Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Missä syvyydessä matikkakoukku?

Started by visa, January 30, 2004, 19:08:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visa

Niin elikkä pidättekö matikan koukutuksessa iskukoukkua ihan pohjassa makaamassa vai kuinka korkealla? Madehan on pääasiassa pohjakala ja se hakee ruokaa pohjasta. Itse sain viime talvena pari madetta kun koukku oli n.10cm pohjan yläpuolella, mutta mitenkäs te?

Anonymous

Pohjallahan tuo lähinnä liikkuu ja siltä parhaiten saa. Tosin itse en enää käytä mateelle iskukoukkuja, kun pakkaavat kuolemaan siihen (alkavat niellä laukeamatonta koukkua joka sitten laukeaa ja tukehtuvat sitten, tai jää muuten vaan kiinni kurkuun ja taas tukehdutaan, tai iskee keskelle silmien väliä eli koukun kärki aivoihin ja taas on raato valmis). No, ehkä kuitenkin useimmiten toimii OK, mutta noihin kuolleisiinkin voit varautua.

Anonymous

niin ei se koukku tietenkään saa maata pohjassa, ehkä optimi olisi joku 0.3 - 0.8 m pohjasta. Riippuu hiekka kuinka paljon vettä ylipäätään on...

Järväri

Mä oon pitäny välivedessä. ja hyvin on tullu. Paikassa missä pidän koukkuja on vaan yli 30 metriä vettä ,joten aika paljon narua pitäisi olla...:P Harvemin vaan tulee isoa niin pitää sieltä pohjastakin kokeilla. Mäkään en käytä iskukoukkuja vaan ihan tavallisia yks-haara koukkuja, paljon helpompia käyttää ja ainakin mulla kalastaneet paremmin. Matikka ottaa tosi ahneesti ja se pysyy hyvin kiinni. Viime vuonna oli joku isompi kala (hauki?) väänsi koukun suoraksi, koukku tosin oli vanha.

Anonymous

Terve
Olen kalstellut iskukoukuilla ja se on tuttua puuhaa. Mutta miten syöttikala laitetaan tavalliseen koukkuun vai "tapsikoukkuun", miksi sitä nyt kutsutaan.

Kiitokset vinkeistä.

Anonymous

Hauenluikitkin saattaa viiltää siimat poikki ellei käytä perukkeita. Isommat sitten vääntää koukut tai pilkkoo iskukout (esim. puolet jäljellä, eikä tarvitse olla mikään jättiläinen). Mutta tuleehan niitä isoja ylöskin :-)  minulla viime kauden suurin koukkuhauki taisi olla 6.5 ja edellisen jotain 7:n paikkeille. Yli 4 -kiloisia tuli viime vuonna koukulla puolenkymmentä, vaikken siihen hommaan kauheasti panostanutkaan. Itse aiassa hinta/tuotto - suhde koukkukalastuksessa on erinomainen verrattuna varsinkin verkkokalastukseen. Työtä se tosin teettää...

Täyn tavalliseen koukuun kiinnitystapoja on useita, ilmeisesti kaikki toimivat enempi tai parempi hyvin. Minä olen alkanut pistämään aika edestä eli niskasta täkykalan kiinni, jotta hauki saa sen tartutettua peremmin nielemispuuhussaan tai jopa nieltyä koukuineen päivineen. Kun ennen pistin esim. ahvenen melko takaa kiinni niin muutama hauki selvästi ui pitkään täky suussaan (7/0 - koukku eli iso pisteli tai muuten häiritsi?) ja päästi sitten irti kun sitä yritti haavia veneeseen. Mutta kiinnitystyylejä siis on moniaita.

Järväri

Mä oon pujottanu sen selästä kiinni, niin että kala on "luonnollisessa asennossa". Tarttuvuus ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin "gis:in" neuvomassa tavassa, mutta tämäkin toimii.

Anonymous

H%&&%¤:n sähkökatko tässä välillä...

Niin yleensä lankaa pyritään pistämään (luokille) siten, että kala pääsee pohjaan lepäilemään eikä koko ajan kulje ja temmo siiman päässä. Lyhyellä langalla se tosin ehkä väsyisi valmiiksi , mutta toisessa vaakakupissa ovat sitten karkaamisherkkyys (+ välineitten rikkomiset) ja eläinsuojelulliset näkökohdatkin. Mutta lankaa ei enempi kuin että juuri yltää pohjaan rauhoittumaan, tai muuten etsii kaikki haot ym. mitä yltämisalueelta vaan löytyy.

shanghai

Matikkakoukut sisävesillä pohjassa eikä koskaan iskukoukkua vaan tavallinen yksihaarainen koukku. Langaksi riittävän vahva punottu lanka niin kestää myös hauen ilman tapsia/peruketta (tällä kaudella 6,5 kg:n hauki matikkakoukuista sivutuotteenna).

Lupa-asioissa kannattaa selvittää myös millaista syöttiä saa käyttää sillä osa osakaskunnista on kieltänyt elävän syötin käyttämisen.

- eemeli -

Säkkimies

Tere olen paljon pyytänyt madetta koukuilla ja huomannut , jotta heti kudun jälkeen n 3,2 m vedeltä menee parhaiten mateita ,
syötin lasken pohjaan ja käytän vain tavallista isoa koukkua , pikku mateen lierot voi käyttää ihan hyvin syöttinä kun leikkaa ne
puukolla poikki ensin.