Ammattina Kalaopas!

Started by Miksu, July 05, 2011, 00:30:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miksu

Voisiko joku kertoa enemmän tietoa kalaoppaista? Vuoden päästä lähden opiskelemaan niin olisi mukava tietää jotain ammatista... :-)

pyrytintti

Quote from: Miksu on July 05, 2011, 00:30:10
Voisiko joku kertoa enemmän tietoa kalaoppaista? Vuoden päästä lähden opiskelemaan niin olisi mukava tietää jotain ammatista... :-)
Minne päin suomea menet opiskelemaan?
Itse ainakin opiskelen tätä alaa asikkalassa, opiskelukeskus salpauksessa, suosittelen kyllä paikkaa ja alaa :-)
Haluatko tietää ammatista, vai mitä siellä opiskellaan, lähetä vaikka yv:tä jos kiinnostunut.
(En kyllä tiedä niin paljon ammatista, kun sen alan opiskeluja ei ole vielä aloitettu:P)

Kalaboi

Minä olen KO koulun käynyt, tutkinnolla sinänsä en loppupelissä tehnyt mitään, syvensin vain harrastustani. Opiskelen nyt korkeakoulussa eri alaa.

Iktyonomi tutkinto on hankala hankkia pohjalle, koska ennen sitä tarvitsee joko lukion tai ammattikoulun, ammattikorkeakoulututkinto kun on.

Ensin kalaopas ja sen jälkeen iktyonomiksi, jos mielenkiintoa riittää.

Tuolla kalatalouden perustutkinnossa, josta suuntaudutaan kalastuksen ohjaajaksi on kyllä ihan riittävästi kalabiologisia kursseja, jopa enemmän kuin itse oppaan tehtäviin kuuluvia kursseja.

Jos töihin haluaa alalle niin joudut lähes poikkeuksetta perustamaan oman yrityksen. Menestyminenkin edellyttää usein muuttoa pohjoiseen, ellei siellä jo asusta.

Koulu painottuu erittäin raskaasti pyydyskalastukseen. Meillä ei ollut koko kolmivuotisen aikana ollut ollenkaan vapakalastusta. Kaikki järkevä oppi tulikin koulun lukuisista työharjoitteluista kalatiskeillä, viljelylaitoksilla sekä kalaoppaiden parissa. Muutenkin viimeinen, eli suuntautumis vuosi oli erittäin laiha. Kalaoppaiksi suuntautui minun vuosikurssilta kaksi oppilasta, joten lähes kaikki kurssit suoritettiin etätehtävillä.

Oletko menossa asikkalaan vai paraisiin opiskelemaan?

Kalaboi

En kyllä lähtisi opiskelemaan 9,5 vuotta päätyäkseni kalaoppaaksi, jos sen voi hoitaa kolmessa vuodessa.
Kyseessä ei ole mikään rakettitiede. Lukion voisi maksimissaan lisätä tuohon ammattitutkintoon.

Työllistyminen on kuitenkin vain siitä oman yrityksen perustamisesta kiinni, joten yritystalouden opinnoista olisi plussaa, näitäkin mahtuu muutama kurssi tuohon 3vuoteen. Turismin kannalta suomessa tärkein kieli olisi venäjä. Venäjän kielen alkeet ja peruskurssin voi suorittaa valinnaisena ammattikoulussakin, potkustartin jälkeen kieli on enää itsestä kiinni. (Kuten itse vapakalastuksen oppiminenkin).

Iktyonomit työllistyvät lähinnä isompiin yrityksiin kuten tutkimuslaitoksiin, jossa nimenomaan tarvitaan enemmän biologista / limnologista osaamista. En näe tästä tutkinnosta suurta hyötyä kalaoppaan ammatissa.

Tietysti oppaan työssä vaaditaan tietynlaista sosiaalisuutta, mutta ei tarvitse sentään terapeutti olla.

Oma yritys, itsensä markkinointi ja verkostoituminen ovat avain menestykseen tällä alalla.

Kalaboi

Quote from: Kalajolli on July 05, 2011, 19:36:00
Lukion voisi maksimissaan lisätä tuohon ammattitutkintoon.

Minulla ei ole henkilökohtaisesti ole mitään lukiota vastaan, jonka myös mainitsen aiemmassa viestissäni, että lukiolla voi olla merkitystä.

Koska toimeentulo on minulle tärkeä aihe, ei opiskelu mielestäni ole hauskaa pienillä tuloilla, mutta opiskelu kannattaa aina.

Tarkoituksenani oli ehdottaa "lyhyempää" tietä kalaoppaaksi, jossa perusopit saisivat pohjaa käytännön työskentelystä. Tietysti riskinsä siinäkin, jos ei yritystä saakkaan kannattavaksi, mutta kuka perustaa yrityksen ilman kumppania tai ulkopuolista (koulutettua) apua.

Aluksi oppaan työt painottuisivat tietysti pienellä investoinnilla vain viikonlopuiksi, jolloin voi tehdä muuta työtä elantonsa ylläpitämiseksi, ennen täyspäiväiseksi kalaoppaaksi siirtymistä.

Myönnän että tuolla oppimäärällä valmistuu varmasti erittäin pätevä kalaopas, opiskeluvuosien määrä vain hirvittää. Toisaalta juuri valmistuneen 18-19 vuotiiaan ei ole järkevää perustaa suoraan yritystä vaan täytyy henkilön vähintään toimia joissain muissa töissä aikansa työelämän pelisääntöjen oppimiseksi, sekä uskottavuuden saavuttamiseksi. Tältä kantilta katsoen olisi myös pitkät opinnot kannattavia.

Itseasiassa en voi muuta, kuin suositella edellä mainittua pitkän kaavan koulua, mikäli ei opintoaikojen toimeentuloa pelkää  :-) Tuskin kukaan haluaa oppaaksi alta parikymppistä kloppia neuvomaan miten virveliä pidellään, vaan vaatii työ tietyn kypsyyden saavuttamisen.

Qkkeli

Itse olen talvet töissä kelkkasafarifirmassa ja kaikki pilkkireissut mitä tulee, niin mie olen oppaana.
Olen sitä mieltä, että tärkeimpiä seikkoja ovat käytävien kalavesien tarkka tuntemus sekä oppaan asiantuntemus ja iloinen suhtautuminen asiakkaisiin ja työhön. On aivan eri reissu olla sellaisen oppaan mukana jota oikeasti kiinnostaa asiakkaatkin ja heille hyvän mielen tuottaminen, kuin sellaisen joka tekee hommaa ns. pakkopullana.

Asiakkaissa on paljon vaihtelua, on ensikertalaisia, aloittelijoita, harrastelijoita, ammattilaista, todella "ammattilaisia", kyllästynyttä, nirsoja, elämään kyllästyneitä, krapulaista ja kaikkea tältä väliltä. Kokemuksen kautta(yllätys yllätys) oppii suhtautumaan eri ryhmiin ja ihmisiin "oikealla" tavalla; ensikertalaisille pitää lähes kädestä pitäen näyttää miten siitä pilkkivavasta saadaan siimaa ulos ja kuinka paljon lasketaan, miten toukka/mato laitetaan koukkuun jne. Harrastelijoille ja ammattilaisille saa sitten enemmän keskittyä itse tekemiseen. Todella "ammattilaiset" osaavat olla joskus erittäin rasittavia(=lue ylimielisiä, "Kyllä minä osaan, katsoppas.."), yksi toimiva kikka on antaa heille ns. kakkosoppaan toimet..  :wink:
Oppaan oma käytös on se, joka antaa asiakkaalle pohjan mielipiteen muodostamisesta reissusta. Vaikka kalaa ei kovasta yrityksestä huolimatta tulisikaan, mutta opas on ollut kokoajan asiakkaiden kanssa mukana neuvomassa ja opastamassa, niin harvemmin mitään valittamista silloin tulee. Sitten on taas niitä vaikeita yksilöitä, joita ei vain yksinkertaisesti voi miellyttää..

Englannin osaaminen on pakko menestyksen kannalta, venäjän osaaminen on erittäin iso +. Myös ranska on sellainen kieli, jonka osaaminen on korkealle arvostettua.

Työharjoittelut ovat ne paikat, joissa aletaan yrityksen kannalta tärkeitä suhteita luomaan. En toki vähättele opiskelukavereita ja ystäviä, mutta työelämästä saadut kontaktit ovat niitä, jotka tuovat pitkällä tähtäimellä leivän pöytään. Ja koska alkukustannukset uuden firman perustamisessa ovat aika kovat(vene/et+ kalusto) niin suosittelen aluksi työskentelemään jossain firmassa jonkinaikaa, silloin saa myös hyvän tuntuman pohjaan ja jos homma ei sitten miellytäkkään, niin etpä ole kerennyt investoimaan isoon autoon, useaan veneeseen, sataan vapaan jne..

Itse olen käynyt matkailualan perustutkinnon ammattikoulussa(3v) ja siellä opiskelluun melko perusteellisesti asiakaspalvelun perusteet ja käytännöt. Työssäharjoittelujaksot tein kahta poikkeusta lukuunottamatta kalastusoppaana, eli arviolta n. 35 viikkoa. Jo tässä ajassa sain sellaisen tuntuman kalastusoppaan työhön, että olin omasta mielestä melko tietoinen siitä mitä homma tulee olemaan. Ja aika pitkälle näin oli.
Intin jälkeen oli erittäin pienestä kiinni, että olisin lähtenyt iktyonomiksi opiskelemaan, mutta opiskelupaikan sijainti(lahti, ellen väärin muista) sai sitten luopumaan ajatuksesta. Toki itse opiskelukaan ei ole ollut minulle kaikkein miellyttävintä hommaa, joten 4 vuoden lisäopiskelut eivät myöskään erityisemmin houkelleet.  Ja kun kalalajien tietoutta voi helposti opiskella netin välityksellä(mm. allekirjoittanut on vahvasti tutustunut siikoihin ja niiden eri muotoihin), niin en todellakaan näe lukiota ja/tai iktyonomiksi opiskelua välttämättömäksi kalastusoppaan ammattia harkitessa. Eihän niistä haittaakaan ole, opiskelu menee harvoin hukkaan.

Cmon Catch and releace

Itse kävin vuoden paraisten kala ja ympäristö instituuttia. Voin sanoa että mukava ja rento koulu, mutta töitä et tuu saamaan mistään. Siksi kävinki vain vuoden ja tajusin moisen  :-D
Kireitä!

S11K1

_ehkä ei ollu sinun ala sitte ? Mene ja tiedä.

Kyllä alalla ihmisiä on ja tulee olemaan.
Kirreitä siimoja kaikille.

Mikke96

Määkin haluaisin kalastusoppaaks mutta se on vaan huono kun mää en osaa muutakun Suomee. Vaikka kyllä silläkin voi joten kuten pärjätä jos ei ota ulkomaalaisia mutaa sitten ei saa rahaa ja ulkomaalaisia käy varmaan jonkin verran opaitten kanssa kalassa. Mutta pitäis miättiä joku muu kalastus aiheinen ammatti.

Qkkeli

Quote from: Mikke96 on July 11, 2011, 15:53:20
Määkin haluaisin kalastusoppaaks mutta se on vaan huono kun mää en osaa muutakun Suomee. Vaikka kyllä silläkin voi joten kuten pärjätä jos ei ota ulkomaalaisia mutaa sitten ei saa rahaa ja ulkomaalaisia käy varmaan jonkin verran opaitten kanssa kalassa. Mutta pitäis miättiä joku muu kalastus aiheinen ammatti.

Englannin perusteet oppii kyllä jos vain yrittää, sinullakin on vielä reilusti aikaa opetella ennen työikää..  :wink:

DayToDie

www.kalakoulu.fi

Tommosen löysin en tiedä liittyykö sitten mitenkään aiheeseen..
Täältä tulee MAURI!