Jiggaus

Started by fishermananiac, June 24, 2004, 10:38:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ahti kiiski

Quote from: Miksu the kalamies on April 18, 2011, 21:21:51
Quote from: ahti kiiski on April 18, 2011, 20:15:12
Oletteko muuten kokeillut jigikalastusta koskilla?

Omasta mielestäni yksi parhaista heittokalastustavoista.Yleensä olen ollut ahvenen perässä ,jota tulee suurissa määrin ja jos onnistuu löytämään mukavan suvannon niin siellä on myös useiten ne kaikkein suurimmat.
Koskilla jigaillessani on myös sivutuotteena tullut kirjolohta,haukea,turpaa,kuhaa,säynettä ja yhden lahnankin olen saanut :-o.
Ylpeänä voin sanoa, että suurimman osan olen ahvenistani ja kuhistani saanut juuri jigailemalla...

Jigikautta odotellessa.

Siis kaiken tuon olet saanut koskilta? Voisin ensi kesänä yrittää, kun jigaamista muutenkin olen aloittelemassa.

Vapana Shakespeare Ugly stik graphite 183cm keskitoiminen vapa ja siihen shimano exage 1000 kela? Onko hyvä varustus vai pitäisikö vapa olla joku eri?

Juu...Omaan mieleen nuo kuullostavat ihan hyviltä :wink:.
Siimaksi sitten kuitusiimaa.Itse tehnyt joskus niinkin (varsinkin koski paikoilla), että olen sitonut n.1m monofiili siimaa kuitusiiman jatkeeksi.Mono kun kestää paremmin rispaantumista ja eloittaa jigiä.

Ja kyllä noita kaikkia kaloja olen saanut koskilta paitsu tuon lahnan.
-------------O N K I--------------

Miksu the kalamies

Näillä mennään. Jos vapa ei tunnu hyvältä niin ostan Catana 180 MHJ:n
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Suurkalastaja1

Onko porukka käynyt jigaamassa tänä keväänä? Onko tullut saalista?

Itse olen kuhaa jigannut muutaman kerran tänä keväänä merellä ja kalaa on tullut ihan hyvin. Ekalla reissulla 10.5. sain 12 mittakalaa + 3 alamittaa. Parhaimmillaan tuli mittakuha viidellä peräkkäisellä heitolla. Parhaiten pelitti sini-valkoinen 3" Mann´s Predator.

Seuraavana päivänä samoilla paikoilla varovaisessa otissa. 5 kuhaa kävi veneessä, ei yhtään selvää mittakalaa. Selkeää ottipeliä ei löytynyt.

16.5. jälleen samoilla paikoilla. Keli oli nyt muuttunut aurinkoisesta ja lämpimästä koleaksi ja pilviseksi, en tiedä laittoiko se kalan suun kiinni vai mikä oli. Kuhia ei tullut, vain yksi ahven.

23.5. aloitus samalta paikalta, siitä vain yksi alamitta. Siirtyminen uudelle paikalle joka osoittautui paremmaksi heti kun ottipeli löytyi. Veneeseen nousi 10 kuhaa, joista suurin osa alamittaisia. Yhden 42 senttisen otin evääksi. Nyt parhaiten toimi kelta-musta 3" Mann´s Predator.

Tänää uusilla paikoilla jigaamassa. Joka paikasta tuli kuhaa, yksi paikka oli kuitenkin ylitse muiden. 23 kuhaa käytin veneessä, suurin osa alamittaisia. Parhaiten toimi taas kelta-musta 3" Mann´s Predator.

Ensi viikolla uudestaan. :-)

Uploaded with ImageShack.us
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Satunnaikalastaja

Quote from: Suurkalastaja1 on May 27, 2011, 00:26:47
Onko porukka käynyt jigaamassa tänä keväänä? Onko tullut saalista?

Uistelureissulla järvellä viime viikonloppuna heittelin yhtä toukkajigiä muutaman kerran ilman tärppejä.

kuha kalle

Launantaina 6 tuntia sateessa jigittelemässä. 5 metrin syvyydestä löyty kaiun mukaan kaloja ja niistä saatiin myös tärppejä. Yksikään ei kuitenkaan tullut ylös. Myös matalia paikkoja käytiin kokeilemassa, mutta niissä ei kala vielä ollut.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Suurkalastaja1

Tänään taas jigaamassa kuhaa reilu kolme tuntia. 8 kuhaa veneeseen + pieni hauki. Pientä oli, vain 2 mittakalaa. Otti oli aika varovaista, paljon oli pelkkiä tärppejä. Kelta-musta 3" Mann´s Predator kelpasi parhaiten.
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Pe, la ja su tuli yritettyä jigikuhaa järveltä. Kovin paljon ei tullut jigaamiseen panostettua, sillä hauenkalastus vei osan ajasta. Tapahtumia tuli ihan hyvin, mutta jostain syystä en saanut kaloja tarttumaan. Kiinniolleista osa oli kuhia, osa ahvenia ja osa haukia. Vain pari pientä haukea sain ylös asti. Kiinniolleista ja tärpenneistä osa oli ihan nätin kokoisia, mm. lauantaina tuli sellainen tälli ettei kovin montaa kertaa elämässä samanlaista tule. Varmaan iso hauki. Vähän jäi kaivelemaan, vieläkin jigikuha järveltä saamatta.

Tänään merelle jigaamaan.

Kireitä!
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Kolmisen tuntia tuli illalla jigattua merellä. Kuhan otti oli varovaista. 5 kuhaa veneeseen, joista yksi nippanappa mittakala. Tärpit oli tosi varovaisia eikä selkeää ottipeliä löytynyt. Tuntui että parhaiten tulosta syntyi yksinkertaisesti heittämällä ahkerasti. Huomenna uudelleen. :-)
Team Hazardi

kuha kalle

Illalla kymmeneltä lähtö ja yhdeltä takas. Puolen tunnin soutumatkat suuntaansa. Aluksi soudin paikalle, josta olimme saaneet viime kesäloman alussa hyvin kuhia. Vaalean punainen relax banjo, sama jolla viime vuona kaikki kalat, ja ekalla heitolla mittakuha. Tokalla heitolla ahven, ja kolmannella puolen kilon hauki. Neljäs heitto tuli jo melkein veneen vierelle. Pari kopua, ja niiden jälkeen tälli, vastaisku, ja siima poikki. Tämän jälkeen solmin 0.50 monon tapsiksi, koska "harmitti" niin paljon. Sinne jäi ainoa vaalean punainen jigini. Seuraavaksi laitoin punaisen banjon, jolla tuli ahven ja hauki, ja 4. heitolla katkes siima (solmusta) kesken heiton. Tämän jälkeen värinvaihtorumba, mutta ei tärppejä eikä kaloja. Sitten tein 5 minutin soutumatkan keskellä selkää sijaitsevan metrin patin päälle. Eka yritys onnistui, ankkurin heitosta vedet eivät ehtineet osua ennnen kuin ankkuri oli pohjassa. Heittelin, ja tein vastanykäyksen. Kala tuntui painavalta. Väsyttelin sitä, ja otin haavinkin valmiiksi, sillä kalan tulo oli sen verran raskasta. Kun sain kalan veneen vierelle, se oli juuri ja juuri mittakuha. Oli tarttunut kidusten takaa koukkuun, ja tuli vedessä sivuttain  :-D Heittelin hetken ja poistuin paikalta. Kolmannella aironvedolla tuli vielä vuoden eka uistelukuha. Siitä kotiin, ja yhden aikaan nukkuun, tänä iltana uusiks, tällä kertaa otsalamppu mukaan, vaikka nyt näkikin ihan hyvin.
M.S

Pietarin kalansaalis

Eilen pääasiallisesti vetouistelua, mutta pysähdyin sit myös jiggaa. Jiggaamalla 2 kuhaa puoleen tuntiin eka reippaasti mitallinen pääs mukaan mutta toisen päästin suoraan pois. Sit taas vetoa ja pum.. haukihan se ja vapaaks... lähellä venepaikkaa keskellä järveä tarttui pienempään vaappuun( team esko 7 cm) kuha  mitta oli just täyttävä mutta laskin takaisin. Nyt kaiku kiinni kun kävin sen verran panostaa ja sit jiggaillaan järvi tyhjäks  :wink:   siitä raporttia myöhemmin jos jaksaa/kiinnostaa  :-D

Suurkalastaja1

Hyvä että on kuhaa tullut! :-)

Tänään muutama tunti jigaamassa kuhaa merellä. Ennen vesille lähtöä heitin kymmenkunta heittoa rannalta. 5 kuhaa kävi irrottautumassa, joukossa pari mittakalaa. Veneeseen nostin vielä 10 kuhaa, joita en ruvennut mittailemaan vaan laskin takaisin. Pientä oli. Väreistä ei selkeää ykköstä löytynyt, keltaista sai kuitenkin jigissä olla. Mm. kelta-musta, vihreä-keltainen ja kokonaan keltainen toimivat.

Kireitä!
Team Hazardi

kuha kalle

Eilen reissu 10-2 yöllä. Sama saarenranta kun eilen, pari heikkoa tärppiä, kunnes hiljeni. Samalle keskipatille kun eilen, jossa keskellä selkää laaja matala, ja vielä tämän matalikon yhdelle matalimmsta kohdista (1.2 m) . Hetki väriraliia, kunnes sama valkovihreä banjo kun eilen veteen. Ja kala kiinni. Tämän jälkeen n. 6 kuhaa eri suunnista. Sitten heitin kohtaan missä oli kaikkein syvintä. Jigi pohjaan, pari pyöräytystä, ja kuha kiinni. Ei edes tuntunut mitenkään erikoisen raskaalta. Kun kala saapui lähelle venettä, se veti pohjaa pitkin suoraan veneen alle. siellä se siten pyöri hetken. Sitten se tuli pintaan ja näin kuinka iso se oli. Ja taas pohjaan. Seuraavan kerran kalan noustessa haavi oli jo valmiina, ja sinnehän se sujahti. laitoin kaksi planon rasiaa vierekkäin, ja otin kuvan. Otin vielä syliin, pari kuvaa, ja sitten kala sai vapautensa takaisin. Mittaa n. 65 cm. eli paljonko tuo sitten painaa? Pimeetä oli, mutta otsalampun avulla sain edes jonkinlaiset kuvat. Itseäni en saanut onnistuneesti kuvaan pimeyden takia. Lopuksi vielä 5 kuhaa, joista isoin n. 2 kilonen? ja n. 50. senttinen. Tästä kotio nukkuun. Ei ollut vaakoja tai mittoja mukana.

M.S

Himopilkkijä89

65cm kuha kuvan mukaisessa kunnossa vähän vajaa 2-2,5 kiloa sanoisin.
50cm kuha noin kilon tai vähän alle. Yllättävän hyvin kuhaa näyttää tulevan jigillä pohjasta yölläkin.

tumppi98

Eilen tuli 1650g hauki ja ahven jigillä. Tänään tuli mun eka kuha, jolla mittaa 40cm, eli ei iso, mutta ihan hyvä kuha, tuli siis jigillä.
Mennöön eikä meinata!

jimi-

Heps kalamiehet ja naiset!

Uusi käyttäjä kyseleepi tuosta jiggaus tekniikasta. Tästä varmaan on puhetta ollut mutta kiinnostaisi erityisesti "kuha kallen" tekniikka kun näyttää kalaa nousevan :) Onko ihan normi lasku pohjaan ja kosketuksessa ylös nykäisy, kelaus ja siitä etiäppäin?

Jiggailua on takana tunti kaks vanhankaupunginkoskella. Ekalla heitolla 39cm ylös ja takaisin veteen ja loppuun vielä 43cm joka meni myös takaisin kasvamaan. Ajattelen näiden olevan tuuria koska tekniikka tuskin on hääppöinen.

Päijänteelle jiggailemaan lähiaikoina paikkaan mistä on uistelemalla tullut kuhaa!!

Kiitoksia etukäteen neuvoista!

edit: Huomasin toisen keskustelun missä kuha kalle kertoikin jo tekniikastaan. tänks

kuha kalle

Kerrotaan nyt tässäkin. Oikeastaan jigin uitossa on kaksi suuntausta. Toinen on kelauitto ja toinen vapuitto. Kelalla uitettaessa vapa pidetään siiman suuntaisena lähellä vedenpintaa, jotta ei muodostu tuulipussia. Uitto tapahtuu siten, että heiton jälkeen annetaan jigin pudota pohjaan. Kun siima löytyy, kelataan pari kierrosta, annetaan jigin pudota ja taas kelataan. Tätä jatketaan veneen vierelle asti. Tätä tapaa käytän itse. Tosin matalissa kivikoissa en aina anna jigin pudota pohjalle. Tätä tekniikkaa käytän itse.
Vapauitossa vapa pidetään siiman suuntaisena, Vapaa nostetaan ylöspäin, jolloin jigi nousee suuressa kulmassa pohjasta ylös. Kelataan kelalle löystä siimat, ja odotetaan että jigi osuu pohjaan.
Jigauksessa tärkeää on valita oikea paikka. Kaikuluotaimen ja gepsin avulla on helppo etsiä paikkoja. Kaiusta kattoo, kun alla on kalaa, siirtyy 10-20 metriä ja heittää kohtaa missä näkyi kaloja. Tämä on tuloksekkain tapa kalastettaessa syvää (yli 3 m. vettä)
Matalasta kalastettaessa etitään matalin kohta kaiun avulla ja heitetään sitä ja sen ympäristöä.
M.S

taketsu

Onko kukaan käyttänyt ongenkohoa jigin kanssa siten, että koho pujotetaan siimaan ilman sitä tappia ja se saa liukua siimassa vapaasti. Sitten normaalisti heitetään jigi veteen. Koho jää pinnalle ja jigi menee pohjaan. Jigiä nyhdettäessä sen liike on enemmän pystysuuntainen, kun siima kulkee pinnalla olevan kohon kautta.
Koho saa olla normaalia mato-onkikohoa suurempi.

Jerekala

Voi toimia, mutta saatta noi jigipäitten painot (varsinkin syvässä) silti pinua pohjaan normaalillaa tavallaan, riippu tekniikasta.  :-)  Parempi ja itsellä toimivin tapa on käyttää erillaisia kelausrytmejä, nopeat kelauskiertett pompttavat jigiä pystyssä, ja varsinkin kuhaa jigatessa laahavat hitaat kelauskierukat toimivat. Toki kelausrytmejä kannattaa vaihtaa kokoajan kelauksen aikana.  :wink:

kalastaja97

Minulla ei oo kovin paljo kokemusta jiggauksesta mut sen verran tiiän että jos hajuste jigejä ei ole saatavilla käy hyvin jos laittaa madon jigin koukkuun  :-D

Satunnaikalastaja

Tuo jigikoukun madotus toimii heikommalla syönnillä. Laitan madonpätkän, sellaisen 2..3 cm pituisen koukkuun kiin toisesa päästään vajaan puolen sentin matkalta ja painan sen mahdollisimman pitkälle koukun näkyvän osan tyveen jottei jää suojaamaan koukkua.
Pidemmäm madonpätkän kala imaiseen useini pois takaapäin, joten pätkä riittää.

Tärppien luonne hieman muuttuu syötin kanssa, usein tärppi tulee silloin kun jigi pysähtyy pohjaan. Myös mita kalalajeja, eritoten särkikaloja, tulee enemmän,

kalastaja97

toimiiko toi mato sitten kuhan jiggauksessa?

renekeitin

Tervehdys!

Ystäväni perehdytti minua jigauksen saloihin muutama päivä sitten tuolla Sastamalan Rautavedellä. (oon viimeks kalastanut heittämällä joskus junnuna)

Aluksi tietysti kalastus tökki menemään ja järven pohjaan tais tarttua 3 jigiä ( ja ystäväiseni omistamia  :oops: ).  Tuuli oli epäsuotuisa ja mieli alkoi painua pohjamutiin...
Kunnes vaihdoimme paikkaa ja tuulten jumala päätti kääntää tuulen suotuisaan suuntaan. Ja voi sitä voiton riemua kun ensimmäinen affen nappasi valkoiseen matojigiin
10g painolla! Affen oli noi 200-300g.
Adrenaliini alkoi pumpata kehossa ja kalaa alkoi nousemaan. Kuparisen rikottua elämä alkoi hymyillä ja kalastuksen salat alkoivat kiehtoa pientä mieltäni.

Loppusaalina oli mulle 2kpl 200-300g ahventa ja 2 pientä + pieni hauki , jonka päästin takas kasvamaan. Ystäväiseni nosti kokeneena kalamiehenä 5 tommosta samankokoista ahventa ja 1-2kg hauen.

Käteen jäi ekalta jigireissulta erittäin hyvä mieli ja kokoajan kasvava kalastusinto.

Kaikki vinkit ja jipot alottelijalle ovat erittäin tervetulleita!

kuha kalle

Tota jigien pohjaan jääntiä ei kannata yhtään harmitella. Pikemminkin voisi olla ylpeä että onnistui pomputtamaan jigiä pohjalla.
M.S

renekeitin

Juu se alko onnistumaan ihan mukavasti loppua kohden.  Tietysti hankaluutta löytyi seuraavista asioista : Liian löysä vapa ja väärän värinen siima , kun ei meinannu
erottaa vedestä sitä. Ja vielä plussaks silmään paistava aurinko , joka teki siiman tarkkailusta vielä hankalampaa.

Pakko vielä hehkuttaa tätä jigauksen hienoutta! Oon aikasemmin vetouistellu isoisän kanssa ja se on mun mielestä jotenkin tylsää puuhastelua. Tai siinä ei oo semmosta aktiivisuutta
mukana. Se kun nykii sitä vapaa jatkuvasti tarkaillen siimaa nostaa mulla semmosen metsästys (kalastus) vietin.
Saa selkeesti olla mukana koko kalastusprosessissa mukana ja jos ei oo läsnä sille mitä tekee ni ei sitä kalaakaan tuu.

Late6

Tänä vuonna alotellu vähän jigausta ja viikonloppuna tuli ekoja onnistumisen elämyksiä, vaikka saalis nyt ei kuitenkaan ollu kummonen :) muutama ~200g ahven ja reilu 2kg hauki. On kyllä mukavaa touhua tuo jigaus ja huikeeta oli todeta että täältä ammennetut vinkit värien suhteen pelas :)

Suurkalastaja1

Quote from: Late6 on September 13, 2011, 10:41:44
Tänä vuonna alotellu vähän jigausta ja viikonloppuna tuli ekoja onnistumisen elämyksiä, vaikka saalis nyt ei kuitenkaan ollu kummonen :) muutama ~200g ahven ja reilu 2kg hauki. On kyllä mukavaa touhua tuo jigaus ja huikeeta oli todeta että täältä ammennetut vinkit värien suhteen pelas :)

Siitä se lähtee! :-)

Ahventa olen jigannut muutaman kerran viimeisen parin viikon aikana. Kala on ollut tiukassa. Parhaalla reissulla sentään 16 kpl 100-300 g perusahvenia kun kalat viimein löytyivät. Muuten on tullut ihan yksittäisiä kaloja. Sivusaaliina pieniä haukia.

Team Hazardi

mobileZ

Jep, viime perjantaina sain ylös ensimmäisen jigatun kalani, ahven. Pari kertaa aikaisemmin hauki karannut jigistä. Aina napanneet valkoiseen kalajigiin, muut ei näköjään kelpaa.  :-D

Suurkalastaja1

Eilen käytiin nimim. Handyyn ja toisen kaverin kanssa jigaamassa Saaristomerellä. Kolmisen tuntia oltiin vesillä. Otti oli varovaista, lähinnä pelkkää pyrstön nyhtämistä. Veneeseen asti tuli parikymmentä ahventa, suurimmat n. 300 g sekä muutamia pieniä haukia + n. 500 g lahna  :-D Joku isompi katkaisi kaverilta siimat. Tärppejä tuli monella eri värillä, ei löytynyt selkeää ottipeliä. Ehkä ruskea toimi parhaiten ainakin hetkittäin. Hauska reissu. :-)

Tänään Handyyn kanssa samoilla mestoilla sadekelissä. Kala oli tiukassa. Veneeseen asti päätyi 6 kpl ahvenia, joista suurimmat +300 g. Lisäksi pari pientä haukea. Isompiakin haukia oli liikkeellä, Handyylla meni kahdesti fluorocarbon tärpistä poikki. Minulla hajosi yksi lukko suoraan tärpistä, ei ollut mikään hento tärppi.

Team Hazardi

Salone

Eilisen ja tämän aamun aikana olen vähän harjoitellut jiggausta. Kaksi karkuutusta, siinä kaikki. Aika matalassa vedessä yritin, mutta kyllä sen vielä oppii.

kuha kalle

M.S