Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Onko kirjolohi kala??

Started by ipo, February 26, 2004, 01:42:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ipo

Eikös se ole Evämakkara?

En oo vapaaehtosesti syönny..enkä onkinnu sitä 10 vuoteen...

Perhotki o semmosia väritumppuja...keltasia, valkosia....

Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

Anonymous

Heh
Haet näköjään kulminaatiopisteitä.Minun mielestä erittäin kiva lisä perhokalakohteeksi.Nappasin jotain 80 kpl viimekaudella(tosin en syönyt)Osa kaloista teetti töitä kuin taimen konsanaan.Olivat pirut oppineet tavoille.Ei kelvannut streamerit ei liitsit,piti kaivaa oikein 16 koukkukokopinturi esiin.Siinähän tunsi jo kalastavansa.Ei noussut kuin kerran,jos hassasit,jouduit hakeen K-kaupan matalikolta HK:n sinistä.

Anonymous

Tiesitkö että Kirjolohi suuressa maailmassa on arvostetumpi perhokohde kuin taimen ;)

Mikko_-Procyon-

Sinänsä jännä, miten nämä asenteet vaihtelevat. Muistan eräänkin kerran, kun joskus 90-luvun alussa oli Kajaaninjokeen kipattu jälleen kerran lasti kirjolohia. Sitten siellä sattui luonnollisesti olemaan tuvan täydeltä ukkoja niitä pyytämässä. Yksi saikin sitten n. 1.5kg taimenen (vissiin tullut juoksutusten myötä yläpuolen vesiltä). Ukko tuumasi vain, että "tulee sitä näitä roskakalojakin" ja nakkasi sen laajalla kaarella reppunsa lähettyville. Kirjolohen saannin jälkeen naama oli kuin hangonkeksi ja juttua piisasi.

Omasta mielestäni kirren ja taimenen maku ruokapöydässä ei toisistaan liikaa poikkea. Molemmat maistuvat hyvälle.

Suomalaisen kalastuksen omituinen "eliittihakuisuus" ja orkkistaimenen palvonta on saanut jopa huvittavia piirteitä. TAi oikeastaan se on huolestuttavaa, kun oikean tosigurun tunnistaa siitä, että istaritaimen ei ole kala eikä mikään. Ainoastaan orkkistaimen on jotain.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

flyfisher14

Kyllä kirjolohi on kala. Kirrejä aliarvostetaan koska niitä ei suomessa ole muuta kuin istutusten varassa, oikeat kirjolohet on kunnon tappelijoita.

Kirjolohen laiskuus siiman päässä johtuu myös siitä että ne on kasvatettu pienessä altaassa joka on täynnä kirrejä, Tämän takia myös niitten evät ovat repaleiset jne...

Kirreä myös pidetään helppona saaliina mutta toisinkin voi olla kun kirre ehtii kauemmin olla joessa/lammessa, Kirre voi olla vaikeampi saalis kuin taimen. Kirre on myös aluksi todella helppo saalis, juuri kun se on istutettu, koska sitä on altaassa ruokittu rakeilla eikä se ole tottunut pelkäämään mitään, mutta odottakaahan vuosi sitä kun kirjo on istutettu, ei ole enää helppo saalis...

Mäoonahvena

Kyllä kirjolohi on kala. Kirrejä aliarvostetaan koska niitä ei suomessa ole muuta kuin istutusten varassa, oikeat kirjolohet on kunnon tappelijoita.

Kirjolohen laiskuus siiman päässä johtuu myös siitä että ne on kasvatettu pienessä altaassa joka on täynnä kirrejä, Tämän takia myös niitten evät ovat repaleiset jne...

Kirreä myös pidetään helppona saaliina mutta toisinkin voi olla kun kirre ehtii kauemmin olla joessa/lammessa, Kirre voi olla vaikeampi saalis kuin taimen. Kirre on myös aluksi todella helppo saalis, juuri kun se on istutettu, koska sitä on altaassa ruokittu rakeilla eikä se ole tottunut pelkäämään mitään, mutta odottakaahan vuosi sitä kun kirjo on istutettu, ei ole enää helppo saalis...
Ja kun ne tankkiaton perässä ajaneet kirren onkijat ovat suurimman osan sieltä ekana päivänä onkineet. Itse en ole koskaan kirreä saanut saati sitten tavoitellut, ei ole mun paskat pinturit kelvanneet, pitäis alkaa vääntää kuulapää leechei ;)
Hassu huomata, muutama vuosi kuvioista poissa, ei ole oikeastaan mitään tapahtunut keskustelupuolella, samoista asioista keskustellaan.
Olen oikeastaan iloinen että pari kalastuskautta olen ollut poissa ja ottanut vähän etäisyyttä ja silti ei ole täysin pihalla asioista.

visa

mutta odottakaahan vuosi sitä kun kirjo on istutettu, ei ole enää helppo saalis...

Aivan. Alla olevasta linkistä näkyy, että Merikarvianjoelta on saatu aikamoisia mörkökirrejä, joten ne ovat varmasti eläneet joessa melkoisen kauan ja sen myötä tulleet varovaisiksi ja vaikeasti narutettaviksi.

http://www.lankoski.com/default.asp?op=naytasaaliit

Ipe

ON kirre kala kun se on ollut vaan kauan joessa/järvessä/lamessa.
Kun minäkin olen käynyt kalassa yhdellä lamella ja sielä ne kalat on olut kauan ,niin ne ei ole mitaan kauhen helpoja saaliita.
Ipe

Grouse

Kirjolohi on samanlainen pilkkiessä, kuin perhokalastaessa.. näykki ja tunnustelee viehettä, mutta kun se ottaa se ottaa KUNNOLLA! Kirjolohi ei mielestäni ole paras perhokala.. vaan taimen ja harri!
|KALAVALE|

Anonymous

Kyllähän moni "tosiperhomies"pitää kirjolohta roskakalana,mitä ihmettelen kovasti.Seurailin eräänä päivänä kameran kanssa 3:n ukkelin tositoimia.Kommentit heti alkuun rehvakkaita"onhan tänne kipattu rasvamakkaroita,mut ei niitä edes yritetä,taimen on sentään kala" ja sitä rataa.Vehkeet viimmosenpäälle.Kävin kuvauslenkin ja tulin ukkeleiden lähettyville,kysäisin no onkos tullut.No yksi p....le otti tossa se on!!!kala haukkoi henkeään ruohikossa.Otin mitään sanomatta kalan,virvoittelin sitä hetken ja
päästin jokeen.Tilanne muuttui täysin"jum..ta meidän kalat heität jokeen,se on työllä ja vaivalla saatu!!"eikös se taimen ollut kala"
Älä äijä ala soittaan suutas.Ja sitä rataa.Ihmettelin tätä käyttäytymistä,kalat heitellään pitkin joenvartta,vain sen takia,että se raasu oli istutettu!Ei mennyt perille tosimiehille.Niin kysymys ei ollut nuorista vaan 40-50v äijistä.TYRMISTYTTÄVÄÄ

galastelija

kirjolohi on yksi parhaista kaloista ne vain pitäisi istuttaa ihan pieninä  luonnon kirjo on vaikea kalastettava nirso ja kova taistelija
itse olin amerikassa ja sain 1kg kirjon luulin että se olis ollu ainakin 3kg kun niin kovasti taisteli :) :D
kirjolohi on kala parhaasta päästä :D

epäilijät menkööt amerikkaan kalastamaan niitä ;)

PatilZ

Ei se ole taimen vastaistutettuna yhtään kummosempi tapaus. Päinvastoin. Parhaiten vastaistutettu tane muuten tarttuu ... siihen mitä nyt sattuu uittamaan. Ei oikein mitään väliä.

Ehkä kaikkein säväyttävin väsytys on ollut 1,8 kirjon kanssa. Mulla oli kevyttä vapakalustoa ja aika pitkä tovi tuli kirjoa väsytettyä. Väsytyksen aikana tuntui siltä, että se kala oli enemmän ilmassa kuin vedessä. Kala oli myös tosi vahva ja veti 20 metrin spurtit niin, että kimeä sirinä vaan kävi kelassa. Sen jälkeen taas niitä hyppyjä.

Ruumiinavaus kertoi kirren syöneen runsaasti hyönteisravintoa. Ja jo jonkin aikaa, koska myös melkoisen sulanutta mössöä oli joukossa. Lisäksi evät olivat ehjät ja virheettömät. Pääkin suhteessa isompi kuin perinteisillä istareilla.

Järväri

Tottakaihan kirjolohi kala on. Pyyntikokoisina istutetut kirret on vähemmän heikkoja kuin samallatavalla istutetut taimenet. Amerikassa kirren kalastus on täysin erilaista kuin täällä ,koska siellähän se lisääntyy luontaisesti.

Tosiasiassa suurin osa Suomesta saatavista taimenista on istutettuja kun lähes kaikki vesistöt on pilattu.

Arvostan kirjolohen kuitenkin hauen tasolle enkä pidä sitä (Suomessa) lohikalana. Paljon mieluummin kalastan perholla harria ja (luonnon)tanea.

Kirjolohta on kuulemma kutsuttu suomessa sateenkaarirauduksi kun se tuotiin Suomeen  ;).

ais

Kala se on! Tässä yksi tapahtuma kirjolohesta.

Viime kesänä kun olin mökillä kävin testaamassa jokea, josta kukaan (mm. minun paljon perhokalastusta harrastava setäni) ei ole saanut muuta kuin haukea ja ahventa. Otin perho vavan mukaan ja aloin kalastamaan pientä suvantoa jossa n. 0,7-1,5 m vettä ja yks iso tukki. Siellä oli ahventa ja jotain pikkukaloja parvissa (pituus n. 3 cm). Sitten huomasin harrin keskellä jokea ei ottanut. Mutta sitten olin hypätä housuistani kun näin kolme taimenta tukin alla vierekkäin. aloin uittaa perhoa sinne. kalastin ainakin 2 tuntia ja kokeilin lähes kaikkia järkeviä perhoja. Eikä ne edes koittanut. Palasin huomenna uudestaan sinne. Siellä olikin vain yks enää jäljellä. Aloitin uittamisen mutta ei ottanut. Monen perhon vaihdon jälkeen (tähän yks syy oli tukin perkule) ja pienen tauon jälkeen se otti 10 koon red tagiin. Ensin se veti tukin alle mutta sitten se vetaisi kuin torpedo tukin alta vastakkaiseen suuntaan minun jalkojen edestä. Huomasin harmikseni sen olevan kirre. Heti sen jälkeen siima katkesi. Sain tietää että läheiseltä kirjolohen kasvatus laitokselta oli karannut muutama kirre viime vuonna.

Että en sanoisi kirjolohia ihan mössö kalaksi. On tosin setäni saanut myös kirjolohen Tammerkoskelta jonka syönnös katsauksessa löytyi tupakantumppi.

Anonymous

Kyllähän näitä "tosiperhomiehiä riittää".Lohi tai Taimen kaikki muu on roskakaloja.Eli asennevammaisuutta riittää.Kun on sisäistänyt kalaporukoiden tarinat niin sitä ollaan rehvakkaana toitottamassa kuinka huono kala se kirjo on.Itse olen törmännyt usein tilanteisiin,jossa ruokaileva taimen on ollut suht.helppo ottaa perholla ylös.Eli nämä tarinat kirjon ja taimenen erillaisuudesta on selvästi liioiteltuja.(puhun nyt joessa piteempään olleista kirjolohista)Ja mitä väsytyssessioon tulee eipä tuossa eroa ole.Stealhead saattaa mennä kovempaakin.Varsinkin kun nämä taimenpopulaatiot on monissa joissa lähes istutusten varassa.Puhumattakaan vertauksesta hauki/kirjolohi perhostusmielessä niin ai ai
Niin suurin taimen 4,6kg 10minuuttia Kirjolohi 2,8kg 20minuuttia heh

hk

Visa kirjoitti:
Aivan. Alla olevasta linkistä näkyy, että Merikarvianjoelta on saatu aikamoisia mörkökirrejä, joten ne ovat varmasti eläneet joessa melkoisen kauan ja sen myötä tulleet varovaisiksi ja vaikeasti narutettaviksi.

Itse olen kuullut, että sinne istutetaan ajoittain suuria emokaloja. En oikein jaksa uskoa kirjolohien lihovan luonnossa juurikaan, päin vastoin yleensä laihtuvat.

Ja istaritaimenista. Esim. syy miksi kotipaikkakuntani kalastusseura istuttaa kirreä eikä taimenta on, että taimenet olisivat ongittu pois lähes viimeistä myöten ensimmäisen 2 viikon aikana.
Jepulis

ipo

Kyllä tuo ipo on sitten hölömö...tottakai se kirjo on kala.

Kun seuran lammelle istutettiin kirjolohia ja taimenia, niin taimenet ongittiin pois ensimmäisinä. Kirjot olivat paljon hankalampia ongittavia.

Toisaalta onnistuimpas saamaan keskustelua ko. aiheesta.

Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

Anonymous

Siis heititsä oikeesti tuntemattomien kalamiesten saaliin takasin
jokeen??? Oot kyl aika äijä, jos sen teit!

Kyllähän moni "tosiperhomies"pitää kirjolohta roskakalana,mitä ihmettelen kovasti.Seurailin eräänä päivänä kameran kanssa 3:n ukkelin tositoimia.Kommentit heti alkuun rehvakkaita"onhan tänne kipattu rasvamakkaroita,mut ei niitä edes yritetä,taimen on sentään kala" ja sitä rataa.Vehkeet viimmosenpäälle.Kävin kuvauslenkin ja tulin ukkeleiden lähettyville,kysäisin no onkos tullut.No yksi p....le otti tossa se on!!!kala haukkoi henkeään ruohikossa.Otin mitään sanomatta kalan,virvoittelin sitä hetken ja
päästin jokeen.Tilanne muuttui täysin"jum..ta meidän kalat heität jokeen,se on työllä ja vaivalla saatu!!"eikös se taimen ollut kala"
Älä äijä ala soittaan suutas.Ja sitä rataa.Ihmettelin tätä käyttäytymistä,kalat heitellään pitkin joenvartta,vain sen takia,että se raasu oli istutettu!Ei mennyt perille tosimiehille.Niin kysymys ei ollut nuorista vaan 40-50v äijistä.TYRMISTYTTÄVÄÄ

Anonymous

Tervehdys "äijä"

Niinhän sitä tuli tehtyä.Ehkäpä ne ukkelit olisivat jossakin vaiheessa korjanneet kalan pusseihinsa,ehkäpä kala olisi jäänyt varisten tai minkkien ruuaksi,en tiedä ,mutta ennen sitä tämä kirjo
olisi kohdannut pitkän kivuliaan kuoleman.Nyt se sai uuden mahdollisuuden.Ja minä toivon ja uskon kun tämä kala haksahtaa uudelleen kalastajan koukkuun, kalastaja käsittelee sitä sillä arvolla ja kunnioituksella mikä lohensukuisille ja muillekin kaloille kuuluu :D

Anonymous

Aivan loistava juttu!!!Onneks et vissiin joutunu tappelee...

Anonymous

Niin,eihän sekään vaihtoehto ollut pois-suljettu,mutta onneksi
tilanne meni kuin se meni.Tosin jälkeenpäin miettiessäni olisin
kai uinut kalan kanssa kilpaa koskea alas kuin tyytynyt perääntymään.Ja mitä siihen uintikilpailuun tulee,todennäköisesti lohi olisi päässyt karkuun,minä en :D

Anonymous

Niin tästä Kirjolohesta.Itse pääkaupungin liepeillä asuvana perhomiehenä,Kirjolohi on lähes ainut varteenotettava perhostuskohde ajatellen täälläpäin tapahtuvaa kalastusta.Taimen ja Harjuskannat ovat niin pienet.(kalat pääasiassa alamittaista). Istutusmäärät esim,Vantaanjokeen ovat suuria(taimen)silti mittakalan saanti on todella kovan työn takana.Tuntuu siltä että osa istutustaimenista lähtee välittömästi alaspäin kohti merta ollenkaan palaamatta ,kun sen olisi aika nousta kudulle.Niin vähän olen ainakin henkilökohtaisesti nousutaimenia Vantaassa tavannut.(mittakaloja)Onko se vesi sitten niin puhdasta ja lohikaloille sopivaa kun puhutaan,en usko.Tuntuisi ajatuksena,että nimenomaan tämä vedenlaatu pistää lohikalat hakeutumaan muille vesille.Tai jos jokunen nousee,suurinosa palaa välittömästi takaisin.Tietenkin taimenta ja lohta saadaan varsinkin Vanhankaupungin alueelta,mutta istutusmääriin nähden erittäin vähän.Niin ja kyllähän ne verkkomiehetkin omansa ottaa mutta minunmielestä se hävikki ei vielä riitä selitykseksi taimenkannasta.Viimekesänä sain yhden taimenen (alamittaa roppakaupalla)45cm.Kalassakäyntejä oli noin 50kpl eli omallakohdalla aika heikko saldo.Lohihavaintoja tein syksyllä 1kpl(näkö).Kirjolohia sain sitten jo noin 80kpl eli jos nämä Kirjot loistaisi poissaolollaan niin voisipa sitä harkita kalavermeiden myymistä.Eli kyllä se Vantaanjoella on se ykköskala.