Millaista 5-6-luokan perhovapaa suosittelisitte?

Started by Anonymous, September 09, 2002, 22:55:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Joo itte kalastelen vision 5# 3zonella... ihan hyvä on! Plussat ja miinukset:

+kohtuu hintainen (100-160e)
+hyvä takuu
+hyvän tuntoinen kalastattaessa

-hieman jäykähkö
-hieman painavahko

MUTTA SILTI SUOSITTELEN!!!  :)

Råtta

Kyllä kyllä, Vision 3zone on asiapeli, vaikka sanotaankin raskaaksi kalastaa, vallankin aloittelevammalla kalastajalla. Itse olen kalastanut perholla jo toista kymmentä vuotta ja nykyään perhostelu on töistä johtuen harvinaisempaa herkkua, ja 3zone vavalla olen aina joella ja järvellä sinut, eli sillä heittämiseen on helppo mennä sisään, sillä se antaa aika paljon heittäjälle anteeksi. Nääs pitemmät tauot kalastuksessa vaikuttaa heittoihin...
Mutta jos tämä(kin) vaikuttaa jotenkin Visionin hehkutukselta, niin löytyy myös muita ihan asiallisia keppejä mm. Loopilta (jos vaan jostain satut löytämään Adventuren), Fenwickillä on hyviä, eikä voi ohittaa Sagea, Scottia yms. kalliimpia vapoja. Käytännön tilanteissa on aivan yks hailee onko kepukka minkä hintainen, kunhan se on OMAAN TYYLIIN SOPIVA. Vaikka saisi millaisen idioottitakuun niin hyvin pidettynä halvempikin vapa ajaa asiansa ja kestää sen minkä toiset lupaavat takuuna...
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

Tirpitz

Tuosta vapaluokasta sanoisin, etta tallaiseen jokikirre ja taimenkalastukseen (ja harreja unohtamatta) maksimi kokoluokka on #5-6. Sanotaan etta hyva vali on yleensa #4-6 mutta #4 saattaa kylla joskus olla hieman kevyt ja silla saattaa olla vaikea/epamukava heittaa painotettuja perhoja. Mutta #5-6 on mielestani aivan maksimi nain jokikalastuksessa. Itsellani eka vapa oli tosi halpa ja raskas #6-7 shimano  :)  Silla kun yritti larvastaa niin ei kylla tuntenu sitte mitaan ja joka kerta tuli vaan levaa mukana kun ei tuntenu etta missa se pohja menee. No kylla vikaa oli omissa larvastustaidoissakin.. Mutta siis ihanne olis varmaan siina jossain #5:n kieppeilla. Itse aion hankkia Orviksen TLS-sarjan #5 (4-osainen, 25v. takuu) Mid Flexin nain ykkosvavaksi.
Sanovat muuten, etta Orviksen siimat olis aika syvalta. Tarjos mulle joitain Scientific Angler (jenkkiroinaa) siimoja ja kehuivat hyvaksi, mutta en oikeen luota niihin. Tietasko kukaan suositella mitaan siimoja Orviksen TLS-sarjan MidFlexin (7.5) vapaan toimivaa siimaa (kelluva), joka ei kuitenkaan maksa alyttomia. Siina huonossa vavassa mulla oli Loopin joku keltanen, about 200mk siima ja pelas ihan kivasti vaikka vapa olikin syvalta.
Suuria puheita, pieniä saaliita..

matiaz

Mulla ainaki on Orviksen siima ja paremmalla siimalla en oo kyllä koskaa enne heittäny! Malli taitaa olla se WonderLine DT5F. Ja Orviksella ei käsittäkseni mitää halpoja siimoja oo. Tuoki makso melkei 80egee! Mutta kyllä tuo sun ostamas vapaki jo sen hintane on, että sen siimaankin kyllä voi hyvällä syyllä sen kaheksa kymppii laittaa!!!

Että ostat WONDERLINEN DT:nä!!!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Deathis

Itse käytän Loopin Adventure sarjan vapoja, jotka tosin ovat poistettu valmistuksesta. Joitakin "ylijäämiä" voi joistakin liikeistä kuitenkin yhä löytää. Vavat poistettiin valmistuksesta heikkojen kärkiosien takia. Itseltänikin on yhdestä adventuresta kärki jouduttu korjaamaan, mutta sekin katkesi vain omasta huolimattomuudestani.

Aleksi Määttä

Tarkoittaako tuo,että loop adventure-settiä ei ole enää myynnissä? :-X

Aleksi

Tarkoittaako tuo,että loop adventure-settiä ei ole enää myynnissä? :-X

Ei tarkoita. Taisin ilmaista itseäni hieman huonosti. Siis vapani ovat tätä vanhempaa Adventure-mallia, jota ei enää valmisteta. Tuo seteissä myytävä vapa on sitä uudistettua mallia. Tarkemmin en eroja uuden ja vanhan Adventuren väliltä lähde erittelemään, kun tuosta uudesta mallista ei ole juurikaan kokemuksia.

Tässä kuvassa #5-6 Loop Adventuren vanhempi versio
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Deathis

Hyvä juttu.Nimittäin on aikomus ostaa juuri tuo Loop Adventure-setti :) .

crashmaster

Visionin 3zone sarjasta löytää hyviä vapoja. Aloittelijan kannattaisi varoa nopeatoimisia vapoja koska eivät anna heittäjän virheitä anteeks. Sagen vavat kuuluisia nopeudesta mutta kait niistäkin hitaampia malleja löytyy. Tottakai myös loopit, scott´it ja monet muut tekevät hyviä vapoja.