Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ei arvokalojen perhostelu: Onko siinä mitään järkeä?

Started by matiaz, March 18, 2004, 18:04:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

matiaz

Niin. Kiinnostaisi tietää, että harrastaako joku "vähemmän arvostettujen kalojen" perhokalastusta? Esimerkiksi Ahvenen, särjen, salakan, säynävän...
Onko se vaan ajanvietettä silloin, kuin esim. olet koskella, eikä taimen tai harjus satu syömään(siis hyvin harvoin... ;)), vai lähdetkö joskus ihan tarkoituksella kalastamaan esim. ahvenia perholla jonnekkin pienelle lammelle tms?

Itse ainakin kalastelen perholla säynäviä ja ahvenia koskista silloin, kuin ei taimenta tule. Hauskaa se on ainakin silloin, kun säynävät ovat kesälämpimillä koskissa, ja ottavat hanakasti pintureihin. Ja joskus mökillä kun siikaa perhoilla yritän huonolla menestyksellä, niin vaihdan siiman päähän leetsin ja alan sillä ahvenia viskomaan! Kyllähän sekin monen muun ajanviettotavan voittaa...

Ja tähän threadiin voisi laittaa myös säynävälle hyväksi osoittautuineita perhoja...

Toivottavasti ei ollu täysin turha aihe...että ees jotain kiinnostais... ;)
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

visa

Kyllähän sitä kesälämpimillä tulee koskesta taimenen kalastuksen lomassa säynäviäkin, ihan mukavan vastuksen nekin antaa, mutta tulee kuitenkin aikamoinen harmi kun siiman päästä löytyy kuitenkin roskakala. Tai voihan sitä ajatella, että se on mätitaimen , joka on hyvä vapauttaa ;). Nojoo... ei ny sentään.

Ahveniakin olen kalastanut silloin kun ei Hartolankoskesta taimenta tule. Ihan mukavaa sekin on kun siellä on aika isojakin ahvenia (tosi moni 400g+) :)

Perhoista: säyneitä on tullut pienehköillä pupilla ja nymfeillä, appuroita liitseillä ;)

flyfisher14

Mitäs vikaa muitten kalojen kuin lohien taimenten ja harrien ym ym...kalastamisessa on? Plussana "roskakaloille" että niitä on paljon useammissa paikoissa kuin arvokaloja ja monesti helpommin narrattavissa. Miettikääpä esimerkkinä lampea keskellä korpea ja jotain tunnettua korttikoskea, kuten vaikka kuusaankoski. Lampi keskellä korpea on takuulla vähemmän kalastettu kuin nämä korttikosket, ja siellä saa kalastaa rauhassa lähes 100% varmuudella. Toiseksi luvat, Jollekin lammelle tai järvelle jossa ei mitään kunnon kaloja ole, ei takuulla maksa luvat 50 euroa edes vuodelta, toisin kuin nuin paljon maksaa eräälle nimeltä mainitsemattomalle koskelle.

Sitten vielä kalakannat jossain "huonommassa paikassa" ovat paljon vähemmän häirityt ja siten varmastikkin helpommin narrattavia. Kun taas tunnetuilla koskilla on lähes joka päivä joku kalalla ja kahlailee siellä, roskaa ja ties mitä...

Minun mielestä "roskakalojen" kalastaminen voi olla ihan yhtä hauskaa tai paljon hauskempaakin kuin lohikalojen. Ja vaikka haukilammella perhostellassa haukia saat lähes varmasti enemmän tapahtumia kuin jossain isolla tunnetulla korttikoskella.

Oli varmaan off_topikkia paljon mutta kestäkää...

erästäjä

Silloin kun koskelle ei pääse niin haukia ja ahvenia tulee perhosteltua.
-Kala Eemeli-

HalDi

Noita sanoisinko peruskalalajeja on aivan asiallista perhostaa. (Itse harrastan lähinnä sitä ;)) Kaloja tulee usein enemmän, kun lohikalareissulla. Ja mikäs niitä on kiskoa leppoisana kesäpäivänä.
Salakoiden pinturikalastus on muuten hermoja riipivää hommaa. Kerran pari oon viime kesänä saanu salakan kiinni ja vaan kerran taisin yrittääkki. Rasian pienin pinturi kehiin, mieluiten pelkkä koukku, johon on sidottu valkoinen häkilä puoliväliin koukkua, ja uitetaan sitä vaan jalkojen juuressa, johon on ripoteltu jotain pikku moskaa. Heti tulee järvisilakoita maistelemaan.
Ja älkäämme tosiaan unohtako näitä suositumpia, kuten ahvenet, säynävät, ym.

Ja mikä parasta: se on ilmaista!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

M1kko

On sitä toutaimia tullut lähdettyä useammankin kerran perholla yrittämään. Hämeenlinnan lähistöllä ei juuri perhokalastuspaikkoja ole, joten Vanajalle täytyy silloin lähteä suurimpia perhokalastuspaineita purkamaan.

Yhtään hukkareissua ei ole tullut, vaan aina on ainakin yksi toutain ylös tullut. Tosin isoimmat ei paljoa yli kiloisia ole olleet, vaikka muutaman useampikiloisenkin toutaimen olen nähnyt pikkukaloja jahtaavan.

Eihän tuo nyt taimenen koskikalastukselle vertoja vedä, mutta välillä on ihan mukava iltaisin käydä muutama tunti toutaimia härnäämässä.

martti

Minun mielestä särkikaloja on ihan hauska perhostella, koska niitä tulee niin paljon ja tulee harjotustakin ihan mukavasti.Olen kalastelut aika paljon salakoita mökkijärvelläni.Uittanut siinä niiden edessä jotain perhoo niin johan iskee.Mutta kyllä minä enemmän ehkä pidän noiden lohikalojen perhostelusta.Ahvenille tarjoan red tagia ja hyvin tulee. :D
kalastus on ihanaaa

flyffe

Minä ainaki keväisin tuossa lähimmällä koskella kalastelen ahvenia....Ne on iha hyvän kokoisia ja hyviä ruokakalaksi :) Seuraava saattaa tuntua omituiselta mutta joskus tulee härnättyä särkiä ja salakoita :D Salakoiden härnääminen on mukavinta lämpimällä/kuumalla kun vesi on kirkasta ja kalat niin että ne näkyy xD
Saalis ei ole tärkein :D

HalDi

Yhtään hukkareissua ei ole tullut,
"Perhokalastuksessa hukkareissuja ei tulekaan!"

Mutta salakoissa on tosiaan justiin se härnääminen hauskaa. Ja kukaan ei varmasti kehtaa väittää, etteikö refleksit kehittyis!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Råtta

Mökkilaituri nokasta on tullut useana kesänä kalastettua perholla juurikin salakoita. Ovat sitten äärimmäisen hyvää terapiaa silloin jos koskella on vastaiskut myöhästyny. Jos saa ekalla vastaiskulla 20 salakkaa putkessa, ei pitäisi olla koskellakaan taimenten kans paljoa propleemia, nääs... Salakka on sairaan nopee, heh ;)

Säynävälle pikkusta streameria, ihan sama minkäväristä nymfiä ja Coddard Caddis (toinen versio Tumppi)... Niillä on tullu, ja tulee jatkossakin...
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

Perhopoika

Mäki oon joskus leikkiny salakoiden kanssa. Se on ''jännää'' puuhaa... ;)
Hölömö.

KalaKaapo

Kyllä sitä on vähän kaikkea tullut kalasteltua :D... Ja kyllähän tota haukea monetkin kalastaa jollain jätti streamereilla eikä sekään mikään arvokala ole.
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

miikka

Minusta ei näitä "roskakaloja" olekkaan eikä mitään kalaa pitäisi väheksyä. Minähän olen tehnyt jo monta kalareissua jossa päätavoitteena on ollut tarkoitus saada seipi. :)
Ja "roskakaloja" ei olekkaan!!

Perhopoika

Säynävä on kyllä monin paikoin suosittu kala.

Mutta se on parasta ''roskakalojen'' kalastamisessa, että paikkoihin, jossa on pelkkää ''roskakalaa'' ei tarvitse maksaa mitään lupia, paitsi nämä kunnan ja valtion luva(?)
Mutta onneksi mun ei tarvitse vielä ostaa niitä. :D
Hölömö.

Jorkki

Itse tykkään kalastella säynäviä mökillä käydessäni, tarjoavat hienoja hetkiä kun sattuu parven luokse on nimittäin pintaperhot haluttua tavaraa.

joskus sieltä saattaa joku lahna tai ahvenkin joukossa olla. Niitä kannattaa yleensä pinnanalapuolelta pyytää