Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Oudoin härveli jolla ootte kalaa pyytäny?

Started by Haaki, June 11, 2003, 14:08:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kala_Jökke

Serkkuni sai sillai hauen, kun olitiin yhellä sillalla, mistä näki pohjaan, Sillan alla köllötteli kilonen hauki, mut se ei napannut uistimeen, eikä täkyyn. Sitten serkkuni pisti koukun siiman päähän ja tiputti sen hauen alapuolelle ja veytäs räväkästi. Koukku jäi kiduksista. Kerran saaiin 5kiloo turpaa sillai et pistettiin pieni koukku siiman päähän ja siihen leivän muru. Tiputettiin se sillalta koskee. Sielä se kellu ja vähän ajan päästä kävi turpa kiinni. :)
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Kokslax

Viime syksynä tein virityksen missä oli kivi jonka ympäille pyöritin siimaa missä oli koukkuja ja heitin sen virvelillä pohjaan aikomuksena saada pohjaan jäänyt krokodile mutta siihen nappasikin kiloinen hauki joka kuitenkin irtosi juuri ennen maihinnousua. luuli varmaan ravuksi.
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

Hautsi

Serkkuni sai sillai hauen, kun olitiin yhellä sillalla, mistä näki pohjaan, Sillan alla köllötteli kilonen hauki, mut se ei napannut uistimeen, eikä täkyyn. Sitten serkkuni pisti koukun siiman päähän ja tiputti sen hauen alapuolelle ja veytäs räväkästi. Koukku jäi kiduksista.

Rokastusta en harrasta, kai se kalastusta on mutta siitä en tykkää...

Haavilla olen saanut useita kaloja, pari haukea yhden mateen ja paljon ahvenia Huumoonkoskelta.

tämä ei ole kalastusta muuta kuitenkin: Ravustanut olen silleen, että olen laittanut kalanpaloja ranta veteen ja seissyt hiljaa paikallaan kun rapu tulee syömään kalaa niin sitten vain niskasta kiinni ja rapu sankoon, muutaman kerran on nipistänyt ikävästi sormesta...
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

Ebi

Sattui kerran Koirajärvellä: Olin isäni kanssa perhokalassa ja oli taas sellainen kerta että ei ollut kirjot otillaan. Oli soudeltu jo pitkään ja heitelty perhoa joka paikassa. Seurailtiin siinä kalasääsken touhuja aikamme kuluksi. Usein näki sen syösyvän korkealta veteen ja niin tapahtui nytkin, eikä edes kovin kauaksi meistä. (n 0.5 km.) Lintu sai saaliin mutta kala oli niin iso ettei se jaksanut nousta lentoon. Monista yrityksistä huolimatta lopulta kala jäi ja lintu lähti. Soudettiin paikalle ja poimittiin kala pois. Puolentoista kilon kirjo olikin viikonlopun ainoa saalis. Kynnen jäljet oli siististi kiduksissa ja kala oli miltei hengiltä. Joskus apu tulee odottamattomista suunnista.
ei sen väliä saanko tai olen saamatta...  MITÄH!

Monni

Limsapullo leikkaa siita suua aukon pois ja kääntää nurion kurin saa kalan poikas ansan!  ;)
Poltinkoski

TonySpe

Kerran väänsin kahvilusikkaan reijät kumpaankin päähän ja kolmi haara koukun toiseen ja vä hän punasta kylkeen, ;) Emäntä sai 1,7 kg hauen sillä  :D

Johannez

Mä näin haukia matalassa kaislikossa. me olitiin just oltu kiipeilemässä ja meil oli narua mukana joten ajattelin että teen narusta hirttosilmukan ja hirtän kalan. Uskokaa tai älkää mutta tämä toimi. Naru kepin päähän ja kidusten eteen. Sitten kova nykäisy ja kala tulee kovaa vetämällä. Olen myös itse väsäämällä jouskarilla ampunut ahvenia ja muita kaloja. ;)
Kalastaa vai eikö kalastaa?
Siinä vasta helppo kysymys!

kaivo

Mä näin haukia matalassa kaislikossa. me olitiin just oltu kiipeilemässä ja meil oli narua mukana joten ajattelin että teen narusta hirttosilmukan ja hirtän kalan. Uskokaa tai älkää mutta tämä toimi. Naru kepin päähän ja kidusten eteen. Sitten kova nykäisy ja kala tulee kovaa vetämällä. Olen myös itse väsäämällä jouskarilla ampunut ahvenia ja muita kaloja. ;)
Hirttokalastus on vanha pyyntitapa, itse en ole kokeillut mutta lukenut olen siitä, kuinka pikkupojat kahlailivat matalilla rannoilla hellehaukia hirttelemässä.

Ernesti

Onko kukaan kuullut sellaisesta kun "harrilauta"
Itseasiassa sillä kalastaminen on laitonta, mutta kuulin tänään siitä.

KalaKaapo

Minä olen kuullut harrilaudasta, mutta en oikein ymmärrä miten sillä kalastetaan. Eikö se ole vähän niinkuin verkko jota vedetään venellä tai rannalla kävellen
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Lohenuistelija

Harrilauta on eräänlainen plaanari jolla viehe saadaan uimaan sivulla.
Käytetty mm. joella, voidaan esimerkiksi uittaa viehettä rannansuuntaisesti rannasta käsin.

Osoittautunut tehokkaaksi mm. harjusjoilla ja siinä lienee yksi osasyy miksi kielletty aikoinaan...

KalaKaapo

Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Maukka92

Minä oon miettinyt kans pari kuukautta, että jos johonkin rantaan,missä on pieniä kaloja, laittaisi hiirenloukun ja sinne syötin, niin menisköhän kala siihen ansaan? ;)
[[[P][A][R][K]
  • [R]]]

Rapsutiini

Kaikken oudoin mutta entisajan vanha juttu oli katajakoukku jota usein kokeilin ukkini opastuksella, se toimi  niin että  laitto veteen pystyyn kepin eli keppin jossa on naru ja narun päässä teroitettu  katajakoukku, niitä sai katajan oksanhaarukasta tehtyä, koukkuun vain kiinnitettiin pikku särki syötiksi, siis eräänlainen iso ongenkoukku tai pitkäsiiman pyydys se silloin oli, tuonkin perinteen  on rautakoukut syrjäyttäneet ja luulen ettei suomessa löydy enää niiden käyttäjiä!

A vot sie et silleen meil karjalas tehtiin!

Jölli

Haspeli

Ilmakiväärillähän niitä. Haulikolla en oo vielä kokeillu. :D