Etelä-pohjanmaan metsälammet

Started by jonnie, January 19, 2012, 00:12:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jonnie

Tämmöstä aihetta ajattelin aloittaa, koska en pikaisella hakemisella ainakaan löytänyt.?

Onko täällä metsälampien koluajia Etelä-pohjanmaan alueelta?

Itse olen tähän herännyt kunnolla vasta viime aikoina ja ajankohtaan sopien erityisesti pilkkien. Mikäs sen mukavampi tapa irrottautua arjesta, kun kököttää koskemattomalla jäällä yksistään ja yrittää epätoivoisena jallittaa affenaa...ympärillä pelkkä luonto ja rauha.
Nyt olisikin mukava kuulla muidenkin kokemuksia ja näkemyksiä alueen metsälammista, joita paikka paikoin ei liikaa taida olla...ainakaan kalaisia.

Eli rohkeasti vaan omia ajatuksia kehiin siitä, millaisia lammikoita löytyy...millaista kalaa ja omia kokemuksia paikasta, ottivinkkejä unohtamatta? ...

Tässä alkuun omaa juttuani:

Paikka: Ähtäri, Likolampi

Kooltaan n. 200m x 250m, muodoltaan suppamainen, keskellä syvyyttä kolmisen metriä...muuten n. 1,5m luokkaa. Jäätä oli 15.01 parisenkymmentä senttiä ja lunta vastaavasti kolmisenkymmentä. Pari tuntia ehdin kokeilla morrien tehoa, ennen kuin aurinko laski. Saaliina kymmenisen ahventa...kooltaan luokkaa < 100g, kuulemma pahemmin muuta kalaa tai vauraampaa ahventa ei olisikaan. Kaikki kalat tuli kuparin värisellä morrilla, jossa kultaa edessä ja punainen vatsa. Tämä pikapyräys kokonaisuudessaan oli rentouttava, ei arkimurheita...ei mitään ylimääräistä vain kalamies ja luonto...eli huippureissu  :-).

Mutta joo...kyselkäähän lisää, jos joku asia kiinnostaa...nyt sana on vapaa. Itse pilkin lähinnä Ähtärin suunnalla monien mahdollisuuksien takia. Matalaa majaani pidän sen sijaan Lapuan suunnalla, ja täältä lähempääkin olisi mukava mahdollisia metsälampia löytää...ei tarvis aina lähteä tuntia ajelemaan.

Laitetaas loppuun vielä fiilistelykuvaa viime reissulta  8-)

Ekekalastus

Itselläni kotipaikka Ähtärissä ja olen todella paljon kiertänyt juuri näitä Ähtärin metsälampia alkutalvesta ja loppukeväästä. Tietysti, näin keskitalvesta on aika joilloin metsälammet menevät tukkoon ja niillä on kalojan saamisen kannalta lähes turha käydä, mutta jos haluaa nauttia luonnosta niin mikäs siinä. Alkutalvesta monet eri lammet ovat antaneet todella hyviä saaliita (Tosin parhaat reissut vain, jotain 10kg luokkaa). Keväällä taas kalojen mennessä kutupuuhiin ja kelien lämmetessä alkaa taas ahven iskeä. Tällöin metsälammet ovat ehkäpä parhaimmillaan, sillä lampien jää/sohjopeite kestää pitkälle kevääseen ja pilkkijä voi nauttia auringosta ja plussakeleistä. Itsekin on tullut istuskeltua ilman paitaa shortsit jalassa avannolla  :-D

Ja mitä tulee metsälampien kalaisuuteen, niin kyllä olen ainakin keväällä saanut edes hieman filekalaa. Ja ottipeleinä morrit ja pienet pystyt värikoukulla tai ketjulla. Ja tietysti jos haluaa keskittyä suurempien körmyjen pilkintään niin tasapainoa ei kannata unohtaa. Pienet karvapyrstöiset tasurit ovat toimineet joskus yllättävänkin hyvin.
Kesällä säipillä talvella piikkareilla
http://www.youtube.com/user/Ekekalastus