Tasapainon koko sisävesillä?

Started by ankkhe, November 03, 2003, 08:22:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ankkhe

Olen ostamassa uusia tasapainoja kuhan ja isoman puoleisen ahvenen pilkintään sisävesillä. Niin kysymys herää että minkä koikoisia tasapainojen pitäisi olla?

Ps. Pilkin Lahden Vesijärvellä en siis missään ihan pienessä järvessä.

Kiitos vastauksista!
Ei kireitä naamoja vaan kireitä siimoja

Anonymous

Mielestäni ahven kelpuuttaa useammin suuremman tasapainon kuin kuha. Kalastus-syvyyksien mukaan eli tasapainon koko voisi olla 4 cm:stä ylöspäin jos pilkit vähintään 3 metristä. Kokeilemallahan tietysti oppii tietämään tarkemmin.... :)

Anonymous

kuten nimenikin jo sanoo pilkin paljon tasapaino pilkeillä.itse valmistan kymmeniä erikokoisia tasareita.oikein syvältä pilkkiessä käytän 11 cm/50 g:sta jöötiä jossa mahakoukku.mutta yleensä 4-7 cm alakoukullista levypyrstö tasaria ja oikein matalassa pienempiä karvapyrstöisiä/myös ala koukullisena vesiona.alakoukun kokoa vaihtelemalla kalan koko myös yleensä muuttuu/väri vaihtoehtoja on satoja,mutta paljon käytän punaista ja oranssista värikoukkua hivenen keltaisella höystettynä.itse kalastan paljolti merellä,mutta ekajäillä kelpaa pienemmät järvet paremmin.niistä tulee isoa assua hyvin.olen ollut tälle syksyä jo 2 kertaa jällä mutta enään ei ole jäälle asiaa.

Erimies

Salmo

Aika usein sisävesillä olen pitänyt ylärajana 5-6 cm, koska en ole juuri suurempia tarvinnut johtuen veden syvyyksistä. Paino ja koko kun yleensä ovat suoraanverrannolliset keskenään. Syvemmältä pilkittäessä joutuu lähes poikkeuksetta suurentamaan pilkkiä.

Itse käytän aina värikoukkua alakoukkuna, ja mieluiten pitkävartista sellaista. Karvapyrstöillä en ole oikeastaan koskaan pilkkinyt. Värit koukkuihin teen itse.

Värikoukkuja ja etenkin pitkävartisia sellaisia käytettäessä kalat ovat oikeastaan aina kiinni värikoukussa, oli kala sitten iso tai pieni. Itse tasuri toimii siis oikeastaan vain kaloja houkuttavana painona (tärkeää: väri + uinti).

Jake

Ite käytän 3,5 senttistä ja siitä ylöspäin.
KUHAn jottae...

Ketku

itse olen käyttänyt jotain 3cm tasuria hauen pilkintään ja isoon ahveneen mutta joskus kun olen tavan ahven pilkillä niin sellaista noin 1,5cm tasuria jos sitä tasuriksi voi sanoa

crashmaster

Omasta mielestä 7cm tasari on sopiva keskikoko. Järvi ahvenien mahoista löytyvät kalat ovat yleensä 5-12cm pitkiä. Toki poikkeuksiakin löytyy.