Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Painetta jään alla...?

Started by [Jyri], January 27, 2004, 17:48:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[Jyri]

Olin n. viikko sitten testaamassa ,kuinka paljon jäätä olisi tossa viereisessä joessa. (Lestinjoessa) Kairailin siinä ja olin puolessa metrissä menossa ,kunnes yhtäkkiä rupesi tulemaan ilmaa jään alta. Lumet vaan pöllysivät siinä hiljalleen. Sitten siirryin pari metriä sivummalle ja rupesin kairaamaan. Olin jälleen puolessa metrissä. Samassa kuului pamaus ja kaikki lumet ja vedet lensi naamaan ja joka paikkaan. Se oli kuin tulivuorenpurkaus. Kokeilin vielä vähän sivummalta kairata eikä siellä enää ollu painetta.

Jigi

Oho! Aika mielenkiintoinen homma! En kyllä osaa arvatakkaan mikä olisi kyseessä. Ehkä siellä oli jonkinlainen ilmatasku tai joku... Toivottavasti joku viisas tietää, nimittäin todella haluaisin tietää mistä on kyse... Niin ja voisihan tämä jotenkin liittyä jään paukkumiseen kovalla pakkasella...

visa

Olen kyllä huomannu alipainetta olevan. Viime talvena kun oli ihan lumeton 80cm paksunen jää, jään päällä oli suoja kelillä sentti pari vettä. Kairasin reiän ja noin 10 metrin säteeltä kaikki vesi imahti reikään!!! Oli mukava tyhjiö jäänyt jään alle, varmaan järven alapäässä olevan voimalaitoksen vedenjuoksutuksen takia...

Jigi

Mutta tässähän oli sitten kyse vastakkaisesta ilmiöstä... Jos Visalla imahti kaikki vedet sinne pilkkireikään ja Jyrillä tuli vedet päin näköä... Omituista todellakin,ainakin minun mielestäni.

visa

Toi mun tapaus on kyllä melkein päivänselvä, koska Rautaveden vedenpinnan taso vaihtelee todella suuresti voimalaitoksen vedenjuoksutuksen takia.

Voisiko tuossa Jyrin tapauksessa olla mahdollisesti semmonen juttu, että joki olisi jossain kohdassa jäätynyt pohjaan asti ja vesi olisi ollut kovassa puristuksessa jäätä vasten, jolloin se jään "puhjetessa" olisi purkautunut sieltä pois.

Tässä siis mun näkemykseni asiasta. Tosin on aika vaikea päätellä kun en ollut itse paikan päällä....