Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Milloin hauen kutuaika loppuu?

Started by Kokslax, May 03, 2004, 13:20:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kokslax

Eilen kun olin merellä kalassa, näin aivan matalassa vedessä n. 4 kilosen hauen jota seurasivat neljä HUOMATTAVASTI pienempää haukea, ja vaikka heitin uistimen haukien naamojen eteen, ne eivät välittäneet siitä. Olikohan se iso, naaras hauki jota seurasivat neljä uros haukea. Sanokaa joku tietäväinen milloin hauen kutuaika suunnilleen loppuu ja milloin hauki taas syö?
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

Kala_Jökke

Kalakirjan mukaan sen kutu alkaa toukokuun alussa ja loppuu vasta vähän ennen kesäkuun puolivälia. Riippuu kans vähän vesistöstä.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Jani1982

Eilen olimma 3 miehen voimin haukea kalastamassa Ahvenkoskenlahdella. Viitteitä kudun päättymisestä alkoi jo näkyä vaikka hiukan varovaisia vielä olivat... Parisen kymmentä tärppiä kuitenkin saatiin ja kymmenkunta ylös(Yksi Jessellä ja loput spinner baiteilla). Että ei muuta kun yrittelemään!

Palamu

Eiköhän se hauen kutuun eniten vaikuttava asia ole kuitenkin veden lämpötila. Kutusyklin laukaisee määrätty vedenlämpötila ja se kestää sitten sen minkä kestää. Tuskinpa se hauki kalenteria osaa lukea....  ;)
Minä mitää kalaa oo saanu....

-escorvet-

no nyt oli hyvä kyssäri, aina ihmettelen ihmiset sanoo että keväällä saa vapavälinein kalaa niin paljonko jaksaa nyhtää, ei ota kudun aikaan ei... ite oon saanu aina mitä lämpimämpi keli ja kunnon auringon paiste :D   eli päin vastoin mitä yleensä kuulee,siis kalastan mereltä.toivotaan että se syönti kohta taas alkaa,kireitä siimoja!

Anonymous

No höh...

Viikonloppuna menin mökille kalaan ja koko viikon hehkutin, että jos nyt kerrankin sais jotain vähän isompaa. (mökki lahdessa)
Ekalla kerralla kävin matalalla lahdella, missä hauet (1-3kg) viihtyvät kesällä, vetämässä ja heittelemässä nilsulla, proffalla ja minnow spooneil ja saalis jäi pariin 1kg haukeen  >:(
Seuraavilla kerroilla kiertelin kaikki kaislikoiden reunat. mutta ei YHTÄÄN MITÄÄN!! Ei edes tärppejä :( Eikös haukien pitäisi nyt olla ahneimillaan ?

Kokslax

Minun mielestäni keväällä hauki syö huonoiten, vaikka suuri osa väittää että juuri kevät on parasta hauki aikaa. En ymmärrä?!
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

panumies

Tänä viikonloppuna ainakin täällä etelässä on hauen kutu vielä käynnissä, ei tullut kuin alle 3 kilosia jo kuteneita haukia. Hienoa oli kattoa kun mammat molskaa kaislikossa, mukavasti nuo pienetkin tärppäsivät ja potkivat vähän aikaa. Onkohan nopea kylmeminen helteistä pakkasiin hidastanut haukien kutuhurmiota?

Anonymous

Voi olla... no ens viikolla haetaan ~10kg hauki  :D
Sellasia siellä nimittäin on !  :)