Iso vei pilkin

Started by Nismox, May 23, 2007, 08:10:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Murmeli

Mikä kala vie siitä uusimmasta vavasta pilkin? Koulussa pelattiin netissä ja kaveri pilkki Niemisjärvellä jollain vieheellä ja käytti tuota raskaampaa vapaa, jossa on punotut siimat. Pilkki veivas ylös ja alas kuvan reunassa ja lopuksi napsahti siimat poikki.

karib

Quote from: Murmeli on June 12, 2009, 21:18:41
Mikä kala vie siitä uusimmasta vavasta pilkin? Koulussa pelattiin netissä ja kaveri pilkki Niemisjärvellä jollain vieheellä ja käytti tuota raskaampaa vapaa, jossa on punotut siimat. Pilkki veivas ylös ja alas kuvan reunassa ja lopuksi napsahti siimat poikki.
Uuden vavan siima kestää noin 4kg suoran vedon. Jos nostossa siima hankaa jään reunaan, niin pienempikin katkoo siiman.

jompsu

Quote from: karib on July 01, 2009, 01:27:52
Quote from: Murmeli on June 12, 2009, 21:18:41
Uuden vavan siima kestää noin 4kg suoran vedon. Jos nostossa siima hankaa jään reunaan, niin pienempikin katkoo siiman.

niin, ei se ole kovin harvinaista tuo siiman katkeaminen uudessakaan vavassa. Itselläkin tuo käynyt vaikka kuin monesti.
tä...?

kakku

haluaako joku kertoa alottelijalle että miten tässä väsytetään? :/ :|

HaukiUkko

Paina sitä nostonappia. Tuloo jos tuloo. Ei voi siis vaikuttaa itse siihen.

jarmoankka

Täsmennetään nyt vähän haukiukon vastausta:

Ei tarvitse mitään nostonappia painaa. Kalahan lähtee nousemaan nypyn jälkeen vavan heilautuksella, jos on kiinni jäänyt.
Väsytys tapahtuu pelin toimesta, sen onnistumiseen et voi vaikuttaa.

Mikäli iso kala käy kiinni, juuri kun olet aikeissa lähteä punnitukseen ja on selvää, että et ehdi odottamaan väsytyksen loppumista, voit nopeuttaa sitä "pakkonostolla" -----> vie hiiri "vapa alas/ylös"- napin päälle ja pidä hiiren oikeaa namikkaa pohjassa vähintään 3 sekunnin ajan. Tällöin alkaa "pakkonosto" eli peli kiskoo kalan ylös väkisin. Yleensä siimat katkeaa tai kala irtoaa muuten, mutta joskus tulee jopa ylöskin. Pääasia on kuitenkin, että tuolla pakkonostolla saat väsytyksen nopeasti ohi ja ehdit maaliin.  Ei kannata käyttää milloinkaan muulloin kuin ajan ollessa loppumassa!
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Edu

Quote from: Hemulisoturi on May 23, 2007, 15:58:55
Yli 2,5kg haukia en ole nähnyt kenenkään saavan PP2:ssa. Vain karvan verran alle 2,5kg on näkynyt, muttei yhtään isompia.
Itse olen saanut 2503g hauen :-o
...

Tornio_River

Quote from: Edu on January 07, 2010, 18:34:05
Quote from: Hemulisoturi on May 23, 2007, 15:58:55
Yli 2,5kg haukia en ole nähnyt kenenkään saavan PP2:ssa. Vain karvan verran alle 2,5kg on näkynyt, muttei yhtään isompia.
Itse olen saanut 2503g hauen :-o

kolme vuotta sitten asia oli ehkä toinen..

MaicK

Eilen SM-karsinnoissa Luupää sai 2.7 kg hauen Saarijärveltä. Ja taisi sanoa vielä että "ritsa" vavalla, eli siis heikoilla siimoilla.  :-)

Eli kyllä näitä isoja kaloja tulee vielä ylösastikkin , ja vielä noilla heikoilla siimoillakin
.

Santtu

Quote from: Nismox on May 23, 2007, 08:10:38
Totanoi, tommosta mietin että...Äskeisessä kisassa Linlonlahdella iso vei pilkin peräti kuusi kertaa ja kisan suurin kala oli Olkkosella niukasti yli 4200g hauki..Minkähän kokosia lie olevan nämä isot jotka niitä pilkkejä vie...meinaan tarttee olla pilkki ongessa jo melkonen vaijjeri että sillä repii yli nelikilosen hauen ylös..Tuntuupi jo parikilosessa kirressä olevan tekemistä ja 1600 grammasessa kuhassa...Meinaan syöpi aikalailla mielenkiintoa pelistä tämä ominaisuus..Toki joskus sen sietää mutta on aikalailla yleistä varsinkin tuossa turnauksen vaikeassa tasossa puolentunnin kisassa.

Mulla oli melkeen sama juttu, olin 10 minuutin kilpailua Lehmilammella. Sit nyki. Vei ainaki 3 kertaa pilkin, ja sitten oli yhel
kilpailijal (en muista minkä niminen) oli 3 kilon hauki. Ärsyttää vähän vieläki, ku mun suurimmat hauet on n. 800 grammasia.  :x

Edu

Mää oon saanu heikomilla siimoilla ylös 2,5kg hauen tässä kuva:
...

Edu

Äsken merellä oli pieni kiinni. Nostin sen väkisin ja siima katkesi ja oli vielä uus vapa. Että kysyisin että oliko kala hauki vai voiko joku muukin kala katkaista siiman kun vetää väkisin  :?
...

Jjj

Quote from: Edu [TA] on April 05, 2010, 18:24:02
Äsken merellä oli pieni kiinni. Nostin sen väkisin ja siima katkesi ja oli vielä uus vapa. Että kysyisin että oliko kala hauki vai voiko joku muukin kala katkaista siiman kun vetää väkisin  :?
Muukin kala voi katkaista siiman kuin hauki. :wink: Itellä käynyt monesti sama homma pakkonoston kanssa, vaikka olisi pikku kala kiinni.

Edu

Quote from: terminator on April 05, 2010, 18:58:36
Quote from: Edu [TA] on April 05, 2010, 18:24:02
Muukin kala voi katkaista siiman kuin hauki. :wink: Itellä käynyt monesti sama homma pakkonoston kanssa, vaikka olisi pikku kala kiinni.
Entä voiko mikään muu kala katkaista siima jos ei vedä pakkonostolla  :?
...

jarmoankka

pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Amatoori1989

Muutenhan tuo on hyvä, kuten siiman katkeaminen tai irtoaminen. Se ärsyttää, että "Kala ei mahdu avannosta, yrität vetää väkisin"
"Siima katkesi". Tottakai se katkeaa, kun väkisin vedetään. Oikeasti kairataan viereen toinen/kolme avantoa, jotta mahtuu tulemaan.
Tämä ominaisuus olisi saatava myös tähän peliin. Eräänkin kerran tullut ärräpäitä.

MIETTINEN

Aikas harvoin taitaa käydä noin että kala ei mahdu avannosta jos se avanto on 6" kairalla tehty. Menee aivan turhaksi näpertelyksi jos aletaan suunnittelemaan mahdollisuutta kairata useampi reikä vierekkäin.

Amatoori1989

Mitenköhän mulla käy aina yli 1kg kalan kanssa. Saako 6" kairan valittua jostain?

Amatoori1989

Kiitoksia ohjeesta, nappasinkin heti 2,7 kg kirren hossalta.  8-)

Dreypa

Mitä haittoja sitten tuosta isomman kairan käytöstä on? Jos niitä ei ole niin silloin tietysti ole edes mitään järkeä käyttää ollenkaan tuota pienempää.
Eli siis milloin kannattaa käyttää pientä ja milloin isompaa kairaa?

Jankova

Jos nyt on niin hoppu tehä reikä, niin pienemmällä saa sen tehtyä nopeammin. :-D

ChristaNou

Pistäkee morrivapa, räsä+katka, takuuvarma UVP :DD

Leikistä leikkikentälle, itte oon huomannu, että etenkin haukimettästyksessä parhaimmat vavat on olleet velttohurri ja nelonen. Holmesin kanssa leikkiessä IVP on enemmän sääntö kuin poikkeus... Oon miettinyt myös, että kuvittelenko vai olenko kuvittelematta, kun pienemmällä kairalla tuppaa ne isommat tulemaan suuremmalla todennäköisyydellä kuin 6"... Siinä on vaan se pikku juttu "kala ei mahdu avannosta, yrität väkisin: fail. epäonnistuit" ja sappi kiehuu... :)

"Kilpailuhenkee kun haluun olla parempi, mut' välillä vedän henkee ja osaan sanoo anteeksi"

Fiskarna

Kalle 37

Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)