Frisbeegolf

Started by El Dorado, September 23, 2009, 15:13:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Dorado

Moro!

Harrastaako kukaan tätä kyseistä lajia?
Aloitin harrastuksen pari viikkoa sitten, ja olen jo ihan OK pelaamaan.

Kertokaas, missä käytte pelaamassa ja mitä kiekkoja teiltä löytyy.
Itse käyn pelaamassa Meri-Toppilassa, kun ei ole kuin alle kilometri matkaa, ja kerran olen käynyt Hiirosessa.

Iteltä löytyy vasta 2 kiekkoa, toinen Driveri ja toinen Putteri.
Ja arvostelkaa asteikolta 1-5 niitä kiekkoja, miten tyytyväisiä olette niihin.

Vois poistaa, jos on "turha"...

Jacke

Tänä kesänä olen alkanut pelaamaan kyseistä peliä. Helppo tätä on nyt harrastaa kun tekivät tänä kesänä tänne Paimioon radan, joka sijaitseekin aivan melkein meidän talon vieressä. Tosi mukava peli kyllä on. Itse omistan kolme frisbeetä: Driveri, jolla heitetään se aloitusheitto, sitten on lähestymisfrisbee, jota käytetään lähestyessä koria, ja lopuksi puttifrisbee.
Varsin hyvin pärjää alussa vain kahdella kiekolla. Kannattaa kyllä ostaa oikeasti peliin tarkoitettuja frisbeitä, koska niillä tavallisilla läpysköillä ei tee mitään. Ainakaan ne eivät lennä niin pitkälle ja niihin ottaa tuuli kiinni tosi hyvin.

Vikke

Ei ole paljoa tullut pelailtua, joten ei ole vielä mitään kiekkoja.

Nyt on ruvennut laji kiinnostamaan ja olen vähän suunnitellut, että jos ostaisi muutaman kiekon.
Tässä kohtuu lähellä on rata, joten heittelemään voisi mennä paljonkin.

Pitää nyt katsoa vielä, mutta kyllä ko. laji tosiaan kiinnostaa paljon.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Jokuvaiin

No koululle rakennettiin viime viikolla Frisbeegolf rata.  :-)
Ihan mukavaahan tuo on, mutta meni heti hajalle, kun vähän nuoremmat siinä heittelivät
ja hajottivat kun eivät osanneet sitä pelata...  :x

E: Niin tarkoitin, että hajottivat fresbeen.

Jacke

^Pitää vaan kysyä että minkä ne hajottivat?  :?

Jokuvaiin

Quote from: -Jack-- on September 23, 2009, 18:04:53
^Pitää vaan kysyä että minkä ne hajottivat?  :?
No se oli kyllä muutenkin vähän hajalla ja oli kumesta tehty, että ei kuitenkaan kovin pahasti haittaa...
Ja kohtahan niitä on taas lisää.
En kyllä tiedä noista, että mikä se on niistä erilaisista Fresbeeistä.

El Dorado

Vikke

Nonniin. Nyt tuli ensimmäinen kiekko ostettua.

Ostin Innovan Champion Boss driverin.
Putterin oston vielä jätin, koska ajattelin päästä lajiin sisälle yhdellä kiekolla.  :-)

Tänään luultavasti jo illemmalla heittelemään.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Jacke

Itselläni on nämä kiekot:

http://www.frisbeekauppa.com/tuotteet/product.php?productid=16295&cat=249&page=1

http://www.frisbeekauppa.com/tuotteet/product.php?productid=16162&cat=265&page=1

Putteria en löytänyt tuolta.

Tuli vaan mieleen, että milloinkahan ilmestyy Frisbeegolf konsolipeli.  :wink:

Vikke

Ostin nyt toiseksi kiekoksi putterin. Innovan Aviarin.

Tuoteselosteessa kehutaan, että käy hyvin myös lähestymiskiekkona. Ja niin kiekossa lukeekin "Putt & Approach".  :-)
"Suurta saalista

-Juippi-

Ihan vaan vinkkinä, että ainakin Mikkelin Hong Kongissa on noita hyviä kiekkoja, eikä niitä K-marketin "made in china" muovilärppyjä.

Itse olen kerran kokeillut kaverin kiekoilla ja ihan mukavalta harrastukselta tuntui. Itselläni vain ei olisi aikaa siihen, kun nyt on jo liikaa tekemistä.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

perza

No jopas kaikkea ne keksii. Empä ollu kuullutkaan moisesta lajista. Että ihan ratojakin on tehty. Mitään lajista tietämättömänä kysyn että onko nuo radat sitten kuinka isoja? Mietin vaan kun oikealla tekniikalla ja hyvällä tuurilla se fresbee lentää todella pitkälle. Tuosta golf sanasta vaan päättelin että kiekkoa heitetään "viheriölle" jossa on tuo kori ja se voittaa joka vähiten käyttää heittoja.
Mitenkä paljon noita ratoja suomenmaasta löytyy? Onkohan isompiakin kisoja?

Intissä kyllä pelattiin fresbeen kanssa jotain peliä, siinä oli pari joukkuetta ja maalit 150m pitkän hiekka(uimaranta hiekkaa)kentän molemmissa päissä. Kyseisessä lajissa oli pari sääntöä. 1, Kiekon kanssa ei saanut liikkua 2, ei muita sääntöjä. Kietämättä ruhjeita ja mustelmia tulee, mutta niin pitääkin. No tuo nyt oli eri peli eikä sovellu ihan kaikille ainakaan noilla säännöillä.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Deeku

Me pelattiin koulussa liikuntatunnilla vähän tuon tapaista peliä mistä perza kertoi ja opettaja sanoi että sen nimi on ultimate (muistaakseni sen nimi oli tuo)
Tuossa on tuosta frisbeegolfista tietoa http://fi.wikipedia.org/wiki/Frisbeegolf
"Toi meni särki."
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

Jokuvaiin

Quote from: perza on October 01, 2009, 17:43:37
Intissä kyllä pelattiin fresbeen kanssa jotain peliä, siinä oli pari joukkuetta ja maalit 150m pitkän hiekka(uimaranta hiekkaa)kentän molemmissa päissä. Kyseisessä lajissa oli pari sääntöä. 1, Kiekon kanssa ei saanut liikkua 2, ei muita sääntöjä. Kietämättä ruhjeita ja mustelmia tulee, mutta niin pitääkin. No tuo nyt oli eri peli eikä sovellu ihan kaikille ainakaan noilla säännöillä.
Ainakin koulussa ollaan pelattu tuota ja opettaja on sanonut sitä liitokiekoksi.

El Dorado

Joo Ultimateksi sitä kutsutaan.
Sitä pelataan Maailman mestaruudestakin... :wink:

2 kiekkoa tuli ostettua (käytettynä) mutta ihan uuen näkösiä ovat.
Toinen Innova Champion Eagle ja toinen Innova Champion Valkyrie. 14€:lla sain molemmat. :-)

Mr Ponu

Eipä ole vielä tullut kokeiltua, mutta oma vakio pyöräilyreitti menee kentän läpi täällä Kuopiossa. Joka kerta käy mielessä, että tuota lajia pitää vielä käydä kokeilemassa (muutamia pelaajia on lähes aina radalla). Taitaa jäädä ensi keväälle, vaikka innokkaimmat näyttää pelaavan jopa lumen seassa. Tarvitseeko siihen puttaukseen erillisen frisbeen vai voiko koko radan mennä läpi yhdellä ja samalla läpyskällä ?

Jerekala

Menee noi jutut lähes samanlain kuin tavallisessa golfissa. On draiverit, midarit, putterit. Alussa pärjää hyvin midareilla ja puttereilla. Sitten kun heitot alkavat menemään sinne 80-100 metriin on hyvä hankkia draivereita. Kiekoille voi ostaa myös bägin. Ittellä bägissä 22 kiekkoa (3 putteria, 4 midaria, 15 draiveria) Ja jouluna tulossa 11 lisää.

Tähän linkkiin kannattaa tutustua : http://www.discmania.fi/kiekon_valinta

Elikkäs noita kiekkoja valmistaa aika monta merkkiä. Kiekkoja tehdään eri muoviseoksissa ja painoluokissa.

http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/index.php

Sitten kun aikansa käy pelaamassa niin kuulee huhujen kautta mitä tarkoittaa ylivakaus, alivakaus jne.  :wink:

Tuosta näkee aika hyvin kuinka monta yritystä tekee kiekkoja.

KÖSTER

Quote from: El Dorado on October 01, 2009, 21:54:26
Joo Ultimateksi sitä kutsutaan.
Sitä pelataan Maailman mestaruudestakin... :wink:

2 kiekkoa tuli ostettua (käytettynä) mutta ihan uuen näkösiä ovat.
Toinen Innova Champion Eagle ja toinen Innova Champion Valkyrie. 14€:lla sain molemmat. :-)

Kävisköhän tuohon leokon 10,15 ja 25 kiekot alotus sarjaksi :wink:?

>hyvä muoti ilmiö jos saa ihmiset ulos ja liikkumaan. Varustelumyynnistäkin saanee helposti miljoonabisneksen ,jotta erottuu köyhät eliitistä tälläkin golf greenillä :-D.

> ja onhan sillä slangisanastollakin tietysti kiva snobailla ketkä taipuvaisia moiseen> golf pilkki,golf frisbee,mites vaikka golf pesä tai jalkapallo? samat systeemit siinäkin>rata auki ja pallot reikään ja myymään 8-15kpl mailoja ,palloja,kenttäosakkeita jne.? Tuota golfin peruspeli ideaa pitäis jalostaa muidenkin lajien harrastajapiireihin>lähtis ne turhat ennakkoluulot elitistisestä rasismista jne...

Kannatan lämpimästi ei muuta kuin tsemppiä lajiin hurahtaneille, mukavaa liikkumista uskoisin ja ainakin yhtä fiksun näköistä kuin varsinainen kolopallokin :-).

Jerekala

Itse olen nyt aktiivipelannut vuoden ja tuosta minun edellisestä kommentista saa osviitta vähän mitkä on homman juju. Lajin harrastus mahdollisuudet on suomessa huippuluokkaa. Ratoja on rakennettu Suomeen jo enemmän kuin golfkentiä. Radan kiertäminen on ilmaista vain kiekot täytää hakea itse. Löytyy jo SM-mittelöt (tarkoitus mennä ensivuonna), EM-mittelöt ja MM-mittelöt. Lisäksi Suomesa järjestetään monia suuria kisoja, josta European open ja Tali open ovat ehkä merkittävimmät:
http://www.frisbeeliitto.fi/kilpailutoiminta

Lajin hauska lisämauste on kun ratoja tarpeeksi kiertää, muodostuu lajin ympärille tietynlainen sosiaalinen piiri joka tekee lajista pelaamisen arvoista.

Kiekkojen valintaan kannattaa tutustua sekä kiekko merkkeihin.

Jos nyt itse kerron hiukan niin olennaisin kiekon valinnassa aloittelijalla on kiekon paino ja lentorata.

Tässä lentoratataulukko:
http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/images/valokuva/lentoratataulukko/frisbeepoint_lentoratataulukko.html

Itse sanon että kaikki -1 Ja siitä alaspäin oikealle kääntyvät kiekot ovat hyviä. Ihan noita tykeimpiä (nopeus 13, 12, 11) ei kannata hommata aloittelevana, mut näin vuoden pelanneena olen ottanut ne kaikkein pisimpiin draiveihini, tekniikka täytyy vaan olla ensiksi kunnossa että saa noin nopeimmat lentämään pidemmälle kun esim. 10 ja 9 nopeuksiset.

Innovan-kiekkojen lentoradat yhdessä: http://www.frisbeepoint.fi/kauppa/images/valokuva/lentoratataulukko/frisbeepoint_lentoratataulukko.html

Hyviä aloittelijan Kiekkoja mm. Innovan leopard (fairway draiveri) , Innovan valkyrie (distance draiveri), Innova shark(Mid-range), putteri Aviar putt and aproach.

KÖSTER

Hyvinhän tuossakin näytää liikettä saavan, tsemppiä vaan MM-kisoihin, jahka joku sinne valitaan ja toivottavasti tulis mitalikantaan kiinnitys Suomipojille ja tytöillekkin! >Itte pysyttelen noissa leokon kiekoissa toistaiseksi....kunnes se 6x80%:nen alkaa osumaan ns. oikeaan reikään :wink:.

Jokos on ilmennyt tyypillisiä lajivammoja kellään?>toistojahan tulee varmaan paljon ,jotta varmuus ja rutiini löytyy?>ylirasituksen tuomia lihashuolto ongelmia? Golffissakin tuo kiertoliike hiukan tuppaa selkää muokkaamaan" toispuoleiseksi" , kun tutkii työssään noita erilaisia pelureita?>hierontaa,pilatesta,tanssia vai mitähän muuta aputreeniä sen metsässä juoksentelun lisäksi voisikaan tehdä?
(mettässä juoksentelu ompi aika hyvää perustreeniä mihin vaan tuon kehon hallinnan suhteen väittäisin)

Olisko laittaa treenipäiväkirjaa perusharjoittelusta, olishan tuo mielenkiintoista katella miten oma historia natsaa tämänkin lajin suhteen.

Jerekala

Jos nyt jotain vammaa on koitunut niin ajoittainen polvialueen rasitus.
Pirun hyvä laji tuo oli selän kuntoutukseen kun siellä joskus sitä rasitusvammaa oli.

Toi päiväkirja on kyllä ihan hyvä homma. Nyt talvella tulee käytettyä vaan viikonloput lajiin kun arkisin ei oikeen enää koulupäivien jälkee nää heittää.  :-D

Jerekala

Lunta sais jo tulla että pääsis hankiheitoille....... ja pilkille.  :wink:

KÖSTER

Quote from: Jerekala on December 25, 2011, 23:04:20
Lunta sais jo tulla että pääsis hankiheitoille....... ja pilkille.  :wink:

Juu, voishan tuon venegolfiksi jalostaa jäitä ootellessa kunhan ei nyt volkkari  golfista sentään ala heittelee....
Saattas muuten olla haastavaa näillä tuulilla itämerellä sitä kelluvaa kiekkoo vastatuuleen lykätä...
Tyrskyfrisbeegolf vau....kalamiehen unelma saa kerrankin lentämään pitkälle...
Anyway voishan tuotakin kokeilla..

KÖSTER

Quote from: Jerekala on December 05, 2011, 09:26:55
Jos nyt jotain vammaa on koitunut niin ajoittainen polvialueen rasitus.
Pirun hyvä laji tuo oli selän kuntoutukseen kun siellä joskus sitä rasitusvammaa oli.

Toi päiväkirja on kyllä ihan hyvä homma. Nyt talvella tulee käytettyä vaan viikonloput lajiin kun arkisin ei oikeen enää koulupäivien jälkee nää heittää.  :-D

Eli lajissa treenataan vain kiertämällä rataa ja ottamalla näin heittokokemusta ja rutiinia?
Päiväkirjan avulla tuota määrää,laatua,ja mielialaa ym. tärkeää suhteessa treeniin on helppo seurata ja harjoittelun tulos paranee roimasti opituista virheistä ja suunnitelmallisuudesta johtuen?
Eihän jalkapallossa/jääkiekossa jne. vain pelata vaan vahvistetaan niitä heikoimpia osa alueita ensisijaisesti jne...
No mitäpä tässä höpisemään ,kun ei ole tuotakaan vielä edes pelannut koskaan, tulipahan vaan pähkäiltyä mitä sinne kisoihin pääsemiseen vaaditaan. Tulokset MM-tasolla lienee huikeita ja kovan analyyttisen harjoittelun takana kuitenkin se ykköspalli.

aatupilkkijä

Frispiikolf on upea liikuntamuoto. Kehitystä olen huomannut etenkin pakaroissa, mutta myös muualla ala-vartalossa. Kehitystä on tapahtunut myös henkisellä puolella. Sosiaalinen elämäni on kohentunut ja olen päässyt eroon erilaisista fopioistani ihmisiä kohtaamalla. Näin myös puistossa oravan sekä mehevän piharatamon. Olen myös saanut uusia ystäviä jotka kannustavat minua ja rohkaisevat minua olemaan oma itseni. Heitä ei kiinnosta se, tykkäänkö tytöistä vai pojista.

Jerekala

Quote from: aatupilkkijä on January 09, 2012, 12:51:51
Frispiikolf on upea liikuntamuoto. Kehitystä olen huomannut etenkin pakaroissa, mutta myös muualla ala-vartalossa. Kehitystä on tapahtunut myös henkisellä puolella. Sosiaalinen elämäni on kohentunut ja olen päässyt eroon erilaisista fopioistani ihmisiä kohtaamalla. Näin myös puistossa oravan sekä mehevän piharatamon. Olen myös saanut uusia ystäviä jotka kannustavat minua ja rohkaisevat minua olemaan oma itseni. Heitä ei kiinnosta se, tykkäänkö tytöistä vai pojista.

Niin totta joka sana. Meininki rutosti rennompaa kuin tietyissä lajeissa, eikä kuhean monta kertaa oo tän lajin yhteydessä tarvinnu nähdä Tyyppejä joille olis kirjaimellisesti noussut kusi päähä. Aika kuluu mukavasti ja kilpailuita järjestetään paljon. Seura toiminta hyvää monella paikkakunnalla (itse olen porilais seran jäsen) ja niissä hyvä meininki.

lotollasaa

on tullu kokeiltua muutamanki kerran kaverinkanssa omilla keksimillä radoilla ,mutta ei se sillätavalla alkanut kiinostaa että sitä alkais enemmänki harrastelemaan. ei siinä että lajissa jotai vikaa ois ollu ja mielummin vetelen frisbeegolfia ku pelkkää golfia.

se vai ettei ole tarpeeksi innostusta lähteä  :-)
On turhakäydä keskusteluita jotka ei johda mihinkä

Jerekala

Kappas, kappas. Kisoja tulossa: http://frisbeeliitto.fi/kilpailutoiminta/      :-D

SM todennäköisesti itsellä tähtäimessä, kun tällä kertaa sm on Nokialla, eikä ole kuin tunnin ajomatka. Juniorit-16.

Jerekala

Quote from: perza on October 01, 2009, 17:43:37
No jopas kaikkea ne keksii. Empä ollu kuullutkaan moisesta lajista. Että ihan ratojakin on tehty. Mitään lajista tietämättömänä kysyn että onko nuo radat sitten kuinka isoja? Mietin vaan kun oikealla tekniikalla ja hyvällä tuurilla se fresbee lentää todella pitkälle. Tuosta golf sanasta vaan päättelin että kiekkoa heitetään "viheriölle" jossa on tuo kori ja se voittaa joka vähiten käyttää heittoja.
Mitenkä paljon noita ratoja suomenmaasta löytyy? Onkohan isompiakin kisoja?

Kysymyksestä jo hieman aikaa, mutta mainittakoon että frisbeegolf ratoja on suomessa jo enemmän kuin golfkenttiä. Radan tavallisin pituus on yllensä 9, 18 tai 21-väyläinen. Perjaate sama kuin golffissa: Joka radalla on Par ja esim. Par 4 väylältä 3 tarkoittaa tuloskorttiin -1 (eli enemmän miinuksia, sen parempi). Maailman parhaat pelaajat pystyvät saamaan kauden kisoista n. 30 000 rahoista, eli tomii myös aktiivi urheiluna. Ja isoja kisoja on paljon! Kaikissa tietyt pääsemis kriteerit ja useita eri sarjoja.  8-)

Nileksi

Itse aloitin tuossa pari viikkoa sitten kun kaverin mukaan lähdin heittämään ja siitä se lähti. Nyt on neljä omaa kiekkoa, muutama erilainen driveri ja yks putteri. Tänään tuli henk. koht. ennätys täällä Pihtiputaan radalla, +3. 9-väyläinen rata täällä on, ja par on 3 jokasella väylällä. Rata sijaitsee tuolla lenkkipolun varressa ja aika metsäinen rata on.

Nyt alkaa jo pikkuhiljaa heitot onnistua, perus oikean käden heitto vaan tahtoo vieläkin kaartaa vasemmalle. Kyllä se tästä kun jaksaa vaan harjoitella. :)