Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perhovavassa vika?

Started by Grouse, May 09, 2004, 21:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Grouse

Pistämpä jupinaa näistä halppisvavoista, että kaikki aina niitä sortaa ja pilkkaa, että ovat huonoja tms.
Mielestäni vapa, olkoon sitte vaikka alle 100e, ei tarvi kattoo heti kuin halpaa makkaraa. Omat kokemukseni halvemmista vavoista ei ole niinkään huonot! Muut perhokalastusvehkeet siima, kelat jne. voivatkin olla laadukkaat, mutta olen ite kalastanut Shimano SX fly vavalla (vanhasta setistä joskus jäänyt n.295mk). Vapa toimii ja muuta vikaa ei ole ollut tässä vanhassa settivavassa, lukuunottamatta kärjestä lohkeillutta korkkikahvaa.

Pitääkö mielestänne tätä hyvin palvellutta vapaa heti survoa komeron pohjalle, vaiko käyttää kun vielä kalaakin kerta saa?

Onko yhtä hyviä kommentteja halppisvavoista vieläkään saatavilla?

En sanoisi ettäkö itseltä ei löytisi parempiakin vapoja!
Mutta Shimanolla kalastan aina välillä.
|KALAVALE|

Mie1

Mielestäni kannattaa kalastaa halpis seteillä/välineillä jos ne toimivat!
Ei ole mitään järkeä survoa niitä komeron pohjalle, jos ne kerran hyvin toimivat!

Anonymous

Ei ole mitään järkeä survoa niitä komeron pohjalle, jos ne kerran hyvin toimivat!

Tämäkin on henkilökohtaista. Minä hankin kunnon välineet harrastukseen kuin harrastukseen. Tosin en koneonkeen ole pahemmin koskenut moneen vuoteen - perhoa tässä on lingottu. Minä ostan kunnon vavan, mikä miellyttää. Kaikki harrastukset maksavat - minä ostan vavan sen pahemmin hintaa katsomatta, kunhan pysytään siedettävissä luvuissa. Sitten tehdään töitä vaan niin prkl:eesti sen eteen... Näin se homma etenee...

Koitappa joskus heittää vaikka Vision Introa ja sen jälkeen jotain ns. huippukeppiä, merkkejä on monia; T&T, Sage, Scott... jne... Onhan niissä eroa kuin yöllä ja päivällä.

JockScott

Kyllähän halpis perhovavoillakin kalastelee mutta oletko päässyt kokeilemaan luxus-vapoja.

Itse ostin ensimmäisen vavan v.85 ja välillä olen sillä kyllä kalastellut mutta on auttamattoman laiska
ja hidas vekotin mieleeni,mutta en raaski poiskaan heittää.Tais olla kunnanin vapa.

Tosin toi Kunnanin vapa pesee kirkkaasti Hardy Deluxen mikä on kaapissa odottamassa maailmanloppua.

Kyllähän halpisvavoistakin löytyy ihan hyviä keppejä,sitä en sano.Nämä ovat niin henkilökohtaisia asioita
että turha näistä on lähteä kiistelemään.

Kun tarpeeksi kokeilee eri yhdistelmiä niin se oma yhdistelmä kyllä löytyy ja sen jälkeen ei tulis edes
mieleen vaihtaa settiä muuhun.

Vapoja kokeiltaessa lyhyt 2h heittosessio ei mielestäni anna oikeaa kuvaa vaan sillä vavalla pitäisi päästellä
ainakin parit viikonlopun sessiot jotta voi todella päästä setin sisään.

Lohta kannattaa pyytää vaikkei saisikaan!!!

Grouse

Se on paljolti kiinni miten on tottunut kalastamaan. Halppisvavat ovat kyllä yleensä jäykähköjä. Itellä on 2 vähän hintavampaakin vapaa! Mutta kyllä tuolla Shimulla kalastelee (mainio varsinkin harjusten kanssa)
|KALAVALE|

Mie1

Tämäkin on henkilökohtaista. Minä hankin kunnon välineet harrastukseen kuin harrastukseen. Tosin en koneonkeen ole pahemmin koskenut moneen vuoteen - perhoa tässä on lingottu. Minä ostan kunnon vavan, mikä miellyttää. Kaikki harrastukset maksavat - minä ostan vavan sen pahemmin hintaa katsomatta, kunhan pysytään siedettävissä luvuissa. Sitten tehdään töitä vaan niin prkl:eesti sen eteen... Näin se homma etenee...

Koitappa joskus heittää vaikka Vision Introa ja sen jälkeen jotain ns. huippukeppiä, merkkejä on monia; T&T, Sage, Scott... jne... Onhan niissä eroa kuin yöllä ja päivällä.

Kyllä itsekin hankin kunnon välineet,mutta ei ole hirveän helppo ostaa Sagen 500€:n vapaa kun en ole vielä töissä!

Anonymous

Joo,kyllä halpisvavallakin pärjää,mutta erot vain ovat aika suuret
huippu ja halpisvavan välillä.Itselläni on 2 halvempaa ja 2 kallista
vapaa.Kyllä se huippu tulee otettua reissuun jos vaikka pinturia
tarjoaa,ero on kuin yöllä ja päivällä.Mielestäni tinkiminen kannat-
taa tehdä keloissa ei vavoissa.Kallein kelani on Visionin Midge.
3 kelaa on n.s kasettimalleja ja toimii ihan hyvin.Jos
tosiaan kalakärpäinen puraisee kannattaa ainakin kokeilla kalas-
tusta hyvällä vavalla.Huomaa kyllä eron.Kalastus on nautittavampaa
kun vermeet pelaa nätisti. :D

Mie1

Itse asiassa en omista kun Loop Adventure setin,eli kelan,vavan ja siiman.En vielä tarvitse enempää vapoja ja keloja.Niitä kertyy varmasti ajan mittaan aivan tarpeeksi!

Tärppi

Itse asiassa en omista kun Loop Adventure setin,eli kelan,vavan ja siiman.En vielä tarvitse enempää vapoja ja keloja.Niitä kertyy varmasti ajan mittaan aivan tarpeeksi!

Mulla on tuo Loopin adventure vapa ja uskallan kyllä kehua sitä!
Mukavan kevyt ja helppoheittoinen vapa..

Nyt hommasin 7/8:n vehkeiksi Visionin Extremen vavan ja Visionin XLA-kelan, kun sai suht halvalla ;)
Yllätyin vavan kevyyttä, kun vertasin wanhaan Hardyn 5-6 luokan vapaan, niin Hardy painaa hirveästi.
Kyllä ne vehkeet kehittyy ja vapojen/kelojen paino tulee alas.

Eli, ei hinta ratkaise aina sitä kalastus nautintoa...

PatilZ

Pitää olla myös tarkkana, että osaa tehdä eron "halvan" ja "halppiksen" välillä. Jälkimmäinen on vapa, joka on tehty olemaan halpa. Sellaisen vavan avulla pyritään madaltamaan kynnystä tulla lajin pariin. Tähän satsiin lasken myös Visionin Introt ja 3zone setit kuin Loopin Adventure setinkin.

Halpa vapa ei välttämättä ole tehty halvaksi vaikka sen halvalla saisikin ostettua. Elikkä mitäkö tarkoitan? Tarkoitan tällä sitä, että vapa voi olla rakennettu laadukkaista ja kalliista komponenteista ja hyvästä aihiosta, mutta sitten sitä myydään halvalla, koska se on vanhaa vuosimallia tai yritys ei jostain syystä satsaa omaan tuotemerkkiinsä jne. Esimerkiksi Shimano on valmistanut aihioita mm. G. Loomikselle (ennen kuin osti ko. firman kokonaan), joten aihioiden tekemiseen riittää taitoa. Siksi tältä muuten perhopuolella suhteellisen tuntemattomalta firmalta löytyy myös uskomattoman hyviä tuotteita.

Käytännön esimerkki: mulla on vielä yksi Shimanon vapa jäljellä. Sitä on myyty aikoinaan n. 200€ hintaan (tästä on siis useampi vuosi jo kulunut), sitten tarjouksissa n. 100€ hintaan ja itse ostin sen upouutena 25 eurolla. Kyseessä on siis halpa vapa. Kun vertaan sitä laadullisesti omistamiini Loopin tai Scottin vapoihin, ei sen ainakaan tarvitse hävetä tässä yhteydessä.

Eli kaikki halpa ei välttämättä ole halppista.

Anonymous

Joo, ei vapojen hinnoittelu kyllä kaikkea kerro vavan laadusta. Kalliiman hinnan syynä on monia seikkoja, mm. yrityksen markkinointi- ym. kulut, jakelijan ja jälleenmyyjän katteet. Kaikki merkit ja tuotteet eivät ole yhtä "hienossa sarjassa" joka puolella maailmassa, vaan hinta saatta jossain olla paljonkin kalliimpi muin muualla (tätä on kyllä netti kitkenyt pois ja varmaan hävittää kokonaan). On se aika järkytys kun joku tuote maksaa täällä 2,5 kertaisesti sen, kuin kotimaassaan yhdysvalloissa.
Lisäksi hintaan vaikuttaa se, mihin hintaluokkaan valmistaja tahtoo vapansa arvottaa. Ei niiden kalliimpien aihioiden valmistuksen/valmistuttamisen ja vähän hienompien komponenttejen hintaerot voi olla niin suuria verrattuna halvempiin. Joku tuote saattaa myydä paremmin kalliimpana kuin halvempana.
(semmoiset, joissa on mielikuva ja statusasiat tärkeitä, esim. vaatteet. Hinnan ylös pistäminen on lenkkarimarkkkiinoijille normaali kikka lisätä tuotteen haluttavuutta. Esim, perhovavat sopii tähän hyvin, mielikuvilla on valtava vaikutus. Maksaisitko Sagen (tai muun lempimerkkisi toiminnalla, viimeistelyllä ja komponenteilla tehdystä vavasta 850€, jos siinä lukisi esim. Shimano. Siis rehellisesti. Entä epäilisitkö, jos kallis lempimerkkisi, ilmoittaisi säästävänsä valtavat määrät rahaa lopettamalla isot nelivärimainokset ja koko markkinointiosaston, ja pysytvät nyt myymään nettisivuillaan uuden huippuvapansa 200 Dollaria kappale. Siis vielä paremman vavan kuin viimevuoden (kaupassa 700 Dollarin) huippumallin.)

Perhokamabisnes on bisnestä siinä kuin muutkin bisnekset, ja toimii samoilla oudoilla brändeillä ja mielikuvilla, kuin muutkin samantyyppiset alat. Se on vaan ikävää jos laatu lähtee laskemaan mielikuvamarkkinoinnin ja massatuottannon alta. Mutta kuluttajat saavat mitä haluavat, ja enenevässä määrin kuluttajat haluavat mielikuvia ostamiltaan tuotteilta. Ja tietysti edelleen aina entistä "kehittyneempiä" tuotteita.

Ja perhovapateollisuudelle on hyvin tärkeää pitää yllä hinnalla millä hyvänsä mielikuvaa käsityöstä, ja tehtaiden pajamaisuudesta, vapojen yksillöllisyydestä ja yksilöllisestä viimeistelystä. Liukuhihna-tuotantolinja-robottitekoinen-lapsienkasaama koilliskiinalainen perhovapa ei olisi halutavampi, vaikka laatu olisinkin parempi ja tasaisempi kuin harmaahapsisen vapamestarin yhdysvalatalaisessa "pienpajassa" käsin rullaamasta hiilikuituaihiosta luotettavan korkkisepän viimeistelemä sielukas taideteos, joka lisää heittojesi pituutta ja tuntumaa ja onnelisuuttasi siinä määrin, entä hinta on vain haaste. Vai?

Mutta mutta, kyllä kalliit vavat ovat yleensä paljon parempia kuin ihan halpikset, koska niihin on panostettu enemmän, ja rahalla/vaivalla hankittua mainetta huippuvapojen valmistajana ei yksinkertaisesti ole varaa menettää ( Ja päteehän samat liike-elämän säänöt halpiksiinkin ). Ei kukaan halua työtään huonosti tehdä, ellei se jotenkin lisää voittoa. Mutta halvemmista vavoista voi löytää vaikka kuinka hyvin omaan heittotyyliin sopivan, mukavan kepin. Ja käytettynä kannattaa etsiskellä, voi saada melko halvalla jonkun vähän vanhemman huippuvavan, joka on monen mielestä uusia malleja parempi kalastukseen. Itellä taitaa kaapissa olla enimmäkseen kalliita vapoja, suurimmaksi osaksi "halvalla" käytettynä löytyneitä. Uusimpana ihastuksena bambu, joka on oikeanlaiseen kartioon muokkattuna aivan mieletön materiaali. Tästä päästäänkin Tärpin mainitsemaan vavan painoon, joka ei mielestäni ole pelkästään huono asia, vaan oikeanlaisessa vavassa helpottaa kalastusta ja heittämistä, mutta siitä saa viisaaammat turista enemmän jossain.

Anonymous

Mulle on ainakin yks hailee minkalaiset välineet ovat, kunhan niillä saa siiman veteen ja toimivat muuten. Kalastan setäni vanhalla vavalla jonka merkistä ei ole edes tietoa. Aloittelijoiden seteillä pärjää ihan hyvin.  ;)