapahtumia, tylsää ei ikinä tule. Moni muu kalastusmuoto ei ole yhtä tapahtumarikasta. Haukea on monenlaisissa vesistöissä ja sitä voi kalastaa tuloksekkaasti ympäri vuoden. Hauki on myös hieno kala siiman päässä. Harvemmin tulee nykyään otettua haukea ruuaksi, vaikka se hyvä ruokakala onkin. Lähinnä c&r meiningillä nykyään. :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Kimilahh

Hauki käy minulle ruokakalana ainakin. Hauki on mukava vastus ja pää asia, että on jotain tapahtumaa.

Kala Erkki

Itse kalastan haukea, koska siinä sentään on todella paljon haastetta toisinkuin vaikka silppuahvenen pilkinnässä tai särkien onginnassa. (Vaikka hiukka tylsää touhuahan se yleensä on)

Se on vaan aina niin mahtava tunne, kun pitkän ja sinnikkään yrittämisen jälkeen hauki on siimanpäässä.  :-)