Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

kannattaako pitää peruketta

Started by HAUKI, July 29, 2002, 00:12:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

shanghai

Kelassa on jarru jota voi säätää juuri sen vuoksi että kalan tempoillessa rasitus sekä välineisiin että kalaan on sopiva. Tarkoitus on siis väsyttää kala ennen sen ottamista ylös.

0,20 mono kestää aika ison kalan jos jarrun säätö on oikea (oletan että myös vapa vastaa käytettyä siiman vahvuutta ominaisuuksiltaan). Siiman vetolujuus ei siis todellakaan ole sama asia kuin suurin mahdollinen saalis.

Sen sijaan siima ei kestä hauen hampaita ja niistä aiheutuvia teräviä viiltoja, siksi käytetään peruketta.

Kuinka moni monofiilin käyttäjä muuten kokeilee siiman kunnon hauen saannin jälkeen?

- eemeli -

Anonymous

Mulle harvoin kirreä kalastaessa tulee haukia!!!Tosin tuleekin käytettyä eniten tossa kirren kalastuksessa pieniä kulapää leechejä joilla muuten en koskaan ole haukea saanut. Joskus käy paskanen mäihä kun hauki vie pienen vaapun jolla kirreä on yrittäny. Sille ei vain mahda mitään (uistin menekki on harrastusen varjo puolia).Kirren eikä muidenkaan lohikalojen kalastuksessa mielestäni kannata käyttää peruketta (haittaa pikku vaappujen uintia ja ehkä arimmille kaloille myös liian näkyvä vedessä).Mielestäni mahdollisuus menettää vaappu hauen suuhun kirreä kalastaessa on melko pieni koska harvemmin se hauki niihin pieniin kirre vaappuihin jigeihin yms ottaa (tosin poikkeuksiahan tapahtuu). Jos kalastat kirjolohta erittäin haukipitoisissa vesistöissä kannattaa käyttää perukkeena esim omaa siimaa paksumpaa monoa, punottua tai kuitusiimaa.Tämä voisi ehkä hieman pienentää siiman katkeamkeamis mahdollisuutta hauen hampaisiin ,mutta ei tietenkään täysin poistaa katkeamis riskiä.

<BOMBER>

KÄytän aina peruketta (en muuta kalastelekkaan pahemmin kuin haukia) takaa ettei menetä tai vahingoita kalaa.
Laatukin on hyvää lähes kaikissa paitsi lankaperukkeissa
itellä aina teräsperuke
#KeeP On Bombing!#

Pine

QuotePine; en arvaa alkaa vänkäämään kaltaisesi asiantuntijan kanssa. Unohda että kirjoitin mitään.
No jos se on sinusta vänkäämistä, että kehoitin sinua lukemaan viestiketjun läpi, mitä et ollut tehnyt päätellen teräsvaijeriperuke-kommentistasi, niin olkoon.
Kuten varmasti tiedät, olen korostanut olevani aloittelija moneen otteeseen, en silti aio jättää kommentoimatta niitä viestejä mitä haluan, en edes sinun.

Jio

Pine; Kys. keskustelu lienee ainoa mitä olen seurannut, aina tänne eksyessäni, alusta asti. Jos olet lukemut MYÖS keskustelut alusta asti, niin lienet huomioinut myös minun vastanneen aiheeseen/kommetoineen  aihetta myös aiemmin.
Kiusallisen usein unohdan kuitenkin että voin yhtähyvin pyytää kommetteja/vinkkejä omilta pojiltani, jotka ovat hyvin lähellä palstan käyttäjien keski-ikää.
C&R!

Pine

QuotePine; Kys. keskustelu lienee ainoa mitä olen seurannut, aina tänne eksyessäni, alusta asti. Jos olet lukemut MYÖS keskustelut alusta asti, niin lienet huomioinut myös minun vastanneen aiheeseen/kommetoineen  aihetta myös aiemmin.
Kiusallisen usein unohdan kuitenkin että voin yhtähyvin pyytää kommetteja/vinkkejä omilta pojiltani, jotka ovat hyvin lähellä palstan käyttäjien keski-ikää.
Ok Jio, sinä olet oikeassa ja minä väärässä. Pyydän anteeksi.
Luin uudestaan viestiketjun alusta asti ja kyllä, kommenttini oli aiheeton, eli haukku sattui omaan nilkkaan.
Jos viittaat minuun keski-iällä, niin tuskin poikasi ovat kolmekymppisiä kuitenkaan (?).
Joka tapauksessa, olin väärässä, anteeksi siitä.

Eci

Quotejos käytät 0.20 siimaa niin et sä sillä perukkeella tee mitään, jos ISO kala tulee niin se katkasee siiman ja pieniin uistimien uintiin vaikuttaa peruke , mut jos sulla on vahvaa siimaa ja haluat isot kalat pussiin, niin suosittelen vaijeriperuketta (6kpl/n.7€).

Kyllä perukkeella on hyvinkin merkitystä ohuemmilla siimoilla.....ehkä sinun kelassasi ei ole jarrua jos 0,20 millinen ei kestä......itse sain kesällä 0,20 millisellä 4,5 kilosen hauen ylös ja veikkaan että jos ei olis jigin edessä ollut peruketta olis kala jääny saamatta......
HUOM!:kaloja voi väsytellä....ei ole pakko käyttää voimaa!
Ehkä otin, ehkä en!

eagle

jos haukea kalastat niin kyllä kannatta ehdottomasta,ja ei ne niin kovinkaan kalliita ole

Nimimerkki

Itse käytän yleensä haukiperukkeita kun kalastan. Joskus kun jää uistin pohjaan ja ei ole enää varastossa ylimääräisiä perukkeita niin laitan siihen vain sen viehelukon. Mutta näin siis Tosi harvoin.

Tasuriman

Olen Markun kanssa samoilla linjoilla. Minäkään en käytä peruketta, vaikka siimana on 0.2 monofiili.
 Jarru on vain pidettävä nautiskelusäädöissä, kyllä kalan saa ylös , pitää vain malttaa väsytellä.
  Tietysti joku kymppikiloinen saattaa jäädä pohjaan juromaan, eikä sitä saa hennolla siimalla liikkeelle. Ei siinä kyllä perukkeesta apua olisi.

KatchU

mä pidän ainakin. ihan vaan siitä syystä kun haukea tulee kalastettua enimmäkseen. hauella on on terävät hampaat  ja se voi puraisulla katkaista siiman. vaikka ei ole toistaiseksi tullut kuin pieniä (alle 1.5 kg) haukia pidän peruketta sen vuoksi että jos se ennätyshauki joskus sattuu iskemään...

Kala_Jökke

Jos haukea kalastaa tai kuhaa niin kannatta pitää. Muuten ei se niin välttämätön oo, mutta itse pidän aina, koska ei ul-kamoja oo.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Haspeli

Kellohan on hyvä pienten kalojen kalastuksessa, hauki taas saattaa purra siimat poikki jos ei ole perustinta. Liian pitkä perustin on tietysti huono kevyille uistimille, koska perustin menee mutkalle ja uistin ei ui enää.

kaivo

Peruketta tulee käytettyä. USEIMMAT hauet ovat esim. taimenkoon vaapussa tai lusikassa kiinni suupielestä siten, ettei perukkeetonkaan siima vaarantuisi ja esim. pelkkä lukkoleikari riittää. Kuitenkin silloin-tällöin varsinkin pienemmät uistimet kuten lipat ja jigit ovat kiduksissa asti, eikä ohutta siimaa pelasta tällöin muu kuin peruke. Pikkuhauet ovat näin kesäkeleillä myös sen verran vikkeliä riehumaan siiman päässä, että jossain vaiheessa siima saattaa tulla kiepautetuksi hampaisiin vaikka uistin olisikin alussa tarttunut vain sievästi suupieleen tai kalan poskeen.

Perhopoika

Mulle ei oo ollu edes tarvetta käyttää peruketta, kun käytän vahvaa kuitusiimaa...

Ja ei muuten oo huolta, että jää uistin pohjaan, kun vetolujuus on 30 kiloa... ;)
Hölömö.

-escorvet-

aika moinen kuitusiima sulla mikä se kestää 30kg??? vai luetko paketin kylestä sen vetolujuuden?? jos sulla sattuu vaikka oleen 0.39 firelineä nii se ei todellakaa kestä tuota ja se ei todellakaan oo tuon paksusta(kuitusiimat...=() ja tätä peruhommaa on testattu useampaan kertaan nii että on esim.jigiin ottanu hauki ja siina on joutunu hampaitten väliin, mutta siima on pidetty sanka auki joten vetovastusta ei ilmennyt kas kas...abu 0.60mm meni komeasti poikki...ja kala noin 5kg hauki oli koko testin ajan haavissa....ja niistä punotuista en tykkää henk koht... ostin firelineä "0.39mm" pyöräytin käsien ympärille ja napakka vetäsy nii poikkihan se meni helposti... >:(

panumies

Quote from: -escorvet- on June 23, 2004, 17:54:56
ostin firelineä "0.39mm" pyöräytin käsien ympärille ja napakka vetäsy nii poikkihan se meni helposti... >:(  

Olet aika sankari jos saat rispaantumattoman 0.40mm kuidun vetäistyä käsissä poikki, vieläpä helposti. Ei nimittäin paketista vedetty kuitusiima noin vaan katkea, melkeen enemmin uppoaa lihaan. Rispaantuneen/kuluneen siiman kanssa ihan eri asia, katkeaa joskus todella helposti vaikkei kuluneelta näytä ollenkaan.

Salmo

Quote from: -Panu- on June 23, 2004, 18:45:57
Quote from: -escorvet- on June 23, 2004, 17:54:56
ostin firelineä "0.39mm" pyöräytin käsien ympärille ja napakka vetäsy nii poikkihan se meni helposti... >:(  

Olet aika sankari jos saat rispaantumattoman 0.40mm kuidun vetäistyä käsissä poikki, vieläpä helposti. Ei nimittäin paketista vedetty kuitusiima noin vaan katkea, melkeen enemmin uppoaa lihaan. Rispaantuneen/kuluneen siiman kanssa ihan eri asia, katkeaa joskus todella helposti vaikkei kuluneelta näytä ollenkaan.

Totta, mutta fuusiosiimojen sanotaan menevän huomattavasti helpommin katki nimenomaan napakassa vetäisyssä kuin punottujen. Itse en ole tähän kylläkään kiinnittänyt huomiota (ei ole ilmeisesti tullut tarpeeksi napakkoja iskuja), mutta tämän perusteella voisi kuvitella escorvetin tapauksen pitävän paikkansa.

Vaikka toisaalta nimellispaksuudelta 0.39 mm fuusiosiiman poikkivetäisy käsin tuntuu uskomattomalta. Ehkä siimassa oli jo jotain vikaa, kuituja jo valmiiksi katki tms.?

Oli miten oli, escorvetin tapauksessa ei kannata kuitenkaan yleistää - yleisesti ottaen monikuitusiimat ovat paljon kestävämpiä kuin yksikuituiset nailonsiimat.

Perhopoika

No se ei ole firelinea, joka ei kestä mitään. Se mun siima on 0.36 millistä ja vetolujuus 30 kiloa. Merkkiä en muista, mutta sillä siimalla on monia yli 5 kiloisia kaloja kiskottu suoraan ylöspäin monta kymmentä metriä (norjan kallioilta, sillä usein kun on jyrkkä vuoren rinne, on alla mahtava  ja syvä kalapaikka... ;) ), mutta isompia ei ole kauheesti tullut, vaikka tuskin vapa kestäisikään niiden suoraa kiskomista...
Hölömö.

Perhopoika

Ja olen samaa mieltä panun kanssa...
Hölömö.

Perhopoika

Ja mä kiskoin mun faijjan kaa naamat punaisena 0.17:a kuitusiimaa, niin että se oli kierretty semmosen härvelin ympärille, me kaksi raavasta miestä saatiin se hädin tuskin poikki...

Mutta välillä, kun se on rispaantunut (0,17), niin siihen suunninpiirtein tarvii välillä vaan puhaltaa, niin kuuluu: '' Naps! PERK*LE!!!
Hölömö.

Johannez

Jos haluut päästä halvalla ni tee sun perukkeet ite vaikka pro leaderistä. Se eí oo törkeen kallista. Ainaki halvempaa ku normaalit perukkeet. Sit siin on myös semmonen hyvä puoli et se suoristuu ku sen vetää suoraks et jos ei jää pohjaa ni käyttö ikää on tosi paljo. Se ei myöskää pilaa vaapun tai uistimen uintia koska se taipuu joten mun mielestä ne on ainaki parhaita perukkeita.
Kalastaa vai eikö kalastaa?
Siinä vasta helppo kysymys!

--PROFESSOR--i

yleensä en käytä mutta haenkalastuksessa AINA.
Muuten hauki puree siiman poikki perkl! >:(
MADE in Finland...

Anonymous

Eipä oo tullu menetettyä uistimia,vaikka ei oo ollu perukkeita.
Berkleyn crosslock-viehelukko riittää....  ;)

veke

jos haukia onkii niin sillon vaan ei muute.vie vieheen uinnin. jos herkkä uintinen. :)
Kireitä Siimoja kaikille

Anonymous

no käytän peruketta aina kun kalastan haukia mökillä, tai vetelen vähän isommalla vaapulla. mutta vuoksella taimenia kalastaessa en koskaan käytä peruketta. ja senioria uistellessakaan en käytä peruketta koska se ei ui kunnolla. mutta on seniorillakin muutamia haukia tullut ja aina jos huomaan että siellä on hauki kiinni, niin yritän saada sen ylös mahd. nopeasti jotta se ei ehtisi kaluta siimaa poikki. Ja harvoin kyllä noissa isomissa vaapuissa, hauen hampaat edes yltää sinne siimaan saakka.
ja siimanahan minulla on 0.16 rapala thermic braid.

-escorvet-

kaikki jotka uskaltaa hyvällä omatunnolla sanoa, että ei omista lapsen-nahkakäsiä nii pyöräyttäkää kämmenien ympärille firelineä ja salaman nopea vetäisy