Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Millä pilkkityypillä ahventen paras keskikoko?

Started by kaivo, February 06, 2004, 15:00:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Aloitetaanpa vaihteeksi uusi aihe. Otsikkoon viitaten: jos reissun olosuhteet (sää, veden syvyys jne.) ovat vakiot ja ottialueella olevien ahventen keskikoko on esim. 50-150 g, millä pilkkityypillä parvista poimii ns. "parhaat päältä"?. Äkkiseltään mietittynä tasarilla olisi nopein karsia joukosta pienimmät pois, mutta aina ei tasari kelpaa. Pystypilkillä tulee lukumäärää, mutta mukaan tulee myös niitä pienimpiä. Mormuskalla tulee myös pientä, mutta toisaalta morri voi olla ainoa pilkki jonka isot ja nirsot kalat kelpuuttavat. Jne.  

Itse olen mieltynyt värinäuintisiin pystypilkkeihin, ketjukoukulla ja ahvenen silmällä. Niilläkin tulee pikkukalaa, mutta syönnin päästyä kunnolla käyntiin keskikoko usein paranee. Kokeilut tasareilla ovat antaneet vain jokusia irtokaloja samoista rei´istä. Tapsipilkillä syönti ei tahdo pysyä aktiivisena, ja morri on syvyyden takia liian hidas ja huonosti erottuva viehe. Näin aika rankasti yleistäen.

visa

Mä oon saanu parhaat assusaaliit 5cm kuparin värisellä värikoukkupilkillä. Keskikoko on ollut sellaista 50g+, johtuen ehkä siitä ettei siinä paikassa mitään ihan sinttejä olekaan (alle 13cm). Kaikki on ollut yli sen, mutta kyllä se pilkki saalistaa niitä miniahveniakin jos niitä paikalle sattuu  ;)

HalDi

kyllä se pilkki saalistaa niitä miniahveniakin jos niitä paikalle sattuu  ;)

Juuri niin. On vain ajan ja sattuman kysymys, milloin mitäki tulee. Ellei kala ole pienempi, kun itse pilkki...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Peksim

Kyllä mielestäni pystypilkillä on ahvenien keskikoko ollut suurin.
Morrilla tulee yleensä vain pienempää kalaa, mutta välillä aralla syönnillä vain morrilla saa isoja assuja.
Tasurilla saa toki isoja ahvenia, mutta mulla ainakin tulee välillä piiiitkä jakso jonka aikana ahvenien keskikoko on 5-10 cm. Joten päädyin aikalailla tasa vahvaan pystyyn. ;D
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Hata

Punaisella volframimorrilla on tullut nättejä körmyjä.

T:Hata

Selenius

Todella isolla morrilla tai tasarilla. Harvoin on päiviä jolloin tasari kelpaa, miehessä on vika jos ei nakerra. Ainakin merellä reilu (8cm<) tasari poimii usein isointa kalaa, joskus IIIIso morri kelpaa kanssa isolle.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

knookala

Keskikokosilla tai isoilla pystypilkeillä ja 4-10cm tasareilla joissa on värikoukut kaikissa...

kaivo

Meripilkintää enemmän harrastaneille kysymys: olisiko jonkinlainen yleispilkki meriahvenille jokin keskikokoinen, ehkä sivuhakuinen pysty, jonka alla on värikoukku johon voisi lisätä muutaman toukan? Ensimmäisenä tulisi mieleen jokin klassikkopilkki, kuten Nautilus, Hopeasiipi jne. Jostain muistelen tällaisen vinkin lukeneeni..

Anonymous

Vastaukseni on mielipiteeseeni vedoten selkeä: Tasapainopilkki.

Koska: Olen monta kertaa pilkkinyt jopa ihan testimielessä täysin samanlaisilla tasapainoilla ja vavoilla kaverini kanssa vierekkäin, ja ylivoimaisesti suurin osa suurista ahvenista ovat tulleet ylös minun avannostani. Todennäköistä on, että jos joku päivä ei tasapaino tunnu kelpaavan suurille ahvenille niin syynä voi olla esim. väärä kalastussyvyyden valinta, tarkoitan siis "pohja-välivesi-jään alapuoli kerroksia" tai sitten kyse voi olla myös  pilkintätekniikasta, joka on jokaisesta kalastajasta kiinni.

Suuria ahvenia houkuttelee ja ärsyttää usein tietynlaiset pilkin uittotekniikat.

Anonymous

Kaivolle vastausta tässä...

Merellä ahventa saa:

Pystypilkit
-Nautilus
-Viima
-Hopeasiipi

Tasurit
-Nils Masterin kaikki 4-11cm :)

Himopilkkijä89

Ensimmäisenä tulee mieleen tietenkin tasapaino. Tarkennuksena vielä, että karvaperätasari, esim. Ässä-tasapaino. Vasta noin 150-200 g ahvenet alkavat jäämään siihen kunnolla kiinni. 100 g ahven on Ässä-tasapainolle vielä hieman liian pieni. Kolmihaarakoukulla varustetuihin tasapainoihin saa jatkuvasti tärppejä alle 50 g ahvenilta jotka ovat vain värikoukun perässä, siis ei kannata koittaa.

Jos ahven huonolla syönnillä niin suuri, mutta suhteellisen hitaasti vajoava morri paras vaihtoehto. Pystyllä olen itse saanut niin paljon pikkuahventa että sen jätän kokonaan laskuista pois.

Juuri tämän ongelman eteen tein töitä viime talvena että saan kalaparvesta ne isoimmat ylös. Edellä mainitut vieheet toimivat.

sillitoni

Isoon tasapainoon ei käytännössä voi jäädä kiinni kuin iso ahven, joten..

Viikonloppuna on lähtö viikoksi pohjois-ruotsiin jossa lillutellaan järvillä vain 10cm omavalmiste tasureita. Pienempiä ei tarvitse ottaa edes mukaan kun ahventen ruoka järvessä on reilu 10cm muikkua. Tuolla ainakin tasuriahventen keskikoko oli viime keväänä yli puoli kiloa.

Pitkän linjan tasurifriikki..

HAI

Noin 5cm tasuri ja värikoukku alla. Pilkin väri olosuhteiden mukaan.
Jos ies joku joskus jossai jottai,vuan kun ei mittää muuta ku aena vuan.

Yuz

Normitasureista koko ehkä 6cm. Ässä ym on sitten eri.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Ville R.

Kyllä minä lähtisin onkimaan tuon kokosta ahventa värinäuintisella ketjupilkillä tai jollain muulla pystyllä esim. Saku-pilkillä. Ketjun tai tapsin pituus semmonen 2-5 cm ja syötiksi silmä niin tulosta kyllä tulee.  :-)

Rambo-Jonne

Quote from: Kaivo on February 17, 2004, 09:50:13
Meripilkintää enemmän harrastaneille kysymys: olisiko jonkinlainen yleispilkki meriahvenille jokin keskikokoinen, ehkä sivuhakuinen pysty, jonka alla on värikoukku johon voisi lisätä muutaman toukan? Ensimmäisenä tulisi mieleen jokin klassikkopilkki, kuten Nautilus, Hopeasiipi jne. Jostain muistelen tällaisen vinkin lukeneeni..

Itse olen Valiolla nykinyt ahvenia järviltä ja mereltä. Alle 11cm koot ovat sopivia, sitten tuo 11cm isommalle ahvenelle ja hauelle.

perza

Voisin veikata että jos jostain saisi 5-8cm salakoita/kuoreita ni niillä saattas vaikka isomukset kiskasta, näin ainakin veneestä pilkittäessä! Talvisin ei ole tullut koitettua kun ei noita salakoita mistään saa...Toinen hyvä on sitten mosari, mutta kyllä siihenkin pieni ahven ottaa.
:-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Tosimies

iso pystypilkki o kova sana. Mutku ne ahvenet o vaa niin pirun ahneita ni kyllähä sillä niitä 50g tirriäisiä nousee tasaisin väliajoin  :roll:

Hurri.

minusta parhaiten ahventa saaa rokkanille ja siihne mormuska perään

SUURkalastaja jyväskyläst

Normaalikokosella papukaijan värisellä Lucky John tasurilla!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Haugi_94

Yuz

Merellä hyvällä syönnillä Nils Master Jigger, raitakaija, melko iso. Koko kai 3. Mätikoukku mahassa, meri vähän tuppaa vaatimaan.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Hunter

Itse kyllä pilkin pystypilkillä vaikka sekaan tulee pientäkin kalaa niin myös isot ottaa pystypilkkiin ja mielenkiinto ja keskittyminen pysyy paremmin ku sitä kalaa tulee enemmän kuin esim tasurilla.

kalle

Kyllähän asia niin on, että sillä millä pilkkii, sillä myös saa... mutta kuitenkin kallistun tasapainon puolelle pitkällä aikavälillä. Se vain on yksinkertaisesti liki ison ahvenen luontaista ravintoa, ja sehän on kyllä tärkeä tekijä.

Ei minulla ainakaan ole antaa vastausta merelle jostain erityisestä pilkistä, kookas se saa olla, mutta merkillä ei ole väliä, itseasiassa en ole pilkkinyt kaupan pilkeillä vuosiin.

Kaloissa on se hyvä puoli, että ne eivät osaa lukea lukeeko esim Nilsmaster tahi Rapala! Jos totta puhutaan, ne eivät edes tiedä olevansa kaloja, joten elkäähän niin jyrkästi markkinoiko jotain MERKKIÄ.

Väenö.

Pitkäaikaisen kokemuksen mukaan,joka varmistui vielä eilen,pystypilkillä ja väriketjukoukulla,jossa on syöttinä paksun kastemaon pätkä,tulee isoa ahventa.Eilen meitä pilkkiöitä oli pienellä alueella useita.Siinä pilkittiin pystyillä ja kärpäsentoukilla,sekä morreilla.Minä olin ainoa jolla oli kastematoa syöttinä ja sain selvästi isoimmat kalat.Kalaa tuli harvempaan kuin toukkamiehillä,mutta kun tuli,oli otettavan kokoinen.Yhtään alle 80 g:n ahventa en saanut.Suurin oli 328 g.Uskon vahvasti kastemadon voimaan.

fishing4ever

Nostanpa ylös vanhan aiheen.

Elikkäs, tämä on itselläni ongelma, kun tuntuu tulevan vain pientä ahventa. Kyseessä on kirkasvetinen järvi, nimeltään puruvesi. (Monet varmaan tietää paikan.) Olen koettanut suht matalasta (4-8m) ja vähän syvemmästä (10-13m). Kalaa kyllä tulee, mutta on niin pirun pientä (8-13cm). Eli kannattaisiko kävellä syvemmälle vai yrittää isompia samasta parvesta? Itsellä herää kysymys isompien ylös saamisesta, miten?

Huom! Käytän ainoastaan pysty pilkkejä. Pilkin koko yleensä 7-8,5cm.

T: Savustus kalaa kaivataan

-Juippi-

Kalahan voi olla tuota 4m matalemmasssakin. Oletko testannut 1-3m??
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

fishing4ever

Joo kyllä nuo muut koitti matalemmastakin, mutta samaan sinttiä sieltä tuli. Maanantaina mennään ehkä kelkalla kauemmas koettamaan.

Säkkimies

Kyllä se tasurilla yleensä on keskimäärin isompaa affenta.
[/URL][/img]