Perhoja talvikalastukseen

Started by Anonymous, January 10, 2004, 13:32:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Talvisille koskille perhoja? Kertokaa hyviä perhoja, joilla olette saaneet talvella hyvin kalaa koskilta.

edit: otsikko, oikeinkirjoitus

flyfisher14

Tästäkin on threadi tuolla jossain, mutta vastaan silti.

Talvella taimenelle ja kirrelle toimivia on liitsit ja streamerit, vaikkapa väreissä sininen, valkoinen, oranssi.

Ja eikös talvella ole vesiperhosen kivikoppia, jostain olen tällaista kuullut, joten harrille itse ainakin kokeilisin kivikoppasidosta ja kopattomiakin. Miksei myös kirrellekin ja tanelle.

Muista, että kalat on suvannoissa, koskien niskoilla ja paikoissa, joissa virtaus ei ole kovaa.

edit. oikeinkirjoitus

Selenius

Elävät isohkot streamerit (liitsit, zonkerit) tummahkoissa luonnonväreissä ja valkoisena. Kivikopat, risukopat ja Montana sekä tottakai Hengetön. Näitä hitaasti syvissä nivoissa, vuolteissa ja suvannoissa uittaen.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

.-sagel-.

kukaan ei puhu mysiksestä talvella oon kuullu et sitä on paljo ainakin tammerkoskella, jos joku tietää hyvän mysis reseptin niin viittikkö lähettää sen mulle.  osote on:

[email protected]

flyfisher14

mysiksestä oli juttua jossain vuoden 89 perhokalastus lehdessä, muutaman reseptin kera. tarkkaa numeroa en muista.

Selenius

Kun mysis ei ole mikään yleisperho. Toimii siellä missä mysistä on _PALJON_ virran ajeessa.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

visa

Ei toimi tällä hetkellä jippiin sivu :(, joten pistän reseptin tänne. Erälehti 7-2002:

Mysis

Koukku:nro 12 uppoperhokoukku
Runko:silikonilla päällystetty helmiäis-mylarputki
Pyrstö:valkoista marabouta
Runkohäkilä ja tuntosarvet:valkoinen kukon höyhen
Silmät:Poltettua siimaa

Selenius

On muuten melkoinen operaatio päällystää #12 uppoperhokoukun päällä oleva mylari silikonilla. Runkon voi loihtia muuten ihan kiertämällä valkeaa marabouta johon vaikka siimasta kierre ja "flashback". Hiukan helpompi ja maraboun latvoista saa jalat önniäiselle.

visa

Se oli tehty vähän siihen malliin kuin jotkin päivänkorennot joihin tehdään jatkoperä.

Selenius

Juu, pyrstössä marabousta tehty sidontalangalla "jäykistetty" tappi roks. Mutta runko on hankala duunata pieneen koukkuun silikonista kun paaaaaljon helpommallakin voi päästä.

visa

Grouse

Pikkukaloja jäljittelevät sidokset koska eihän talvella ole ötököitä..
|KALAVALE|

Aleksi

Pikkukaloja jäljittelevät sidokset koska eihän talvella ole ötököitä..

Millä perustelet sen, että talvella ei ole ötököitä? Vai tarkoitatko nyt nimenomaan aikuisia hyönteisiä? En oikein ymmärrä, sillä kyllähän hyönteisiä talvellakin on - ei ne vain voi hävitä ja tulla talven taittumisen jälkeen takaisin.

Hyönteisten toukkia elää suunnattomia määriä ympäri vuoden vesistöissämme, esimerkiksi päivä- ja sudenkorentojen toukat saattavat viipyä useammankin vuoden vesissä ennen kuoriutumistaan.

Aikuisista hyönteisistä vielä sen verran, että keskelle talveakin osuneena suojasäisenä päivänä saattaa tavata kaksisiipisten kuoriutumisia. Tai sitten vielä tunnetumpi esimerkki on kevät-talven lumikinosten aikoihin kuoriutuvat koskikorennot (hankikorrit, "potnapekat").

Väitteessä, että talvella ei olisi ötököitä, ei ole mitään perää.

Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Mayfly

Erälehdessä 1-04 löytyy kuukauden perhona Mysis. Toimivaksi talviperhoksi erälehti sitä sanoo, mutta itse en ole vielä kokeillut.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May