Miten tehdä mäskiä?

Started by Anonymous, March 07, 2004, 08:38:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

niin että miten kannattais tehdä mäskiä?
ja mikä on paras resepti?
p.s.pilkin joessa  :D :D

edit. muutin otsikon aihetta kuvaavaksi

HalDi

Itse teen kesällä lahnamäskiä muovipussiin, johon sekoitan vanhoja puurohiutaleita, kaakaojauhetta, vanilliinisokeria ja vielä sokeria, jos kaakaojauhe on sokeritonta. Tänä kesänä aion koittaa vielä maissia siinä seassa.

Tuo oli kyllä perus lahnamäskiresepti järvelle kesällä, mutta joessa pilkintää varten sitä voi muunnella. Kannattaa kai yrittää saada koostumusta kiinteämmäks, joten hienoa hiekkaa tai enemmän sokeria.

Mille kalalle reseptin pitäisi olla? Tosta kysymyksestä vois olla apua muille.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Anonymous

Ketokaapa jokin hyvä mäskiresepti pasureille, niin pitää käydä testaamassa toimiiko se.

pilkkiä

Kun käytätte mäskiä särjelle, niin kuinka syvältä pilkitte? siis pohjasta vai reijän tuntumasta???
---_Ville_--- = ent. FisherMan

raimo

olen pilkkinyt särkeä aivan pohjasta, korkeintaan kymmenen senttiä siitä kalaa tulee yleeensä vähintään kymmenen.

raimo

Pistäkääpä tähän se paikka netissä missä oli mäskiohjeet eri kalalajeille. :o

kaivo

Kun käytätte mäskiä särjelle, niin kuinka syvältä pilkitte? siis pohjasta vai reijän tuntumasta???
Kävin särkipilkillä viimeksi eilen. Havainnot olivat samankaltaiset kuin edellisilläkin kokeilukerroilla vuosia sitten: tein kotona kauraryyneistä ja vedestä pakastepussiin paksua mäskiä. Kalapaikka oli Oulujoen hidasvirtainen sivu-uoma, ottipaikalla oli vettä n. 1,5 m. Aluksi tiputtelin pari tomaatin kokoista tahnapalloa reikään. Kohta sain syönnin päälle, ja kalaa tuli uitinpa mormuskaa melkein miten tahansa.

Paras tyyli oli tälläkin kertaa pohjaonginta: mormuska pohjaan ja siima sen verran tiukalle että tärpin huomasi. Toiseksi paras tyyli oli mormuskan hidas ylös-alas -liikuttelu pohjan tuntumassa. Perinteinen värisytys + nosto tai morrin laskeminen pinnasta kohti pohjaa ei oikein toiminut, kalat olivat enimmäkseen ihan pohjan tuntumassa mäskin kimpussa. Aivan hillitön syönti päällä, aina välillä tiputtelin pikku satseja mäskiä reikään. Kaloja jaksoin pyytää 100 kpl / 5,9 kg, syönti jäi päälle lähtiessäni kotiin.

Mormuskana minulla oli messinkinen volframimorri, hopeisia ei ollut mukana. Syötteinä ei valitettavasti ollut tarjota muuta kuin Berkleyn punaisia kärpästoukkia. Toukkia näytti menevän siihen malliin, että paras ratkaisu oli laittaa koukkuun koko toukan sijasta vain puolikas tai 1/3 kokoinen pala. Kuinkahan hyvin olisi tullut perinteisemmällä syötillä, valkoisilla oikeilla toukilla? Suurimmat särjet tulivat kuitenkin - yllätys yllätys - särjen silmällä. Ensimmäinen reissu elämässäni, kun pilkin mormuskalla + silmällä.

Kaiken kaikkiaan, särjen pilkintä on sopivan paikan löytyessä älyttömän hauskaa ja tuottoisaa. Kalojen keskikoko on normaaleihin ahvenentirreihin verrattuna parempi, kalaa saa kokemattomampikin pilkkijä, reikiä ei tarvitse tehdä mäskiä käytettäessä välttämättä yhtä enempää ja mikä parasta: isompi särki on ohuen morrisiiman päässä yllättävän voimakas vastus. Särjen pilkintä on myös pienimuotoista vesistönhoitoa.

lohna

tarvisin tietoa särjen pilkinnästä,kaverit järjestää keskenään kisan missä kaikki kalat käy. ajattelin ottaa osaa, lähtö ranta on laivarannasta ja ajattelin että olisiko laitureiden vieressä hyviä särki paikkoja, minkälaista mäskiä suosittelette särjille?

raimo

Tarvitset kauraryynejä, siirappia, vehnäjauhoja vähän, korppujauhoja, riisiä ja vettä. Sekoitat nuo kaikki ja laitat aineksia omasta mielestä sopivan määrän, siirappia laitat sen verran että mäski muuttuu vähän tummemaksi. Kauraryynejä eniten ja  riisiä ei tarvi olla kuin ihan vähän. Tuolla olen saanut Pyhäjoesta paljon isoa särkeä mutta, en tiedä toimiiko sinulla. :D

kaivo

Tarvitset kauraryynejä, siirappia, vehnäjauhoja vähän, korppujauhoja, riisiä ja vettä. Sekoitat nuo kaikki ja laitat aineksia omasta mielestä sopivan määrän, siirappia laitat sen verran että mäski muuttuu vähän tummemaksi. Kauraryynejä eniten ja  riisiä ei tarvi olla kuin ihan vähän. Tuolla olen saanut Pyhäjoesta paljon isoa särkeä mutta, en tiedä toimiiko sinulla. :D
Mielenkiintoista... Oletko itse kehitellyt tuon reseptin? Toimiiko paremmin kuin esim. pelkkä kauraryyni?

raimo

Kyllä ainakin Pyhäjoessa. Sain viisi kertaa enemmän kuin kaveri pelkällä kauraryynillä. itse oon keksiny ja tuolla saa joskus hyvin lahnaa.

tino-68

olen käyttänyt pelkkiä kaurahiutaleita siten, että tiputtelen kuivia hiutaleita avantoon ja sekoitan hiukan. Hietaleet leijuu pikkuhiljaa pohjaan ja näkyy kauas. JOnkun ajan kuluttua on särkeä paikalla. Kuivia hiutaleita on helppo kuljetella reissuilla mukana taskussa muovipussissa.

Hautsi

Onkohan kukaan tehnyt siika mäskiä?

monesti olen nähnyt käytettävän mutta tietäisikö joku mitä siihen tulee mikäli haluaisi itse tehdä?
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

kaivo

27.3. tuli Oulujoelta yht. 33 kg särkiä ja vähän seipejäkin, itse mormuskoin 15- ja velipoika 18 kg. Siinäkin oli jo liikaa, onneksi älysimme lopettaa pyynnin aikoinaan. Lähtörantaan oli matkaa puolisen kilometriä, kalaa oli neljä roskakassillista ja pussit repeilivät matkalla. Ahneella on p*skainen loppu :) Helpotus oli suuri kun pääsimme läheisen parkkipaikan roskikselle, jonne kalat kippasimme...

Kala_Jökke

Täällä on jo paljon aihetta mäskeistä, mutta ei tietoa siitä miten sitä käytetään. Haluaisin tietää miten sitä käytetään. Pistäkää pian tietoo koska täälä päin ei voi enään montaa viikkoa pilkkiä, tuskinpa viikkoakaan. Tein itse sellasen mäskin kun vehnäjauhoo,kaakaojauhoo,riisiä,hieman punaista väriainetta,vaniliasokeria ja alussa laitoin aika paljon korppujauhoa. Tuleekohan tolla kalaa? Särkeä ainakin yritän. Tein tomaatin kokoisia möttejä. Tiputetaanko nitä sinne pari vai? Ihan suoraan vaan sinne vai?
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

kaivo

Ainakaan särkipilkillä en ole huomannut mäskitystavoilla olevan kovin suurta väliä, ainakaan jos kalaa on alueella paljon. Pilkinnän aluksi voi mäskiä tipauttaa reikään hieman reilummin, jotta lähistöllä ja hieman kauempanakin oleilevat kalat hoksaavat ruokaa olevan tarjolla. Kun kalantulo käynnistyy, syöntiä pidetään yllä tiputtelemalla pikku satseja reikään silloin-tällöin syönnin mukaan. Omilla kauraryynikokeiluillani huomasin lisämäskityksen olevan ajankohtaista aina silloin, kun särkien keskikoko alkoi pienentyä ja tärpt muuttuivat varovaisemmiksi.

Anonymous

Tulipa testattua mäskin tekoa.
Kauraryyniä, sokeria ja vehnäjauhoja.
Etsin eräästä aika vaikeastipilkittävissä olevasta järvestä kalapaikan.
Tein alueelle 20 reikää ja niistä sain noin 10 reiästä ahventa ja kahdesta reiästä molemmista kaksi särkeä. Pilkin kolme tuntia .
Kalat painoivat noin kilon yhteensä.
Laitoin mäskiä kahteen reikään noin kilon verran yhteensä sellaisina kananmunankokoisina palloina.

Noin kahden viikon päästä kävin testaamassa kaksi tuntia.
Yllätys oli suuri , kun pelkästään särkeä sain 4,5 kiloa ja loput ahvenia.
Kahdesta mäskireiästä tuli kaloista yli 4 kiloa ja loput muista ehkä 8 reiästä.
Särkien koko oli tosi isoa. Sellaisia, mitä ei koko talven pilkkikisoissa tullut.

Tässä alkaa vähitellen uskoa noihin mäskihommiin, millä särki saadaan tietyn reiän alla pysymään vaikka koko kevään.
Samalla menee usko noihin kaiken kalan kisoihin.

Viime talvena kavereiden testaus pasuripaikalla antoi kalaa maalikuun alusta kevään loppuun . Kaloja tuli ainakin 500 kiloa kyseiseltä paikalta.
Tänä keväänä kukaan ei mäskännyt aluetta ja kun kävin pilkillä kyseisellä kohdalla tulos oli täysi nolla.

Ernesti

27.3. tuli Oulujoelta yht. 33 kg särkiä ja vähän seipejäkin, itse mormuskoin 15- ja velipoika 18 kg. Siinäkin oli jo liikaa, onneksi älysimme lopettaa pyynnin aikoinaan. Lähtörantaan oli matkaa puolisen kilometriä, kalaa oli neljä roskakassillista ja pussit repeilivät matkalla. Ahneella on p*skainen loppu :) Helpotus oli suuri kun pääsimme läheisen parkkipaikan roskikselle, jonne kalat kippasimme...
Särjet voi olla hyötykäyttöönkin. Esim Rapujen merrassa. Meinaan että yhteensä 33kg särkee roskiin heittää. On jännää.

kaivo

Särjet voi olla hyötykäyttöönkin. Esim Rapujen merrassa. Meinaan että yhteensä 33kg särkee roskiin heittää. On jännää.
Eipä tule mertoja pidettyä, eikä kaikkia jaksa itse syödä. Hoitopyyntiä lähinnä... Sitä paitsi, jos joku jaksaa perata ja hyödyntää kilotolkulla särkiä niin nostan hänelle hattua.

TIIMU

Mäite teen mäskin niin että sekoitan kaikkia jauhoja ja kaakao jauhetta ja sekaan vettä ja sitten sekoitan ja hyvää tulee (jokakerta erilaista ;)) Ja kyllä se toimiikin se tuli todistettua kun olin kaverin kanssa pilkillä niin meidän reijät oli noin 3metrin päässä toisistaan ja mä pistin mäskiä veteen enkä puhunu kaverille mitään ja mä kiskoin kalaa minkä kerkesin ja kaveri sai särjen sillon tällön :D

Anonymous

Voiko mäskiä käyttää myös avoveden aikaan lahnan ja särjen onginnassa?

Miten kiinteää mäskin tulee olla, jotain lihapullataikina/muovailuvaha -paksuuttako ?