Oulun Kuivasjärvi, kokemuksia?

Started by Miige, September 30, 2004, 12:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miige

Olen lueskellut näitä juttuja tosta Kuivasjärvestä ja tullut siihen tulokseen että sieltä pitäisi kalaa saada. Olen nähnytkin pari kertaa ohi kävellessäni kuinka pikkupojat ahvenia kiskovat ongella. Eilen siinä sillalla, mikä rajaa sellaisen pikkulammikon järven itäpäähän, oli vanhempi mies, joka näytti kiskovan jatkuvasti tuollaista reilua "paistiahventa". Itse yritin jonain päivänä tässä käydä uistimen kanssa viskomassa mutta tuloksena oli vain heinää, tosin sitä kyllä riitti. Eli onko ainut saalistusväline todellakin vain mato-onki? Kertokaa minulle oi viisat oululaiset!!

kaivo

Tervehdys Miige. Kuivasjärvi on ollut tuttu paikka yli kymmenen vuoden ajalta kesät - talvet, joten mielelläni voin kertoa omat kokemukseni järvestä. Omat kokemukseni olen hankkinut virvelöimällä ja pilkkimällä:

*Hauen heittokalastus: ehdottomasti paras aika on loppukevät, ts. toukokuun loppupuoli. Tällöin hauet ovat jo pääsääntöisesti kuteneet ja nälkäisiä, eivätkä ottipaikat ole kasvaneet tukkoon vesikasveja. Kun kerran tiedät järven ylittävän sillan, kannattaa mainittuna aikana mennä sille järven pienemmälle puolelle (kartassa Kaijonlahti) ja hakeutua sillalta katsottuna etuvasemmalle suorannan perukkaan. Paikassa on vettä alle metri ja olosuhteista johtuen parhaiten toimivat sellaiset haukipelit, joita pystyy uittamaan pinnan tuntumassa. Oma suosikkiuistimeni on Rapala Jointed 7 ja 9 cm, värivalintoina Kaijonlahden sameaan veteen voin suositella esim. Fire Tigeriä ja ambulanssia (GFR). Kelaa hitaasti, pysäytellen ja vapa melko pystyssä, niin saat kelluvan vaapun uimaan ylhäällä tarttumatta pohjan törkyihin. Kokeilemisen arvoisia uistimia ovat tietysti kaikenlaiset muutkin pintakulkuiset pelit, myös puhtaat pintavaaput: velipoika on hankalalla syönnillä saanut Rapalan Skitter Popilla irtokaloja silloinkin kun meikäläinen on vetänyt tyhjää...

Kokeilemisen arvoisia haukipaikkoja ovat myös järven molempiin päätyihin liittyvät ojat: Pyykösjärvestä tulevan Laholaisojan alkumatka sekä Kuivasjärvestä lähtevän Kuivasojan alkuosat. Kuivasjärven ollessa nirsolla annilla tulee käytyä ojilla yrittämässä saada edes yhtä kalaa ikään kuin "työvoitoksi". Varaudu siihen, että vesi on matalalla ja kasvien määrä lisääntyy kesän edetessä -näissäkin paikoissa alkukausi on parasta aikaa. Kuivasojalla tehokkaasti kasveja torjuvat ruohikkouistimet, esim. Rapala Minnow Spoon, ovat käytännössä pakollisia mukaanotettavia. Syönti on ailahtelevaa: lumpeikossa on varmasti kalaa, mutta aina ei saalismäärä pääse kohoamaan suureksi. Kalan koko ojalla on ainakin omalla kohdallani ollut n. 0,5 kg, mutta toki mahdollisuuksia isompiinkin on etenkin keväämmällä.

Joitakin haukia on lähtenyt myös järven länsipäädystä sieltä, mistä Kuivasoja saa alkunsa. Jos käytössäsi ei ole venettä, kannattaa käyttää kahluusaappaita: paikassa on hyviä lumpeikoita, joita ei tavoita muuten kuin kahlaamalla rantakaislikon ulkoreunalle.

*Ahvenen heittokalastus: Ahventa olen saanut hauestuksen oheistuotteena, harvemmin olen sitä varta vasten tavoitellut. Tänä kesänä heittelin jokusia kertoja lippaa Kuivasojan pururadan sillan luona, ja paikalla tuntui olevan joka kerta ahvenparvi sekä sillan alla että heti sen alapuolella. Onkipaikkana ahventa näkyy tulevan myös järven ylittävän sillan aukolta, joten siinä voisi olla myös virvelimiehen paikka.  

*Ahvenen pilkintä: Kuivasjärvi on mataluutensa ja rehevyytensä takia alkutalven paikka. Heti jäiden kestäessä kannattaa suunnistaa järven pienemmälle puolelle eli Kaijonlahdelle, tarkemmin sanottuna sen keskikapeikolle. Siinä kohtaa aikoinaan ruopattu lahti syvenee hieman ja paikalla on ollut mukavan kokoista-, parhaimmillaan 200-400 g ahventa yleensä joka talvi. Itse olen aloittanut kokeilut ja parven hakemisen kairaamalla aktiivisesti sekä käyttämällä tasapainopilkkejä, kuten 4 cm Rapalaa tai nro 1 Ässää. Sameassa vedessä toimivia värejä ovat samanlaiset kuin kesälläkin, ts. oranssia, papukaijaa jne. Heikolla otilla punainen mormuska hoitaa irtokalat kotiin.

Alkutalvesta ahventa tavoitellaan myös varsinaisen järven puolelta Kaijonharjun puoleiseltä rannalta, joskin siellä saa varautua ahkeraan kairaamiseen: tasamatalalla rannalla parvi voi löytyä mistä kohtaa tahansa. Kokeilut voisi aloittaa rannan "puolivälistä" Normaalikoulun rannan kohdalta, ja katsella vähän missä päin muut pilkkivät, on vanhoja reikiä jne.

Talven edetessä eli jään ja lumen kertyessä menee matala järvi melko lailla "tukkoon", ts. kalat passivoituvat eivätkä kelpuuta pilkkejä. Jonkinlainen sesonki voi koittaa ihan viimeisillä jäillä, jolloin lumet ovat jo sulaneet jäiltä, ojat virtaavat ja jään alle pääsee happea ja valoa.

Siinäpäs oli omia kokemuksiani, jotka eivät ole missään nimessä ainoita oikeita mutta joilla pääsee ainakin alkuun Kuivasjärven suhteen.

Miige

"Kokeilut voisi aloittaa rannan "puolivälistä" Normaalikoulun rannan kohdalta, ja katsella vähän missä päin muut pilkkivät, on vanhoja reikiä jne."

Nyt on  sitten ensimmäinen pilkkireissu takana päin. Olin juurikin tuolla kyseisellä kohdalla noin 45min ja tuloksena mielestäni kiitettävästi, 4 paistikoonahventa ja lisääksi sinttejä. Järven päässä siellä mistä lähtee joki oli joitain tyyppejä kalassa mutta empä uskaltanut heitä lähentyä. Tosin ei ollut tarvettakaan koska sain mitä tulin hakemaan eli ensituntumaa jäälle. Oli todella piristävä reissu ja kun kalaakin tuli vielä mukavasti niin mikäpäs jäällä kökötellessä.

Mitenkäs on, oletkos syönyt kaloja Kuivasjärvestä, eli uskaltaako niitä käyttää ihan turvallisesti.

Mikko_-Procyon-

Eikös tämä ollut sitä kaatopaikan valuma-aluetta ja ties minkä likaveden päätepistettä? ...no, pieninä annoksina ei-kasvuikäisille ja ei-raskaanaoleville... mutta itse en kyllä tällaisia kaloja söisi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Miige

Soittelin tuonne ympäristövirastoon ja sieltä sanottiin kalojen olevan syöntikelpoisia. Ahvenet ovat kuulema nousseet merestä eikä millään kalalla ole ollut mitään vääriä arvoja kun niitä on tutkittu. Tiedä sitten josko puhuvat totta...

Mikko_-Procyon-

Jep, ei muuta kuin voita pannuun sitten vaan.

Tiesivätkö ne sitten sanoa sen, että onko ne kaikki kalat vaelluskantaa vai onko seassa paikallisia kaloja, jotka eivät vaella?  Ja onko tutkittu, kuinka pitkiä aikoja vaellusahven viihtyy samassa paikassa?

Jos kaloista ei ole mitattu mitään arvojen ylityksiä, niin mikäs on veden laatuluokitus? Sanovathan nuo, että Vantaanjoen kirretkin maistuu p**kalta, vaikka istareitahan ne ovat, eivätkä pitkään ole vedessä asustelleet...

Tiijjä häntä.. Ihte pyytäisin kalani puhtaammasta vedestä, mutta varmaankin tuon(kin) paikan kalat pystyy syömään ilman suurempia haittoja.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anonymous

"Jos kaloista ei ole mitattu mitään arvojen ylityksiä, niin mikäs on veden laatuluokitus? Sanovathan nuo, että Vantaanjoen kirretkin maistuu p**kalta, vaikka istareitahan ne ovat, eivätkä pitkään ole vedessä asustelleet..."

Sanovathan ne myös, että kirret maistuu toisinaan todella hyvältä.
Oletko oikein itse todennut niin Kuivasjärven kalojen maun sekä Vantaanjoen kalojen maun ? ?

Ketkä muuten sanovat ?

kaivo

Kuivasjärven vesi on laatuluokitukseltaan välttävää. Järveen on takavuosina kulkeutunut Ruskon kaatopaikan likavesiä, mutta tilanne on nykyisin parempaan päin.

Kaatopaikalla eniten ongelmia on aiheuttanut (ja aiheuttaa) vanha ja nykyisellään maisemoitu jätevuori, johon kaatopaikan alkuhistorian aikana kipattiin lajittelematta kaikenlainen jäte vuosikymmenien ajan. Kyseinen jätekumpu "käy" (mätänee) edelleen, ja koska kaatopaikan lähiojien luonnollinen virtaussuunta on länteen eli Kuivasjärveen päin, pääsi jätevesiä valumaan Laholaisojaan ja sitä myöten alapuoliseen Kuivasjärveen. Jätevuoren alla kun ei ole minkäänlaista muovitusta tms. pohjaeristettä estämässä likavesien imeytymistä maaperään.

Viime vuosina tilanne on onneksi parantunut. Ruskon kaatopaikasta on kasvanut asiallinen ja nykyiset ympäristövaatimukset täyttävä jätteenkäsittelykeskus lajittelupisteineen, ja ympäristöä varjellaan saastumiselta aivan toiseen mallin kuin takavuosina. Mitä tulee em. vanhaan jätekumpuun ja Kuivasjärveen: kummun alapuoliseen maastoon on juntattu syvälle eräänlaisia suojaseinämälevyjä, joiden tarkoituksena on stopata jätevesien valuminen alapuolisiin ojiin ja sitä tietä kohti järveä. Tämän enempää ei käsittääkseni ole tehtävissä.

Kuivasjärven kalat ovat syömäkelpoisia kuten Miigekin tuossa ylempänä mainitsi. Järven rehevyyden takia kaloissa saattaa tosin esiintyä makuhaittoja erityisesti kesällä, mutta ainakin pilkkiahvenia pystyy syömään hyvillä mielin. Käykäähän pilkillä! Kuivasjärven paras sesonki kun on ehdottomasti alkutalven ohut jää ja lumi. Matalan järven syönti hiipuu keskitalvea kohti mennessä...

Kinos

Elikkäs tänään olin kalastelemassa siinä missä Kuivasoja saa alkunsa järvestä. Tuloksena oli pelkkää heinää. Kalastin ruohosuojatulla Proffalla ja Räsäsellä. Vettä oli todella vähän ja muutenkin elämä näytti olevan vähissä siellä, johtuiko se ehkä ajankohdastani, olin siellä noin puoli kymmenestä yhteentoista. Illalla siis. Osaattekos sanoa jonkun paremman haukipaikan kuin se ojanalku , kun järveä en tunne (en asu Oulussa), ei tarvi olla Kuivasjärvellä välttämättä. Mielellään ottaisin kaikki vinkit ja ohjeet vastaan. Jos kartan parhaillaan ottipaikoilla merkattuna saisi niin se olisi hienoa. Niin ja venettä ei ole.

-Kinos

szczupak

Quote from: Hoksaahven on June 16, 2010, 12:28:44
Quote from: Miige on November 30, 2004, 12:31:21
Soittelin tuonne ympäristövirastoon ja sieltä sanottiin kalojen olevan syöntikelpoisia. Ahvenet ovat kuulema nousseet merestä eikä millään kalalla ole ollut mitään vääriä arvoja kun niitä on tutkittu. Tiedä sitten josko puhuvat totta...
Tämä ei ole totta. Kuivasjärven kaloja perkatessa mahasta löytyy mutaa ja sille ne myös maistuvatkin...
Ehkä tuo tieto olikin jo vähän vanhentunut :-D

Quote from: Hoksaahven on June 16, 2010, 12:43:22
Tuolla on minun mielestäni Kuivasjärven paras haukipaikka. Ja Minnow spoonilla tietenkin
Onko tullut mitään enää tähän aikaan vuodesta? Ainakin aika täydellisen umpeenkasvanut taitaa koko lahti olla.
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Lapfis

tunnin reissu ja kolme haukea 0,7 , 0,9 ja 1,2 kg hauet :-)

El Dorado

Quote from: Lapfis on July 15, 2010, 19:14:53
tunnin reissu ja kolme haukea 0,7 , 0,9 ja 1,2 kg hauet :-)
Millon?

szczupak

Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

JarZa93

Onkos kukaan tänä vuonna käyny Kuivasjärvellä? Ite tuli tänään isän kaa käytyä tuossa Kaijonlahdella. En saanut virvelillä mitään, isä sai 4 särkeä mato-ongella, painoa niillä oli yhteensä yhteensä 300-400 g. Pari muutakin siellä oli kalalla, mutta en tiedä saivatko mitään. Rannan tuntumassa kävi aina silloin tällöin hauki molskauttamassa. Taitaa olla kutu niillä vielä kesken, onko kellään tietoa, milloin se niillä loppuu täällä Oulussa?  :-)

Fisuh

Jees, itseänikin kiinnostaisi onko porukka jo tälle kevättä Kuivasjärvelle, ja etenkin Kaijonlahdelle eksynyt?
Huomenna olisi tarkoitus ensimmäistä kertaa ikinä mennä kyseiselle järvelle. Ilmeisesti auton saa helpoiten tuonne Kullervontien päähän parkkiin..?
Pärjänneeköhän tuolla Kaijonlahden etelärannalla ihan kumppareilla?

JarZa93

Itsekkin kävin tuolloin 16.5. ensimmäisen kerran Kuivasjärvellä, vaikka koko ikäni olen Oulussa asustellut :-o Auton saa todella hyvin parkkiin tuohon Kullervontien päähän ja itse ihan kumisaappaat jalassa kalastelin, vesi tuntui syvenevän aika nopeasti, johtuneeko sitten vain vuoden ajasta että vesi on korkealla vai onko koko vuoden heti rannasta syvää?

Fisuh

Jeps, kiitti Jarzalle tiedoista. Näyttää huomiselle ihan komeaa säätä joten josko tuota illansuussa kävisi Kuivasjärven korkkaamassa! Laitellaan rapsaa jos jotain rapsattavaa on :-)

Fisuh

Parin muuttujan takia pääsin vasta tänään pyörähtämään Kuivasjärvellä.

Haravoin pelkästään Kaijonlahden etelärantaa, joka parilla ekalla heitolla lupailikin hyvää. Kaksi ekaa heittoa, kaksi kevään ensimmäistä pulikkaa ylhäällä. Molemmat sinisellä minnow spoonilla.
Seuraava tunti kalastettiin tyhjää, kunnes löin Rapalan popperin kiinni. Pari heittoa ja mosahti, reilu parikiloinen hauki pienen väsytyksen jälkeen ylös ja ei muutaku kotia kohti :-) Ihan positiiviset tunnelmat jäi, aika paljon oli itseni lisäksi väkeä kalalla..

JarZa93

Tänään tuli taas käytyä järvellä, oli todella huono syönti  :-( Minun ja isäni lisäksi toistakymmentä muuta kalastajaa. Kukaan meistä ei saanut mitään :? Oli kyllä kova tuuli, johtui varmaan siitä. Veden pinnalla näkyi jo siellä täällä lumpeita ym. kasveja.

Uistelu alottelija

Itselläkin tekeisi mieli käydä kuivasjärvellä kokeilemassa. Pääsekö vielä kesäkuun alussa kalastamaan vai onkohan jo täynnä lumpeita? minkä väriset minnow spoonit on toiminut parhaiten?

Uistelu alottelija

Tänään tuli sitten käytyä kaksi tuntia heittelemässä minnow spoonia. Ensinmäisen tunnin aikana ei tullut mitään vaihdoin paikkaa sillan päälle . Sitten  tuli tapahtuma ! pieni 300-400 g hauki ei tullut muuta .

Uistelu alottelija

Tänään 2.5h kuivasjärvellä.Yksi + 500g karkuutus ja yksi tosi pieni 100--200g hauki ylös minnow spoonilla .

Uistelu alottelija

Tänään tuli käytyä kuivasjärvellä 1,5 h . Porukkaa oli parhaimillaan yli 20 ja hyttysiä jumalattomasti.Kalaakin tuli minnow spoonilla kymmenennellä heitolla nätti arviolta 1.3 kg -1.6kg ? ja myöhemmin pieni 200-300g? hauet. Mukava reissu onko muut käyny enää . Sain muuten hauet sen kullervotien lähellä olevan sillan kupeesta.

Isompi

Pienempi

Uistelu alottelija

Tänään kävin vähän ylin tunnin minnow spoonia viskomassa . Ei tullut mitään.Tais olla tälle kaudelle viimine kerta kuivasjärvelle.