Jiggaus

Started by fishermananiac, June 24, 2004, 10:38:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salone

Joo katsoin noita videoita ja suosittelen muitakin Honkkari-klubin kalastusvideoita.

seikkailija

Aloitin jigikalastuksen pari kuukautta sitten ja olen ahkerasti yrittänyt päästä sisälle hommaan. 10-20 reissua olen tehnyt, mutta varsin laihoin tuloksin.
Tavoitteena on ollut pääasiassa ahven (ja kuha).

Ongelmana on että usein jigiäni seuraa rantaan n. 200-300g ahvenia mutta ne eivät vain ota kiinni. Miten saisin ne iskemään?
Toinen ongelma on noiden ahvenien löytämisen vaikeus. Tähän vuodenaikaan rannalta kalastajalla ei taida olla helppoa?
Aluksi käytin luultavasti liian isoja jigejä (tuloksena parikiloisia haukia), mutta nyt jigi- ja koukkukoko pitäisi olla kohdallaan (2"-3" kalajigejä 1/0 koukuilla).
Tekniikkana olen käyttänyt pääasiassa kelaustekniikkaa.

Satunnaikalastaja

Quote from: seikkailija on October 14, 2011, 14:48:10
...Ongelmana on että usein jigiäni seuraa rantaan n. 200-300g ahvenia mutta ne eivät vain ota kiinni. Miten saisin ne iskemään?
Toinen ongelma on noiden ahvenien löytämisen vaikeus. Tähän vuodenaikaan rannalta kalastajalla ei taida olla helppoa?
Aluksi käytin luultavasti liian isoja jigejä (tuloksena parikiloisia haukia), mutta nyt jigi- ja koukkukoko pitäisi olla kohdallaan (2"-3" kalajigejä 1/0 koukuilla).

...Ongelmana on että usein jigiäni seuraa rantaan n. 200-300g ahvenia mutta ne eivät vain ota kiinni. Miten saisin ne iskemään?

Neljä temppua
1) kokeile värin vaihtoa. Seuraaminen merkitsee että kala on kiinnostunut muttei ole varma onko jigi syötävää. Kun kerran ahventa tietää varmasti olevan paikalla, koeta eri värejä, vain pari heittoa kutakin.  Nopea värin haarukoiminen esim Tumma/vaalea/ärsykeväri - jos näille joillekin tulee seurioita niin sitten uusilla kyseisen tapaisella värillä.
2) Kokeile pienempää jigiä.
3) Käsiala uitto. Homma on vähän kuin pilkintää. Esim yhden kelauksen sijasta nosta jigiä parilla, kolmella terävällä nykäyksellä. Kokeile eri nopeuksia ja  nostoin laajuuksia.
4) Laita syötti. Katso kuitenkin ettei tämä pilaa uintia. Esim. pienen särkikalan pyrsö saattaa olla vastustamaton.

Eipä ole.  Mutta jos osuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, niin voi tulla kunnon saalis kerralla. Ovat niin vesistökohtaisia juttuja etten edes yritä neuvoa.

Tekniikalla ei ole niin väliä, kunhan jigiä saa uitetuksi houkuttelevasti. Kala ei tiedä miten vapaa käytetään, mutta eri tekniikat tuottavat hieman erilaista uintia. Itse olen sekakäyttäjä.

hena-pena

Äsken kävin noin puoltuntia jigittelemässä. Yks tärppi ja siima poikki :lol: Ja olipa uutinen että ei ollu lukkoja mukana yhtään.  :-D

pyrytintti

Onko kokemuksia, että haittaako tuollainen predatorista tehty pätkä (haukien varalle) ahvenia jigatessa?

Suurkalastaja1

Quote from: pyrytintti on October 17, 2011, 21:36:32
Onko kokemuksia, että haittaako tuollainen predatorista tehty pätkä (haukien varalle) ahvenia jigatessa?

Itse olen aikaisemmin käyttänyt 12 kg Predatorista tehtyä peruketta ahvenen/kuhan jigauksessa jos haukivaara on ollut kova. En ole itse ainakaan huomannut sillä olevan mitään vaikutusta ottiin. Nyt tosin siirryin käyttämään fluorocarbonia perukkeena, joka on Predatoria huomattavasti halvempaa jos jigejä jää paljon pohjaan. Se on varmaankin myös näkymättömämpää vedessä. Huono puoli fluorocarbonissa on, että se pitää tarkistaa jokaisen haukitärpin jälkeen. Jos peruke on mennyt huomattavan karheaksi, kannattaa laittaa uusi tilalle. Minulla on muistaakseni mennyt kahdesti fluorocarbon suoraan tärpistä poikki, kun en ole huomannut tarkistaa perukkeen kuntoa. Uutena tuo kyllä pelastaa liehusiimalta. Suosittelen :-)

Eilen käytiin kaverin kanssa Saaristomerellä jigaamassa. Otti ei ollut hurjaa. Kalaa tuli harvakseltaan eikä värillä tuntunut olevan isompaa merkitystä. Veneeseen asti tuli kolmessa tunnissa reilu 10 kpl ahvenia, 6 haukea ja 6 kuhaa. Kuhista 4 kpl oli mitallisia, suurin 45 cm/700 g. Kuha otti parhaiten auringonlaskun aikaan.

Uploaded with ImageShack.us

Tänään olin yksin samoilla seuduilla vajaa pari tuntia. Kuha ja ahven oli otillaan. 100-320 g ahvenia tuli viitisentoista kappaletta + 7 mittakuhaa. Suurin kuha oli meikäläisen uusi jigienkka, 47 cm/920 g. Lisäksi lukematon määrä tärppejä/karkuutuksia. Kuhatärppejä tuli jälleen parhaiten iltahämärässä.

Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

TomiN

Itse eilen ahvenia jigaamassa ja saaliiksi noin 30 tasakokoista ahventa(noin 20senttisiä) Naantalista.Oma tekniikka on se että annan jigin vajota pohjaan ja siittä kelaamalla eri pitusia jaksoja välillä yks ja välillä kolme kelausta.Tällä tavalla tuntuu ainakin tärppäävän.Kuiteskin tuntuu syöntiin vaikuttavan eniten jigin väri ja kyllä näin kylmällä kelillä kannattaa jo vähän hitaammin/rauhallisemmin uittaa.Yksi suurimmista syöntiin vaikuttavista tekijöistä huomattiin olevan peruke/lukko,sen kun jätti pois niin johan alkoi ahven ottaa kiinni.Jiginä olen ahvenille tarjonnut relaxin noin viisi senttiä pitkää  kalajigiä väreinä sinivalkoinen,punakeltainen,vihreä valkoista sekä särjen väristä. :-)

Suurkalastaja1

Hyvin on tullut Saaristomereltä kalaa viimeisen parin viikon aikana. Kuhaa ja ahventa sekä tietysti haukia sivusaaliina. Ahventa on tullut paljon pieneltä alueelta kunhan parvi ja ottiväri on ensin löytynyt. Kokokin on ollut ihan nättiä, 200-300 g yleensä. Yli 350 g ei ole montaa kuitenkaan tullut, suurin 500 g/34,5 cm. Fluorivihreä on oikeastaan ollut joka reissulla kovin ahvenpeli. Mikään ei ole pysynyt tahdissa mukana. Ahvenia on löytynyt aika matalasta, parhaiten 2-4 m vedestä ja jostain syystä parhaiten kaislikkojen edustalta tasapohjalta. Syvemmältä on tullut ainoastaan sattumakaloja.

Kuha on purrut parhaiten iltahämärässä, jopa pimeässä. Valoisaan aikaan on tullut ainoastaan yksittäisiä kaloja. Kuhat ovat yleensä löytyneet ahvenia reilusti syvemmältä, 6-9 metristä. Viime reissuilla kuhia on kuitenkin alkanut tulemaan myös 4-5 m vedestä. Tummahkot värit tuntuvat olevan nyt kuhien suosiossa, kirkkaat kevätvärit ovat antaneet pelkästään ahvenia ja haukia. Mm. violetti, salakka, tumman sininen/lila ovat toimineet. Isoja kuhia ei ole tullut, yleensä 40-45 cm. Suurin viimeisen parin viikon aikana on kaverin 55 cm. Alamittoja ei ole tullut montaa, ei aina edes joka reissulla.

Haukia on myös tullut ajoittain hyvin varsinkin ahvenpaikoilta. Isoja ei ole tullut ylös asti, pari nättiä on kyllä ollut kiinni ja fluorocarbonitkin on paukkunut muutamaan kertaan. Yleensä hauet ovat olleet kilon luokkaa. Parhaimmillaan tuli ahventa jigatessa hauki neljällä peräkkäisellä heitolla. Vihreä väri on ollut hauelle paras.

Team Hazardi

kuha kalle

Jigikausi avattu, Sunnuntaina Kulovedellä Jigiä heittelemässä, Itelle lähes 3 kg kuha ja 10 ahventa, isoin 400 g.
Syvästä, 10m, kuoreparven alta kaikki kalat vaaleanpunaisella pitkällä Paavolalaisella. Ahvenet löi hyvin, tartuttaminen oli haastavaa. Hyvin tuli kalaa kun oltiin vain 5 tuntia.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

tumppi98

Kannattaako kuhan jiggaus kausi avata joella lähiaikoina vai pitääkö odottaa kesään??
Mennöön eikä meinata!

pilkkiäijä

Kokeile.. Kannattaa odottaa jos haluat lämpimät kelit ja lämpimät vedet, ja varmemmin kalaa.. Ihan hyvin sieltä voi saada jo kuukauden sisään, jos on sellasia paikkoja.
Olen kalastelijapoika!

Jonip

Lauantaina tuli jiggaus kausi avattua. Muutaman tärppi tuli, mutta yksikään ei kiinni asti jäänyt. Päivä loppui lyhyeen kun syystä tai toisesta siima meni poikki, enkä uskaltanu siimaan sitten enään luottaa. Liekö hankautunu jotain kiveä vasten (kivikko pohjainen paikka). Takasin on päästävä ennen kun Kuhan Jiggaus paikassa alkaa rauhotus (1.5 - 30.6)
"Ei yhtä ilman toista"

tumppi98

Tänään olis tarkoitus mennä avaan jigaus kausi varmaan lähinnä ahvenen perässä joelle mennään jos ei saada muualle kyytiä, mutta asiaan mitkä jigit ovat toimineen ahvenellä näin keväästä ja mitkä värit?
Mennöön eikä meinata!

hauki mies

Itse kävin muutama päivä sitten kokeilemassa yhdellä voimalaitoksella, ja punaisella toukka jigillä ihan rannasta puol kilonen hauki. Tänään kokeilemaan yhden sillan alta säynettä kuhaa ja ahventa jigeillä ja käyää siellä voimalaitoksellaki kokeilemas uistimil ja jigeil. Varmast hyvä reissu tulos kireitä siimoja kaikille. :-D

Anasteekki

Huomenta herrat ja rouvat.
Kokematon kalamies tiedusteleepi:
1. Kotijärvi nyt jäistä vapaa, onko mitään mahdollisuutta saada sieltä jo kalaa. Kesällä löytyi hyvähkö ahvenpaikka.
Joko ahven kutee? Ovatko yleensä syönnillä näin aikaisin keväällä? Muistan pikkupoikana,et kun tosta joesta tulvavesi laski,niin pilkillä penkereeltä sai aina tosi hyvin maitisia ja mätisiä ahvenia,mutta se oli muistaaksi myöhemmin kevällä.

2. Mitä lupia tarvitsen,kun menen oman kuntani järvelle jigaamaan? ikää n 35 vuotta? (mut silti nuori)
Entä kummipoikani ikää 13 vuotta?

pilkkiäijä

1: Mahdollisuuksia on saada kalaa, mutta se on keväisin joko hyvin vaikeaa tai välillä jopa mahdotonta. Hauki syö kuitenkin lähes aina, ahventakin tulee näin keväisin jonkun verran. Parhaat ajat eivät kuitenkaan missään tapauksessa ole vielä käsillä. Ja ahven ei vielä ole kutupuuhissa, pari viikkoa luultavasti menee..

2: Sinä tarvitset yhdellä vavalla kalastaessasi (ei pilkki tai perinteinen mato-onki) kalastuksenhoitomaksun ja läänikohtaisen luvan (yhteensä 51€). Poikasi ei tarvitse yhtä vapaa käytettäessä minkäänlaista lupaa

Kireitä!
Olen kalastelijapoika!

Kipster

Ja luvan voit ostaa kätevästi myös netistä Maa- ja metsätalousministeriön sivuilta!

Senkun valitset haluamasi luvat ja maksat verkkopankissa. Maksun jälkeen luvan voi tulostaa. Itse suosittelen lataamaan luvan myös PDF-muodossa tietokoneelle, jolloin se on aina tulostettavissa uudelleen. Oma lupani kulkee kätevästi kännykässä. Hinta tosiaan tuo 51€.

S11K1

Kuusistonsalmesta ovat saaneet kuhaa jo. Meen ite loppuviikosta jonnekkii kokkeilemmaa taas josko tulis ylös asti.
Kirreitä siimoja kaikille.

kuha kalle

Quoteasiaan mitkä jigit ovat toimineen ahvenellä näin keväästä ja mitkä värit?

Vaaleat jigit, todella rauhallinen uitto, kaloja alla. Siinä ne tärkeimmät asiat.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

k3du

Tarkotus olis semmonen 150€ kesätyörahoja tuhlata tämmöseen jigisettiin elikkä mitäs vapoja ja keloja suosittelisiitte tämmöseen kuhan ja ahvenen narraamiseen? Eli se budjetti olis tuo noin 150€ keloneen ja vapoineen siimat yms. löytyy jo.
Fishing for the win

Nileksi

http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/avokelavavat/okuma-trio-avokelavapa/p/57013/ Okuma Trioa suosittelen vavaksi. Hyvä tunnokkuus ja vapa on tarpeeksi jäykkä.

http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/daiwa-legalis-avokela/p/22519/ Daiwa Legalis on mahtava kela hintaansa nähden ja sopii hyvin jigaukseen. Itse ostin Honkongista viime vuonna, tosin kokoluokassa 2500 jota ei nyt näy tuossa taulukossa. Okuma Trio -kelaa on myös tosi moni suositellut, sen saa hieman halvempaan hintaan ( http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-trio-avokela/p/16101/?cm_mmc=sem2-_-avokelat-_-hakusana-_-okuma_trio_avokela&gclid=CNnvuP6W4q8CFetXmAod_CL-CQ )

http://kalastus.hongkong.fi/fi/siimat/kuitusiimat/sufix-832-120-m-keltainen-kuitusiima/p/44502/ Tämä siima on pelittänyt itsellä ihan täydellisesti, tärpit näkee hyvin ja tuntuma on hyvä. Siima on hintava, mutta tähän tuskin pettyy.

Tuommonen setti on mulla kuhaa ja ahventa varten, ja ei voi muuta kuin suositella! Jostain kalastustarvikeliikkeestä voi päästä parempiin hintoihin, mutta tuossa on ainakin linkit tuotteisiin. Itsehän niitä välineitä pitää kokeilla ja jokainen tykkää mistä tykkää, mutta tämän setin olen hyväksi kokenut ja ei voi muuta sanoa kuin että suosittelen!

Pietarin kalansaalis

Quote from: TomiN on November 07, 2011, 08:51:41
Itse eilen ahvenia jigaamassa ja saaliiksi noin 30 tasakokoista ahventa(noin 20senttisiä) Naantalista.Oma tekniikka on se että annan jigin vajota pohjaan ja siittä kelaamalla eri pitusia jaksoja välillä yks ja välillä kolme kelausta.Tällä tavalla tuntuu ainakin tärppäävän.Kuiteskin tuntuu syöntiin vaikuttavan eniten jigin väri ja kyllä näin kylmällä kelillä kannattaa jo vähän hitaammin/rauhallisemmin uittaa.Yksi suurimmista syöntiin vaikuttavista tekijöistä huomattiin olevan peruke/lukko,sen kun jätti pois niin johan alkoi ahven ottaa kiinni.Jiginä olen ahvenille tarjonnut relaxin noin viisi senttiä pitkää  kalajigiä väreinä sinivalkoinen,punakeltainen,vihreä valkoista sekä särjen väristä. :-)
Peruketta ei kannata käyttää joo ja pätkä fluorocarbonia kuidun jatkoks ja siihen päähän pieni lukko(näin mua ainakin neuvottiin kun jigittelyä aloittelin) luulisis ettei siitä pikkulukosta ole niin haittaa?

Pietarin kalansaalis

Quote from: Suurkalastaja1 on November 02, 2011, 00:05:44
Quote from: pyrytintti on October 17, 2011, 21:36:32

Itse olen aikaisemmin käyttänyt 12 kg Predatorista tehtyä peruketta ahvenen/kuhan jigauksessa jos haukivaara on ollut kova. En ole itse ainakaan huomannut sillä olevan mitään vaikutusta ottiin. Nyt tosin siirryin käyttämään fluorocarbonia perukkeena, joka on Predatoria huomattavasti halvempaa jos jigejä jää paljon pohjaan. Se on varmaankin myös näkymättömämpää vedessä. Huono puoli fluorocarbonissa on, että se pitää tarkistaa jokaisen haukitärpin jälkeen. Jos peruke on mennyt huomattavan karheaksi, kannattaa laittaa uusi tilalle. Minulla on muistaakseni mennyt kahdesti fluorocarbon suoraan tärpistä poikki, kun en ole huomannut tarkistaa perukkeen kuntoa. Uutena tuo kyllä pelastaa liehusiimalta. Suosittelen :-)

Eilen käytiin kaverin kanssa Saaristomerellä jigaamassa. Otti ei ollut hurjaa. Kalaa tuli harvakseltaan eikä värillä tuntunut olevan isompaa merkitystä. Veneeseen asti tuli kolmessa tunnissa reilu 10 kpl ahvenia, 6 haukea ja 6 kuhaa. Kuhista 4 kpl oli mitallisia, suurin 45 cm/700 g. Kuha otti parhaiten auringonlaskun aikaan.

Tänään olin yksin samoilla seuduilla vajaa pari tuntia. Kuha ja ahven oli otillaan. 100-320 g ahvenia tuli viitisentoista kappaletta + 7 mittakuhaa. Suurin kuha oli meikäläisen uusi jigienkka, 47 cm/920 g. Lisäksi lukematon määrä tärppejä/karkuutuksia. Kuhatärppejä tuli jälleen parhaiten iltahämärässä.

Oletko muuten käyttänyt miten paksua fluorocarbonia?  Ite käytän drop shot rigissä 0,30  ja normi jigittelyssä pätkää 0,35.

Suurkalastaja1

Quote from: Pietarin kalansaalis on May 03, 2012, 07:03:51
Oletko muuten käyttänyt miten paksua fluorocarbonia?  Ite käytän drop shot rigissä 0,30  ja normi jigittelyssä pätkää 0,35.

Muistaakseni 0,44 mm on tuo mitä olen käyttänyt, Sufixia merkiltään. :-)
Team Hazardi

hauki mies

muutama päivä sitten rannoilta heittelemässä ja kun ei uistimiin napannut päätin kokeilla jigitystä ja siitä melko virtaisasta paikasta sitten nappas moottoriöljyn väriseen toukka jigiin 700g hauki :-)eihän tuo iso ollut mutta ihan kiva se oli edes jotain saada. Jos  veneen saisi hommattua jostain helpottuisi tuo kalastus.

k3du

Quote from: Nileksi on May 02, 2012, 20:51:32
http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/avokelavavat/okuma-trio-avokelavapa/p/57013/ Okuma Trioa suosittelen vavaksi. Hyvä tunnokkuus ja vapa on tarpeeksi jäykkä.

http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/daiwa-legalis-avokela/p/22519/ Daiwa Legalis on mahtava kela hintaansa nähden ja sopii hyvin jigaukseen. Itse ostin Honkongista viime vuonna, tosin kokoluokassa 2500 jota ei nyt näy tuossa taulukossa. Okuma Trio -kelaa on myös tosi moni suositellut, sen saa hieman halvempaan hintaan ( http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-trio-avokela/p/16101/?cm_mmc=sem2-_-avokelat-_-hakusana-_-okuma_trio_avokela&gclid=CNnvuP6W4q8CFetXmAod_CL-CQ )

http://kalastus.hongkong.fi/fi/siimat/kuitusiimat/sufix-832-120-m-keltainen-kuitusiima/p/44502/
Tämä siima on pelittänyt itsellä ihan täydellisesti, tärpit näkee hyvin ja tuntuma on hyvä. Siima on hintava, mutta tähän tuskin pettyy.

Tuommonen setti on mulla kuhaa ja ahventa varten, ja ei voi muuta kuin suositella! Jostain kalastustarvikeliikkeestä voi päästä parempiin hintoihin, mutta tuossa on ainakin linkit tuotteisiin. Itsehän niitä välineitä pitää kokeilla ja jokainen tykkää mistä tykkää, mutta tämän setin olen hyväksi kokenut ja ei voi muuta sanoa kuin että suosittelen!

Kiitos!

Mitenkäs pitkä tuo vapa sinulla on ite ajattelisin tota 165cm tai 180cm?
Entäs siiman paksuus?
Ja vielä yksi kysymys onko se kelan kampi takaliikkeetön kun en huomannut että se olisi missään lukenut. :?
Fishing for the win

S11K1

Kuusistosta(Turun seutu) tuli muutamia kuhia, aika paljo oli pieniä seassa mutta 3 kallaa lähti mukkaa yks oli ahven. Sain keltasella lunkkerilla ja joku vanha K.P karkki kala oli yllärinä. Big hammerin valkokelta toimi iha ok. Muut sai kaiken näkösillä grubeilla kalaa. Dropshotti ei oikein pelittäny, eilen kävin kahtelemassa nii poruka sai dropilla iha ok määrän. Tänää ei vaa toiminu.
Kirreitä siimoja kaikille.

Nileksi

Quote from: k3du on May 03, 2012, 21:02:40
Kiitos!

Entäs siiman paksuus?
Ja vielä yksi kysymys onko se kelan kampi takaliikkeetön kun en huomannut että se olisi missään lukenut. :?

Vapa on 165 cm. Jos veneestä heittelee niin se on ihan sopiva, jos rannalta niin 180 cm vois olla passeli. Ihan sopivia ovat molemmat kumpaankin tarkoitukseen, näin ne mua liikkeessä opasti ja itse olen saman todennut. :D 165 senttiä pitkällä on lentänyt niin rannalta kuin veneestäkin ihan hyvin.

Daiwan kela on takaliikkeetön, sulava kelaus ja kun kammen pysäyttää niin siihen se jää, ei minkäänlaista takaliikettä havaittavissa. (Okuman kelasta en osaa sanoa, mutta sitäkin on kehuttu paljon, joten tuskin siinäkään sen suurempia takaliikkeitä on.)

Siiman paksuutena on mulla 0,13 mm, mutta myös 0,15 mm on hyvä. Ei niillä suuremmin eroa ole, jotain tuota luokkaa kannattaa kuitenkin ottaa. Ei ainakaan kovin paljon paksumpaa, että säilyy tunnokkuus ja tärpin tuntee herkästi. En ole siimaa vielä kertaakaan saanut poikki vetämällä, kerran on nirhautunut kiveä vasten poikki (puolen tunnin vehtaamisen jälkeen) kun jäi niin pahasti kivien väliin jumiin.

Kannattaa tosiaan käydä liikkeessä kokeilemassa, voi löytää parempiakin vaihtoehtoja kun myyjältä kyselee tai kokeilee vaan mikä tuntuu kädessä hyvältä, se on se tärkein asia. Tässä on kuitenkin setti mitä voin hyvillä mielin suositella. :)

AMR

Pielisjoella kauden avaus 30.4 jolloin veneeseen nousi kolme kuhaa joista kaksi oli mittakuhaa (45cm), pari pientä poranokkaa sekä muutamia karkuutuksia.. Seuraavan reissun tein 2.5 jolloin sain myös mittakuhan, useita tärppejä ja yksi reilu 4kg poranokka. Hauki tuntuisi olevan/olleen tankkaamassa viimeisiään ennen kutua.

Itsellä lähtee kolmas kesä käyntiin yoshino jig in pro 6" vavan kanssa, huoletta voin sanoa etten ole parempaa  jigivapaa kädessäni pidellyt. Kelana taas olen "väliaikaisesti" käyttänyt okuman trioa 5.0:1 välityksillä, toisaalta ainoa miinus puoli minkä olen kelasta löytänyt näiden väliaikaisten reilun kahden vuoden aikana on se ettei ostaessa ollut varustettu varapuolalla. (En tiedä nykyään myydäänkö jo varapuolan kanssa suoraan vai pitääkö ostaa erikseen 15€ hintaan?) Vapaa voin suositella kokeiltavaksi kaikille ketkä jigittelevät kuhaa. Keloja en voi suositella koska jokainen mieltyy omanlaiseensa kelaan, sen verran kunhan vain käyttää hieman järkeä kelaa ostaessa niin varmasti löytää itselleen mieluisen kelan jigittelyyn.

Kipster

Quote from: Nileksi on May 03, 2012, 23:36:05
Quote from: k3du on May 03, 2012, 21:02:40
Kiitos!

Entäs siiman paksuus?

Vapa on 165 cm. Jos veneestä heittelee niin se on ihan sopiva, jos rannalta niin 180 cm vois olla passeli. Ihan sopivia ovat molemmat kumpaankin tarkoitukseen, näin ne mua liikkeessä opasti ja itse olen saman todennut. :D 165 senttiä pitkällä on lentänyt niin rannalta kuin veneestäkin ihan hyvin.

Daiwan kela on takaliikkeetön, sulava kelaus ja kun kammen pysäyttää niin siihen se jää, ei minkäänlaista takaliikettä havaittavissa. (Okuman kelasta en osaa sanoa, mutta sitäkin on kehuttu paljon, joten tuskin siinäkään sen suurempia takaliikkeitä on.)

Siiman paksuutena on mulla 0,13 mm, mutta myös 0,15 mm on hyvä. Ei niillä suuremmin eroa ole, jotain tuota luokkaa kannattaa kuitenkin ottaa. Ei ainakaan kovin paljon paksumpaa, että säilyy tunnokkuus ja tärpin tuntee herkästi. En ole siimaa vielä kertaakaan saanut poikki vetämällä, kerran on nirhautunut kiveä vasten poikki (puolen tunnin vehtaamisen jälkeen) kun jäi niin pahasti kivien väliin jumiin.

Kannattaa tosiaan käydä liikkeessä kokeilemassa, voi löytää parempiakin vaihtoehtoja kun myyjältä kyselee tai kokeilee vaan mikä tuntuu kädessä hyvältä, se on se tärkein asia. Tässä on kuitenkin setti mitä voin hyvillä mielin suositella. :)
Kokemuksella sanon Triosta, että sana takaliikkeetön pitää täysin kutinsa myös Okuma Trion kohdalla.  Ei pakene milliäkään takaisinpäin.