Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Avokela + vapa -setti

Started by Anonymous, May 09, 2004, 23:41:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Terve,

Olen etsimässä suht kohtuuhintaista haspelipakettia. Mielessä on ollut lähinnä Shimano (ehkä sen takia, ettei muut merkit ole kovin tutuiksi tulleet). Hinta mielellään alle 100 euroa, mutta joitakin hieman ylittäviäkin voi varovasti ehdottaa hyvin perusteluin :).
Huomioon otettavaa tulisi olla, että setti tulee osittain olemaan mukana vaelluskäytössä normaalin kalastelun lisäksi. Vavan tulisi siis mennä pieneen kokoon lyhyeksi tikuksi. Paino tuskin nousee ratkaisevaksi tekijäksi, mutta ei sitäkään toki liikaa passaa olla.
Kalasaaliina luultavasti on ahvenia, haukia, harreja, taimenia, kaikkea mitä järvistä ja joista nousee.

Ehdotuksia, kiitos!

munakoiso

ittellä on ainaki SHIMANON Catana vapa ja joku halppis kela  mutta  aion ostaa kohta jonkun shimanono kelan muutat toi catana on ainakin toiminu vähä joak paikassa kun silla voi heitellä 10-30g kuvia et silleen'!!!!:1!!..! :)
Joopa joo kyllä ny jotain pitää aina kirjottaa

slash

osta shimano catana vapa ja solstace 4000 kela ja kuitu siima. se on yksinkertaisesti paras setti!
Siinä on loistava kalastus tuntuma ja sillä on helppo heittää pieniä ja isoja uistimia(5-40g).
Hinta on noin 100-150 e.
Hinta menee hieman budjetin yli, mutta suosittelen setin ostoa lämpimästi.
are you ready?

Anonymous

Kuinka pieneen kasaan Catanan saa menemään? Vavan tulisi tarvittaessa mahtua rinkkaan mukisematta.

koutsi

Riippuu rinkan koosta, mutta mulla ei ihan mahtunut tele-catana koulureppuun, joten eiköhän se rinkkaan mahdu. Harmi vaan, että mun Catana ainakin katkesi tosi herkästi, kärki poikki, korjauksen jälkeen uudestaan.

Pine

Samainen Catana minullakin kulkee mukana usein. Erinomainen yleisvapa mielestäni, omistan saman vavan myös normaali (ei-teleskooppi) -versiona ja tuntuma ei telessä mielestäni juurikaan huonompi ole. Kovin suuria (lue: lähellekään 40 grammaisia) uistimia tuolla ei kyllä ole miellyttävä heittää, mutta vähän kevyempiä kyllä.

Kelaksi en kyllä 4000-luokan kelaa ostaisi tuohon, itse pidän kevyistä keloista, omassani olen yleensä käyttänyt 1000-luokan Abun kelaa ja siimana 0.12 / 0.17 Firelinea. Tuo lienee makuasia ja myös siitä riippuvainen käytätkö mono vai kuitusiimaa. Itse käytän 240 cm Shimano Nexavessakin vain 2000 luokan Solstacea.

Jos jiggailemaan meinaat ruveta valitse joku takaliikkeetön kela, Solstace ei ole takaliikkeetön.

Anonymous

Mitä mieltä olette Shimano Exage vavasta? Pisti silmiin ja alkoi kiinnostaa. Laadukas tuote ilmeisesti sekin.

Salmo

Jos 210 senttiseen Catanaan päädyt, älä ainakaan 4000-luokan kelaa siihen hommaa, 2000 on paljon parempi. 4000-luokan haspelit ovat yleensäkin varsin epäkäytännöllisiä (painavia ja turhan kokkaita) ja koska yleissettiä haet, on 2000 (Shimano Solstace?) ehdottomasti parempi valinta.

Jos jiggailemaan meinaat ruveta valitse joku takaliikkeetön kela, Solstace ei ole takaliikkeetön.

Riippuu täysin siitä, millä tyylillä jigaat. Jos uitat jigiä kelalla, on takaliikkeetön kampi mukava. Mutta jos taas uitat vavalla ja käytät kelaa vain löysän siiman sisään kelaukseen, en löydä takaliikkeettömästä kammesta mitään hyötyä.

Pine

Riippuu täysin siitä, millä tyylillä jigaat. Jos uitat jigiä kelalla, on takaliikkeetön kampi mukava. Mutta jos taas uitat vavalla ja käytät kelaa vain löysän siiman sisään kelaukseen, en löydä takaliikkeettömästä kammesta mitään hyötyä.

Lähinnä ajattelin sitä, että jiggaillessa tulee (ainakin minun tyylilläni) tehtyä välillä aika räväköitä vastaiskuja, jolloin takaliikkeellinen kela on aika kovilla pidemmän päälle.

Salmo

Lähinnä ajattelin sitä, että jiggaillessa tulee (ainakin minun tyylilläni) tehtyä välillä aika räväköitä vastaiskuja, jolloin takaliikkeellinen kela on aika kovilla pidemmän päälle.

Joo, totta. Vastaiskut tosiaan onnistuvat paremmin takaliikkeettömällä kelalla, koska niitä voi "ehostaa" kelan avulla.

Anonymous

En ole jigipuuhia ikään harrastanut, eikä tiedossa ainakaan vielä ole koittamista. Lähinnä lippoja virvelillä lentää ja sillon tällön joitakin lusikoita.