Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kahluusauvaprojekti on valmis

Started by HalDi, March 06, 2004, 16:07:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HalDi

Sitä edellistä threadia (Kahluusauvan kärkinuppi/piikki) sai kaivaa kaivamalla, joten päätin aloittaa uuden. Toimitus voi vaikka poistaa sen toisen.

Mutta nyt sain paikan kuvilleni netistä ja koitanpa julkaista niitä tässä.

"Resepti" vielä tähän:
Runko: Pyöröpuu n. 16 mm
Kahva: Kuusi tai joku semmonen
Lenkki: Nailonkuitunaru
Kärkipaino: Ruostumaton teräsputki.
Nuppi: Lakattu kaapinovenkahva. Myydään K-raudassa. Aion laittaa päälle sellaisen kumisen "popperin", mikä tulee kellogsin muropaketeissa.
Liima: Super Epoxi kaksoiskomponentti

Ensin valmis sauva kokonaisuudessaan. Sanompa tähän alkuun, että sauva ei ole pintakäsittelyn riemuvoitto, enkä tehny sitä opelle enkä Taitaja-kilpailuun, vaan itselleni.
Sauvasta tuli sitten loppujen lopuksi kaksiosainen, kuten näkyy. En olis aluks uskonu, että se onnistuis.

Kaksi osaa kierretään yhteen seuraavien kuvien näyttämällä tavalla. Kiertämisessä on kova työ, mutta onpahan kalapaikan aamujumppa jo mietitty.  ;)

Toiseen osaan on upotettu konekierteinen kierretanko noin puoleen väliin liiman kanssa. Toisessa osassa on reikä ja sen suulla upotettuna mutteri, joka on liimattu runsaasti sille tehtyyn leveämpään reikään.
Eristeenä/pehmikkeenä on plkupyörän sisäkumin paloja, jotka tuovat pehmeyttä ja muodostavat paineen kahden osan välille, jolloin osat pysyvät lujemmmin kiinni. Vaikuttaa tietenkin kestävyyteen, mutta parempi noin, ku ilman.
Osien kärjissä on mustat ja punaiset viivat, jotka näyttävät ruuvaamiskohdan. (olipa huonosti selitetty)

Kahva on paksu, ergonominen ja varustettu lenkillä, johon saa kiinnitettyä jojon.
Se on kiinnitetty ohentamalla runkoa ja upottamalla ohennettu osa kahvassa olevaan reikään. Lenkki on solmittu ja liimattu niiden väliin.

Yläote

ja perinteinen alaote

Kommentteja, mielipiteitä ja muita haukkuja tuohon alas vaan tulemaan!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

peltzi

ihan kivan näköinen vehje!!
itse olisin tehnyt vielä sellaisen pienen muutoksen, että olisin tehnyt kahva osan vielä hiukan ohuemmaksi.
se kumipää vois olla todellakin hyvä tuonne kärkeen niin sais varmaan paremman pidonkin. No mut anyway ihan hyvin toteutettu

Hota

Toimivan näköinen ja eikun venelakkaa pintaan.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

flyfisher14

Eipä tuohon muuta parannettavaa olisi kuin se kumi sinne päähän. Kyllä tuota kehtaa koskella kannella ;)

HalDi

No kiitoksia vaan.
Venelakka. Millaistas semmonen mahtais olla? Tossa on jo puolikiiltävä Helo päällä. En kyllä laita siihen enää mitään, jos ei sitä saa koululta. (tietenkin sen muropakettilelun saa kotoa)

Tommosia lisäominaisuuksia kävi rakentelun aikana mielessä, kuten digitaalinen lämpömittari, mutta ku sai ladottua kaikki hyvät puolet mieleensä, tuliki mieleen, että ei semmonen onnistukaa. Tietenkin jos laittas sinne alas jeesusteipillä kiinni elohopeamittarin  :D  Noniin! Kehityspohjaa!

Anonymous

Tuohan rapsahtaa poikki jo varmaan ensimmäisellä reissulla (ainakaan mulla se ei varmaankaan kestäis), koska kahluusauvahan joutuu aika kovalle rasitukselle kahlatessa ja sauvasi on puuta ja kovin ohutta sellaista.

flyfisher14

Tuohan rapsahtaa poikki jo varmaan ensimmäisellä reissulla (ainakaan mulla se ei varmaankaan kestäis), koska kahluusauvahan joutuu aika kovalle rasitukselle kahlatessa ja sauvasi on puuta ja kovin ohutta sellaista.
Minä en oikein usko tuohon, kyllä tuo minusta näyttää kestävältä ja riittävän paksulta ellei kovin sitä paisko, ja kun sen vielä lakkaa niin... Mutta sehän kyllä tosiaan riippuu käytöstä, mutta minä ainakin uskon että tuo kestää ihan hyvin jos sitä käyttää kunnolla.

PasiN

Ihan siisitisti tehty keppi ja varmasti tuo peruskäytön kestää. Ongelmia vaan voi tulla jos tuohon kohdistuu suuri vääntömomentti. Suomalainen kuivunut puulaji ei tunnetusti kovin suurta vääntämistä kestä vaikka siinä ois lakkaa päällä kuinka paljon tahansa. Tällaisen väännön kanssa ainakin itse joutuu painiskelemaan ruhonsa kanssa kivisillä koskilla jatkuvasti. En suosittelisi tuota tiukoissa paikoissa käyttämään tai sitten voi käydä todella ohrasesti jos/kun tuo keppi pettää.

HalDi

No kestävyyttähän on pohdittu jo alusta alkaen, mutta siihen on paha löytää ratkaisua. Puusta kun tekee. Tykkään enemmän tehdä puutöitä ja eipä siitä metallisena olis kovin kaksinen tullukkaa. Metallinki olis pitäny olla ruostumatonta. Kaiken lisäksi olen hoikka. Ei joudu kuormittamaan kauheasti.

Sauvan "Heikoin Lenkki" saattaa mun mielestä olla toi liitos, ku jos liima pettää, nii se on menoa sitten ja ainahan puuki voi haljeta. (hyvin epätodennäköistä) Se vääntäminen on kyllä kans paha, oikeastaan pahempiki, ku se liitos. Ja lakkaa siinä on vaan yks kerros. Jos vaurioituu, nii saattaa mennä vettä puuhun.

Huomenna, tiistaina liimaan sen kuminkin sinne kärkeen. On se vaan kovaa, ku pitää mennä kouluun liimaamaan yks hassu nappi kii... mutta oma vika ku jälkiviisaana jätin sen liimaamatta viime kerralla.

Anonymous

Halkeaminen on luultavasti väkisinkin edessä, jollet tee jotain sidosta liitosten kohdalle. Ajattele vapojen liitoksia, nehän on sidottu juuri sen takia, että vapa ei halkeaisi heti ensimmäisen kalan tai uistimen pohjasta rempomisen yhteydessä.

HalDi

Ajattele vapojen liitoksia, nehän on sidottu juuri sen takia, että vapa ei halkeaisi heti...

<--- Taidampa vaihtaa tuon kuvan

Mutta tuota Kahlaajan kommenttia sanoisin vähintäänkin hyväksi pointiksi. Jollain ruskealla tai valkosella langalla (tai no: narulla) saattais tulla jopa hienon näkönen. Tuskimpa se paljoa kestävyyttä kuitenkaan tuo, mutta lakan kanssahan se kaikkiin vapoihinki tehään. Koulussa olis justiin sopivaa muovilakkaa. Tekee komeen muovimaisen pinnan. Ja taitaispa löytyä justiin mahtavaa naruaki.

Vai olisko joku muu, ku 3-4 mm nailonkuitunaru parempaa?