Kysy mitä vaan....

Started by Pete, March 24, 2009, 07:48:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

seppojohannes

Kaikessa yksinkertaisuudessaan pohjaonki on onki joka on painon avulla laskettu pohjaan pyytämään.
Sillä voi pyytää kaikkia kalalajeja jotka syö matoja, koppiaisia, katkoja, toukkia, toisia kaloja, levää tai kasvillisuutta pohjasta. Ja yms.....
  Eli syötiksi voit laittaa matoja,toukkia,tahnaa, taikinaa tai peettikaloja.

Peettikala on täälläpäin paikallinen (?) murresana joka tarkoittaa elävää tai kuolluttakin pikkukalaa joka on yleisemmin salakka, särki, mutu tai joku muu pieni kala. Myös kalanpalasta voi käyttää jos esim. peettikaloiksi pyydystetyt kalat sattuu olemaan isohkoja.

Peettikalat pyydystetään yleisemmin ongella tai peettiverkolla jonka silmäkoko on yleensä9-11mm välillä.

Koukkuna käytetään pyydettävälle kalalajille soveltuvaa koukkua. Eli kirrelle tahnapallukkaan pieni kolmihaara ja esim. siialle yksihaarainan pieni koukku (nro 6-8) joka varustetaa madolla.

Liukupaino on yleensä lyijyä ja tämänhetkisen tietämyksen valossa se ei kellu vaan menee pohjaan....... 8-)
Liukupainon keskellä on reikä, josta pujotat siiman läpi. Sitten sidot siiman päähän leikarin leikarin, kuten Migu neuvoo. Ja sitten sidot leikarin toiseen päähän tapsisiiman vaikka 0.25mm kirren pyyntiä ajatellen. Ja tapsisiimaan nyt se kolmihaarakoukku johon tahna laitetaan. Jos joku osaa sanoa tämän yksinkertaisemmin niin olkaa hyvä vaan.

NYT olet siellä kirrenpyynnissä rannalla tai veneessä. Laita tahnaksi vaikka rainbowta (sateekaari) ja teet sievän pallukan kolmihaaran ympärille. Nyt sitten kun heität sitä sinne veteen niin näet että heittopaino on liukunut leikaria vasten.
Kun viritys osuu sinne kirrelammikon tai vastaavan vesistön pohjaan niin jos olet tehnyt kaiken oikein:

Tahnassa on nostetta sen verran että kolmihaara tahnoineen nousee ylös tapsin sallimassa mitassa.
Kun kirre maistelee tahnaa niin liukupainon läpi luistaa siimaa jolloin kirre ei huomaa niin helposti ansaa.
Samanlainen viritys on myös siikojen onginassa muodissa.

Allekirjoittaneella on erilainen viritys mutta koska aika on ajanut tästä vanhasta köpöstä ohi, niin en kerro sitä koska katson, että kyllä kalastustarvikeliikkeet tarvitsevat jokaisen sentin minkä muotitietoiset ovat valmiit maksamaan.

Bombette on kova sana siianonginassa. 8-)......Ja madot kuuluu olla hollantilaisia pohjolan oloihin kasvatettuja. Kaikissa hyvinvarustetuissa kalastustarvikeliikkeissä niitä on keväällä.

(Köpö kerää madot pellon pientareelta tai kompostista. Valkoiset savimadot on parhaita siianonginassa kestävyytensäkkin takia.
Pujota mato koukusta 2-3 kolme kertaa läpi niin että madosta jää 2-3cm molemmin puolin roikkumaan. Ja koukunkärki kuuluu näkyä. Kala näkee sen kyllä mutta ei se tiedä mikä se on. Kirkas koukku mieluiten. 30 vuoden kokemuksella siikoja onkineena takaan että siikoja saa tällä virityksellä. Jos sieltä tulee särkeä ja aapoa niin vesi on lämmennyt ja siiat lähtenynnä pois.)

Mutta arvaa harmittaako jos niillä muodinmukaisilla härpäkkeillä saakin monta kertaa paremmat saaliit. Kyllä kelpaa coolina skenettää Aquat nokalla rannalla. Aquat kuuluu olla kalastajalla, raybanit ja vastaavat kuuluu khakipukuisille muille torin tönöttäjille.
Köpölläkin on Aquat........höhö

Kysele lissee jos ei vielä selevinny........Ei tietämättömyys tyhmyyttä ole... 8-)

jarmoankka

Pohjaonki on myös:

siiman päähän pisarapaino, vaikkapa 20g
siitä ylöspäin noin 50cm päähän 15cm pitkä tapsisiima jonka päähän normi koukku ja mato
siitä ylös päin toiset 50cm toinen 15cm tapsi, koukku ja mato

Sitten vaan systeemi jorpakkoon ja kun on painunut pohjaan, kelataan löys'ät pois jolloin madot roikkuu sopivasti irti pohjasta ja kireellä olevasta siimasta välittyy tärpit vapaan ja siitä käteen.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Pilkkijä99

Quote from: Don Miguel on June 15, 2011, 01:37:53

- Siikaa ei tahnalla saa, siian onginta pohjaongella on merikalastusta keväällä, ei pienten järvien juttu

Sori off-topic, mutta nyt asiaan siikaa SAA tahnalla itse pilkin välillä siikaa tahnalla ja ihan hyvin tuloksin. Siinä tarvii laittaa vaan pieni tahna pallo koukkuun tai morriin.

Nisu

Quote from: Pilkkijä99 on June 15, 2011, 11:38:11
Quote from: Don Miguel on June 15, 2011, 01:37:53

- Siikaa ei tahnalla saa, siian onginta pohjaongella on merikalastusta keväällä, ei pienten järvien juttu

Sori off-topic, mutta nyt asiaan siikaa SAA tahnalla itse pilkin välillä siikaa tahnalla ja ihan hyvin tuloksin. Siinä tarvii laittaa vaan pieni tahna pallo koukkuun tai morriin.

Eikös nyt ollut kuitenkin kyseessä siian pohjaonginta, ei pilkkiminen?

UISTIN

Kiitoksia Konalle,SJ:lle,Mikolle ja Miguelille selvistä ja hyvistä ohjeista.Pitää joku päivä lähtä kokeilemaan tätä pohjaongintaa.

Pistetääs tää vielä toisen kerran kun en löytänyt tähän vastausta.Minkälaista uistinta kirrelle/siialle suosittelisitte pieneen lohimonttuun?

Paraskalastaja

Lohivaappuja kokoa 3-7cm, lipat koko 1-3(4) ja pienet lusikat.
-Paraskalastaja

Pilkkijä99

Quote from: UISTIN on June 15, 2011, 13:03:43

Pistetääs tää vielä toisen kerran kun en löytänyt tähän vastausta.Minkälaista uistinta kirrelle/siialle suosittelisitte pieneen lohimonttuun?

Kirrelle

Pieniä räsäsiä, bete lottoja, vipraxin lippoja koko 1-3(parhaiten toiminu 2 koon musta pilkullinen), salmo hornetit, rapalan countdown 5cm, jotkut toukka jigit, kuusamon lätkä ja tundra. Kyllähän tähän pystyisi laittaa vaikka kuinka suuren listan, mutta tässä nyt nämä mitkä on itellä toiminu.

UISTIN

Tuota Bete lottoa olen vähän suunnitellutkin,mutta kun ei ole mitään tietoa väreistä,eli mikä on teidän suosikki värinne kirrelle?

jarmoankka

Miksi väität ettei täältä löydy sulle vastauksia???????

Koita opetella käyttämään hakutoimintoa!!!!!

Tässä VAIN YKSI ESIMERKKI KYMMENISTÄ:

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13398.msg102810#msg102810
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

UISTIN

Quote from: jarmoankka on June 15, 2011, 14:44:14

Kyllä minä hakutoimintoa osaan käyttää,ja olen käyttänytin,mutta ilmeisesti olen etsinyt väärillä hakusanoilla.Ja onko tämä niin vakavaa,että pitää laittaa 7 kysymysmerkkiä ja 5 huutomerkkiä?Pahoitteluni tästä valtavasta virheestä.

Pilkkijä99

Quote from: jarmoankka on June 15, 2011, 14:44:14

Sori off-topic. En halua loukata sinua mutta miksi AINA puutut jokaiseen asiaan jossa on vähänkin vikaa ja miksi otat kaikki niin vakavasti? Tässä ei ole minun mielestäni mitään väärää kun UISTIN ei ollut hakenut oikeilla haku sanoilla.

Kipster

Kieltämättä jarmolla ehkä vähän ylireagointia tässä(kin) asiassa. Sen voi myös siistimmin ilmoittaa, eikä aina huutaa. Olethan sentään tällä foorumilla ollut jo jonkin aikaa, joten pitäisi olla selvillä tällaiset asiat.
Ja jos sulle tulee tästä viestistä mieleen jotain, mitä haluat tuoda ilmi, laita se mulle yyveellä. Älä tänne.

Ja ihan mielenkiinnolla kysyisin UISTIMELTA, että millä hakusanoilla sitten koitit hakea tietoa?

UISTIN

Kirjolohi,kirjolohi uistin ja paljon muillakin,mutta täytyy kyllä myöntää että ehkä vähän liian pitkillä hakusanoilla,ja ehkä vääränlaisillakin etin.Täytyy ensi kerralla panostaa enemmän tähän hakusanaan. :-)

Pike

Quote from: UISTIN on June 15, 2011, 16:34:36
Kirjolohi,kirjolohi uistin ja paljon muillakin,mutta täytyy kyllä myöntää että ehkä vähän liian pitkillä hakusanoilla,ja ehkä vääränlaisillakin etin.Täytyy ensi kerralla panostaa enemmän tähän hakusanaan. :-)
Niin ja jos et tahdo kalassa.netin haulla löytää niin onhan meillä iki-ihana google :)

jarmoankka

Quote from: Qkkeli on June 14, 2011, 23:06:37
Ei muuta kuin foorumia tutkimaan, löydät vastauksen jokaiseen kysymykseen.

Näillä linjoilla olin minäkin. Qkkeli toi asian jo ilmi, mutta silti tuntui että kysely itse tutkimatta vain jatkui.  Ja minun mielestä "kysy mitä vaan"- palsta ei ole oikea noin kohdennetuille aiheille, mitä uistin kyseli.

No, vastauksia on tullut ja toivottavasti ne tyydyttää.

Pahoittelen, jos pahoitin jonkun mielen. Tuntuu vaan välillä, että ei viitsitä kaivaa tietoa netistä vaan kysytään suoraan Ja sorrun siihen toki itsekin välillä. Mutta esimerkisi pohjaongesta takuulla löytyy googlella vaikka.

Sitten erään kaverin väittämä  (itse en ole kokeillut kun en ole tahna miehiä) kikka jolla tahna pysyy heitoissa paremmin kiinni koukussa: Sekoittaa siihen aavistuksen peruna/vehnäjauhoa.

Kireitä siimoja enivei UISTIMELLE ja toki muillekin. Itsekin viikonloppuna viritän tuon mun version pohjaongesta jallittamaan mökkijärven eväkkäitä. Turhaan kuten aina :)           

!!!!!!!!    :-P

UISTIN

Quote from: Don Miguel on June 15, 2011, 02:15:19
- Tapsisiimaksi käy mikä tahansa 0.12-0.30 monofilisiima. Meillä on käytössä 0.22mm ja 0.26mm
Kävin tänään ostamassa välineet,mutta siimaa en vielä ostanut.Onko tämän pakko olla monofiili siimaa?

UISTIN

Vähän kuitusiiman tapaista tuo siima on,millä mennään ainakin ensimmäinen reissu.Liian paksua on,mutta toivotavasti ei vaikuta ratkaisevasti syöntiin :-) .

pyrytintti

Olin kaverin kanssa soutelemassa ja näin, että yhdessä kohdassa järveä oli sellainen n.30-40m leveä melkein tyyni kaistale, joka mutkitteli joelta päin ja jatkui jonnekkin, muuten oli aallokkoista, mikä selittäisi ilmiön?

Paraskalastaja

Löysin  tuotteen kaapinpohjalta ja kysyin isältä niin hän on ostanut sen joskus 10 vuotta takaperin ruotsin lapista.
Sen verran olen ottanut selkoa, että tätä tulisi vetää veneen perässu, mutta kannattaisikohan siinä käyttää pientä siimapainoa vieheen edessä? http://www.nymansfiske.se/eshop/389-langedrag-lill-slapet.html
-Paraskalastaja

Timpe

Quote from: Paraskalastaja on June 18, 2011, 15:05:40
Löysin  tuotteen kaapinpohjalta ja kysyin isältä niin hän on ostanut sen joskus 10 vuotta takaperin ruotsin lapista.
Sen verran olen ottanut selkoa, että tätä tulisi vetää veneen perässu, mutta kannattaisikohan siinä käyttää pientä siimapainoa vieheen edessä? http://www.nymansfiske.se/eshop/389-langedrag-lill-slapet.html

Näyttäisi olevan ns. "lippaletka", jota käytetään yleensä houkuttimena jalokalan uistelussa takilan perässä..eli painoa tarvitset, että saat letkan kunnolla pinnan alle..

UISTIN

Miten voin laittaa jonkun linkin johonkin sanaan?Esim. tämä linkki http://www.kalassa.net/ Pitäisi saada laitettua esim. sana "tässä" sillain,että kun painaa "tässä" sanaa,niin linkki aukeaa.

Olipas huonosti selitetty,toivottavasti joku ymmärsi.  :-)

Qkkeli

Näin se käy:

www.uistimenkotisivut.com ja vaikkapa "klikkaussanaksi" Uistimen kotisivut.

[ url=www.uistimenkotisivut.com]Uistimen kotisivut.[ /url ]
Ota nuo välit pois url sanojen ja sulkumerkkien välistä, niin tulee silloin haluamallasi tavalla.
Uistimen kotisivut.

UISTIN

Tornio_River

Quote from: Timpe on June 18, 2011, 15:39:12
Quote from: Paraskalastaja on June 18, 2011, 15:05:40

Näyttäisi olevan ns. "lippaletka", jota käytetään yleensä houkuttimena jalokalan uistelussa takilan perässä..eli painoa tarvitset, että saat letkan kunnolla pinnan alle..

kyseessä on kyllä "lippaletka" jota käytetään ihan normaalisti siiman jatkeena ,perässä usein käyttävät ruotsinmaalla  koukkua ja matoa tai perhoa,kuuleman mukaan harrin pyynnissä ja jalokalojen pyynnissä todella tehokas kapistus järvillä.Eräänlainen perinne vekotin ruotsinmaalla.

http://www.youtube.com/watch?v=Ted89jlfJu0

seppojohannes

Samaa asiaa kysyisin kuin Uistin, eli miten siihen Uistimen kotisivuihin saa linkiksi sanan:             tästä     .

Timpe

Quote from: SJ on June 27, 2011, 17:36:12
Samaa asiaa kysyisin kuin Uistin, eli miten siihen Uistimen kotisivuihin saa linkiksi sanan:             tästä     .

[ url=www.uistimenkotisivut.com]tästä.[ /url ]
Muutoin loppu samalla tavalla kuin Qkkeli neuvoi, eli välilyönnit pois url-sanojen ja sulkumerkin välistä

Paraskalastaja

Quote from: SJ on June 27, 2011, 17:36:12
Quote from: Qkkeli on June 27, 2011, 00:02:02
Näin se käy:

www.uistimenkotisivut.com ja vaikkapa "klikkaussanaksi" Uistimen kotisivut.

[ url=www.uistimenkotisivut.com]Uistimen kotisivut.[ /url ]
Ota nuo välit pois url sanojen ja sulkumerkkien välistä, niin tulee silloin haluamallasi tavalla.
Uistimen kotisivut.
Vaihdat tuon [ url=www.uistimenkotisivut.com]Uistimen kotisivut.[ /url ] sanaan tästä
Esim. [ url=www.uistimenkotisivut.com]Tästä[ /url ]
= Tästä

-Paraskalastaja

eza1992

Tuossa yläpuolellahan se lukee, eli kirjoita:

[url=www.uistimenkotisivut.com]tästä[/url]

...ja näyttää tältä:

tästä

E: Haha, triplapostaus :-D

seppojohannes

Kiitän Paraskalastaja ymmärrettetävästä vastauksesta: vaihdat tuon..... oli se tieto mitä tarvittiin.
      Tietysti nuo kaksi muutakin on oikein, mutta sellainen juntti (minä) kuin olen, tarvitaan vastaus, joka lähtee siitä, ettei kysyjä tiedä asiasta mitään. 8-)

Paraskalastaja

Olisiko kellään mitään ideaa siitä, että missä minun kannattaisi säilöä kalat kalareissulla?
Kun mökillä tulee kalastettua ihan mökin lähellä pohjaongella isoa ahventa ja kuhaa, niin tahdon saada aina sen 2-3 ahventa ja sitten kalantulo tyssää. Jos tapan ensimmäisen kalan niin ei tahdo enää muuta tullakkaan ja sitten saan mennä lämmittämään pönttöä yhdelle ahvenelle.

Eli olisiko teillä ideoita siihen, että missä saisin säilytettyä max. 30min kaloja, elossa.
Kannattaisiko laskea ne johonkin ämpärii, jonka vettä vaihtelisin vähänväliä vaiko rajata rannasta alue hiekalla ja isoilla kivillä, jossa vesi vaihtuisi, mutta kalat eivät pääsisi pakoon?
-Paraskalastaja