Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Painot uistelussa

Started by Anonymous, March 08, 2004, 20:35:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Kertokaapas viisaammat että jos käyttää painouistinta joka esim painuu kymmeneen metriin ja lisää siihen vieheen joka sukeltelee viiteen metriin niin ollaanko sitä sitten viidessätoista? Olettaisin mutku ei tämmönen vasta-alkaja tiedä mitään.

visa

Itsekin olen pohtinyt ihan samaa. Mutta luulisin, että ei mee viiteentoista. Saattaa mennä ehkä johonkin (siis jos painokuva menee kymppiin) 10-12 metriin. Toinen juttu olisi varmaan jos viiteen sukeltavan vaapun laittaisi painokuvan eteen, jota kuitenkaan en koittaisi.

Parhaiten kuitenkin löydät vastauksen kun ajelet paljon ja katsot missä syvyydessä tulee maapallo vastaan ;)

Putte

Itsellä on sellainen käsitys, että ei se mene todellakaan viiteentoista metriin. Veden painehan pistä enemmän vastaan reilussa kympissä, joten se jo estää sitä painumasta "täyteen" uintisyvyytensä. Ja entä miten pitkä tapsi sulla on painouistimesta vaappuun, senhän pitäisi jo käytännössä olla varmaan  30m pitkä, että se voisi painua 5m syvyyteen "lähtötasosta". Ja noin pitkillähän siimoilla leikkiessä ei itse uistelusta tule mitään. Helpointa käyttää max. vavan mitan pituisia vapautuspituuksia painouistimista tai syvääjästä vaappuun.
Jonkunlainen yhteenveto: käytä mieluummin painokuvan(koukuttoman, tai esim. kuusamon syvääjän) kanssa uistimia, jotka eivät ui kovin syvässä, sillä ainakin kun uistellaan pohjan lähellä, niin mieluummin minä ainakin irrottelen sitä syvääjälevyä pohjasta(lähtee 99% varmuudella irti), kun sitä metrin pari syvääjälevyn kanssa uinutta vaappua(sattuu lompakkoon jos jää kallis vaappu ja syvääjä samalla pohjaan)

Tulipa uskomattoman vaikeaselkoista tekstiä, toiv. joku älyääkin jotain ;)

Anonymous

Koska vetonopeus,käytössä oleva siiman pituus,siiman vahvuuskin,virtaus jne.muuttuvat tekijät vaikuttavat kuinka syvälle joku verme menee jollakin painotuksella on tehtävä testi:

Laita hiekkapohjaiselle(tai muu järven/meren pohja missä vermeet eivät heti jää kiinni pohjaan) pienet kohot ankkuroituna painojen kanssa pohjaan syvyydelle vaikka 15 m, vedä vierestä ellei pohja anna merkkejä vavan kärkeen siirrä paino+koho vaikka 12 m:n syvyydelle jne.

Kirjaa ylös tapahtumat.Ellei ole nopeuden mittausta kirjaa koneen kierrokset,ellei ole kierrosluku mittaria niin arvioi siimakulma.

Siimakulmasta voit verrannolla tehdä KARKEAN arvion syvyydestä.Esim. vavan kärki 2 m:n korkeudella veden pinnasta .Lasket siimaa esim 20 m ja laita merkki siimaan.Sitten lasket siimaa niin kauan kunnes siimamerkki koskettaa vettä.
Mittaat/arvioit siiman määrän vavan kärjestä merkkiin ja kun tiedät että merkistä painoon on x metriä niin verrannolla saat NOIN tiedon.

Timppa

Cordon -Mikko T-

Ei se niin tarkkaa ole. Pääasia on että kun vapoja on paljon niin painotus menee vavoissa ulompaa sisään päin niin että lähinnä venettä olevat siimat uivat syvimmällä.
Kalastakaa järjellä, älkää ylimielisyydellä, ahneudella on kuuluisa loppu!

Arska_1

Ajattelin, että en tämän takia ala uutta aihetta tekemään, kun sopii tähänkin aiheeseen niin voisikohan joku viisaampi valaista miten pitkälle matkalle vaapusta nähden olette sijoittaneet painon/painoja? Itse olen painoja väkerrellyt ja haluaisin tähän vielä tietoa, missä kohdalla niitten olisi hyvä olla, ettei siitä kalan tartuttamiseen nähden olisi ainakaan hirveästi häiriötä.. :roll:

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Perca

Quote from: Arska_1 on May 25, 2008, 13:59:13
miten pitkälle matkalle vaapusta nähden olette sijoittaneet painon/painoja?

ettei siitä kalan tartuttamiseen nähden olisi ainakaan hirveästi häiriötä.. :roll:

Yleensä maksimipituutena pidetään vavan mittaa, jos paino siis on kiinteänä siimassa. Aina silloin tällöin käy niin (tai oletan, ei voi olla 100% varma) että kala käy kiinni painoon uistimen sijasta. Painouistimella oon saanu useita kuhia myös siten, että se on ajanut painon virkaa siimassa. Ylimääräinen uistin painouistimen perässä haittaa toki sen uintia, mutta kun kuha on kunnolla otillaan kesäyönä niin se ei ole kovin ronkeli siitä mihin se ottaa.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

perza

Mä käytän omatekemiä painoja yleensä vaan ihan vavan mitan päässä uistimesta, kun ei noista ole haittaa ollut kalan tulon suhteen. Nuo painot kyllä soveltuu etä-paino hommaankin eli vaikka 10 metriä lasketaan vaappua ja sitten laitetaan paino ja taas lasketaan haluttu määrä siimaa ulos. Paino pitää olla sitten etä-paino hommassa sellanen että on nopea ottaa pois kalaa väsyttäessä.
Jos on kaveri mukana niin painot kyllä lähtee siimasta nopeasti jos etäpainoilla kalastelee...

Kuullostipa se mainokselta...
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Arska_1

Kiitoksia vastauksista. Itse on tosiaan noita painoja tullut tehtyjä ja ihan kiinteästi ne on siimassa kiinni.
Pitääköhän sitä alkaa kohta painoja maalailemaan ja sijoittelemaan niihin koukkuja..  :evil:

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Mikkoporo

otti tälläinen topic silmiin niin oli pakko laittaa nää   :-D