Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Started by Kala_Jökke, May 23, 2004, 19:39:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kala_Jökke

Nyt kun olen perhonsidonnan aloittanut, niin olen huomannut itsessäni selvän muutoksen. Aina kun näen jonkun eläimen fasaanin tai jonkun muun, niin aina tekisi mieli se haulikolla pamauttaa, että saisi kunnolla materiaalia perhonsidontaan. :) Onko jollain muulla samanlaisia kokemuksia?

P.s: En kertaakaan vielä ole eläintä ampunut, että saisin sidontamateriaalia. :)
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

panumies

Tavallaan, varsinkin kun näkee tien poskessa tai muualla kuolleen elukan, esim. oravan. Vielä en ole mennyt leikkaamaan kuolleesta rusakosta naamaa irti, saattavat ohikulkevat ihmiset vähän ihmetellä :) Olen kuullut että jos luonnosta kerää materiaaleja, pitäisi niistä voimakkailla myrkyillä tappaa pikku pöpöt, muuten ne tarttuu kaikkiin muihinkin sidontalaatikon aineksiin, kaikki voivat mennä pilalle  >:(

Kala_Jökke

Kyllähän linnunsulat voisi vaikka keittää höyryävässä vedessä, niin johan pöpöt lähtis. :)
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Anonymous

Kyllä, olen juuri aloittanut sidonna ja huomannut kyseisen"muutoksen" itsessäni. Kaiken maailman tavaraa sitä tulee pyöriteltyä ja mietittyä että kävisikö tämä sidontaan, ja paljon korvikkeita on löytynyt.
Karvoja käsittelen joko pakastamalla tai raidaamalla,tai nykyään vähemmän pakastamalla, kun ei tuo parempi puolisko oikein pidä siittä että sen mansikoitten seassa makaa jäniksen raato...
Esim oravan hännät raidaan pussissa(n.vrk) sitten suolaan ja lopuksi kuivaan patterilla tikun nokassa.
Mutta selvää säästöä se on ja tuskin kukaan pahaksi laittaa jos sen jäniksen raadon tuolta tiensivusta korjaa talteen.

miikka

Tarkoittaako tuo "raidaaminen" että sä suihkutat karvoja hyönteismyrkyllä?
Ja "roskakaloja" ei olekkaan!!

Anonymous

Minigrip pussiin häntä ja rakosesta raidi sisään, pussi tiukasti kiinni ja vot, ei ole tuholaisista/syöpäläisistä ollut vaivaa.

Ernesti

Kyllä mä oon ton hoksannu. Polkupyörällä kun poljen ja näkee lintuja/eläimiä tulee mieleen että tuliskohan hyviä perhokarvoja. Sidonnassa on mielikuvitus vain rajana!

Kyllähän noita haulikollakin tippuu. ;)

Järväri

Kyllä löytyy samanlaisia kokemuksia!

Mm. oravanhäntiä ja teeren, pyyn, metson, närhen ja sinisorsan siipeä on tullut hankittua. Hyviä materiaaleja, joista joutuisi maksamaan liikkeessä pitkän pennin :)

durra

ja karvoja värjäämällä saa ihan "kaupanlaatuista" tavaraa :)

Anonymous

Enään ei ollut eräällä kuolleella rusakolla korvia päässä; kaveri vei. Itsekin olen oravanhännän mukkaani napannut, tosin kaverin toimesta (saksila irti).

Pitää varmaan viritellä ansoja, jotka katkaisee eläimiltä pelkästän tarpelliset os... ei sentään :)

Ernesti

Löysin "tuoreen" oravan joka oli kuollut suunnilleen tunti sitten nii siitä vaan häntä poikki.
Heh

Ernesti

Quote from: durra on June 07, 2004, 14:08:16
ja karvoja värjäämällä saa ihan "kaupanlaatuista" tavaraa :)
Miten värjäät ne ja millä? Mikä aine? Vesiväri? Siveltimellä? Spraylla?

KalaKaapo

Ei ainakaan vesiväreillä, heh, sehän on vesiliukoista :). Luin jostain että tekstiiliväreillä voi jotenkin värjätä ainakin sulkia...
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

jänis

juu tietenkin :wink: melkein jokaisesta karvatupsusta mietin että voisiko tehdä tästä perhon :D hehe

mikke.l

Aina kun näen eläimen minulle ei tule tunnetta että se pitäisi tappaa,mutta mietin kaikesta muusta materiaalista voisiko siitä tehdä prhoja

marabou

Kyllähän sitä tulee aina mietittyä millane tosta tulis ja eläskö se.
Ihe oon löytäny oravanhännän ja pakastanut.

liminka kalastaja

Onpahan tuolla koulun biologian luokassa täytettyjä eläimiä ja lintuja ja paljon tekee mieli nyppäistä pari höyhentä ja karva tupsua :lol:

Anonymous

Quote from: liminka kalastajaOnpahan tuolla koulun biologian luokassa täytettyjä eläimiä ja lintuja ja paljon tekee mieli nyppäistä pari höyhentä ja karva tupsua :lol:

Joo... siellähän sitä sidontamateriaalia riitäs ja osa ois jo valmiiks värjätty joittenki oppilaiden ansiosta ja ala-asteen puolelta löytys lisää...

suspi

Quote from: Anonymous
Quote from: liminka kalastajaOnpahan tuolla koulun biologian luokassa täytettyjä eläimiä ja lintuja ja paljon tekee mieli nyppäistä pari höyhentä ja karva tupsua :lol:

Joo... siellähän sitä sidontamateriaalia riitäs ja osa ois jo valmiiks värjätty joittenki oppilaiden ansiosta ja ala-asteen puolelta löytys lisää...

Tuo oli sitte mun :oops:

-Mikke-

Quote from: mikke.lAina kun näen eläimen minulle ei tule tunnetta että se pitäisi tappaa,mutta mietin kaikesta muusta materiaalista voisiko siitä tehdä prhoja
Sama mulla..... :lol:

Loop93

Quote from: liminka kalastaja on May 09, 2005, 18:07:21
Onpahan tuolla koulun biologian luokassa täytettyjä eläimiä ja lintuja ja paljon tekee mieli nyppäistä pari höyhentä ja karva tupsua :lol:
Aivan sama juttu!  :lol:

Hemulisoturi

Fasaania saisi kyllä liian helposti täällä meilläpäin.
Melkein joka päivä on fasaani syömässä lintulaudan alla.
Naapurit kasvattivat ko. lintuja jokunen vuosi sitten. Lähinnä koiran seisotuttamista varten. Eli näiden kasvatus fasaanien jälkeläisiä pyörii vielä tässä samalla seudulla. Mutta kesällä niitä sitten näkyy ja kuuluu vähän enemmän.
Nyt syksyllä oli melkein joka aamu 9kpl fasaani ''tipuja'' syömässä pellolla. Ei niitä vaan raski ampua. Sen verran kesyjä ovat.

Progamer

Ilmakkoo vaan käteen ja headshotti. Pitää ampua oikeesti ilmakolla tarkasti että kuolee. Ite oon pari sorsaa saanu ilpalla "tiputettua". Kesyjä fasaaneita vaan käsin sitte kiinni...

jaska74

Quote from: Progamer on February 09, 2007, 20:58:16
Ilmakkoo vaan käteen ja headshotti. Pitää ampua oikeesti ilmakolla tarkasti että kuolee. Ite oon pari sorsaa saanu ilpalla "tiputettua". Kesyjä fasaaneita vaan käsin sitte kiinni...

sultahan se fiksuja neuvoja irtoaa :evil:
entäs jos ammut jollain kiinalaisellla lutkulla yli 5m päästä? ei varmaan kuole. onko kivaa kun lintu jää kitumaan ja lähtee karkuun?

ps.Sorsanmetsästysaika Suomessa alkaa heinäsorsalle ja taville 20.8. klo 12.00 ja jatkuu joulukuun loppuun.

[Vision]

Tämä on hyvä keino värjätä karvoja ja sulkia niinsanottu "kimppuvärjäys". Ota jonkin verran karvoja/sulkia ja sido ne sidontalangalla yhdeksi kimpuksi. Otetaan pieni kattila ja laitetaan vettä kiehumaan.Mutta vesi ei saa olla aivan kiehumis kuumaa vaan jotain 80-90 asteista.Laitetaan ripaus suolaa ja itse valittua väri jauhetta. karvat/sulat  laitetaan liuokseen ja pidetään liikkeessä vaikka haarukalla.Väriä tarkastellaan välillä ja kun karvat/sulat ovat omasta mielestä hyvän värisiä nouki ne pois. Hiustenkuivaajalla on nopea kuivata ja sulat/karvat ovat sidonta valmiita muutamassa sekunnissa.

Luin tämän eräästä kirjasta mutta nimeä en muista...
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

JuutuanYö

Yhesti yöllä meinasinleikata äidilta tuka pois.....  :-D
Kalasta!

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: JuutuanYö on May 19, 2007, 12:47:25
Heh :-D Mitäköhä äitis ois sanonu sulle ku ois huomannu et hiukset on lähten vek.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Tosimies

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on May 19, 2007, 13:38:32
Quote from: JuutuanYö on May 19, 2007, 12:47:25
Heh :-D Mitäköhä äitis ois sanonu sulle ku ois huomannu et hiukset on lähten vek.

Ja yöpöydällä olisi tutunvärisiä perhoja  :-D

sääksi

Kerran kun olin meidän edesmenneen lampurin, (vanha englannin lammaskoira), kanssa lenkillä, niin eräs perhostelija mies tuli vastaan,
ja sanoi että tostahan saisi tosi hyviä perho tarvikkeita.
Pidin juttua vitsinä.   Mutta jälkeenpäin olen ajatellut että mies taisi olla tosissaan.   Ehkä sellaisille vaaleanharmaille ja tummille karvoillekin olisi ollut käyttöä.   Ja meidän koirakin olisi kyllä luopununut muutamista karvoista mielellään.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.