Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perhokelat ?

Started by Jorppa, April 20, 2004, 18:35:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jorppa

Kannattaako kelaan panostaa yhtä paljon kun vapaan? Jossakin sanotaan että kelaa ei tarvita kuin siiman varastointiin. Joten tässä asiassa tukeudun teidän tietoihin ;)Flash

Kalamees

Itse pärjään ihan hyvin tolla 3Zone kelalla. Itse en paljon välitä niistä kelan toiminnoista kunhan vaa pysyy siimat sisässä. Oon tosin perhostellut vasta noin yhden vuoden joten en oo kokeillut muita keloja. Jotkut pitää tärkeenä kelaa kalan väsytyksen takia. En oo paljon kelaa tarvinnut siihen, mutta en oo kovin isoja vielä saanut siiman päähän, toivottavasti tämäkin vaihtuu tulevan vuoden aikana ja korostuu vähän mihin sitä kelaa käytetään.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."
~ Babylonialainen kirjoitus v. 2000 eaa.

Jani2

En tosin ole paljoa väsytellyt, mutta käytössäni on Vision-Intro setin mukana tullut (tais olla superlite) muovinen räikkäjarrullinen kela. Kela tuntuu aivan lelulta muihin keloihin verrattuna, mutta hyvin se on tässä hommassa kelvannut. Huonoin puoli tässä kelassa on se, ettei se meinaa kiinnittyä vapaan tiukasti. Se siis heiluu pikkaisen ja se taas tuntuu heitossa pahalta. Saattaa tosin olla, ettei vika ole kelassa, vaan vavan kelakiinnikkeessä.

Kelaa ostaessa kannattaa ottaa huomioon ainakin paino. Suuria kaloja kalastettaessa (lohi) kelalla on tärkeämpi asema.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

taimen

Eihän se nyt tietenkään hauskaa ole kalastaa, kun kela on sellainen jäykkä, nitisevä ja kaikin puolin huono. Mutta ei sen minun mielestäni mikään aivan neljänsadan euron
huippukela tarvitse olla.
Itse pärjään ihan hyvin tolla 3Zone kelalla. Itse en paljon välitä niistä kelan toiminnoista kunhan vaa pysyy siimat sisässä.

Olen aikalailla samaa mieltä, minulla on myös 3Zone, joka on ihan hyvä yleiskela, jossa toimii jarru ja kela toimii muutenkin moitteettomasti. Hintakin on alle satasen.

Hota

Hyvää herkää rullaa tarvii välineistön ääripäissä:

Ohuilla siimoilla kalastaessa lähtökynnyksen vastus täytyy olla pieni ja ei saa nykiä olkoon sitten jarrulinen taikka jarruton.

Lohitouhuissa (tarvitsee) hyvää jarullista rulla taikka vahvavaa kämmenpohjaa ulkolaita puola jarrutuksissa.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

flyfisher14

Laitetaanpas omakin mielipide asiaan vaikka yllä on jo monta vastausta.

Pienemmissä luokissa ja pienempiä kaloja kalastattaessa, Kela on lähinnä siimavarasto, Jarruton kela riittää koska kämmenpohjalla voi jarruttaa. Suuremmissa luokissa kelaan jo kannattaa panostaa, Silloin jo kannattaa ostaa jarrullinen kela koska isompien kalojen kanssa kämmenpohjalla jarruttaminen ei ole kivaa.

Eli yleensä vapaan kannattaa sijoittaa enemmän kuin kelaan, Isoimmisa luokissa kela on tärkeämpi kuin pienemmissä.

Jorkki

Itselläni on joku shakespearen kela joka tosiaankin on vain siimavarasto, oma mielipiteeni on että ei siinä jarruja tarvita kun kalaa väsytettään.

Mutta nykypäivänä löytyy vaikka minkälaisia virityksiä keloiksi, muistuttaa lähinnä avaruusaluksen osia kuin perinteistä perhokelaa.

Tämä vain minun mielipide.

Kannattaa lueskella alan lehtiä ja käydä kaupoissa pyörittelee keloja, ottaa oman vavan mukaan ja kokeilee että mikä istuu parhaiten yms.

Jorppa

oliko teijän mielestä kannattava ostos kun ostin perhomessuilta bfr 75 kelan jossa on jarrut makso 35€

Japi

Kyllä BFR on ihan hintansa väärti.
Itse olen käyttänyt muutaman kauden lohen kalasuksessa 7-8 luokkaista (ei kasettimallista) BFR- kelaa ja hyvin on toiminut. Kalat ovat olleet tittiluokkaa, sekä yksi 4kg lohijalka. Ei moitteen sijaa omassa hintaluokassaan.