Pyydysten merkkauksesta

Started by Fisherman1, May 20, 2012, 06:34:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fisherman1

MTV3:n netissä oli lyhyt stoori, jossa kerrottiin, että verkot pitää suuremmilla vesialueilla merkitä saloilla joissa on heijastimet. Osaako kukaan sanoa, että onko heijastimen käyttö todellakin pakollista. Ei sinäänsä ongelma jos pitää, mutta kohta alkaa merkkisalot muistuttamaan joulukuusta. Itse käytän jo kaikissa jadoissa salkoja, jotka ovat 1,5 m vedenpinnan yläpuolella, riippumatta siitä onko jata lähelläkään esim. veneväylää.

daiwa2

Kyllä tuo taisi olla pakollinen uudistus. Hankalaksi tuo kyllä menee ruveta alumiiniputkeen heijastimia kiinnittämään... Pitäisi etsiä jostain jonkinsortin teippiä missä olisi heijastin pinta.

Meillä kaikki yliajot on tapahtunut lähes poikkeuksetta nimenomaan päiväsaikaan hyvällä kelillä, kun kaikki h******n mökkiläiset "minä menen mistä haluan"-sankarit on liikenteessä. Että hieman kyseenalaistan tuon hyödyllisyyttä.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Fisherman1

Niinpä tietysti. Itsekään en juuri usko teippien tehoon. Jotkun sortin vilkkuvalot olisivat varmasti parempi, mutta sekään ei taida auttaa asennevammaan. Teippien toimiminen vaatii veneessä jonkinlaisen valon lähteen ja niitäkään kun ei joka paatissa ole.

Pete

Eipä tuo nyt kauheasti maksa. Jos 5-10 senttiä menee yhteen salkoon niin kyllä tolla rullalla 10-20 salkoa teippaa, riippuen tietysti kuinka paksu salko on...
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=166375458

Ja tässä ihan ammattikäyttöön tarkoitettua heijastinteippiä.
http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=2368

Fisherman1

Niin, eihän tää rahallinen kysymys ole, vaan lähinnä, että onko tästä pirunkaan hyötyä. Itse olen kanssa törmännyt siihen, että ihan surutta vedetään jadan yli vaikka päissä on 1,5 m korkeat seipäät. Kysymyksessä eivät ole olleet veneväylät.

Pete

Quote from: Fisherman1 on May 20, 2012, 15:26:56
Niin, eihän tää rahallinen kysymys ole, vaan lähinnä, että onko tästä pirunkaan hyötyä. Itse olen kanssa törmännyt siihen, että ihan surutta vedetään jadan yli vaikka päissä on 1,5 m korkeat seipäät. Kysymyksessä eivät ole olleet veneväylät.
Juuri niin, enemmänkin vesillä liikkujien välinpitämättömyydestähän tässä on kyse. ei ne heijastimet tai vaikka kuuden metrin salot jadan päässä mitään yliajoja välttämättä poista tai estä.

pohjoisenpyytäjä

Yritin lukea asiaa kuin "piru raamattua", ja tuossahan seisoo selvästi, että merkintä koskee väyliä, joss on huomattavaa vesiliikennettä. Siis näillä pohjan aavoilla perillä kun sitä vesiliikennettä ei juuri ole, kelpaa melko paljon vähäisempi merkintä. Tuossahan oli vaihtoehtona lyhyt salko ja lipare päähän?

Ammattikalastaja

Niin, mutta, mietihän talvinen verkkoavanto; helposti kertyy tuommoinen 1/2m korkea keko. Pimeällä koheltaa moottorikelkkailija ja ajaa kasan päältä, kelkka nurin ja kuljettaja vahingoittuu, pahimmassa tapauksessa kuolee.
Pyydyksenasettajan syy. tuommoinen oranssinen aurausviitta, heijastimineen maksaa todella vähän ja poistat vastuun itseltäsi.
Ei nyt kannattaisi olla niin kriittinen lainsäädännön suhteen; yhteistä etuahan se palvelee.
Vesiliikennereittejähän ovat kaikki järvet, pl lammet. joiden rannoilla korkeintaan pari soutuvenettä.
Eivät nyt nuo lakipykälät liene ylivoimaisen vaikeita noudattaa; vrt maantieliikenne.

pohjoisenpyytäjä

Merkattu on, ja varsinkin tuo talvipyynti koska kokuavannoilla usein kannet, ympäristössä jäälohkareita, lapiota ja muita työkaluja. Talvipyynnissä ja merkkauksestahan ei muistaakseni ole sen kummempaa ohjetta ollut? Talven aikana on aikaa näpertää nuo merkit, runkona olen ajatellut käyttää juuri noita aurausviittoja, tielaitoksen malli on 1,5 metrin pituinen, kaupoissa näyttää olevan vähän lyhyempiä. Onko kellään hyviä rakennemalleja ja teko-ohjeitä?

KÖSTER

Tahkolla  syvärin jäällä ajelivat kelkalla huvikeseen noiden keppien yli.......ku oli niin makeeta....puuhaa ja yllätys yllätys joku olikin merkannut sitten kiven...ettei vaan ja ja johan osu ja uppos. Ei pitäis olla vaikeeta , vaan ei tuo helpoltakaan vaikuta... :-P.

Vähä älysiä/tietämättömiä vaan piisaa , vaikka kuinka hyvää tarkottaiskin ja kesät talvet näköjään...

Ammattikalastaja

Aurausviitta on ihan suoraan laillinen merkki, eikä maksa paljon, muistaakseni kuuden nippu maksoi Tammertukussa jotain viitosen luokkaa. Viittaan kirjoitan permanenttitussilla nimeni ja puhelinnumeron sekä kalastusprikkojen numerot.
Kyllä minun kokuavannoilla on jo senverran korkeat kasat, että jos kelkalla yli ajaa ja vielä vauhdilla; voi olla, että telamatto osoittaa tuonne cumuluspilviin päin.

pohjoisenpyytäjä

Quote from: Ammattikalastaja on January 15, 2013, 06:36:24
Aurausviitta on ihan suoraan laillinen merkki, eikä maksa paljon, muistaakseni kuuden nippu maksoi Tammertukussa jotain viitosen luokkaa. Viittaan kirjoitan permanenttitussilla nimeni ja puhelinnumeron sekä kalastusprikkojen numerot.
Kyllä minun kokuavannoilla on jo senverran korkeat kasat, että jos kelkalla yli ajaa ja vielä vauhdilla; voi olla, että telamatto osoittaa tuonne cumuluspilviin päin.
Oletko suunnitellut ja kehitellyt jo avoveteen sopivan merkin?

Ammattikalastaja

No, minulla on ollut jo monia vuosia viimeaikoina virallistettu merkintäsysteemi. Viitanetistä hankin nuo alumiinisalot, 3m, joihin laitetaan sen styroxin sijaan kestävämpi koho, http://www.viitanet.ee/et/tootekataloog/ujukid/pvc , maksaa 1,52€/kpl, koko merkkisalon hinta 15,80€; musta ja keltainen tuplalippu, minä kun kalastan välivedestäkin aika paljon. Keltaiseen lippuun yhteystiedot permanenttitussilla ja salon liitoskohtaan pyydysyksikkämerkit.
Verkkojataani välivedestä kalastettaessa laitan 5m:n välein nuo samat keltaiset kohot; helppo havaita.