Haukea vapavälineillä 2012

Started by Suurkalastaja1, April 24, 2012, 01:59:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Suurkalastaja1

Nyt on varmaankin hyvä aika avata tämäkin! Merellä kausi on päässyt jo hyvään vauhtiin ja kohta se alkaa sisävesilläkin!
Sillä aikaa on hyvä virittää välineet iskukuntoon...... :wink:

Itse availin kauden viime viikolla kolmella reissulla Saaristomerelle.

Maanantaina 16.04. heitin pari tuntia erästä lyhyttä kaislanpätkää ankkuripaikkaa vaihdellen. Kyseisellä paikalla tärpit ovat harvassa mutta kalan koko on usein ihan asiallista.
Ensimmäisellä ankkuripaikalla olin jo käyttänyt meressä vaikka minkälaista uistinta. Sitten vaihdoin siiman päähän paskis-Busan. Taisi olla kolmas heitto sillä kun ihan kaislanreunasta tuli jäätävä tärppi. Kunnon traktorinrenkaat nousivat hitaasti kohoillen vedenpintaan ja kala irti..... :lol: Syke nousi samantien pilviin ja ote vavasta tiukkeni. Kovasta yrityksestä huolimatta uutta tärppiä ei sillä reissulla enää tullut.

Keskiviikkona 18.04. olin samoilla seuduilla liikkeellä. Nyt aikaa oli vähän enemmän, nelisen tuntia joten kiertelin vähän laajemmalla alueella. Reilun tunnin kalastuksen jälkeen eräästä poukamasta iski puna-valko Herky Jerkiin reilun puolentoista kilon jedda. Kyllä oli hieno fiilis kun kauden ensimmäinen kävi veneessä. 8-)
Loppureissu menikin sitten tärpeittä, vaan mikäs siinä oli heitellessä hienossa kevätkelissä.

Torstaina 19.04. oltiin parin kaverin kanssa liikkeellä paremmalla veneellä. Käytiin vähän kauempana kiertämässä ihan uusia paikkoja. Hyvännäköisiä paikkoja kyllä löytyi ja vesikin oli kirkkaana, kalat vain puuttuivat.
N. tunnin kalastuksen jälkeen Busalla tuli reilun kilon lahna selästä kiinni, taisi olla oma enkkalahna.

Siitä reilu tunti eteenpäin ja paskis-Busassa oli n. kilon puikkari kiinni pelkässä lukossa.
Seuraavalta kaislanreunalta, ihan tyynestä saatiin sitten tuplatärpistä 3,3- ja 2,5-kiloiset hauet. Suurempi iski kaverin Suspiin ja pienempi meikäläisen sini-pinkki Busaan.
Siinä olikin sitten sen reissun kalatapahtumat, joten aikas vaikeaa oli.

Nyt jatkuu vielä pilkkikausi hetken aikaa, seuraavan kerran haukikalaan sitten ku jäät lähtee Pirkanmaan suunnalta.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

tumppi98

Itsekkin olen käynyt haukea koittamassa muutamaankin otteeseen mutta mitään ei ole tullut kai sitten kudun jälkeen paranee syönti. Mitä vapaa muuten Suurkalastaja käyttää noitten jerkkien kanssa?
Mennöön eikä meinata!

Suurkalastaja1

Quote from: tumppi98 on April 25, 2012, 15:05:12
Mitä vapaa muuten Suurkalastaja käyttää noitten jerkkien kanssa?

Daiwa Vulcan XX ja XXX 8-jalkaisina. :-)
Team Hazardi

tumppi98

Eilen muuten tuli kauden avaushauki joka oli samalla ennätyshaukeni painoa ei ollut kuin 3 kg tuli Pirkanmaalta eräästä pienehköstä järvestä minnow spoonilla :wink:.
Mennöön eikä meinata!

_kiiskenkalastaja_

Tänään kävin haukikauden avaamassa kun jäät lähti eilen ja professoriin nappasi kaksi haukea, ensin 1,28kg ja sitten 0.9kg hauki ja näistä isompi ei ollut ainakaan vielä kutenut, molemmat pääsi takaisin kutupuuhiin :-)

1,28kg

0,9kg

Morripoika

Kausi avattu eilen Kalajoella. Parin tunnin heittelysession tulokset oli melko heikot, yks hauki. Sentää ei ihan perus puikkari 6kg.
Vielä ehkä hiukan aikasta, kun ilmat olleet niin kylmiä, ettei vesi ole varmaan kovinkaan montaa astetta plussalla..
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

ris_to

Tuli itekki vihdoin saatua pari haukee...Yli kaksyt lahnaa oli tullu itelle yhteensä ku tuli käytyy,mut haukei ei vaan sattunu,pari puikkarii ja yks pikkunätti nelone kuitesti tänää.

Suurkalastaja1

Pulskassa kunnossa on ris_ton hauki! :lol:

Sunnuntaina kävin ennen Suomen peliä hetken verran heittämässä pienellä pirkanmaalaisella järvellä. Lähinnä oli mielessä uusien välineiden testailua ja odotetusti menikin munat pataan. Rannoillakaan ei ollut elämää, näinköhän kutu on ohi ja kohta alkaa paukkumaan? Toivossa on ainakin hyvä elää... No, seuraavan kerran tuonne viikon päästä, sitä ennen pitää kalastella Kuopion suunnalla.

Kireitä!
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Eilen olin reilu pari tuntia kuopiolaisella lammella. Hiljaista oli, ainoastaan yksi tärppi Minnariin. Näytti siltä että hauki kutee vielä, joten vielä menee hetki ennenku alkaa puremaan.

Tänään kävin Kallavedellä veneilemässä ennen Suomen peliä. Kovin pitkään en ehtinyt olemaan, alle pari tuntia. Hitaasti uitettuun firetiger-Suspiin kopsahti kevään ensimmäinen järvihauki, kilon pulikka. Muita tapahtumia ei sitten tullut.
Veden lämmöt Humminbirdin mukaan 3-6 astetta, painottuen tuonne kolmeen. Ainoastaan yhdestä kohtaa löysin 5-6 asteista vettä. On se vaan kylmää vielä. :|

Seuraavan kerran varmaan lauantaina vesille.
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Hiljaista on täällä? :-D

Eilen kävin ennen Suomen peliä pienellä lammella heittelemässä. Puolentoista tunnin pikareissu antoi pari haukea rannalle asti, karkuutuksen ja tärpin. Ei mitään ihmeellisen kokoisia, normaalia lampikalaa. Kaikki tapahtumat ärsyvärisiin Suspeihin.

Tänään varmaan uudelleen.
Team Hazardi

tumppi98

Tänään kaverin kanssa haukikalassa uudella paikalla joka osottautui hyväksi haukipaikaksi 2-3 karkuutusta tuli ja 5 haukea ylös pientä oli paitsi yksi 1,5-2 kilonen,  kalat puri westin mini jerkkiä ja minnow spoonia luultavasti huomenna uusiksi.
Mennöön eikä meinata!

ris_to

Joo tuli vetouistelusaaliskausi avattuu Kalajokisuul,kerkes olla vedos n.2minsaa ennen ku reipas 2kg iski.Ei tullu mitään tän jälkee ku vejeltiin 20min.

Suurkalastaja1

Sunnuntai-iltana olin kuopiolaisella lammella pari tuntia. Heti muutaman heiton jälkeen n. 1,5 kg seuraili ihan rantaan asti ottamatta kiinni.
Sitten saikin heittää pitkään ilman tapahtumia. Haukia kyllä näkyi, mutta taisi osa olla vielä kutupuuhissa. Siellä ne puljasivat ihan rantamatalassa heinien seassa, uistimet eivät kiinnostaneet sitten ollenkaan.
Ihan reissun loppuhetkillä kuitenkin pari karkuutusta, molemmat noin kilon kaloja. Kaikki tapahtumat 4" Suspeihin.

Tänään olin kolmisen tuntia matalalla pikkujärvellä Pirkanmaan suunnalla. Yllättävän tiukassa oli kala, tunnin verran sai heittää ennen ensimmäistä kontaktia. Loppujen lopuksi rannalle asti ainoastaan yksi säälittävän pieni hauki. 3 kpl n. kilon kaloja karkasi, 2-3 kg tavoitteli ja yksi noin nelosen kala seuraili moneen kertaan iskemättä kiinni. Kaikki tapahtumat PuMu- ja Calico Cat-värisiin Minnareihin, muihin ei hipaissutkaan.

Huomenna tai ylihuomenna uudestaan...
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Tänään kävin parilla pikkujärvellä rantakalassa. Ensimmäisellä järvellä olin klo 18-19.45.
Heti ekalla heitolla oli hauki kiinni Minnarissa, ei ollut koolla pilattu ja ravistelikin äkkiä itsensä irti. Ajattelin että tämähän alkaa hyvin... :-D
Muita tärppejä ei siitä rakosesta enää tullut, joten jatkoin etenemistä rantaa pitkin. Heittopaikkoja tuli vastaan tasaisin väliajoin, liikkuminen oli melkoista rämpimistä niinkuin pienvesillä yleensäkin.
Puolen tunnin kalastuksen jälkeen tulin paikalle josta on monet hauet iskeneet aiemmilla reissuilla. Heitto veteen kaatuneen puun kupeelle ja melkein heti kala kiinni PuMu-Minnarissa. Painava oli tärppi, kala kuitenkin antautui aika nopeesti. Pikkujärven kalaksi ihan nätti, 3,39 kg/83 cm. Joku oli meinannut saada saman kalan aikaisemmin, kurkusta pilkisti legendaarinen mutkalla oleva 15 cm vaijeriperuke ja siimantynkä. Taas nähtiin miksi ei kannata käyttää liian lyhyitä perukkeita. :lol: Laskin kalan kuitenkin takaisin kun oli noin hyvin selvinnyt.
Loppureissun sai heittää ilman tapahtumia, vaikka jotain ihan muuta odotin. Ehkä kudun jälkeinen huippusyönti ei ole vielä kunnolla alkanut?

Välissä kävin kotona ja yhdeksän aikoihin menin samalle järvelle missä eilen olin. Vajaan tunnin yritys ei tarjonnut nykyäkään, sitten lähdin kotiin saunomaan.
Huomiseksi on luvattu aika huonoa keliä, taitaa jäädä kalastus väliin.

Mites muilla?
Team Hazardi

Kala Erkki

Eilen kävin yrittämässä. Ihan yhtä turhaa touhua kuin aina, kahden tunnin aikana ei tärppiäkään.

tumppi98

Eilen tehtiin lyhyt haukireissu joelle ei tullut kuin yksi pieni hauki minnariin :|.
Mennöön eikä meinata!

Kalle 37

Oliko uistinta siel perukkeen peräs :?
No.... Olin eilen heittelemässä jonkun pari tuntia.Olin heittely jonkun aikaa mun lempparikiveltä (siitä on tullu monta haukee) mutta nyt ei mitään vaihdoin paikkaa ruohikon laidalla olleelle kivelle ja heitin joku teki isot renkaat minarin taakse ei pysyny kelailin uistinta takaisin niin varmaan puol metriä ennen kivee semmoinen kilon kala kävi viel kii mutta en ollu hereillä (talvikankeutta) heitin uudestaan samaan paikkaan ja taas kävi kala lyömässä mutta ei  kolmannella heitolla se pysyi n.kilon puikkari vielä samasta paikasta kaks haukee noin puolikiloinen ja vähän alle puolikiloinen
Menin takaisin vakkarikivelle ja ekalla heitol kala kii pikku hauki muuta ei tullu ihan hyvä eka kunnon heittelykerta
Kalat tuli toisiks pienimmällä minnarilla ja jollain väril jossa oli vihreetä,sinistä,valkoista + jigipyrstö peräs tais yrittää iskee jigiin hauet aika paljon tänään uusiks

Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)

Fisuman

Jes,kauden avaus hauki ennen kesäkuuta  :-) Pieni oli,iski blue fox vibraxiin. Kala tuli Höytiäiseltä,ja pääsi kuvauksen jälkeen kasvamaan.

tumppi98

Tänään lyhyt haukireissu joelle 1 pikkuhauki vaan tuli.
Mennöön eikä meinata!

Mikke96

Mää olin eilen iltapäivällä koittamassa hukee tuli kaks jotain puolikilosta, yks kilonen ja yks 4kg meni haukienkka rikki kun viime enkka oli 2kg kaikki toli minarilla. Ja tänään uudestaan hauki jahtiin.

tumppi98

Joo tänään tulee taas lähdettyä haukijahtiin onko muuten kukaan saanut heittoperholla tai popperilla tänä vuonna haukea???
Mennöön eikä meinata!

Jann3

Täällä Kuusamossa mökkijärven jäät vasta etelä rannalta sulanut. Jospa ne lähtis tämän vko lopun aikana kokonaan ni pääsisi vetämään räsästä.
Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

_kiiskenkalastaja_

Eilen järveltä yhteensä neljä haukea joista 3 nappasi uistellessa ja yksi heitellessä, proffaan ja itsetehtyyn vaappuun nappasivat, jostain syystä hauki ei oikein viihtynyt rannassa vaan otti 2-3m vedestä. Pieniä oli kaikki, suurin reilu kilo.

suurin:

Kala Erkki

Kävin taas tylsyyttäni haukia jahtaamassa, noin 3 tunnin ajan. Tapahtumia oli ennätysmäärä. 3 perättäistä hauen karkuutusta noin tunnin hiljaiselon jälkeen. Hieman sen jälkeen perättäisillä heitoilla 500g ja 474g hauet.  :-)

Suurkalastaja1

Quote from: Kalle 37 on May 17, 2012, 09:25:53
Oliko uistinta siel perukkeen peräs :?

Jos tämä oli minulle osoitettu, niin ei näkynyt uistinta, sen verran syvälle oli imaissut. Laitoin kalan tosiaan takaisin joten ei tullut sen tarkemmin tutkittua. Tuskin oli mikään iso uistin, varmaan pieni lippa tms.

Tänään olin hetken aikaa pienellä kuopiolaisella lammella. Ekasta paikasta nappasi pieni pulikka PuMu-Suspiin kevyen vieheruletin jälkeen.
Sitten saikin heittää rauhassa. Jossain vaiheessa samanlainen kurkku tavoitteli Minnaria ja oli hetken kiinni, muuten ihan kuollutta.
Rantavesissä ei enää ollut elämää, taitaa kutu olla vihdoin kokonaan ohi.

Huomenna taas pelin jälkeen kalalle.
Team Hazardi

Kala Erkki

Eikö kudun jälkeen siis kannata hauestaa rantavesissä?

[peltsi

Yleensä kyllä, kun vedet alkaa lämpenemään niin alkaa hauet siirtymään viileämmille vesille. Eli syvemmälle tai virtapaikkoihin. Aikalailla vesistökohtaista minne menee, mutta viileämmille vesille kuitenkin.

Hurttarautu

Tänä vuonna on yksi hauki tuullyt ylös:

Eihän tuo iso ole, 1,11 kg, mutta hyvä aloitus. Vieheenä Bete lotto.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

Suurkalastaja1

Lauantai-iltana heittelin kolmisen tuntia Kallavedellä. Vesi pirun korkeella ja tapahtumat tiukassa.
Tunnin kalastuksen jälkeen kaislan sisältä kullan värisellä Minnarilla vajaan kilon perushauki.
Loppureissu tarjosi enää pari tärppiä.

Tänään olin samoilla paikoilla 1,5 h. Tarkoituksena oli koko reissu heittää tarkasti kaislan sisustoja läpi Minnareilla, kun edellispäivänä ei antanut mitään elonmerkkejä kaislan reunoilta avovedestä. Vesikin korkealla joten uskoin kalan olevan kaislan sisällä.
Aika rauhassa sai taas uistinta heittää. Tokasta ankkuripaikasta iski PuMu-Minnariin kaislan sisältä pirteä 1,2-kiloinen, se jäikin reissun ainoaksi tapahtumaksi.

Vaikeaa on nyt Kallavedellä, ei ole kudun jälkeinen syönti vielä kunnolla alkanut.
Huomenna lampivesille kokeilemaan, Kallavedelle seuraavan kerran vaikka sitten kun vesi vähän lämpenee.
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Eilen olin lammella kolmisen tuntia. Hauki varovaisella otilla, tartuttaminen oli tosi hankalaa.
Kymmenkunta tärppiä, muutama karkuutus ja ainoastaan yksi pieni rannalle asti.
Kaikki tapahtumat Minnareihin. Värillä ei tuntunut olevan merkitystä, kaikkiin otti yhtä huonosti.

Tänään olin taas samalla lammella, nytkin kolmisen tuntia. Tapahtumia ehkä vähän enemmän kuin eilen, rannalle asti 4 kpl.
Reissun suurin 2,10 kg iski jo toiseen heittoon. Kaikki kalat 5 cm Rapalan Shallow Fat Rapeilla. Myös isoihin lippoihin tuli muutama tärppi iltahämärissä. Yhteistä kaikille tapahtumia antaneille vieheille oli räikeä väritys.
Reissun erikoisin hetki sattui iltahämärissä, kun jäätävä sorva kävi maistelemassa itse viriteltyä jigilippaa! Siiman päässä 4koon Mepps Aglia + sen perässä 3" toukkajigi. :-D Aika lähelle kiloa oli varmasti sorvan paino, ei vaan prkl jäänyt kunnolla kiinni....
Hetkeä aikaisemmin noin puolen kilon sorva yritti iskeä 5 cm Fat Rapiin, on ne sekaisin! :-)
Joku päivä pitää ottaa vaikka onki mukaan.

Huomenna uudestaan.
Team Hazardi