Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten hankit tietoa kalastuksesta?

Started by kaivo, April 20, 2004, 14:53:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Kalatuksellista tietämystään voi laajentaa monella tapaa: kirjallisuutta ja lehtiä on saatavilla, internetistä löytyy kaikenlaista kalastukseen liittyvää (kuten tällaisia kalastusfoorumeja), silloin-tällöin tulee alan ohjelmaa telkkaristakin. Käytännönläheisempiä tapoja oppimiseen ovat yhteiset kalareissut, osallistuminen alan kursseille sekä omatoiminen kokeilu, yrityksen ja erehdystenkin kautta.

Erityisesti kiinnostaisi kuulla, kuinka harrastuksen alkuvaiheessa hankitaan tietoa, kun kaikki on vielä uutta ja kokemusta ei juuri ole. Omalla kohdallani pääsin muistaakseni kolmevuotiaana mato-onginnan alkuun lähinnä mummoni opastuksella, kun taas virvelöinnin ja pilkkimisen olen joutunut opiskelemaan omatoimisesti kokeilemalla sekä alan kirjoja ja -lehtiä runsaasti lukien. Näin siksi, että vanhemmistani tai muista tuttavistanikaan kukaan ei kalasta, joten kalalla kävin enimmäkseen yksin. Näin jälkikäteen ajateltuna, tuntuisi että alussa kalareissuilla olisi tarpeellista olla jonkun kokeneemman seurassa, jolloin perusasiat oppii käytännöllisemmin ja nopeammin kuin kirjoista opetellen.

Joka tapauksessa, "lukeminen kannattaa aina" kuten mainoksessakin sanottiin. Edelleenkin tulee luettua säännöllisesti kaikenlainen käteen sattuva kalastukseen liityvä materiaali, myös netistä. Aina sieltä jotain uuttakin jää mieleen, eikä perusasioidenkaan kertaaminen välttämättä pahaa tee.

KalaKaapo

Silloin kun aloitin kalstuksen virvelillä isä kertoi perusasiat (Miten heitetään, miten kaloja väsytetään jane..), mutta kohta menin isästä ohi koska hän ei ole mikään hirveä kalastus friikki, sitten aloin lähinnä lukemaan kirjoja ja etsimään tietoa netistä.

Perhostusta aloittaessani eräs isän kaveri opetti heitot ja loput on tullut opeteltua itse kirjoista ja hiukan netistä.

Pilkkimisen olen opetellut ihan kantapään kautta, ehkä hiukan kirjallisuuden avustuksella.

Onkimisen minulle opetti melkein koko suku, sillä olen käynyt ongella kaikkien lähisukulaisteni kanssa. Eniten on kuitenkin minua on opettanut varmaankin pappani, koska hänen kanssaan olen kalalla kaikkein eniten käynyt.

Kuitenkin paras tapa oppia kalstustekniikka perusasioiden jälkeen on vain kokeilla itse, sillonhan kalastustavasta tulee oman näköinen  eikä mikään suraan oppikirjasta nyhjäisty kopio.
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

K0lkkaaja

Kun alotin kalastuksen, en tuntenut kovinkaan montaa henkilöä jonka kautta olisin voinut vinkkejä saada (paitsi pappa, mutta sitäkin näin melko harvoin), joten opettelin kaiken kirjoista ja tietysti kalastamalla paljon.
Kalastin ahkerasti ja jo noin vuoden kalastus harrastuksen aloittamisen jälkeen osasin jo kaikki perusasiat.

Nykyään lueskelen juttuja netistä, kirjoista ja lehdistä.

Pilkkimisestä sain papalta ja muutamalta kaverilta vinkkejä, mutta suurimman osan opin jälleen itse kokeilemalla.

Perhokalastusta olen harrastanut vasta noin vuoden, siinä käytän apuna kirjoja, nettiä jne. Isoveli ja kaverit auttavat myös, koska ovat harrastaneet lajia jo enemmän.

Kirjoista kannattaa opetella perusasioita, mutta paljon kalassa käymällä, vaikka jonkun kokeneemman kanssa, oppii paljon enemmän ja käytännönläheisemmin.

hauki_friikki

mä haen tietoa kirjoista,netistä ja muilta ihmisiltä   ;)
Siellä maha missä painitaan

Haugi

Omalla kohdallani on kaikesta kiittäminen arvon moderaattoriamme Kaivoa, joka isoveljen ominaisuudessa opetti kädestä pitäen onginnat, virvelöinnit ja pilkkimiset, luki ääneen erä-lehdet ja kalastuksesta kertovat kirjat kun en itse vielä osannut ja toimi (ja toimii edelleen) useimmiten kalakaverina ja kuskina.

Ainoastaan perhokalastuksen ja perhonsidonnan olen opetellut kokonaan yksin, samoin katiskalla/iskukoukuilla pyytämisen. Teoria nähin on hankittu suurelta osin erä-lehdistä ja alan muusta kirjallisuudesta. Nykyään myös netti toimii tietolähteenä.
- Haugi -

kaivo

Omalla kohdallani on kaikesta kiittäminen arvon moderaattoriamme Kaivoa, joka isoveljen ominaisuudessa opetti kädestä pitäen onginnat, virvelöinnit ja pilkkimiset, luki ääneen erä-lehdet ja kalastuksesta kertovat kirjat kun en itse vielä osannut ja toimi (ja toimii edelleen) useimmiten kalakaverina ja kuskina.
Oh.. Tässähän ihan posket punehtuu :)

jaba88

no aluksi en hankkinut mitään tietoa vaan seurasin miten isä/ukki toimi (kun olin skidi) ja sittemmin netistä ja kalastus-lehdistä,
onhan täältä http://www.kalassa.net ;istäkin hiukan tietoa löytynyt ;)

Anonymous

Kirjat, videot (pääasiassa),  www-sivut. + käytännön kokemus

fizuman90

mul on lähinnä sitä käytännön kokemusta ku ei mun porukoista kukaan muu oikein kalasta  :( ja onhan täältäki aina jotain tietoa löytyny :D

Kala_Jökke

Suurimman osan opein isältäni, joka on ollut nuorenpana kova kalamies. :) Lisäksi kirjoista ja netistä. Lehdistäkin vähän.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Monni

Iso veljelläni oli sata Erä lehteä. Niitä lukemalla sitä suunnattiin kauppaan ostamaan Shakepearen umpikela settiä. Nyt olen lukenut nne erät jo niin monta kertaa että osaan varmaan ne jo ulkoa. Yhtään kirjaa en ole ostanut paitsi joskus tuli kirjastosta lainnattua Nuorenkala miehen opas ja Sinttejä ja vonkaleita kirja. Niitä sitten tutkittiinkin niin ahkeraan että jouduin maksamaan 53 markkaa sakkoa liian pitkästä lainauksesta...
Poltinkoski

tammerkoski

No aluksi isä opetti perusasiat mutta myöhemmin luin kirjaa nuoren miehen kalaopas (hyvä kirja). Nykyään mä kokeilen itse kaikkee. esim. keksin itse miten tehdään spinfluga.

tammerkoski
''Kalastus suomalaista elämää''