Pilkkien kiillotus

Started by Anonymous, December 17, 2003, 08:29:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Millä aineella ja miten pilkkejä voi kiillottaa? Meinaavat vähän jo vanhimmat nääs tummua

Anonymous

Tolulla.. (mäntysuovalla)  ;)

Råtta

Wenol-niminen puhdistustahna... Tod. pätevä, myydään eri kokoisissa tuubeissa ja purkeissa...

Hätätilanteessa (eli maastossa ja jäällä) tuhka ja sylki. Tupakantuhka käy ja nuotionpohjalta se harmaa tuhka. Sylkäiset pilkkiin, kastat kostean pilkin tuhkaan ja sitten hankaat sormella pilkin kiiltäväksi. Huuhtelet vaan mössön pois ja woilaa, kalat tykkää...
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

Anonymous

Teräsvilla + silikoniöljy (suihkeena)

Runtu

Wenol on ollut paras tahna.
NO AJA!!!

Peksim

Mä kiilloitan pilkkini yleensä teräsvillalla.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Royal Trude

Wenol on parasta. Mutta: mistä ko. tahnaa nykyään saa?
Fly fishermen have longer rods.

Putte

kalastusliikkeistähän sitä. Rialinna   www.rialinna.fi    sitä muistaakseni ainakin mainostaa.

kaivo

Erässä oli kerran vertailussa kiillotusaineet. Luonnonmukaisista aineista mainittiin tuon tuhka-sylki -seoksen ohella puolukkasurvos: viehe upotetaan esim. yöksi puolukkaan ja aamulla huuhdellaan. Kokeillut en ole, mutta puolukkasurvos kun on hapanta niin miksei toimisi.

Vanha konstihan on myös hammastahnalla hankaaminen.

Mikko_-Procyon-

QuoteVanha konstihan on myös hammastahnalla hankaaminen.

Saapi kyllä hangata maailman tappiin asti, eikä tule valmista. Tai sitten minulla oli vääränmerkkistä hammastahnaa.

Mutta! Tuli mieleen kyllä toinenkin juttu. Hopeisia koruja voi kiillottaa laittamalla vaikka johonkin astiaan reilusti alumiinifoliota, lämmintä vettä ja merisuolaa. Sitten vain hilut sinne sekaan ja odotellaan (vastaava jutskahan oli tv-shopissakin aikoinaan). Ainakin korut sillä näkyy kiillottuvan selkeästi! Mitenkähän on pilkkien laita.. jos pinnassa on jotain lakkaa, niin eipä taida toimia.. onko joku kokeillut?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kaivo

Hammastahnoista: tahnalla saa kyllä kevyesti tummuneen metallin kirkkaaksi. Projektin onnistumisen edellytys on oikea hammastahna. Parasta on vanhan mallin Pepsodent yms. tahna, jossa on hiovia ainesosia. Näillä uudemmilla hyytelötahnoilla homma ei onnistu.

Tuo pilkkien tummuminen ei ole kyllä omalla kohdallani vaivannut. Lieneekö syynä se, että kalastan sisävesillä sekä se, että aina reissun jälkeen kotona jätän pilkkikukkaron auki tuulettumaan (kuten kesällä uistinrasiankin) sekä vavoissa kiinni olevat pilkit saavat myös kuivua rauhassa?

pilkki mestari

jos pilkkisi on jo vanhentuneet niin kannattaisi osta uusia, mutta minä kiillottaisin sileällä hiekkapaperilla  ;)

lanius

hammastahna on ylivoimaisesti paras ja halvin kiilloitusaine

Anonymous

Pilkkimestari, mun yks pilkki on löydetty kesällä snorklatessa pohjasta, ja oli se vaan aiiika tumma Nautilus. Mä nyt upotin sen siihen puolukkaan yöksi ja suurin osa tummentumista lähti, mutta lähtipä melkeen värikin! Että varokaa sen puolukan kanssa....

crashmaster

Uskokaa vaa noita paria tuolla ylempänä. WENOLIN voittanutta ei ole vielä keksitty :)

Anonymous

santapaperilla ei muulla. :)

Råtta

Tuli vaan mieleen kirjoittaa oma kokemus hätätilakiillotuksesta. Paikka: Vaskuunjärvi Virroilla. Aika: joskus -90- luvun alussa...

Oltiin isäukon kanssa menossa pilkkikisoihin ja edellisenä iltana poikkeuksellisesti käytin kiilloitusessa laiskuuttani SilverQuick-nestettä (tavallisesti käytän Wenolia). Olihan pilkit kiiltäviä illalla, mutta auta armias aamulla jäällä, mustia kuin kekäleet!  >:(  Ei muu auttanut kuin tuhka- sylki- puhdistus. Kalan tulo parani huomattavasti.  :D

Tuossa edellä mainittiin alumiinifolio+lämmin vesi+merisuola, ja hiipii mieleen paha aavistus että oliskos vaikutus sama kuin SQ:lla, eli tummuu... Molemmat on taatusti hyviä hopealle mutta ei pehmeämmille/seos metalleille.
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

Ju1zz1

Erässä oli kerran vertailussa kiillotusaineet. Luonnonmukaisista aineista mainittiin tuon tuhka-sylki -seoksen ohella puolukkasurvos: viehe upotetaan esim. yöksi puolukkaan ja aamulla huuhdellaan. Kokeillut en ole, mutta puolukkasurvos kun on hapanta niin miksei toimisi.

Itse kokeilin kerran puolukkaa uistimeen , jossa oli ruostetta/tummentumia. Se oli kyllä semmonen perinteinen lusikka uistin, eli pelkkä metalli lätkä.
N. vuorokauden kun antaa olla puolukka survoksessa niin kyllä lähtee paskat pois. Ja vielä kun tarjoo puolukan jälkeen hienoo (600) vesihiomapaperia niin wotzki.  ;)
Jaa-a ja eikun kalaan.

petu

Ite puhistan pilkit hammastahnalla,sillä lähtee kaikki mitä pitääkin varsinki ku on oikee pepsodentti.

Petri

Colgate white jotain on ollut mulla  paras hammastahna pillkien kiilotukseen, ainakin vähän tummuneet pilkit kiiltävät kuin uudet pienen sormissa hankaamisen jälkeen.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Anonymous

tuo hammastahna toimii mutta hiili on kaikkein paras...

Anonymous

eskarin vanha konsti tummunneille pystypilkeille on ketsuppi tai keraamisen lieden puhd.aine jos haluat pilata pilkkis kiillon niin tuo teräsvilla tehoo siihen hyvin,kokemusta on ! 8)

Jooseppi

Teräsvilla sopii tietyn laisiin pilkkeihin joissa on paksu hopea/messinki pinnoite! :?

fizuztaja

Mä käytän kans venolia pilkkien hinkkaamiseen, mutta ei sekään ihan ongelmatonta oo. Jotkut pilkit on lakattu metallilakalla ja niihin wenol ei auta ennen kuin lakka on poistettu lakka tulee ruman näköiseks ku sitä hinkkaa. Toinen ongelma wenolin kanssa on se että jos on valettu pilkki joka on päällystetty ohuella kerroksella jotain muuta metallia ni se saattaa kulua pois se metalli. Eli kannattaa ottaa vähän selvää ensin että miten kyseinen pilkki on tehty ennen ku alkaa kiillottelemaan.

Anonymous

Ens alkuun Farecla G7:lla pahimmat alas ja siten G3:lla ja lopuks vaha päälle. ... Fareclaon näet tuo ammattilaisten eniten käyttämä puleeraustahnamerkki

Hio sukkahousuilla :idea: