Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mikä uistin sopisi... kuhalle?

Started by Teroa, June 03, 2004, 11:27:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Teroa

..Kuhalle? Tossa lähellä virtaa kajaaninjoki johon nousee kuhaa ja taimenta oulunjärvestä. Pysähtyvät sitten tuohon voimalan/padon alle eikä nousuränniä ole. Joten mikäs tälläselle nousu kuhalle uistimena sopisi? En ole ikinä elämässäni kuhaa saanut mutta tota taimenta oon nykiny jo pikkupojasta asti ja niksit siihen jo on...

edit: otsikko
Sen verta oli pitkä että piti ottaa kaksi kuvaa kun ei yhteen mahtunut..

Hautsi

ainakin itsellä on kuhalle sen luontaisen ravinnon väriset vaaput esim muikun värinen ja rapalan husky värissä CLN on ollut ihan hyvä kuten myös STORM:n musta, pinkki, hopea.

En usko, että vielä on paras aika kuhan saamiseen mutta kunhan vesi lämpenee niin alkaa kuhaakin nousta ruokapöytään.
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

Bremes

Ainakin jos heittokalastaa meinaat niin kannattaisi kokeilla jigillä...
n. 3-5 tuuman toukkajigiä vaan siiman päähän mikäli pohja edes jotenkuten sallii jigaamisen.

Vetouistelusta en ole oikea henkilö sanomaan mitään, mutta yleensä kuhaa on uisteltu sellaisilla 7-12 cm pitkillä vaapuilla, mm. Jesse, Rapala...ja monien pienvalmistajien tuotteet...mutta eipä sillä merkillä paljoa väliä ole kunhan vaan on sopivan kokoinen ja hyvin uiva vaappu, värit ovat sitten vesistökohtainen asia.

Mikko_-Procyon-

Kajaaninjoen alajuoksu on siitä padon kohdalta varsin syvä. Ottipaikkoina on mm. ihan sen voimalan alla oleva virta. Sitten siinä keskivirrassa on kuulemma jonkintasoinen koroke, jonka päällä ja ympärillä kuhat tykkäävät asustella. Virta on nopea ja vesi on syvää, eli tarvitset todella nopeasti uppoavan painon päästäksesi kalojen kanssa samoille syvyyksille. Spinfluga-virityksellä nakkelet vaikkapa 5cm toukkajigiä väreissä keltainen, valkoinen ja oranssi sinne monttuun ja voimalan alle, niin todennäköisyys kuhalle pitäisi olla suurin. Vaaput taitavat olla vähän turhia siinä virrassa, koska painavalla puntilla pohjaan jää tavaraa runsaasti. Jos lompakossa on paksuutta, niin mikään ei estä kokeilemasta. Itse pyydän kuhaa ainoastaan omatekoisilla vaapuilla, mutta mm. merimetsoa ovat kuitenkin kehuneet hyväksi.

Kajaanin tasolla kuhaa on usein alkanut saada vasta juhannuksen jälkeen, joten hieman epäilen että sieltä virrasta ei niitä vielä saa. Heinäkuussa yöllä kun maltat käydä heittelemässä, niin niitä pitäisi todennäköisimmin nousta... uskoisin näin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Teroa

Kävin tosiaan eilen huvikseni kyseisellä paikalla siimaa uittamassa eikä sieltä tosiaan mitään tullut. Mutta kiitoksia nyt avusta ja pitää odottaa veden lämpenemistä!
Sen verta oli pitkä että piti ottaa kaksi kuvaa kun ei yhteen mahtunut..

fiska

Juu , kyl lähtisin jigi linjalle itekin... koita pientä kalajigiä (sini-hopea) tai vähän kookkaampaa toukkajigiä (oranssi on hyvä ja itse käyttelen myös keltaista) :)
Kaikki keinot ovat salittuja sodassa ja kalastuksessa.

Mah

Uisteluun Jesseä tai Rapala Shad Rappia... parhaiten toiminu neonkeltasella selällä ja valkosella vatsalla.
Jos heittelet sitä niin keltanen tai valkonen toukkajigi on ollu ainakin mulla hyviä.

Arza

Jesseä kehään vaan niin eiköhän ala napsua. :D

teemu_l

Quote from: Hautsi on June 03, 2004, 11:32:38
ainakin itsellä on kuhalle sen luontaisen ravinnon väriset vaaput esim muikun värinen ja rapalan husky värissä CLN on ollut ihan hyvä kuten myös STORM:n musta, pinkki, hopea.

En usko, että vielä on paras aika kuhan saamiseen mutta kunhan vesi lämpenee niin alkaa kuhaakin nousta ruokapöytään.

Mä ostin ton huskyn viime kesänä, (sama väri), mut en oo kokeillu viä.

KatchU

nenone

Jesse
Merimetso
Haku
Mio
Nils Master
Bomber
Storm

No kyllä noilla alkuun pääsee :) Luulis jonkun kuhan saavan ;)

Anonymous

Kokeile vihreetä tai ns.moottoriöljy jigiä siinä virrassa lisäpainon kanssa ni luulisin et alkaa kuhaa nouseen!

ja jos ei auta ni kokeile mahdollisimman laiska uintisia vaappuja jotain 8-13cm pitkiä kyl se alkaa nouseen kuha ruokapöytään kunhan vesi lämpee!!

´Matziki`

kuusamon kuha 70/14 värinä GR-B tai FR/FYe/BR-S

jesse vaappu pienempi koko väriksi muikku

isohko jigi väri moottoriöljy

rapala tail dancer joku kiiltävä väri

rapala shd rap deep runner sama väri ku tail dancerissa

näillä tulee kuhaa niin pirusti
Kalle kustaa korkki muniansa sorkki, munat meni rikki ja kalle sitä itki. Äiti osti uudet, oli liian suuret, sisko antoi omat, oli liian somat, isä teki puusta ja kusi tuli suusta !

(vaihdoin nimen ennen olin kalajäbä93)