Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tupakinhajun vaikutus kalantuloon?

Started by kaivo, January 13, 2004, 21:01:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Niin, tällaisesta aiheestapa en muista olleen keskustelua. Toivottavasti kovin moni täälläkään ei polta...

Itse nyt kuitenkin satun polttelemaan, kalallakin. Silloin-tällöin tulee miettineeksi esim. pilkkiin syöttiä laittaessaan, mahtaako kala haistaa nikotiinin hajun mikä sormista tarttuu? Jostakin olen kuullut/lukenut hajulla olevan epäsuotuisa vaikutus ainakin sellaisissa kalastusmuodoissa, joissa viehe pysyy "paikallaan" (esim. juuri pilkintä tai onginta). Uistinkalastuksessa en jaksa uskoa, että kala ehtisi nopeasti etenevää uistinta paljoa haistella...

Kaiken kaikkiaan, itse en ole huomannut tupakoinnin karkoittavan kaloja. Ainakin pilkillä tuntuu, että saaliit olisivat pikemminkin parantuneet :)

crashmaster

Mullakin nortti huulessa jatkuvasti kalalla ollessa ja kalaa tuntuu silti tulevan ihan hyvin eli tuskin on tupakan hajulla vaikutusta. Ei kyllä kannata alkaa polttaa siinä toivossa että saaliit paranevat. :D

jaba88

No luin eilen kirjastossa kalastuslehteä jossa ukot oli pilkillä ja sai muutamia komeita rautuja ja yhdellä (en tiedä oliko useammallakin)
oli vatsassa varmaan lähemmäs 10 tupakin filtteriä ja niihinhän ne pahimmat myrkyt jää tai ainakin pitäisi jäädä niin siitä huolimatta oli rauduille maistunut :D...

kiinnostais vielä tietää että tuleeko kalat riippuvaisiksi tupakin filttereistä;).

crashmaster

Ite oon saanu istarilammilta muutaman kirjon joilla on ollu tumppeja mahassa. Parhaalla tais olla kolme. En yhtään ihmettele jos perho nimeltä "tumppi" kelpaa. :D

Tronic

Ite oon saanu istarilammilta muutaman kirjon joilla on ollu tumppeja mahassa. Parhaalla tais olla kolme. En yhtään ihmettele jos perho nimeltä "tumppi" kelpaa. :D

Pitääpäs viritellä tupakin tumpistä jonkun näköinen perho ;).
Voi jumankauta Heikki, turpa kiinni

kaivo

Joo, Erässä mainittiinkin kerran tupakintumppi"perhosta": tumppi pujotetaan streamerkoukkuun, ja komeus on valmis tarjoiltavaksi vastaistutetuille kirjoille. Heitetään siten, että veteen tullessaan tumppi plopsahtaa kuuluvasti...

mekkis88

Minun mielestä kalojen hajuaistia on liioiteltu. TUntuu siltä, että ne syö hajusta riippumatta. Ainakin pilkillä näkee, että ukot polttaa tupakkaa ja kiskovat silti koko ajan kalaa.
-Lauantaikalastaja-

Lohenuistelija

Minun mielestä kalojen hajuaistia on liioiteltu.

Sitä en usko että hajuaistia on liioiteltu, kyllä kaloilla on erittäin hyvä hajuaisti.
Se, että haittaako jokin yksittäinen haju kyseisen kalan saalistamiskäyttäytymiseen, onkin toinen juttu.
Ehkä joitakin kaloja tuo röökinhaju ei haittaa/häiritse, joitakin tuo saattaa nimenomaan karkottaa.

Finviking

kala iskee "aina" sillon kun sytyttää tupakkaa
Jos tahdon kalaa menen kauppaan jos tahdon kalastaa kahlaan koskeen

Vellamo

Kalantulo heikkenee minun kohdalla huomattavasti. Jos joku sytyttää vieressä tupakan, siirryn välittömästi protestoiden yskien kauemmaksi.
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Royal Trude

Kalantulo heikkenee minun kohdalla huomattavasti. Jos joku sytyttää vieressä tupakan, siirryn välittömästi protestoiden yskien kauemmaksi.

Mullakin vähenee kalantulo aina silloin kun teen jotain muuta kuin kalastan. Tai jos kalastus alkaa jostain syystä tuntumaan vähemmän mukavalta.

Tosin joillakin kaloilla tieteellisten tutkimusten mukaan on hyvä hajuaisti.

Mutta käyttävätkö kalat hajuaistiaan sapuskan etsimiseen, tai saaliin haisteluun?

Mjaah....
Fly fishermen have longer rods.

Monni

En polta enkä kyllä usko että kala haistaa sen veteen... Mutta se vaan ihmetyttää kun pitää polttaa silloinkin kun kalastaa... Eikas mulla sitä mitään silleen vastaan oo mutta eihän sitä tarvis silloin kun kalastaa niin polttaa...  :D
Poltinkoski

|Fisherman|

En usko, että sillä on merkitystä... En polta...Tupakoijat: Tervatut keuhkot ei vuoda! ;)
Oletko koskaan kuullut kaverista, joka ei ole ikinä kalastanut?

Anonymous

Joskus olen jopa auton tuhkakuppiin kerännyt kastematoja, kun on ollu kova syönti ja madot päässeet loppuun,kiireen vilkkaan lähteny hakeen lisää ja purkki unohtunut, kun ei niitä lieroja oikeen suussakaan viitsi kuljettaa, kyllä ne aikalailla tumpille kärys kun  pääsi pelipaikoille takaisin :(
Mutta kuitenkin,en ole huomannut mitään vaikutusta olevan asialla
Ja kuten Finviking totesi-nappaa aina kun sytyttää- niin se jos jokin pitää paikkansa ainakin pilkillä!

virvelimies

Ainakun minä ja mun iskä ollaan kalassa ja se laittaa tupakaksi niin alkaa tulemaan kalaa :)
En vaan tiedä mistä se johtuu.