Pintaperhostelu?

Started by matiaz, October 30, 2003, 15:55:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

matiaz

Kertokaapas mitä pintureita käytatte HARJUKSEN ja TAIMENEN kalastuksessa(koko,malli).

"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Jermoni

Aika älyttömän laaja aihe, kuuluu sarjaan "Meen Lappiin kalaan". Eli siis tarkennusta roimasti.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

matiaz

No ei tartte kovin laajasti vastata. Sanokaa vaikka 3 "lempipintaperhoanne" kyseisille lajeille.
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Mayfly

Top, järjestykseen en osaa perhoja laittaa, mutta tässä joitakin suosikkejani

harrille: Jokin vesiperhosen jäljitelmä( nimeä en muista ), Pikku korriainen ja erityisesti alder.
taimenelle: streaking caddis, nalle puhista kehitelty oma variaatio, alder.

Klinkhämer special ja wickhams fancy antavat loistavat harri saalit ja niistä jälkimmäinen myös erinomaisesti taimenta, mutta ne ei kuulu omaan makumailmaani ja kokeilen niitä kylläkin hyvin harvoin.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

taimen

tässä mun:

Harrille: Nalle puh, Klinkhämer special ja vaikka Streaking caddis.
Tanelle: Caddis, myös Klinkhämer special ja Skater.

PatilZ

Taas näitä. Lempisitä ja lempitätä. Sille kalalla ja tälle kalalle. Ensin teki mieli jättää kommentoimatta, mutta vastaanpa silti. Tosin en vastaa kysymykseesi vaan, mitä ovat suosikkiperhoni erilaisissa pintaperhostyypeissä.

Olen kai vähän kiero, koska en valitse pintaperhoa kalan vaan jäljiteltävän hyönteisen mukaan. Poikkeuksena luonnollisesti on ärsykepinturit, joiden hyönteismäisyys perustuu yleishahmoihin.

ärsykeperhot: Royal Wulf (koukkukoossa 16-18), skater koskien niskalla
vesiperhosjäljitelmät: Caddis (laskuvarjohäkiläisiä ruskeita tai harmaita, koukku 14), myös tietenkin Nalle Puhit
päivyrit: tänä kesänä tuli käytettyä silikonista tehtyjä jatkoperäisiä (väritys aitoa lentävää jäljitellen, koukku 14)
kaksisiipiset: kärpäsjäljiltelmä, jossa runko kelluvaa foamia, siivet valkoiset häkilänkärjet, lyhyt häkilä (kokoluokat 18-20)
maahyönteiset: foamimurkku (musta, jossa joskus kapea silkistä tehty keskivartalo, 16-18)

Näitä olen sitonut. Olen omasta mielestä keskivertoa huonompi sitoja ja silti nää omat häsellykset on toiminut. Koukkukoot on yleensä mulla aika pieniä. Sitominen on näin ikänäköongelmaiselle haastavampaa ja kalastaminen puolestaan näin lisäksi likinäköiselle yhtä juhlaa.

Kitte

Käytän harjuksenkalastelussa pääasiassa itsekehittämiäni pintaperhoja esim: ala Atte, AI-Sumu, AI-Murkkua käytän myös taimenelle.

erästäjä

Klinkhåmer (vihreä runko, hopea kierre, ruskea häkälä, keltainen solumuovi siipi) harrille ja taimenelle.
-Kala Eemeli-

visa

Musta muurahaisjäljitelmä koossa 10-20 ja tavallinen vesiperhospinturi koossa 10! :D

Grouse

NALLE PUH - DARK - koukku 10"
|KALAVALE|

sterba

europa 12 on ihan ehdoton !!!! :D