Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mikä vuodenaika paras hauen kalastukseen?

Started by kalastajamies, February 03, 2004, 20:49:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalastajamies

Mikä vuodenaika olisi paras hauen kalastukseen?
Olen itse kalastanut syksyllä koska sillon tuntuu tulevan kalaa kun karkkia mun taskusta :D

flyfisher14

Kevät, isot tulee matalaan kutemaan ja keväällähän yleensä isoimmat saadaan

Salmo

Syksy. Hauet matalassa, joukossa yleensä kookkaampia. Kappalemääräisesti saa yleensä parhaimmat saaliit.

Kevät on kiva vuodenaika, joskin aika vaikea, mielestäni. En ole vielä oppinut keväthauestuksesta tarpeeksi, jotta voisin sanoa kevättä parhaaksi ajankohdaksi. Isoihin varmasti hyvät mahdollisuudet, mutta niiden löytäminen on ollut tiukassa.

Pete

Onko se nyt hienoa vetäistä sieltä 6+ kilon hauki jolta valuu mäti pitkin kylkiä. Se siitä kutuhommasta.

Ne ei kyllä ota mihinkään kun se varsinainen kutuaika on kuumimmillaan. Mulaavat vain siellä puskissa.

Selenius

Syksy, ja etenkin ihan alku ja loppu. Tai näihin on mun vaatimattoman hauenkalastus uran parhaat reissut osuneet. Kevät ollut aina hankalaa, vaan josko ensi keväänä jo onnistaisi... Plussa keväälle kauniimmista säistä.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

matiaz

Syksy. Sillon vesien viilettyä tulee isotkin hauet matalampaan. Keväälläkin niitä saa, sillon se kalastus on vaan kutukalojen nostelua...eikä se taas järven ViherNieriä kantaa ajatellen ole hyvä asia! Mutta sitten kudun jälkeen...
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

petsku

Parhaat reissut ovat olleet alku syksystä. Hauetkin ovat matalassa vedessä.

Peksim

Itse kallistuisin ehkä kevään puolelle. Mikäs sen mukavampaa kuin auringon paistaessa pulleita kutuhaukia nostellessa. Tuo ei tietenkään tee hyvää kannalle, mutta myös heti kudun jälkeen kun hauet ovat vielä rannassa niin silloin saa kyllä määrällisesti paaljon enemmän haukia kuin kudun aikana.
Mutta ei syksy huonoksi kakkoseksi jää, sillä silloin ne oikeat pedot saadaan. :)
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

kaivo

Paras vuodenaika, jos omaa kalastustani ajattelen, on ehdottomasti alkukesä: kutu ohi, kalat ärhäkällä otilla, vesi sopivan lämpöistä, ei vielä liikaa vesikasveja ja valoisaa aikaa riittää Oulun korkeudella käytännössä vuorokauden ympäri. Toinen, joskaan ei ihan yhtä hyvä kausi sattuu elo-syyskuulle, kun vedet alkavat viiletä hellekauden jälkeen.

Perinteisesti hauenkalastuksen kulta-aikoina pidetyt kevät ja syksy ovat omalla kohdallani olleet enemmän tai vähemmän vaisuja. Kalaveteni kun ovat sisävesiä ja yleisesti ottaen matalia, jäähtyvät ne syksyllä nopeasti kauttaaltaan kylmiksi. Kutuajan kalastuksesta en ole oikein koskaan päässyt selville, joten oma haukikauteni alkaa virallisesti vasta toukokuun puolivälin nurkilla.

Mah

Noin kokonaisuutena ajatellen syksy. Kevään kudun jälkeinen aika on sen verran lyhyt ja siihen oikeaan hetkeen on vaikea osua, niin mielestäni syksy nimenomaan helpompana on parempi.

KalaKaapo

Noin kokonaisuutena ajatellen syksy. Kevään kudun jälkeinen aika on sen verran lyhyt ja siihen oikeaan hetkeen on vaikea osua, niin mielestäni syksy nimenomaan helpompana on parempi.
Olen täysin samaa mieltä, mutta pieni harmi on siinä että keväällä kaloja on kutakuinkin helpompi tavoittaa koska ne oleilevat rannan tuntumassa.
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

-micce-

Eiköhän kevät ja syksy ole yksiselitteisesti suurhaukien luvattua aikaa. Ennen kutua hauet kasaantuvat jo lähelle kutualuetta ja makoilevat syvänteiden reunoilla. Kokeneemmat kertovat, että tälläisissä kuopissa saattaa loikoilla haukia muutaman metrin välein. Oikein ohjattuna käyvät kiinni kuulema isompiin vaappuihin kivasti. Ongelma on lähinnä kuoppien löytämisessä ja vaapun onnistuneessa uittamisessa.

Kesälläkin on kyllä hieno heitellä lämpimässä auringonlaskussa. Tosin saaliit ovat usein puikkari kokoa...