Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Suomen läpi kalastaen

Started by Mäoonahvena, February 25, 2004, 15:50:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mäoonahvena

Moi

On ollut tollainen parin vuoden paussi p-kalastamisesta muiden harrastusten vuoksi. Nyt meinaan pureutua taas perhoiluun kesälomalla joka on Heinäkuussa n.4vkoa.

Tarkoitus:
Ajaa Suomen läpi hissukseen emännän kanssa, lähtö helsingistä, tarkoitus päätyä Lakselvan maisemiin.

Reittisuunnitelman ajattelin tehdä, hyvien Perhokoskien mukaan, kuitenkin välttäen mahdotonta siksakkiin ajoa. Yksi tavoite on Huopana.

Eli jos olisit minä 4 viikkoa aikaa (joista kalastukseen ehkä realistisesti n.2vkoa (ehkä joku 4pvää norjassa), miten reittini pitäisi helsingistä mennä ja miksi?

Ideoita minulla jo on, mutta teillä on varmaan yhtämonta mielipidettä kuin on äijää, eli tervetulleita on näkemykset, ehdotukset ja ennenkaikkea perustelut, että miksi juuri sinne...

-Abborra

ipo

Miksi huopana??? Kaivinkoneella tehty istarimesta??? Mikä siitä tekee Klassikon? Juhani Aho..heheheh...Siinä koskessa ei ole enää mitään samaa,mitä siinä oli Juhani Ahon aikaan.

Niin. Tietysti. Nyt tulee hirmuisesti vastauksia: "Sain alkuperäisen taimenen jne...." Asun Keski-Suomessa, 40 km Huopanasta, enkä mene sinne kuin siinä tapauksessa....no...mitäs tapauksia niitä olikaan....??? No. onhan täällä hienompiakin paikkoja.

Säästä sekin aika parempaan paikkaan, vaikka P-Ruotsin jokiin.
Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

Anonymous

Ajelisin kyllä Kuusamonkorkeudelle ,josta aloittelisin.Eikös tämä Huopanakin kuulu kalliiseen hintaluokkaan(itse en ole vaivaitunut käymään)Pohjoisessa riittää virtavettä,isompaa ja pienempää,kalatakuukin on kohdallaan.

Anonymous

Minunkaan reittini ei jostain syystä mene Huopanaan vaan pitkin Savommuoata.

Helsinki - Mäntyharju (Ripatti, Miekka, Kaivanto, Pyhäkoski), vaihtoehtoisesti Jaalan kosket - Heinävesi (Kerma, Karvio) - Kuhmo (paljon paikkoja esim. Lentuankoski) - Kuusamo (Kitka, Oulanka, Kuusinki)

Tästä pohjoiseen jatkettaessa alka olla paikoista jo runsaudenpulaa. Itse jatkaisin seuraavasti:

Ounasjoki - Inari (Juutua) - Lakselv

Jani2

Meinasittekos mennä henkilöautolla ja nukkua teltassa, vai kenties käyttää asuntoautoa, tai jotain muuta?

Näistä riippuen, tarvitsetteko leirintäaluetta?

Suosittelen käymään ainakin Norjassa Skoganvarressa (tosin ei koskipaikka, vaan järvi), Simojoella (leirintäalue: Lapin rinki, muissa en ole käynyt.), sitten suosittelen myös Savukoskea ja Kairijokea (nämä tosin ovat toisella puolen suomea).

Paikat on kauniita ja kalaakin löytyy hyvin.

Muokkaan tätä viestiä sitten vielä, jos jotain muistuu mieleen.

Nuo löytyvät muuten sitten hakukoneelta.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

ipo

Joo..

Olen tässä viimeiset 10v käynyt pohjois-ruotsissa, jossa on huomattavasti paremmin kalaa kuin suomen lapissa. Niin. Ja luvat ovat puolet
Suomen luvista.  Ja jos pelkää ettei osaa ruotsia. Puhu suomea.

Tosin. ensin pitää yrittää puhua ruotsia paikallisten kanssa. sitten kun ne havaitsevat ettei siitä ruotsista tule mitään, ne vaihtavat kielen suomeksi.

:)
Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

Mäoonahvena

Miksi huopana??? Kaivinkoneella tehty istarimesta??? Mikä siitä tekee Klassikon? Juhani Aho..heheheh...Siinä koskessa ei ole enää mitään samaa,mitä siinä oli Juhani Ahon aikaan.

Niin. Tietysti. Nyt tulee hirmuisesti vastauksia: "Sain alkuperäisen taimenen jne...." Asun Keski-Suomessa, 40 km Huopanasta, enkä mene sinne kuin siinä tapauksessa....no...mitäs tapauksia niitä olikaan....??? No. onhan täällä hienompiakin paikkoja.

Säästä sekin aika parempaan paikkaan, vaikka P-Ruotsin jokiin.
En ole huopanalla koskaan käynyt ja kiinnostusta olisi paikka nähdä/kokea, mitkä on ne hienommat paikat sielläpäin?

Mäoonahvena

Ajelisin kyllä Kuusamonkorkeudelle ,josta aloittelisin.Eikös tämä Huopanakin kuulu kalliiseen hintaluokkaan(itse en ole vaivaitunut käymään)Pohjoisessa riittää virtavettä,isompaa ja pienempää,kalatakuukin on kohdallaan.
Kuusamo on matkan varrella ja siellä pysähdytään muutamaksi päiväksi, idea onkin että ennen kuusamoa myöskin kalastelisin.

Mäoonahvena

Meinasittekos mennä henkilöautolla ja nukkua teltassa, vai kenties käyttää asuntoautoa, tai jotain muuta?

Näistä riippuen, tarvitsetteko leirintäaluetta?

Suosittelen käymään ainakin Norjassa Skoganvarressa (tosin ei koskipaikka, vaan järvi), Simojoella (leirintäalue: Lapin rinki, muissa en ole käynyt.), sitten suosittelen myös Savukoskea ja Kairijokea (nämä tosin ovat toisella puolen suomea).

Paikat on kauniita ja kalaakin löytyy hyvin.

Muokkaan tätä viestiä sitten vielä, jos jotain muistuu mieleen.

Nuo löytyvät muuten sitten hakukoneelta.
Kiitos, Kairi on tullut käytyä, voisin harkita uudelleenkin menemistä. Matkaa taitetaan maasturilla ja teltalla sekä rinkoilla että useamman päivän pitäytymiset valtatieltä ovat mahdollisia (jos emäntä suostuu...)

Mäoonahvena

Joo..

Olen tässä viimeiset 10v käynyt pohjois-ruotsissa, jossa on huomattavasti paremmin kalaa kuin suomen lapissa. Niin. Ja luvat ovat puolet
Suomen luvista.  Ja jos pelkää ettei osaa ruotsia. Puhu suomea.

Tosin. ensin pitää yrittää puhua ruotsia paikallisten kanssa. sitten kun ne havaitsevat ettei siitä ruotsista tule mitään, ne vaihtavat kielen suomeksi.

:)
Det är inte problem för mig at tala svenska? Eli kyllä jauhan mutta eri juttu ymmartaako ne mua. Itse asiassa alan katsomaan tuota ruotsin lappia myös, mitkä olisi hyviä jokia/koskia, olen enmmän taimen kuin lohi mies eli kevyttä kalustoa suosin.

Mikko_-Procyon-

Huopanan lähettyviltä kannattaa ehkä pistäytyä Keihärillä, Kymönkoskella ja Kärnänkoskella.

Jos on aikaa viivähtää Kainuussa, niin paikkoja kyllä piisaa. Kajaanin lähettyviltä löytyvät Luvanjoki, Mikitänjoki, Kynäskosket, Jormasjoki, Miesjoki, Tuhkajoki, Varisjoki jne jne.. Itärajan läheisyydestä (Kuhmo, Lentiira) löytyy myös hyviä paikkoja. Hossassakin voisi piipahtaa. Siellä vaikka Iikoski, Hossanjoki, Lounatkoski...

Itse kyllä painaisisin kaasua tässä Savon kohdalla. Kovin ihmeellisiä kalapaikkoja ei ole minulle vielä sattunut. Tosin toiset tykkäävät niistä kovastikin. Jos kuitenkin on matkalla lappiin, niin kyllä nämä alkupään kohteet kannattaa varsin pitkälti skipata.

(hmm.. toivottavasti muistin näitä paikannimiä edes lähellekään oikein).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mäoonahvena

Quote from: Mikko -Procyon- on February 26, 2004, 09:58:06
Huopanan lähettyviltä kannattaa ehkä pistäytyä Keihärillä, Kymönkoskella ja Kärnänkoskella.

Jos on aikaa viivähtää Kainuussa, niin paikkoja kyllä piisaa. Kajaanin lähettyviltä löytyvät Luvanjoki, Mikitänjoki, Kynäskosket, Jormasjoki, Miesjoki, Tuhkajoki, Varisjoki jne jne.. Itärajan läheisyydestä (Kuhmo, Lentiira) löytyy myös hyviä paikkoja. Hossassakin voisi piipahtaa. Siellä vaikka Iikoski, Hossanjoki, Lounatkoski...

Itse kyllä painaisisin kaasua tässä Savon kohdalla. Kovin ihmeellisiä kalapaikkoja ei ole minulle vielä sattunut. Tosin toiset tykkäävät niistä kovastikin. Jos kuitenkin on matkalla lappiin, niin kyllä nämä alkupään kohteet kannattaa varsin pitkälti skipata.

(hmm.. toivottavasti muistin näitä paikannimiä edes lähellekään oikein).
Dänx! Ei sen kalastuskohteen tarvitse olla kummoinen, kuhan se edustaa suomalaista koski miljöötä (mikä sen nyt sitten onkaan tänäpäivänä ja kenelle...). Pää asia olisi saada hyvä läpileikkaus suomen eri aluiden perhostelupaikoista perstuntumalla.
Oman osan nautintoon kuitenkin tuo paikan miljöö, saan kalaa tai en kalstuksen mielekkyys on tietysti tärkeä, jännitys pinturin tarjoomisesta uusien kivien kupeeseen... Eli vaikka paikallisen mielestä joku pätkä ei ole kalastamisen arvoinen, voi meikäläinen espoolainen stadi 'wannabee' kokea sen kovinkin 'kalastettavaksi'.

Anonymous

Jarruta toki Savon kohdalla sillä täällähän on Keski-Suomen parhaat perhokalastuspaikat.

Läsäkoski meinasi vallan unohtua, kun en ole itse päässyt siellä vielä käymään. Ehkä Mäntyharjun sijasta kannattaa ensimmäinen pysäys tehdäkin siellä.  Mitenhän on Läsän lupien kanssa? Nuo Viitasaaren seudun Huopanat ja muut voit heti kättelyssä unohtaa, koska luvat ovat siellä kiven alla.

Sitten, jos todella haluat nähdä erityyppisiä koskia ja haistella erilaisia tuulia, meillähän on Savossa varsinaonen helmi: Tervon Äyskoski. Ehkä tuo kannaisi katsastaa - antaisi vähän perspektiiviä pohjoisen reissulle.

Jos olette retkeilyhenkisiä ja pidätte patikoinnista, voisi Inarissa Juutuan sijasta käydä  Näätämöllä; joko ylhäällä harrin pyynnissä tai alenpana lohta kopasemassa. Toisaalta Juutua on kyllä niin hieno paikka, että ehkä kannattaisi valita molemmat!

Anonymous

Pohjoisruotsin kalapaikoista tietoa

Pistäppä Googlen hakukoneeseen teksti"fly fishing sweden" (hae web-sivuilta)
Pääset linkkiin "Fly Fishing in the North hear Part of Sweden,Lapland"
Sieltä klikkaat linkit "Mountain Rivers" ja "Coastal rivers"

Jonniinverran tietoa kuvien kera kalapaikoista
Toivottavasti on apua :D

peltzi

itse kanssa hiljentäisin vauhtia huimasti tossa savon kohtaa ja piipahtaisin Kermassa ja Karvionkoskella... ihan mielenkiintoisia kalapaikkoja ja isoonkin on mahdollisuuksia...

Anonymous

Sorry jos sotkeennun ajatuksesta muualle
Joo itsekkin olen suunnitellut Pohjois-ruotsin kalavesille menoa ensi kesänä.En ole vielä käynyt.Jos jollakulla on kys. suunnan joista
lisää tietoa (ukkelin linkki ihan jees) niin otan tietoa mielelläni vastaan.Tosin kalapaikat täytyy valita tälläkertaa aika "urbaanista" suunnasta nimittäin läheltä tietä(lapsukaisia mukana).Olen aktiivinen pintaperhostelia näin suuntaa-antavana vinkkinä
Voidaanpa vaikka törmätä sitten Ruottissa heh :D

Mäoonahvena

Jarruta toki Savon kohdalla sillä täällähän on Keski-Suomen parhaat perhokalastuspaikat.

Läsäkoski meinasi vallan unohtua, kun en ole itse päässyt siellä vielä käymään. Ehkä Mäntyharjun sijasta kannattaa ensimmäinen pysäys tehdäkin siellä.  Mitenhän on Läsän lupien kanssa? Nuo Viitasaaren seudun Huopanat ja muut voit heti kättelyssä unohtaa, koska luvat ovat siellä kiven alla.

Sitten, jos todella haluat nähdä erityyppisiä koskia ja haistella erilaisia tuulia, meillähän on Savossa varsinaonen helmi: Tervon Äyskoski. Ehkä tuo kannaisi katsastaa - antaisi vähän perspektiiviä pohjoisen reissulle.

Jos olette retkeilyhenkisiä ja pidätte patikoinnista, voisi Inarissa Juutuan sijasta käydä  Näätämöllä; joko ylhäällä harrin pyynnissä tai alenpana lohta kopasemassa. Toisaalta Juutua on kyllä niin hieno paikka, että ehkä kannattaisi valita molemmat!
Joo, on tuo Huopana funtsinnassa vielä, no kuvaamaan ehkä menen...

Mäoonahvena

itse kanssa hiljentäisin vauhtia huimasti tossa savon kohtaa ja piipahtaisin Kermassa ja Karvionkoskella... ihan mielenkiintoisia kalapaikkoja ja isoonkin on mahdollisuuksia...
Ettette nyt vaan huijaa... Ei vaiskaan kiitos, savoa ruppeen kans tiirailee ja pohjois ruotsiin täytyy kanssa mennä... Ja kun kaikki paikat on listattu 70 prosenttia täytyy karsia pois, ...kele.
Yritän saada tuossa keväällä jonkinlaisen järkevän reittisuunnitelman paperille (monitorille), joitain paikkoja on missä pysähdytään ihan muistakin syistä, emännän sukulaiset (onneksi merenrannassa). Laitan listan sitten vaikka tänne ja voin sitten jälkikäteen summata millainen reitti toteutui ja kokemuksia...
Varmaa on seuraava:
1. pyssäys - Hamina: Merikalastusta (heitto/onki/perho), koski perhoilu?

peltzi

kyllä itelläni on ollut hyviäkin kokemuksia tuosta Kermasta ja Karviosta, enemmän kuitenkin Karvionkoskesta. Isoon on ihan hyvät mahdollisuudet jos nyt alle 3 kiloista vielä isona pitää, mikä on jo minun mielestäni ihan kiitettävä saavutus ja kyllä siinä niskamontussa aina yli 3 kiloinenkin yleensä on, niitä vaan kun on vähän vaikeahko saada ennen yötä tarttumaan perhoon ja saatika sitten muuhunkaan...
yöllä niihinkin sitten on mahdollisuuksia kunnes ne vaan tulee enemmän rannan läheisyyteen syömään...

Kermassa kannattaa kokeilla niskalta iltasin ja alkuyönä siellä ainakin on aina isoa kalaakin ja onhan paikka mielenkiintoinen kalastaa veneestä perhostellenkin...

Anonymous

Tarkotus lähtee elokuussa Pohjois-Ruotsiin, lähinnä just hyvien kalavesien ja edullisten lupien vuoksi. Mistähän niistä vois tiedustella ja saako siellä (siis luvallisesti) kalastaa käytännössä melkeen missä vaan? :D

pinturi

Met olemma käyneet velipojan kanssa pariinkin otteeseen ruotsin kalavesillä (viimeksi viime syksynä Härkäjärvellä). Minun käsitykseni kalastusluvista pohjoisruotsissa on, että "Kirunakortet" antaa oikeuden kalastaa koko pohjoisruotsin alueella pois lukien erikoiskalastus alueet(esim. rostojärvi, pältsanjärvi). Luvan saa helposti pohjoisessa rajan pinnassa olevista huoltoasemista tms...

Kokonaisuudessaan ruotsin pohjoisosissa on hankala autolla päästä kalavesille. Ainoa merkittävä on ehkä Lainiojoki, mutta siellä et kyllä välttämättä luonnonrauhasta pääse nauttimaan. On meinaan jonkin verran ukkoja liikkeellä...
... sieltä kun saa lohtakin. Me tosin pari vuotta sitten käytyämme pyydettiin harria ja taimenta.

Siksi sinne menoa suosittelenkin lentopelillä ja/tai omia pikku jalkoja...