Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Isoja ahvenia pienestä järvestä

Started by Anonymous, January 18, 2004, 18:49:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Millaisia kokemuksia Pikkujärvien ja lampien ahvenista?

Itse tiedän yhden pienen järven, jossa on isoja ahvenia. Järvi sijaitsee Oulunläänissä ja olen saanut järvestä ennätykseni yli 700 grammaisen ahvenen. Toisaalta tällä järvellä olen jäänyt myös monta kertaa kokonaan ilman saalista.

Nyt aion etsiä lisää vastaavia paikkoja, tällä kertaa Jyväskylän ympäristössä. Aion käydä uittamassa pilkkiä useissa pienissä järvissä ja lammissa, myös kauempana tiestä sijaitsevissa suksilla liikkuen. Luultavasti useimmista tulee saalista vähän tai ehkä paljon mutta pieniä. Mutta jos käyn testaamassa useita pikkujärviä, niin ehkä joukkoon mahtuu joku hyväkin kalapaikka.

Oletko harrastanut tällaista löytöretkeilyä, jos olet niin mitä olet löytänyt. Toisin sanoen millaisia löytöjä voi odottaa ja millä todennäköisyydellä, jos käy esimerkiksi testaamassa kaksikymmentä pikkujärveä Jyväskylän ympäristössä?

Tasuriman

Jep ! Näinkin voi käydä.
Toissa talvena oltiin kaverin kanssa pilkillä ja etsittiin kalapaikkaa.
 Ensimmäisellä lammella syönti ei juurikaan innostanut, joten ehdotin siirtymistä läheiselle järvelle.
Reitti kulki matalan , joskin kirkasvetisen lammen yli. Kaveri kyseli lammen kalaisuudesta ja ehdotti kokeilua.
  Minä en innostunut, sillä aiempien kokemusten mukaan kalaa kyllä oli, mutta niin turkasen pientä.

Kun kaveri ei antanut periksi, tuumin, että kokeillaan.
Ensimmäisestä reijästä jysähti tasuriin puolentoista kilon hauki. Kaveri vetäisi ahvenen, jolla painoa 700 gr.
  Sitten vedeltiin harvaksen ahventa varttikiloisista puoleenkiloon ja lopuksi tuli vielä tasan kiloinen körmyniska. Olisi varmaan tullut lisääkin, mutta katsottiin kalaa jo olevan .

Viikko myöhemmin tultiin uudelleen ja saatiin pari sadangramman pintaan olevaa ahventa ja muut sitten pelkkää sinttiä.
 Viime talvena pari reissua, eikä mitään.  Kuin kalat olisivat kuolleet hapenpuutteeseen. Kuuman kesän jälkeen aikaisin tulleessa talvessa.
Lampi on todella matala, syvimmilläänkin vain hiukan yli metri vettä.

Joel

Kunhan saan uuden kairan ajattelin mennä lähellä sijaitsevaan pikkulampeen sen näkee sit mitä kaloja tuli. Kuulemma siinä on ainakin ahvenia ja haukia.

Anonymous

Lammissa ja pienissä järvissä (ainakin jos ovat tummavetisiä) ahven syö usein erittäin huonosti keskitalvella. Tämä johtunee siitä, että paksun lumipeitteen vuoksi jään alle ei riitä tarpeeksi valoa.

Tähän ongelmaan saattaisi olla yksinkertainen ratkaisu: poistettaisiin lumikolalla alkutalven kokemusten perusteella ottipaikaksi tiedetyltä alueelta lumet pois esimerkiksi 25 neliömetrin alalta. Olettaisin, että tällaisessa lumettomassa kohdassa syönti jatkuisi hyvänä läpi talven. Ehkä lumeton alue jopa houkuttelisi talven aikana pois ongittujen tilalle uusia kaloja ympäröiviltä alueilta niin, että kalat eivät edes pääsisi loppumaan.  

Tiedättekö onko kukaan kokeillut tällaista, jos on, niin millaisin tuloksin?

Tasuriman

Tuo pitää todella paikkansa, lammet menevät keskitalveksi usein aivan "tukkoon".  Joitakin kirkasvetisiä lukuunottamatta.
 Tuokin mainitsemani lampi ei keskitalvella ole antanut kalaa ja tuo huippureissu sattui alkutalveen, jolloin jäällä ei vielä ollut juurikaan lunta ja jääkin oli n. 10 senttistä.
  Viime talvena yritettiin samoille keleille , mutta ei saatu saalista joskin olitti reilusti kuukautta aiemmin jäällä. Tänä talvena ei olla käyty kokeilemassa, joku tiesi kertoa, että pitkä viimetalvi olisi aiheuttanut todella sen happikadon ja kalakuoleman.

Joel

Meidän lammessa on onneksi hapetin ja aion käydä ens lauantaina pilkillä näkyi siellä olevan reikiä ku kävelin siellä, että oli siellä joku muukin käynyt pilkillä en tiedä oliko saanut mitään. toivottavasti sieltä saa kalaa.

Anonymous

Kyllähän isoa ahventa varmaan melkein kaikissa lammissa on...
Oon saanu parisataa grammaisia ahvenia jo ojastakin!!

Anonymous

Kävi vähän samaan tyyliin jo useampi vuosi sitten. Alunperin olin menosa ihan toiselle lammelle kalaan. Matkalla kuitenkin muistin lammen jossa aiemmin olin käynyt huonolla menestyksellä, suoraan sanottuna valtavat itikka-armeijat ajoivat pois. Nyt oli kuitenkin syksy ja siksi poikkesin vähän reitiltäni. Pieni punainen lippa, eka heitto ja pam, pari kiloinen hauki kiinni. Toisella heitolla varttikiloinen ahven ja samanlaisia heti parikymmentä kappaletta kaikki alle puolen kilon mutta ei alle 250g. Koska mukana oli aika ul välineet niin hauskaa oli. Siihen aikaan pidin ce kalastusta vähän typeränä joten lopetin siihen.

Kävin samalla lammella seuraavana kesänä oikein kuumana kesäpäivänä. Lämminta ainakin 30 ja aurinko paistoi keskeltä taivasta. mukanani oli serkku ja kaveri. Tuloksena sangollinen hyvän kokoista ahventa ja tuli sieltä se yli puolikiloinenkin.

Pilkillä olen käynyt kyseisellä lammella monta kertaa mutta jotenkin se menee tukkoon talveksi. Tai kuten edelle sanottiin niin siellä ei varmaan näe mitään. Kaloja siinä on edelleen ja syvyyttä ainakin 10 metriä joten happikatokaan ei vaivaa. Ai missäkö tämä lampi on, arvaa vaan kerronko.