Hauen vetouistelu syksyllä

Started by lewwwe, September 20, 2011, 02:18:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lewwwe

Elikkäs kertokaas hyviä haukivieheitä vetouisteluun syksylle  :-)

adez

Kaikki vaaput ja lipat  :-) Hauki syö minkä tahansa uistimen jos on syödäkseen.
Kaveri sai viime syksynä ruosteisella lipalla 11.5kg hauen, keskellä kirkasta päivää.
Itse olen uistellut millon milläkin vaapulla (kolmella vavalla) kaikilla vaapuilla on joskus tullut hauki.

kuha kalle

Todella tärkeää on olla oikeassa paikassa. Tämä on se juttu kalastuksessa.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

lewwwe

Eli periaatteessa ei ole niin väliä vieheellä? Olen kuullut paljon hyvää Nils Mastereista, Jesseistä ja Bombereista haukiuistimina, mut onko mitään erityistä väriskaalaa mikä olisi sopiva juuri syksylle?

kalagalle

Ihan samalla lailla kun kesälläkin se puree luomuihin ja ärsyihin. Onko kala sitten matalassa vai syvemmässä penkassa se on kokeiltava asia mikä voi vaihtua päivittäinkin näin syksymmällä. Itellä jos viä pääsee tulee olleen 18cm karikkoo vedessää reilusti.

Thenextone

Tuttu käsite varmaan kaikille on, että "haukihan ottaa vaikka koivuhalkoon" kun sille päälle sattuu.  :-D

Periaatteessa se meneekin just noin aina välillä, ei meillä suomessa olisi muuten niin paljon huoltoaseman umpparisetillä ja minnowspoonilla kepitettyjä kymppejä.

Totuus kuitenkin on, että syyskaudella, niinkuin muinakin kaudenaikoina voi oikealla pulikkavalinnalla saada ihmeitä aikaan. Hyviä haukivaappuja on markkinat väärällään, vähän riippuu mitä on parhaiten saatavilla ja mihin tykästyy.

Seuraavalle listalle kaupantuotteista voin itse antaa syksyisiä 6kg+ ääniä ->

Karikot 18/24cm
Sepentuuri Haukikuha/Jumbo
SwimmWhizz/Believer 20cm
Jake 20cm
Westin Jätte 17/23cm
Bomber 16A
Rapala SSR
Salmo Fatso
Nils Master Invincible 25cm

Väriskaalaa lähtisin hakemaan aluksi vaikka veden värin suhteen asteikolla kirkas/keskihumuksinen/runsashumuksinen/savinen. Humuspitoisiin lämpimiä värejä, kirkkaaseen vaaleampia luonnonsävyjä, ärsyvärien sävyjä kannattanee kokeilla laidasta laitaan. Kontrastiraidat on monesti hauelle pop.

lewwwe

Kiitos näistä, pitää lähteä lauantaina narraamaan haukia jos sieeltä jotain sattuisi vaikka tulemaankin. Kuhaa voisin myös yrittää..

-JJ-

Eilen tuli käytyä vetelemässä ja 4 haukea ja 2 ahventa tuli isoimmat kaksi isoimpaa haukea päälle 3 kilosia kaikki hauet tulivat melko läheltä saarta ja mannerta.
Hauet nappasivat Jesse syvänne uistimeen ja jesse normi 9cm vaappuun ja Bomber 15 a.

NOVA

puna-valkonen on hyvä hauelle syksyllä
perna pellossa ei ui affenia

Pexi

Isot Jesset on minulla toiminut parhaiten. Syksyllä tuli hankittua muutama noita isoja Sepejä, mutta niitä ei ehnyt pajoa uittaa. Jessen hyvä puoli on myös se että ne kestävät hyvin isojenkin haukien purentaa. Puu runkoisia lähinnä kuhavaappuja menee muutama kesässä päreiksi haukien hampaissa.